9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.

9V draad/contact

no avatar
User

LEG.JA

17

Vr Jun 19, 2015 20:12

9V draad/contact

door LEG.JA » Ma Dec 17, 2018 16:59

Onlangs 9V trein opgezet. Onze trafo is stuk (o.a. draadjes kapot) dus op marktplaats een werkende trafo aangeschaft.
Nu blijken ook hier de kabeltjes tussen trafo en rail langzaam stuk te gaan (uitgedroogd lijkt).
Weer iets vervangends aanschaffen heeft gezien de leeftijd van 9V grote kans op herhaling vermoed ik.

Hoe pakken de echte 9V liefhebbers dit aan?
Repareren met alternatief snoer?
Is er een alternatief om 9V motors aan te drijven? Is er evt een alternatief voor het snoer met de rail-contactjes?

Alvast bedankt!

Groeten, Jaap
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

Di Nov 14, 2017 17:17

Re: 9V draad/contact

door brickrtgr » Di Dec 18, 2018 20:03

Dat is inderdaad een bekend probleem. Goed zelf te repareren als je een beetje handig bent! Even op youtube "replace lego 9v electrical wire" invullen, en genoeg tutorials! Er staan genoeg goede te koop op mp of bricklink als je dit avontuur wilt vermijden.
no avatar
User

LEG.JA

17

door LEG.JA » Do Dec 27, 2018 19:19

Bedankt,
Ondertussen de blokjes al open nu nog vervangende kabel. Dat wordt het lastigst.

Hoewel ik misschien toch ook wel een powered up motor ga proberen. Dat zal de eerste paar jaar wel de standaard blijven.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
693

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

door raised » Vr Dec 28, 2018 12:15

Mijn oplossing is om een stuk of 10 van die draadjes te hebben. Niet heel erg duurzaam, want ze slijten inderdaad allemaal beetje bij beetje. Er is een work-around oplossing voor de reguliere 9V kabeltjes, omdat de PF verlengkabels aan de onderkant compatible zijn met 9V. Voor de pick-ups van 9V treinen geldt dit helaas niet, dus dan is het enige wat je kan doen zelf gaan hobby'en. Je kan natuurlijk ook gewoon de draden direct aan de rails solderen zonder de lego pick-ups, dat heb ik volgens mij ook wel eens voorbij zien komen.

De andere oplossing is inderdaad al je 9V op marktplaats zetten en je geld investeren in PU, zoals je zelf ook voorsteld ;)

Hou er wel rekening mee dat Lego er een handje aan heeft om elke 10-15 jaar van systeem te wisselen, dus dat we met z'n allen hier altijd mee zullen blijven zitten. Gezien de vaart der volkeren ook wel begrijpelijk; 9V was een grote vooruitgang op 12V, IR was een vooruitgang op 9V (kosten en playbility), PF was een vooruitgang op IR, en PU lijkt inderdaad weer een stapje vooruit te zijn ten opzichte van PF.
no avatar
User

LEG.JA

17

door LEG.JA » Vr Dec 28, 2018 22:52

Bedankt voor alle feedback, ik ga voor PU sparen :)
Solderen zie ik niet zo zitten en gezien de leeftijd van 9V lijkt me "overstap" het duurzaamste/goedkoopste, aangezien het naar 1 trein betreft.
Alleen jammer dat losse PU sets zo belachelijk duur zijn op marktplaats (de helft tot wel 2/3 van prijs passagierstrein). Nog even afwachten dus.