9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.

NS 6400 in 1:45

Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
693

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

NS 6400 in 1:45

door raised » Zo Okt 28, 2018 22:33

Afbeelding

Zoals al op gehint in mijn WIP topicje, maak ik soms, om de zoveel tijd, dingen ook echt af. Het komt niet vaak voor, maar als ik het doe, dan vergeet ik vaak daarna om foto's te maken. Gelukkig was er dit jaar Legoworld en is de Flickr app nog nooit zo handig geweest qua bewerken, dus hierbij kan ik eindelijk mijn NS 6400 in schaal 1:45 (uiteraard 8-wide) tonen. Als ik het goed terugreken is dit (pas!) v3, waarbij v1 nooit verder is gekomen dan 2 huiven en v2 was een hybride tussen 1:38 in de hoogte en lengte en 1:45 in de breedte, iets waar ik uiteindelijk nooit echt tevreden over was... Maargoed, v3 is dus eindelijk een beetje naar mijn wensen. Aangezien het geen WIP meer is heb ik deze maar direct een eigen topicje gegeven, maar aangezien de WIP foto's er wel nog zijn, zet ik die hier maar direct even neer om het bouwproces te laten zien.

Bouwtijd is redelijk snel voor mijn doen, op 6 oktober 2016 plaatste ik mijn eerste WIP foto:

Afbeelding

De cabine was ook (dacht ik) meteen het meest moeilijke; ik wilde koste wat het kost de drie raampartijen brickbuild doen, en het liefste natuurlijk binnen 6 studs, en dan dan ook nog eens met halve plates als de binnenspijlen. Dat was redelijk snel getackeld, maar helaas kwam ik er binnen een paar dagen achter dat het ook nog eens in een 6x4 box moest passen...

Afbeelding

Oh, en er moest nog een voorruit komen, zoals iemand op Flickr terecht opmerkte :@

Afbeelding

Goed, toen dat opgelost was kwam ik erachter dat ik ook wel erg veel wilde qua huiven: 5 breed en 5 hoog, en zoveel mogelijk 4x1 tiles studs out om de onderhoudsdeuren te simuleren. Dat bleek nog een flinke puzzel...

Afbeelding

Afbeelding

Het moeilijkste bij mij zijn altijd de wielstellen, zeker omdat ik ivm ruimtegebrek de treinmotor moest gebruiken. Na een stuk of 10 verschillende ontwerpen kwam deze als de meest succesvolle uit de bus:

Afbeelding

Toen dat af was, bleek er nog een ander probleem te zijn: Het frame dat ik had ontworpen (zie hierboven) bleek niet stevig genoeg te zijn, daarnaast ook niet handig te zijn om een 9V batterijbox in te verwerken (de PF batterijbox bleek sowieso niet te passen, te hoog), en als klap op de vuurpijl zag het er eigenlijk ook niet goed uit. Dusss, back to the drawing board. Ondertussen weer terug in NL en na een kleine a-ha erlebnis realiseerde ik me dat brackets en technic studless beams best wel eens zouden kunnen werken als frame:

Afbeelding

Afbeelding

In april van dit jaar was de 6400 al bijna af, alleen toen begon het grote Bricklinken. Daarnaast bleek de IR receiver niet te werken met de 9V batterijbox, de IR reciever knijpt deze box namelijk om redelijk onduidelijke redenen af. Oplossing: de PFx Brick (had net zo goed de Sbrick kunnen zijn, qua form factor maakt dat niet heel veel uit), want die knijpt niks af. Moet je wel trouwens een Lithium-ion batterij erin leggen met 780mah, want de eerste testen met regulieren 9V alkaline batterijen bleken maar 3-4 rondjes bestand te zijn tegen de kracht van de treinmotor.

Afbeelding

Laatste loodjes wegen het zwaarst, maar de dag voor Legoworld was de NS 6400 eindelijk af. Dat wil zeggen, esthetisch, want in de eerste 3-4 dagen heb ik nog flink lopen te sleutelen om 'm ook daadwerkelijk betrouwbaar te krijgen op de baan zelf. Het probleem zat voornamelijk in de inverted zandboxen naast de wielstellen, die bleken teveel frictie te geven op het frame waardoor de loc z'n bochten niet goed maakte. Oplossing: de zandboxen niet meer inverted maken, en daardoor de 1x2 cheesegraters opgeven. So be it, want met die oplossing bleek het een enorm betrouwbaar locje te zijn de laatste drie dagen. Nu nog hopen dat Fx Bricks snel met een geupdate Android app komt, want in vergelijking met de Sbrick app is die echt heel laggy, en ik heb helaas echt geen ruimte meer om de IR functie in te bouwen, want ik heb over de connectiepunten daarvoor heen moeten bouwen...

Anyways, het komt niet vaak voor, maar ik denk dat ik redelijk tevreden ben nu ;)

Afbeelding

Afbeelding

(lugbulk-technisch valt deze trouwens een beetje tegen, ja de bielzen natuurlijk, en de 1x2 dk grey tiles, maar that's about it...)
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
725

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

Re: NS 6400 in 1:45

door UrbanErwin » Di Okt 30, 2018 11:00

Toen je de problemen eenmaal verholpen had reed hij inderdaad als een trein :look: . Interessant om een volledig uitgewerkt bouwverslag te lezen :duim:
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4473

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Di Okt 30, 2018 11:50

Dat is een flink bouwproces. :what:
Het is wel een strak model. :duim:
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5568

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Di Okt 30, 2018 13:22

Erg leuk om alle mierenwipperij te zien voor de raampartijen. Zeer net model.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Wo Jan 30, 2019 23:53

Tijdje weg geweest dus zie dit nu pas. Interessant verhaal en mooi model. Boel gefreubel voor de cabine maar je hebt wel de overhang van het dak er mooi in zo.
Ik moet toch mijn 6400 eens onder handen nemen. Die is nauwelijks veranderd sinds.... Rail 2005 ofzo...
Dat frame is een leuke constructie, die moet ik onthouden.

mahjqa schreef:... mierenwipperij ...

:lol:
There is no cloud. It's just someone else's computer.