9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.

MILS vraagje

Gebruikers-avatar
User

SamtheChemist

Rang

premium

premium
527

Wo Okt 19, 2016 12:13

Woudenberg

MILS vraagje

door SamtheChemist » Ma Jan 28, 2019 21:05

Hallo allen,

ik kon mijn antwoord niet vinden via de zoekfunctie dus doe het even in een nieuw topic uit de doeken. Ik ben in Studio een station aan het ontwerpen voor mijn stad die ik wil gaan bouwen op de zolder. Nu ben ik bekend met MILS maar zie ik verschillende hoogtes voorbijkomen.

Ik zie op l-gauge namelijk een 1 brick hoge met daarop dan de treintracks gemonteerd maar voor b.v. de gebouwen zitten we aan een 2-2,5 brick hoge MILS.

Als ik los van mijn stad ook de bouwwerken geschikt zou willen hebben voor een lay-out met anderen wat is dan het beste aan te houden??

Groetjes, Joost
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

Re: MILS vraagje

door raised » Di Jan 29, 2019 10:43

Eigenlijk staat alle info tegenwoordig gebundeld op L-Gauge.org, zoals je zelf ook al had gezien. Regulier is MILS Baseplate + (technic) brick + green plate. MILS met Lowlug treinen standaard is Baseplate + (technic) brick + dk grey plate + dk grey plate + rails.

Echter, Michael Gale (de webmaster van L-Gauge) heeft voor het ballasten van trein spoor voornamelijk bouwbeschrijvingen voor een minder parts-intensive versie gemaakt, waarbij sporen direct op de baseplates liggen. Dit is de methode die onder wordt gebruikt door veel Amerikaanse Lego Train Clubs. Om deze te kunnen aansluiten op zijn eigen MILS modules heeft hij toen een verloopstuk bedacht. Dit bedoel jij volgens mij. Maar, dit is dus geen MILS!

Als je dus op MILS niveau wil bouwen, hou dan aan dat je zijkanten in ieder geval altijd op baseplate + 4 plates zitten voor groenstroken. Voor voetpaden etc. moet je verder de hoogte in gaan, zie opnieuw even L-Gauge.org. Je kan trouwens ook altijd adaptors maken (baseplate + 6 plates) waar je dan je gebouwen die je direct op je baseplate hebt staan op zet.

Hope this helps!
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5515

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Di Jan 29, 2019 11:05

Ook op die L-gauge staat een integratie met modular buildings . Stoep hoogte is 8 plates (inclusief baseplates). Maar zoals bij iedere bouwstandaard is het belangrijkst dat de randen van jouw stuk voldoen aan de standaard. Daar binnen kun je eigenlijk doen wat je wilt.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Jan 29, 2019 12:37

Nou hebben we nog wel eens iets geschreven voor de brickbieb
http://www.lowlug.nl/modulaire-lowlug-trein-layout/

Dat helpt zeker ook.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

Di Nov 14, 2017 17:17

door brickrtgr » Di Jan 29, 2019 16:51

Genoeg informatie voor om volgens MILS standaard te bouwen lijkt me. Wilde nog even aanvullen dat je bij het bouwen van een station ook rekening moet houden met hoogte en afstand tot rails van het perron, vooral als je het gebouw vrij inzetbaar wil maken. Bij lowlug zie ik dat alles ingericht is op 7 wide locs met uitsteeksel, dus max 8 studs breedte. Hoogte kan ik niks zinnigs over zeggen. Eventueel heb je ook nog last van dat het perron niet tot en met het einde van je module kan lopen, want anders heb je de kans dat er treinen tegen de rand aan rijden als er een bochtmodule aan zit. Succes met het bouwen!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Di Jan 29, 2019 22:06

brickrtgr schreef:Bij lowlug zie ik dat alles ingericht is op 7 wide locs met uitsteeksel, dus max 8 studs breedte.
Dan heb je niet overal gekeken denk ik :wink:
Maar eens, het is heel erg afhankelijk van de breedte, lengte en hoogte van je eigen locs waar je mee gaat rijden.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

door raised » Wo Jan 30, 2019 10:26

Ik ken mensen met stoomlocomotieven die wel 10 breed zijn als je de valve gears meetelt ;) Trouwens, mijn eigen locs zijn ook gewoon 8 breed + aan beide kanten 1 plate extra ivm railingen en hekjes...
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Wo Jan 30, 2019 11:57

Ja .. dus die van mij zijn 6breed met eventueel een klein uitsteeksel. Ervaring leert dat je perrons altijd moet bouwen met een trein ernaast, en voor de een (met 10 brede treinen) zit je dan wat verder van de rails dan voor de ander (zoals ik)
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5515

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Jan 30, 2019 18:19

Oftewel, je zou je perron zo moeten maken dat het makkelijker wat breder/smaller gemaakt kan worden.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1197

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Do Jan 31, 2019 9:38

Ik zou gewoon tien noppen breedte aanhouden tussen de perrons. Maar belangrijker is het om de perrons niet te hoog te maken, zeker in de buurt van een wissel, dan kan er nog wel eens wat overhangen. Qua hoogte hebben we op de laatste Legoworld 14 2/3 brick aangehouden, gemeten vanaf de bovenkant van de rails. Dat is met stroomafnemers nog krap.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Do Jan 31, 2019 13:46

Je kan voor perrons het beste kijken naar wat jij zelf bouwt aan treinen ed en daar je perron op aanpassen. Er zijn dan vervolgens 2 stromingen binnen Lowlug waarbij er van beiden een actieve groep is dus daar zou ik mij niet zo'n zorgen over maken. Er is altijd wel iets of iemand waar je op kan aansluiten.

En qua landschap en spoorstijlen heb ik niet echt wat toe te voegen aan wat hierboven al is gezegd.
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

Di Nov 14, 2017 17:17

door brickrtgr » Di Feb 05, 2019 11:41

aawsum schreef:Dan heb je niet overal gekeken denk ik

Ohjee! Komt van jouw guide denk ik :lol:
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Wo Feb 06, 2019 10:29

:slygrin:
Gebruikers-avatar
User

SamtheChemist

Rang

premium

premium
527

Wo Okt 19, 2016 12:13

Woudenberg

door SamtheChemist » Do Feb 07, 2019 22:36

Thnx voor alle reacties, ik ga het allemaal eens op me laten inwerken en dan eens kijken wat ik ga doen maar het is me duidelijk waar ik op moet letten.