9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.

Beginner

no avatar
User

Buur

Rang

Nieuw

Nieuw
11

Di Jun 25, 2019 20:35

Beginner

door Buur » Wo Jul 10, 2019 19:01

Hallo, ik zal me eerst even voorstellen aangezien dit mijn eerste post is...
Ik ben Freek, 20 jaar.

Ik speel al van jongs af aan met lego en dit breide zich steeds meer uit! (Modular Building's, Technic, Creator Expert, en een hele Speed Champions collectie!) Na verschillende Technic moc's te hebben gebouwd vond ik het leuk zelf wat te rommelen in LDD met blokjes maar ben nog nooit verder gekomen dan een ruwe schets zonder het allemaal egt verder uitgewerkt te hebben. Nu ik een beetje op een dood punt gekomen ben en hier een aantal weken rond gekeken heb leek het mij ook leuk om wat met treinen te gaan doen, niet dat ik zo'n treinfanaat ben die alle types uit zijn hoofd kent, maar toch, je kan er veel fantasie en creativiteid in kwijt!

Nu vroeg ik me af wat een beetje de standaards zijn onder de treinenbouwers hier. Heb wel een aantal regels gevonden op het forum hier waaraan treinen en de lay-outs waarop ze rijden aan moeten voldoen maar zie ook regelmatig creaties voorbij komen die daarvanaf wijken. (Naar mijn mening dan, neem me niet kwalijk als het niet zo is!!)

Bouw je een trein 6 noppen breed, of 8? Bij een 8 nops breede kun je er veel meer detail in kwijt, of ben ik dat niet creatief genoeg als me dat in een 6 nops brede niet lukt?!

Ik hoop hier wat verder te komen en een nieuwe weg in te gaan binnen Lego!
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3101

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

Re: Beginner

door Large » Wo Jul 10, 2019 19:21

Welkom!

Laten we voorop stellen dat je voorál moet bouwen wat je zelf leuk vindt, er zijn geen regels.

Echter wanneer je gezamenlijk, dus met anderen, een treinlayout gaat bouwen is het wel van belang een aantal afspraken te maken. Zoals de breedte van de treinen maar ook de standaard maatvoering van de landschapmodules.

Deze afspraken maak je met de groep waar je in zit, er is zeker geen vooropgesteld algemeen reglement :wink:
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4080

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Wo Jul 10, 2019 20:04

Precies dat. En zo hebben we een groep die 6 breed bouwt, maar ook eentje die op 7 en 8 breed zit.
Ieder zijn eigen ding, en ondanks dat we elkaar een beetje zitten te trollen af en toe hebben we veel waardering voor elkaars werk ( toch :look: )

Belangrijk is om te beginnen, en dan merk je vanzelf wel welke breedte en detail bij jou past. Succes

Ps.
Die 7 en 8 breed dat zijn gekkies, dus ik zou voor 6 breed gaan ;)
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
no avatar
User

Buur

Rang

Nieuw

Nieuw
11

door Buur » Wo Jul 10, 2019 20:20

Bedankt voor de tips! :duim:

Ik denk dat ik maar eens met de MaK DE 6400 (schrijf ik het type goed...?) begin, lijkt me goed te doen en zie je regelmatig voorbij komen, niet heel origineel maar er zitten niet zoveel rondingen aan...

Of het een 6 of 8 nops brede gaat worden weet ik nog niet, 7 lijkt me niet heel lekker bouwen dus laat ik in eerste instantie maar even links liggen...!

Als ik zo rond kijk spreken de 8 nops brede treinen mij wel meer aan, begrijp me niet verkeerd maar ik vind ze wat minder gedrongen op de een of andere manier en de details komen wat beter uit de verf... ligt er misschien aan hoe je ernaar kijkt...
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
725

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Wo Jul 10, 2019 21:25

Allereerst is het het belangrijkste dat je bouwt zoals je dat zelf graag wilt, je doet het uiteindelijk voor jezelf.

Zoals Large al benoemde is er geen definitieve standaard. Naar mijn weten zijn er 2 groepen binnen LOWLUG die treinen bouwen, Aawsum bouwt samen met Moos (en anderen?) 6 brede treinen, dat is echt hun vakgebied en zij kunnen daar het meeste over toelichten.

Ik bouw samen met een aantal anderen (waaronder maar niet beperkt tot Raised, Enrico7676, martijnvdlinden) treinen op schaal 1:45(ish :fluiten: ), dit vertaalt zich dan vaak tot treinen die inderdaad 8 breed zijn. (Hier een beeld van onze layout vorig jaar op LW)

Verder is het met name overleggen met je mede-bouwers wat het gezamenlijke doel is en hoe je dat wilt bereiken. Of alleen natuurlijk, niemand zegt dat je samen moet werken :P .

Mocht je hem gemist hebben, Raised heeft een goed verslag geschreven over zijn 6400 met wat handige inspiratie en tips en trucs: viewtopic.php?f=7&t=15466
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
no avatar
User

Buur

Rang

Nieuw

Nieuw
11

door Buur » Do Jul 11, 2019 9:20

Het ontwerp van Raised heb ik gezien idd, mooi modelletje ik hoop dat mijn versie ook zo goed uit de verf gaat komen! Vanmiddag maar eens beginnen om wat te knutselen...

De lay-out (‘s) heb ik op LW in het egt gezien, ben mede daardoor geïnteresseerd geraakt... :lol:

Om op schaal te bouwen heb je juiste afmetingen etc nodig, ik zie regelmatig mooie zijaanzichten met maten, alles erbij en de details zijn daarop goed zichtbaar + de verhoudingen daarvan. Kan iemand mij vertellen waar ik deze tekeningen kan vinden of worden deze zelf gemaakt?
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
99

Zo Nov 19, 2017 20:16

door Enrico7676 » Zo Jul 14, 2019 13:08

Buur schreef:Het ontwerp van Raised heb ik gezien idd, mooi modelletje ik hoop dat mijn versie ook zo goed uit de verf gaat komen! Vanmiddag maar eens beginnen om wat te knutselen...

De lay-out (‘s) heb ik op LW in het egt gezien, ben mede daardoor geïnteresseerd geraakt... :lol:

Om op schaal te bouwen heb je juiste afmetingen etc nodig, ik zie regelmatig mooie zijaanzichten met maten, alles erbij en de details zijn daarop goed zichtbaar + de verhoudingen daarvan. Kan iemand mij vertellen waar ik deze tekeningen kan vinden of worden deze zelf gemaakt?

Sommige van die tekeningen zijn via google wel te vinden. Daarnaast heeft Raised ook een boek vol van die tekeningen en ik denk dat als je hem een berichtje stuurt hij niet te beroerd is om er 1 in te scannen en te mailen naar je.

Ik zelf bouw 8 breed en schaal 1:45(ish). De rede daarvoor is omdat ik voornamelijk stoomtreinen bouw en deze komen zeker in 8 breed een stuk beter uit dan 6.

Voor inspiratie verwijs ik je graag door naar BrickModelRailroader (https://www.brickmodelrailroader.com/) een website waar Raised en ik voor schrijven.(en voordat Raised er over begint, ja ik heb tot nu toe nog maar 1 artikel gepubliceerd).
no avatar
User

Buur

Rang

Nieuw

Nieuw
11

door Buur » Ma Jul 15, 2019 20:00

Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad een mooie tekening van de 6400 gevonden met afmetingen, was wel even zoeken...

Ik heb een ruwe schets in LDD gemaakt zodat ik grofweg wat onderdelen kan bestellen omdat ik vooral Technic op voorraad heb. Het is altijd even afwachten hoe een model er daadwerkelijk uit komt te zien. Volgens mijn schaal berekening zou de loc 4 noppen te lang zijn maar anders zou de neus een erg gedrongen uiterlijk krijgen, nu is hij wat gestrekter. Het is trouwens een 8 nops brede loc geworden, toch meer mijn ding dan 6 noppen breed denk ik... :lol:

Leuke site om rond te kijken en doorheen te scrollen, er staan egt mooie dingen op, goede inspiratie bron! Ik ben vrijwel geheel nieuw in de Lego trein wereld als ik het zo zeggen mag, dus tips en websites zijn altijd welkom!!!
no avatar
User

Buur

Rang

Nieuw

Nieuw
11

door Buur » Za Jul 20, 2019 15:53

Ik heb nu al een heel aardig locomotiefje in elkaar gezet in LDD maar krijg het niet mooi voor elkaar om de power functies erin te verwerken... Ik heb gebruik gemaakt van het standaard aandrijf systeem en loop er een beetje tegenaan waar ik onopvallend de ontvanger kan plaatsen? Als ik deze helemaal inbouw heeft die geen ontvangst meer en bovenop ziet er nou niet egt realistisch uit helaas... Ik heb wat rond zitten kijken maar kom nu niet egt op een goed idee waar en hoe ik hem het beste kan inbouwen met het optimaalste ontvangst, hebben jullie tips?
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4080

Groene hart

door aawsum » Za Jul 20, 2019 17:16

Ergens achter een raam, of alleen met de bovenkant van de sensor eruit stekend. Kijk eens naar standaard lego treinen hoe ze dat daar in bouwen.
no avatar
User

Buur

Rang

Nieuw

Nieuw
11

door Buur » Za Jul 20, 2019 18:12

Daar komt die, zoals ik het wou bouwen, vaak tussen het dak vandaan op het hoogste punt van de loc. Dit doe ik liever niet omdat ik dat niet zo mooi in het geheel vind passen.

Ik heb nog geen ervaring met SBrick of iets dergelijks, ik weet dat het met een app werkt en dat de mogelijkheden groter zijn dan bij de standaard Lego Power Functies. Maar is dit ook geschikt om in te bouwen in een loc voor deze toepassing?
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4080

Groene hart

door aawsum » Za Jul 20, 2019 19:13

Sorry ik ben een beetje van het pure, ik heb bijvoorbeeld in deze shunter een ontvanger achter het transclearglass zitten. Ontvangst werkt prima.
AfbeeldingShunter Monica 1 by Aawsum MOCs Lego, on Flickr

Voor de beeldvorming, hier zie je waar deze is weggewerkt, best diep dus en je ziet er niks van.
Afbeelding
Laat anders je schets uit LDD eens zien, dan geeft het me wat beeld wat de opties zijn.
no avatar
User

Buur

Rang

Nieuw

Nieuw
11

door Buur » Zo Jul 21, 2019 16:19

Mooi compact modelletje aawsum! :duim: Vraagje: die stijlen in de ramen, welke blokjes zijn daarvoor gebruikt, die smalle gele? Deze komen mij niet bekend voor en ik zie ze wel vaker voorbij komen bij trienen... Zoiets zocht ik ook voor de schuine ruiten in mijn 6400...!

Hierbij een fotootje van de schets in LDD; de ruitenparij ligt ernaast zodat je er een beetje in kan kijken, ik kan ook nog wel een fotootje posten van bovenaf als dat makkelijker is? Ik heb geprobeerd de ontvanger in achterin onder 1x2 plates met spijlen (sorry ik ken de namen van al die blokjes nog niet zo goed... :? ) te plaatsen maar dit blijkt niet te werken... De batterij houder wil ik ook graag onder het glas hebben of achterin afhankelijk van waar de ontvanger uiteindelijk komt te zitten. De neus zit vrijwel helemaal dicht gebouwd om de deurtjes te kunnen simuleren, deze steken ook iets naar buiten, en om het onderstel voldoende stevigheid te bieden.
LDD voor LOWLUG.PNG
DE 6400 in LDD

Dit is zo'n beetje wat ik tot nu toe heb, de wielstellen moeten nog getekend worden, het hekwerk heb ik al. Verder is het alleen nog de power functies er mooi in verwerken en dan bouwen maar! Ik hoop dat er goeie ideeën komen voor de ontvanger...!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4080

Groene hart

door aawsum » Zo Jul 21, 2019 17:49

Buur schreef:Mooi compact modelletje aawsum! :duim: Vraagje: die stijlen in de ramen, welke blokjes zijn daarvoor gebruikt, die smalle gele? Deze komen mij niet bekend voor en ik zie ze wel vaker voorbij komen bij trienen... Zoiets zocht ik ook voor de schuine ruiten in mijn 6400...!

ehh dat is valsspelen want dat zijn decals :fluiten:

Over die ontvanger, waarom plaats je em niet gewoon daar onder ind e cabine, dat moet prima lukken.
no avatar
User

Buur

Rang

Nieuw

Nieuw
11

door Buur » Zo Jul 21, 2019 19:47

Dan ga ik de batterij houder achterin zetten en proberen wat lager in te bouwen zodat ik bovenop wat meer ruimte kan creëeren voor het ‘deksel’. Volgende week maar weer eens wat puzzelen. Wat vind je verder van het ontwerp? Verbeterpunten?
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
693

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

door raised » Wo Jul 24, 2019 10:31

Herkenbaar design haha ;) Anyways, ga zo door, je bent op de goede weg! We hebben er hier op het forum ondertussen een stuk of 5 gehad (Duq, Aawsum, BrickJohannes, Dutchtrains, ik) en elke is weer anders. Dus ja, de DE 6400 is boxy en heeft weinig krommingen, maar het is zeker geen makkelijk model en één ideale bouwmethode om 'm goed lijkend te krijgen is er al helemaal niet, en dat bewijs jij met dit design ook maar weer!

Leuk om te zien dat mijn brackets-als-frame methode gebruikt wordt. Het ziet er met die 2x2 brackets tijdens het ontwerpen misschien wat rommelig uit, maar als je het goed doet is daardoor het frame heel makkelijk stijf te krijgen vanwege het bouwen in SNOT en regulier. Moeilijk om dat in LDD uit te vinden, dat is iets wat je waarschijnlijk even moet ervaren als je 'm met blokjes bouwt.

In die van mij is de ontvanger (een PFx Brick) in de korte huif geplaatst. Onderin de cabine zou ook prima moeten kunnen, alleen de manier waarop ik heb lopen te rommelen met robot-armjes gaf mij die optie niet meer (en ik had op dat moment geen trek meer in nog een redesign). Voor de DE 6400 kun je trouwens prima een reguliere treinmotor gebruiken.
Laatst gewijzigd door raised op Wo Jul 24, 2019 10:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
693

Mestreech

door raised » Wo Jul 24, 2019 10:42

aawsum schreef:ehh dat is valsspelen want dat zijn decals :fluiten:

'valsspelen' met kleine v, want TLC is ook niet vies van een stickertje hier en een drukwerkje daar op windscreens ;)
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4080

Groene hart

door aawsum » Wo Jul 24, 2019 11:26

Ja maar toch ik vind decals mooi als toevoeging maar deze was een grensgeval. Het lastige bij deze shunter was de beperkte ruimte en al het glas van de opbouw, daar kon ik geen gele tiles meer in gesnot krijgen helaas.

Ik wist trouwens niet dat Duq ook een 6400 had gebouwd. Inderdaad geen gemakkelijk model maar wel heel erg bevredigend als ie af is. Ik vind het nog steeds één van de mooiste treinen die ik ooit heb gemaakt.

Qua feedback, wat voor trans clear 33 slopes zijn dat? Mijn gevoel zegt dat het onderstaande is, maar de cabine is toch langer dan dat? Afbeelding
no avatar
User

Buur

Rang

Nieuw

Nieuw
11

door Buur » Vr Jul 26, 2019 20:44

Sorry voor de late reactie, ik ben geen held met warm weer, pfffff…!

heb vannavond nog wat zitten ontwerpen in LDD en kwam erachter dat het huidige ontwerp niet helemaal deugde helaas... Het onderstel was prima, maar de hoogte van de onderhouds deurtjes was niet ideaal, deze zijn nu verhoogd naar 6. Ik hoop dat de totale hoogte van de loc niet te hoog uit valt als ik hem in het egt ga bouwen maar dat gaan we ondervinden.
Er zitten inmiddels al heel wat uurtjes in het ontwerp maar nu komt het eind egt in zicht. De laatste details moeten er nog op en aan en dan denk ik dat hij toch egt klaar is om te gaan bouwen! Ik verwacht wel dat ik tegen wat dingetjes aan ga lopen met bouwen maar dat zie ik dan wel.

De oppervlakte van de cabine is 8 noppen breed en 7 noppen lang. De ruiten zijn gemaakt met blokjes 1x1, 1x2 en plates 1x1 en 1x2. Aan de achterzijnde een constructie gemaakt zodat ze gekanteld liggen een daartussenin de ontvanger geplaatst. De batterij houder licht achterin nu.

Ik vroeg me alleen af of iemand mij kan vertellen hoeveel graden de onderstellen moeten kunnen draaien om door een reguliere bocht te komen? ik denk dat het met dit ontwerp wel moet lukken, maar het lukte niet de loc op een bocht te plaatsten in LDD...

Ik heb nog een fotootje bijgevoegd van het ontwerp tot nu toe!
LDD 6400 Lowlug.PNG
DE 6400 ontwerp LDD
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
693

Mestreech

door raised » Ma Jul 29, 2019 14:14

aawsum schreef:Ik wist trouwens niet dat Duq ook een 6400 had gebouwd. Inderdaad geen gemakkelijk model maar wel heel erg bevredigend als ie af is. Ik vind het nog steeds één van de mooiste treinen die ik ooit heb gemaakt.

De oer-6400!
no avatar
User

Buur

Rang

Nieuw

Nieuw
11

door Buur » Ma Jul 29, 2019 18:21

2007, toen zat ik nog op de basisschool en leefde ik me uit met mijn city…! :lol:

Wel mooi bedacht met die compressor er zo in voor de wagons erachter.

Ik zat te kijken wat de onderdelen voor mijn 6400 kosten op bricklink maar kwam tot de conclusie dat de prijzen bij verschhillende verkopers best uiteen lopen, zo vroeg de bovenste uit de lijst €450 voor de onderdelen en dan zouden er 2 missen, de volgende kwam ik al op €350 uit terwijl er maar een paar extra onderdelen miste, hier zitten de pf's trouwens niet bij. Voorheen bij mijn technic maakte ik gebruik van donor modellen en hoefde ik maar enkele onderdelen bij te bestellen maar omdat ik nu geen vooraad heb moet ik alles bestellen, het valt ook niet mee om donor modellen te vinden voor mijn loc helaas... Mijn vraag is: hoe word dit aangepakt? In delen bestellen bij bricklink en uitzoeken welke verkopers het goedkoopst zijn?
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
693

Mestreech

door raised » Wo Jul 31, 2019 15:35

Qua bricklink zijn er ongeveer 1000 wegen die naar Rome leiden. Het beste kan je eens rondneuzen in het 44 pagina's lange Bricklink Topic :)
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
725

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Wo Jul 31, 2019 16:25

Over ontvangers, ik maak zelf gebruik van PoweredUp, dat scheelt het wegwerken van een ontvanger.

Nooit geweten dat die van Duq een compressor er in had zitten.

Zlef bricklink ik altijd met behulp van wanted lists en uren zoekwerk waarbij mijn strategie erg afhangt vam wat ik bestel en in welke hoeveelheden.

Verder ziet het er goed uit, ik ben benieuwd
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'