9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
no avatar
User

RV44

521

Za Apr 24, 2010 11:04

tropen

Re: "Hoe ver zijn die treinen?"

door RV44 » Vr Dec 19, 2014 8:08

ik vind "jouw neus" mooier omdat je de extra knik erin, hebt weergegeven in Lego. Ik zou alleen trans raampjes leuker vinden, maar dat gaat vanwege het ontwerp niet, denk ik. Misschien een stickertje erover?
"If at first you don't succeed, use a bigger hammer."
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Di Aug 20, 2013 22:56

Eastermar

door Edwin Westerhof » Vr Dec 19, 2014 20:27

Ik vind dit er veel mooier uitzien.
"Imagination is more important than knowledge"
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5515

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Vr Dec 19, 2014 21:02

Ik heb even een plaatje opgezocht van hoe die trein er in het echt uit ziet. En dan vind ik jouw versie ook beter. Omdat je beter de ronding van de voorkant er in hebt zitten. Vraag me wel af of die ronding niet met een wedge element gemaakt kan worden (zijn zeker te groot?)
Afbeelding
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

door raised » Za Dec 20, 2014 1:04

Het treinstel dat jij net gepost heb, is waar onze nieuwe sprinters vandaan komen. De Traxx lijkt er op, maar is een beetje anders, vooral omdat het iets minder gerond is:

Afbeelding
NS HiSpeed E186 113, Amsterdam Centraal by bindonlane, on Flickr
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Zo Dec 21, 2014 12:34

Het wordt volgensmij nog een uitdaging om te zorgen dat die er niet te saai uit gaat zien. De voorkant is in ieder geval al zeer goed gelukt :duim:
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Zwolle

door UrbanErwin » Zo Jan 04, 2015 13:36

Hier mijn meest recente toevoeging aan mijn locomotief collectie.
Afbeelding
Switch Engine UW [front/left] by UrbanErwin(EPJL), on Flickr

En hier al mijn locomotieven bij elkaar.

Afbeelding
Cover Photo by UrbanErwin(EPJL), on Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Zo Jan 04, 2015 16:08

Het begint behoorlijk uit te dijen die collectie van jou. ook mooi die kleine details die je weer kan bereiken op deze schaal.

Heb zelf mijn shunter nog even op de foto gezet nu deze qua blokjes af is. Zichtbaar in mijn eigen topic maar ook hier.
AfbeeldingShunter_Full by aawsm, on Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Ma Jan 26, 2015 11:13

Ik ben aan het prutsen in LDD:
Afbeelding

Het idee is om dit PF aan te drijven, met uiteindelijk de Sbrick. De wielen zijn geplaatst puur ter indicatie hoe dat eruit gaat zien. Maar ik moet nog even kijken hoe ik eea ga maken, ik ben nog niet helemaal uit of de onderkant zwart moet (op de kleurenfoto's van Mp Jules is dit ook bruin, maar volgens http://www.seinarm.nl is die zwart). Hoe dan ook vind ik zwart mooier ogen. En het dak ben ik nog niet uit, de dubbele cheese slopes bij de pantograven ogen goed, maar aan de andere kant kunnen er twee niet bevestigd worden zonder dat het ten koste gaat van de vorm.

Ik weet niet of er foto's zijn van het interieur van een oude Mp, maar met de PF wordt dat hoe dan ook lastig. Wel is het idee om hier een postrijtuig achter te hangen, en die van een interieur te voorzien.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Ma Jan 26, 2015 11:43

Ik ben even zoekende wat je wilt maken. Ik gok op dit.
Afbeelding Source marcrpieters.nl

Correct?
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Ma Jan 26, 2015 12:13

Dat moet hem worden ja. :)

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Di Jan 27, 2015 1:00

Ah, een blokkendoos. Daar kan je alle kanten mee op; donkergroen met wit en een rode bufferbalk, donkergroen met rode band net boven de bufferbalk, allebei zwart van onder (of donkergrijs in sommige fotoos), bruin (en bruin van onder) met witte bies voor Jules en bruin met geel front voor z'n broer Jaap, geel met een blauwe band om de frontseinen voor de latere Jules.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Di Jan 27, 2015 9:24

De voorzijde is natuurlijk een keuze hoe je dat bouwt. Die bolling in het dak is een hele lastige. Mijn gevoel zegt dat je huidige keuze om de slopes in de lengte erop te zetten de voorzijde wat vierkant maakt. Heb je overwogen om de slopes aan de voorzijde te draaien? Als je de slopes in hoogte laat verspringen naar de rest van het dak toe dan krijg je volgens mij hetzelfde effect.

Over die dubbele cheese, je moet daar toch ook die extra bubbel op kwijt ? Dan zie je die dubbele cheese helemaal niet meer in mij beleving.
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Wo Jan 28, 2015 19:01

Bedoel je zo?

Afbeelding

Nou weet ik niet of het nu minder vierkant oogt. Nou mag het wel een beetje, die bijnaam "Blokkendozen" kregen ze met een reden...
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat die Sbrick wel eens mijn definitieve ommekeer naar PF kan betekenen. Ook de NS 1200, waarbij het destijds niet lukte de IR receiver te plaatsen zonder de zijwanden uit hun verband te trekken zou tot de mogelijkheden moeten behoren. Maar als ik dan tóch een Sbrick heb zit ik met het luxeprobleem dat ik ook verlichting wil, en dat heb ik nog niet voor elkaar weten te krijgen bij de 1200. Bij de NS 1100 zou het bovenste sein niet goed verlicht kunnen worden (ik heb het geprobeerd, maar het resulteerde in een fragiele neus, veel lichtlekkage en weinig licht bij het sein zelf). Dat zou dan een versie zonder botsneus moeten worden.
Heeft iemand onder de treinenbouwers al een Sbrick? Ik ben wel benieuwd of je dat controlepaneel aan kan passen. Ik zie het al voor me: voor en achter afzonderlijk in te schakelen seinen, en misschien zelfs op afstand bestuurbare stroomafnemers... :D

Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Wo Jan 28, 2015 19:50

point made. Heb je 2 afbeeldingen naast elkaar? Die eerste afbeelding is erg van de zijkant. Kun je misschien beter zien wat bij elkaar past.
sbrick, nope, ik begrijp dat dat geen genuine lego maar een kickstarter project is?
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Zwolle

door UrbanErwin » Wo Jan 28, 2015 20:04

Ik ben wel in het bezit van Sbrick, maar de applicatie voor het besturen is nog niet online voor Windows. Ik kan hem wel meenemen naar de volgende meeting, de windows app is gepland voor 6 februari. (was Mahjqa niet officiële beta-tester?)
no avatar
User

dj_lifestyle

227

Ma Okt 10, 2005 19:40

Dordrecht

door dj_lifestyle » Wo Jan 28, 2015 21:12

Hierbij een foto van mijn TRAXX. Een mooie loc met uitdaging in het bouwen. Alleen mijne is 6 breed en geen 8.
Wel PF gestuurd, 2 motoren sterk. Daarbij extra verzwaard zodat hij veel kan trekken.

AfbeeldingIMAG2628 by dj_legostyle, on Flickr

AfbeeldingIMAG2636 by dj_legostyle, on Flickr
Gebruikers-avatar
User

danman

47

Ma Jun 13, 2005 16:20

Vuren

door danman » Do Jan 29, 2015 18:07

Goed gelukt dj!
Een dag niet gebouwd, is een dag niet geleefd!
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5515

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Do Jan 29, 2015 19:03

Brickhead schreef:Afbeelding

Misschien dat je dit Afbeelding kunt gebruiken voor dat dak (is er helaas nog niet in dark bluish grey)
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Do Jan 29, 2015 19:17

Inderdaad erg fraai DJ! Ik sta toch te kijken hoe je zulke mooie treinen bouwt, en dat in 6W. Dat brengt me nog meer aan het twijfelen over welke grootte ik moet hanteren...

Afbeelding
Persoonlijk vind ik de linker versie iets mooier. Hoe dan ook wil ik nog een grijze rand onder het dak, dit lijkt me wat meer gelijk met het voorbeeld en bovendien kan ik dan de achterste cheese slopes bevestigen. De onderkant laat ik denk ik gewoon zwart, misschien zijn er in het echt geen mP's (om precies te zijn uit de serie mP 9201-9213) geweest, maar dat contrasteert mooi met de opbouw. Als er iemand daar anders over denkt hoor ik het graag.

Helaas heb ik thuis niet zo heel veel ruimte voor een layout, misschien verandert dat als ik op mezelf ga wonen. Nu kan ik dat ding natuurlijk wel zó tentoonstellen, maar dat is ook niet zo leuk. Een lange sleep met een eloc en zes rijtuigen zit er niet in, en met één enkel postrijtuig wordt de trein misschien niet te lang, terwijl het toch niet uit één bak bestaat zoals een Ombc of een DE1. Alleen jammer dat de PF door de ramen heen te zien is, ach, je kan niet alles hebben.

@Mockingbird: daar was ik nog niet op gekomen en het ziet er handig uit, maar daarmee krijg ik denk ik een uitstekende rand en dat lijkt me ook niet zo mooi.

@Aawsum: dat is inderdaad een kickstarterproject. Ik ben vrij puristisch, maar bluetooth bestuurde Lego lijkt me toch errug gaaf. Voor de ME Models ruimere bochten zou ik ook warmlopen ware het niet dat ik daar totaal geen ruimte voor heb.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Do Jan 29, 2015 19:48

De linkse is inderdaad wat vloeiender. Dit model is ook wel te doen in 6 breed zo te zien, gewoon proberen.
Binnenkant de pf verbergen kun je doen door trans black glas te gebruiken.

Over ruimte voor een layout, die heb ik ook niet echt, vandaar dat ik erg blij ben met het modulaire. Ik bouw stukken van max 4x4 baseplates, en die sluit ik dan later aan op elkaar. Misschien een openbaring, maar de laatste lowlug meeting was de eerste keer dat ik mijn eigen gedeelte van de layout aan elkaar heb gezien.
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Vr Okt 24, 2003 9:08

Highland

door legomannetje » Do Jan 29, 2015 20:27

Brickhead schreef:ik ben nog niet helemaal uit of de onderkant zwart moet (op de kleurenfoto's van Mp Jules is dit ook bruin, maar volgens http://www.seinarm.nl is die zwart).

Gewoon zwart. Dat het op foto's er bruin uit ziet komt van roest en vuil. Als je goed zou poetsen zul je zien dat het weer zwart wordt.
Kind 1: "Kijk een goederentrein"
Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
no avatar
User

dj_lifestyle

227

Ma Okt 10, 2005 19:40

Dordrecht

door dj_lifestyle » Vr Jan 30, 2015 20:41

De linker versie oogt mooier met dat dak. 6wide past goed bij de normale trein. Maar dat is persoonlijk natuurlijk, je kan ook veel met 6wide doen als je SNOT gebruikt. Maar vooral, proberen en bouwen, dat blijft hahah.

De meeste van ons zullen geen hele layouts in huis hebben, dan zouden we allemaal in een grote boerderij moeten wonen (niet verkeerd :D ).
Ik moet het ook hebben van de events. Ondanks de 6wide rij ik toch ook tot 8.5m lange treinen.
Ach zo is het zeker leuk als je het dan een keer los kan gaan :lol:
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Vr Jan 30, 2015 21:37

Ik heb zelf het idee dat de motorpost een nogal fors verschil heeft tussen breedte van de balkons en de rest, vandaar dat ik deze 7W wil laten. De voorkant nog smaller dan 6W wordt denk ik niet mooi, maar er zit in het echt een duidelijke verspringing in de breedte en dát wil ik ook behouden. In 6W zou dan vooral om andere treinen gaan.

Waar ik in mijn layout vooral mee zat was het gebrek aan een lang recht eind. Dat ga ik denk ik oplossen door een doodlopend spoor als station, postperron of iets dergelijks te gebruiken. Dat zou dan 8 rechte baanstukken lang kunnen worden, waardoor ik iets meer speling heb met verschillende treinen.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Do Feb 12, 2015 21:38

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met de voorkant van een Sprinter:
Afbeelding
Mede geinspireerd door DJ Lifestyle leek het me leuk in 6W te ontwerpen. De enige sprinter die ik in 6W heb gezien was van Blokbricks, maar daar was ik niet helemaal tevreden over. De cabine staat behoorlijk onder spanning, er zitten dan ook de nodige illegale constructies in. De rest van het treinstel moet ik nog ontwerpen, maar dat zal afgezien van de appendages aan de onder- en bovenzijde gewoon stenen stapelen zijn. Voor de voorkant heb ik ook bij het model van Dutchtrains afgekeken.
Een treinstel is mooier kortgekoppeld, en dus ging ik aan de slag met het veerblokje. Helaas duwden de bakken elkaar continue uit de rails. Toen probeerde ik een Jacobsdraaistel, die zou dan in bijvoorbeeld een Mat 46 kunnen worden toegepast. Er waren al voorbeelden met elastiek, of met de veerblokjes binnenin, maar ik wou het niet ten koste laten gaan van het interieur. Een draaistel met de veerblokjes erin verwerkt gebouwd, maar wederom: toen ik ging proefrijden ontspoorde hij om de haverklap. Het verzwaren boven de draaistellen verminderde het iets, maar ook niet volledig.
Dan zal ik het toch zonder een kortkoppeling moeten doen. Of verder met mijn Blokkendoos.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Sato

332

Do Jul 01, 2010 15:26

Omgeving Alkmaar.

door Sato » Za Feb 21, 2015 22:28

Had had al gemeld in 'Waar zijn wij nou helemaal mee bezig? Deel 2015' bezig te zijn met een Modificatie van de Locomotief uit set 60052 met het onderstel van 10219,

Vandaag nog wat kleine veranderingen doorgevoerd (Voornamelijk om de kosten te drukken) Witte plate 4x6 modified in plaats van blauw, En een het uiterlijk van de dieseltanks.
En inmiddels staat hij er zo bij:

Afbeelding

Zojuist zijn de onderdelen besteld op bricklink, Dus ik hoop hem komend weekend al te kunnen bouwen.

Edit: Het is niet zo heel goed te zien op bovenstaande screenshot, Maar ik het de IR vervanger ook wat hoger geplaats, Zodat het geheel er wat vloeiender uitziet. Durft het niet met zekerheid te zeggen maar wellicht heeft hij zo ook een betere ontvangst?
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Di Aug 18, 2015 20:57

Wederom een ideetje, maar ik heb tot nu toe weinig zeldzame onderdelen hoeven gebruiken, wat het probleem was bij de Sprinter.
Afbeelding

Toen ik met een ACTS V60 bezig was en de lastige kleuren opmerkte, maakte ik meen Legomannetje de suggestie eentje van Volkerrail of Shortlines te maken. In eerste instantie zag ik die van Volkerrail niet zo zitten, wat moet ik er achter hangen. Na het zien van de nodige hijskranen om een eventuele werktrein te vormen (zo'n stopmachine zie ik nog niet zitten) ben ik toch begonnen.
De loc is vrij massief, er is weinig loze ruimte. Ook zijn er twee boot/treingewichten geplaatst. Ik weet nog niet hoe dat uit gaat pakken, een zwaardere loc betekent meer tractie maar dat is ook gewicht wat 'ie mee moet nemen. Van het weekend eens een testje uitvoeren.

Misschien komt die Shortlines ook nog eens, eventueel in combinatie met de containerkraan van Barman. Helaas zijn de V60'en niet tegelijk in te zetten. :lol:

Flickr
no avatar
User

dutchtrains

913

Di Jul 20, 2004 13:41

Tilburg

door dutchtrains » Di Aug 25, 2015 17:32

Ik ben bezig met een NS 6317. Het spoorwegmuseum heeft de echte loc nog staan, echter achter een muur weggestopt in een attractie. Doodzonde als je het mij vraagt maar zo gaan die dingen.
Mijn model: http://upload.brickshelf.com/cgi-bin/ga ... i?f=558352
Op de 2e foto is te zien dat ik intussen ook de door een Amerikaan zelfgemaakte drijfstangen hanteer, wat beter oogt zoals ook op de NS 3737: http://upload.brickshelf.com/cgi-bin/ga ... ?i=6289186

Wat vinden jullie?
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1197

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Wo Aug 26, 2015 0:03

Dat verbergen van die trein om een soort 'experience' te creëren is inderdaad doodzonde. En of het gebruiken van onderdelen van derden een doodzonde is, tja, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ikzelf vind de versie met drijfstangen van elders mooier ogen, maar dat vind ik ook van een modelbouwlocomotief, dus waar ligt de grens?
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Wo Aug 26, 2015 9:39

Net waar jij hem legt. Volgens mij hebben de meeste bouwers van stoomlocomotieven geen probleem met bepaalde derde partijen, zoals de BBB wielen en de bovengenoemde drijfstangen. Ik meen (correct me if I'm wrong) dat de gezamenlijke Lowlug layout aangepaste wissels had, maar men liever geen ME Models bochten ziet. Persoonlijk zou ik graag zulke bochten willen, maar ik heb er de ruimte niet voor.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Wo Aug 26, 2015 12:06

Lowlug layout heeft geen aangepaste wissels. Althans, UrbanErwin heeft er wel eentje en die is wel eens gebruikt in zijn stuk. Voorkeur is genuine lego.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Vr Okt 24, 2003 9:08

Highland

door legomannetje » Vr Aug 28, 2015 19:06

dutchtrains schreef:Ik ben bezig met een NS 6317. Het spoorwegmuseum heeft de echte loc nog staan, echter achter een muur weggestopt in een attractie. Doodzonde als je het mij vraagt maar zo gaan die dingen.

In Duitsland heeft men een namaak NS 6313 gebouwd, die straks ergens in Almelo komt te staan.
Kind 1: "Kijk een goederentrein"
Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Dublin

door Duq » Za Aug 29, 2015 23:50

Preston Palace???
Ik ben daar ooit voor een bedrijfsuitje geweest. Wat moeten die lui in hemelsnaam met een replica stoomloc?
Gebruikers-avatar
User

Sonny

1105

Zo Sep 26, 2004 13:58

Maasbree

door Sonny » Do Sep 03, 2015 19:41

Waarschijnlijk weer kunnen kopen voor het symbolische bedrag van € 1,00
Doet die aardige man wel vaker :lol:
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Vr Sep 04, 2015 21:17

In één van de laatste nummers van Railbricks stond een artikel met tips om de verhoudingen van een locomotief goed weer te geven. Eén van de tips was het gebruik van een standaard treinbasis, zodat een rijtuig bijvoorbeeld niet zo hoog op zijn poten staat. Die treinbasis is niet zo goed bruikbaar voor zeven brede rijtuigen, vandaar dat ik de decoraties van een 9V treinmotor wilde gebruiken om een rijtuigbak op dezelfde hoogte als een zes noppen brede bak te kunnen bouwen. Om niet de spaakwielen te hoeven gebruiken kwam ik tot de volgende oplossing:
Afbeelding

MLCad-file
De as zelf ontbreekt, die kon ik niet vinden in MLCad.

Ik weet zo niet of het stevig is, ik heb niet alle onderdelen (de omgekeerde brackets mis ik) dus mocht iemand dit willen gebruiken, laat me weten hoe het bevalt. :D

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Dublin

door Duq » Za Sep 05, 2015 0:12

Interessante aanpak. De as die je zoekt is 70720 '~Axle Steel 5 x 112 LDU with Conical Ends'.
Als je onderdeel 2878c01 (het wielstel) open doet in MLCad dan zie je dat 70720c01 de as met wielen is. Als je die dan weer open doet dan vind je dat 70720 de as is die je zoekt ;-)

Ik ben een tijdje terug ook bezig geweest met eigen draaistellen. Eind deze maand gaan we verhuizen dus ergens eind oktober hoop ik de Lego weer een beetje op orde te hebben en dan kan ik ook foto's maken van nieuwe rijtuigen met de nieuwe draaistellen.
Ik wilde ook van die standaard wielstellen af maar heb het op een andere manier opgelost, ook uit Railbricks. Koperen buisjes uit de modelbouwwinkel die precies de juiste dikte hebben om in clips te passen.
Afbeelding
MD 36_v2 by Duq, on Flickr

Ik heb deze draaistellen nog niet in een trein met een paar rijtuigen laten rijden dus ik weet nog niet hoe ze het doen kwa rolweerstand...
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Zo Sep 06, 2015 11:43

Dat is ook een fraaie! Die ziet er realistischer uit vergeleken met de standaard motorzijkanten.

Ik was helemaal vergeten dat ik een tijdje geleden ook iets anders voor een motor bedacht had. Het voordeel van de RC- en PF-treinmotoren is dat je een stud in het gat aan de zijkant kan stoppen, en dat kwam mooi uit voor de NS 2200:
Afbeelding
Helaas liep ik tegen meerdere problemen aan bij de rest van de loc. Sommige problemen heb ik inmiddels verholpen, maar voor de anderen wist ik geen oplossing en inmiddels staat het in de ijskast.

Voor de Blokkendoos-motorpost ga ik denk ik voor deze oplossing:
Afbeelding
IMG_2261 by Cale Leiphart, on Flickr

Dit komt erg in de buurt van wat ik kan zien van de echte Blokkendoos. Ik zal alleen geen treinmotor gebruiken, maar een M-motor intern.
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of daar spaakwielen of dichte wielen bij horen, iemand een idee? Op foto's is het lastig te zien. Ik heb fabrieksfoto's van draaistellen met beide soorten wielen gezien, maar zijn die ook in de Motorposten gebruikt?

Flickr
no avatar
User

jelle_city

335

Ma Mrt 29, 2010 6:42

Urk

door jelle_city » Zo Sep 06, 2015 16:09

Goedemiddag,

Ik had even een vraagje.
Afgelopen week ben ik erachter gekomen dat er een lengteverschil is tussen de assen van de treinwielen.
De assen van de 9V treinen zijn langer in lengte dan de RC/PF treinen.
Omdat ik alleen 9V treinen heb, ben ik benieuwd of iemand de lengte weet van de assen van de RC/PF treinen. Ik heb het hiermee over de aluminium staafjes.
Dit omdat ik bij een kennis assen op maat kan knippen uit lengtes van 50 cm.
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Zo Sep 13, 2015 12:30

@jelle_city: ik heb zelf ook geen metalen assen van de RC/PF treinen, maar zowel volgens Bricklink als volgens MLCad zijn de metalen asjes precies vijf noppen lang, oftewel 4 cm.

Ik ben op een ander idee gekomen om de metalen assen (dit keer heb ik het dus weer over 9V) te kunnen plaatsen. Ongetwijfeld is iemand anders al op dit idee gekomen, maar ik wil het toch delen:
Afbeelding
De TECHNIC halve pinnen knijpen niet zo in de Flex tube (4L) als clips dat doen (Duq, ik neem aan dat dat de reden is dat je koperen buisjes gebruikt?). Bovendien kunnen de pinnen zelf ook draaien, waardoor het met de rolweerstand goed moet komen. En de TECHNIC bricks zijn makkelijker in te bouwen, eventueel met offset, dan de plates met rail die ik in het vorige ontwerp gebruikte.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

door raised » Di Okt 13, 2015 12:37

Afbeelding

DB Schenker 1602 "Schiphol" by raised, on Flickr

Hopelijk gaat het lukken om 'm optijd klaar te hebben voor Legoworld. Intern zijn beide nu geheel vernieuwd: L-motoren, grote batterijbox, nieuw frame, nieuwe wielstellen... Het enige wat nog een beetje hetzelfde is als de oude versie, is de neus!
Gebruikers-avatar
User

Sato

332

Do Jul 01, 2010 15:26

Omgeving Alkmaar.

door Sato » Do Dec 17, 2015 14:10

Even een vraagje voor de mensen die er verstand van hebben:

Ik heb wat aanpassingen gemaakt aan set 60051 met de bedoeling om van 2 stuks 1 langere trein te maken, Om dat visueel een beetje leuk te houden heb ik er andere wielstellen onder gezet.
Maar voor ik de benodigde onderdelen ga bestellen zou ik graag willen weten of de trein de standaard Lego bocht nog door kan?

Het ontwerp van de wielstellen is geleend van de Horizon Express, En de tussenstukken zijn dichtgemaakt. (Is niet allemaal even duidelijk op onderstaand screenshot, LDD file is beschikbaar.)

Afbeelding60051 - MOD by Sato NL, on Flickr

1 stud ruimte tussen de wagons.
0,5 stud ruimte tussen de wagon en de pin die de wagon met het onderstel verbind.
1,5 stud ruimte tussen de wagon en het wielstel onderdeel.

1 stud ruimte bij de motor voor en de dummy motor achter. (Bij de motor eigenlijk 0,75 stud, Door de uitsteeksels die daaraan zitten.)

Zou het graag zelf even testen maar ik heb helaas geen losse onderdelen liggen en ook geen set bij de hand met daarin onderdeel: 3176 Black Plate, Modified 3 x 2 with Hole

Alvast bedankt voor jullie hulp.
VorigeVolgende