9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.

9v rails nog gewild?

Gebruikers-avatar
User

Neanderthaler

493

Za Okt 18, 2008 20:29

Montfoort

9v rails nog gewild?

door Neanderthaler » Ma Aug 05, 2019 13:07

Heb uit aangekochte partij nog een doos 9v rails liggen met motortje (helaas is dat bovenpinnetje afgebroken) en trafo. Ik dacht eraan om van marktplaats een vrachtlocomotiefopbouw (ik zie ze regelmatig op MP voor 30-40 euro soms zelfs inclusief motor) te kopen om die er op te plaatsen zodat het zoontje van mijn vriendin er mee aan de slag kan, maar ik herinnerde mij de problemen die ik ooit had met de techniek van de 9v serie en dan is overschakelen naar een van de modernere afstandbestuurbare systemen met de plastic rails gewoon praktischer.

Ik heb geen verstand van populariteit en gangbare prijzen van de 9v rails (en toebehoren) danwel die van de modernere series. Wat is jullie ervaring? Is het een haalbaar idee de 9v spullen te ruilen tegen moderner spul, of eerst de 9v te verkopen en met de opbrengst nieuw spul aan te schaffen of kan ik het best gewoon de 9v rails blijven gebruiken en er een afstandbestuurbaar treintje op te laten rijden? is het afgebroken bovenpinnetje van de 9v motor trouwens makkelijk te verhelpen?
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

Re: 9v rails nog gewild?

door alois » Ma Aug 05, 2019 13:25

Bij rails is het belangrijk om onderscheid te maken tussen krom en de rest (recht, wissels, kruising). Krom is wat de gek ervoor geeft, recht wil nog wel 2 euro per stuk of meer opbrengen. Als de collectie dus niet alleen uit bochten bestaat zou je er nog best een leuke prijs voor kunnen krijgen. Helemaal mooi is het als het een partij dark bluish grey rechten betreft, i.p.v. dark grey, die zijn nog wat gewilder.
Ik zou wel aanraden het spul niet nog tien jaar te laten liggen, ik vermoed dat de komende jaren veel AFOLS definitief af gaan stappen van negen volt.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2887

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Ma Aug 05, 2019 13:45

Ik ben wel geïnteresseerd in 9v rails, vooral dark grey rechte stukken, en als de motor nog bruikbaar is die ook wel.
Hoe groot is de partij?
Minifiguren moeten geel blijven!
Gebruikers-avatar
User

Neanderthaler

493

Montfoort

door Neanderthaler » Ma Aug 05, 2019 14:06

Bedankt voor jullie reacties tot zo ver. Ik ga vanavond even wat foto's maken van de spullen die ik heb liggen. Wat de motor betreft; ik moet even een 9v adapter zoeken om te kijken. Die zat er dus dan weer niet bij.
Gebruikers-avatar
User

Neanderthaler

493

Montfoort

door Neanderthaler » Ma Aug 05, 2019 18:17

Het zijn 18 rechte stukken, 33 gebogen stukken en 2 wissels (links en rechts - helaas zonder de gele hendeltjes). Motortje heeft helaas ook de haakjes aan voor- en achterzijde afgebroken. Ik probeer vanavond even foto’s te uploaden.

Update: motortje gaat niet rijden als ik hem op de rails zet. Ledje op de trafo gaat wel branden. Misschien ook dat het kabeltje kapot is.
no avatar
User

Jaap_A

Rang

Nieuw

Nieuw
18

Vr Mei 03, 2019 15:20

door Jaap_A » Di Aug 06, 2019 8:17

Neanderthaler schreef:Ik heb geen verstand van populariteit en gangbare prijzen van de 9v rails (en toebehoren) danwel die van de modernere series. Wat is jullie ervaring? Is het een haalbaar idee de 9v spullen te ruilen tegen moderner spul, of eerst de 9v te verkopen en met de opbrengst nieuw spul aan te schaffen of kan ik het best gewoon de 9v rails blijven gebruiken en er een afstandbestuurbaar treintje op te laten rijden? is het afgebroken bovenpinnetje van de 9v motor trouwens makkelijk te verhelpen?

Je kan prima de 9v rails blijven gebruiken om een afstand bestuurbare trein over te laten rijden. Doe ik zelf ook.
Voordeel is dat de rails er wat realistischer uit ziet door de metalen rails. Nadeel is dat uitbreiden prijzig is (wat al gezegd werd; twee euro per recht raildeel).
Doorgaan met 9v motor zelf wilde ik eerst ook doen maar van dat idee ben ik afgestapt toen de kabeltjes van de rail connectors verteerd bleken te zijn wat een vaker voorkomend probleem blijkt (en spare parts alleen via duurdere afol kanalen verkrijgbaar).
Gebruikers-avatar
User

Neanderthaler

493

Montfoort

door Neanderthaler » Di Aug 06, 2019 13:51

Jaap_A schreef:
Neanderthaler schreef:Ik heb geen verstand van populariteit en gangbare prijzen van de 9v rails (en toebehoren) danwel die van de modernere series. Wat is jullie ervaring? Is het een haalbaar idee de 9v spullen te ruilen tegen moderner spul, of eerst de 9v te verkopen en met de opbrengst nieuw spul aan te schaffen of kan ik het best gewoon de 9v rails blijven gebruiken en er een afstandbestuurbaar treintje op te laten rijden? is het afgebroken bovenpinnetje van de 9v motor trouwens makkelijk te verhelpen?

Je kan prima de 9v rails blijven gebruiken om een afstand bestuurbare trein over te laten rijden. Doe ik zelf ook.
Voordeel is dat de rails er wat realistischer uit ziet door de metalen rails. Nadeel is dat uitbreiden prijzig is (wat al gezegd werd; twee euro per recht raildeel).
Doorgaan met 9v motor zelf wilde ik eerst ook doen maar van dat idee ben ik afgestapt toen de kabeltjes van de rail connectors verteerd bleken te zijn wat een vaker voorkomend probleem blijkt (en spare parts alleen via duurdere afol kanalen verkrijgbaar).

Het probleem van een dure potentiele uitbreiding wil ik denk ik ook wel omzeilen. Voor kinderen is het metalen deel niet zo relevant, als de trein maar goed rijdt.

Bij deze de foto's van de rails en toebehoren. Welke variant grijs is dit?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Neanderthaler

493

Montfoort

door Neanderthaler » Vr Aug 09, 2019 9:44

Dus nog iemand interesse in een ruil van 9v rails + accessoires tegen RC equivalent?
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2887

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Vr Aug 09, 2019 14:02

Ik heb geen RC te ruil en op de foto kan ik lastig zien welke variant grijs het is. Dat kan je achterhalen door een onderdeel er naast te leggen dat alleen maar in een variant grijs is uitgebracht.
Minifiguren moeten geel blijven!