9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

Raised en z'n WIPjes

door raised » Zo Sep 23, 2018 18:27

Door omstandigheden (laten we het er maar niet teveel over hebben, beste nieuws is dat ik donderdag getrouwd ben, dus dat maakt alles weer goed) heb ik dit jaar weer erg weinig van mezelf laten zien op Lowlug. En dat terwijl ik WvdP had beloofd dit jaar nu juist weer eens meer te gaan posten... Ik schaam me diep. Maargoed, als goed zuiderling heb ik altijd geleerd dat je elke dag weer opnieuw de juiste keuze kan maken, dus hierbij alsnog maar eens een topicje om wat meer zicht te houden op de dingen waar ik mee bezig ben. Zoals ik van mezelf wel ken ben ik altijd vooral druk in de weer met WIPs (wat een van de redenen is dat ik zo weinig post, met een lichtelijk perfectionistisch trekje ga ik natuurlijk nooit een "final version" voor elkaar krijgen, laat staan de juiste foto's er van maken) dus het leek me logisch om daar eens een overzichtje van te maken, zodat ik toch een beetje jullie mee kan doen hiero ;)

In ieder geval, de afgelopen anderhalf jaar ben ik druk bezig geweest om mijn NS 6400, die ik ooit in 1:38 heb gebouwd maar niet 100% tevreden mee was, te herbouwen in 1:45. De eerste opzetjes komen nog van mijn laatste maanden in Curacao, dingen die ik wel op Flickr heb gezet maar eigenlijk vergeten ben op Lowlug te posten. Daarnaast ben ik druk bezig geweest met een sleep ICR wagons inclusief het koninklijk rijtuig SR10 (thanks lugbulk!), het uitbouwen van mijn collectie SDGGRMS wagons (ook thanks lugbulk!) en het experimenteren met mijn nieuwe Dymo Labelwriter. Oh, en dan ben ik ook nog bezig met m'n eerste layout, want rust is er natuurlijk niet bij sinds er een echte legozolder in ons huis staat.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

Re: Raised en z'n WIPjes

door raised » Zo Sep 23, 2018 18:30

Om maar eens te beginnen met de Labelwriter: Ik heb begin deze zomer een Dymo Mobilelabeller gekocht, een van de twee apparaten van Dymo die zowel op 24mm tape kunnen printen als een resolutie van 300 dpi hebben. D1 tape is het enige tape van Dymo dat ook op transparant en met kleur print (gaat allemaal met hitte afdruk, dus er wordt geen daadwerkelijke inkt gebruikt door de labelwriter zelf), en helaas doet het grootste gedeelte van die apparaten maar tot 12mm, wat met marges erbij betekend dat je maar 10mm hebt om te printen. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de eerste testresultaten:

AfbeeldingTrying out the Dymo Labelwriter by raised, on Flickr

AfbeeldingTrying out my new Labelwriter by raised, on Flickr

Enige nadeel: De printtool van Dymo heeft soms wat hickups met het terugschalen van plaatjes, de ene keer veel artifacts en de andere keer weinig. Ook besluit de tool steeds zelf om een randje om elke jpg en png te plaatsen, waardoor je ongeveer 10% kleiner uitkomt in de print dan wat je denkt dat je print... Maargoed, dat kun je redelijk makkelijk counteren door gewoon iets grotere plaatjes in te laden ;)
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10827

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Zo Sep 23, 2018 18:35

Goed bezig Raised :duim:

Ik vind overigens dat je best wat minder kritisch mag zijn op jezelf. Er is helemaal níets mis met het plaatsen van WIPs of resultaten waar je (nog) niet tevreden over bent. Sterker, ik zou dat eigenlijk wel wat vaker op het forum willen zien. Juist dan kunnen wij ook zien welke dilemma's en problemen het bouwen met zich meebrengt, daar kunnen wij alleen maar van leren. Niet zo bescheiden kerel, ook half-afgeronde projecten kunnen best de moeite waard zijn om te posten!

En nog gefeliciteerd met huwelijk en lego-zolder! ;-)
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
649

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Ma Sep 24, 2018 11:16

WIPs zijn altijd welkom :duim: . Ik vind het soms zelfs leuker dan het totaalbeeld, omdat je dan de technieken achter alles kan zien en zoals WvdP al zegt, leren we daar allemaal van :D
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Ma Sep 24, 2018 13:41

Interessant die label writer. Ik heb even snel gekeken naar de verschillende tapes, maar hier kan je geen labels mee maken met meerdere kleuren neem ik aan? Met andere woorden, de tape die er in zit bepaalt de kleur die je print?
Gebruikers-avatar
User

GHDpro

191

Ma Okt 19, 2009 13:39

Leerdam

door GHDpro » Ma Sep 24, 2018 15:39

O.a. vanwege de BrickArchitect labels heb ik een Brother PT-D600VP gekocht (~65 euro via 123inkt). Daarmee kan je ook tot 24mm labels maken. Helaas niet zo breed wit-op-transparant, althans die maakt Brother zelf niet (maar andere fabrikanten van zulke label tapes wel).

Ik heb nog niet geprobeerd er stickers voor Lego mee te maken, maar die BrickArchitect labels zien er best goed uit dus heb ik goede hoop dat ie andere plaatjes ook wel gaat lukken.

aawsum schreef:Interessant die label writer. Ik heb even snel gekeken naar de verschillende tapes, maar hier kan je geen labels mee maken met meerdere kleuren neem ik aan? Met andere woorden, de tape die er in zit bepaalt de kleur die je print?

Zo ver ik weet kan je geen kleuren mixen, nee. De tape bepaalt inderdaad de kleur.
Mijn lego van nu (na 2000) - Mijn lego van vroeger (voor 2000)
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Di Sep 25, 2018 10:26

Bedankt allemaal! Ja ik vind stiekem WIPs ook het leukste, maar tjsa het voelt altijd zo on-af ;) Ik zal wel doorgaan hier het een en ander te posten dan :)

aawsum schreef:Interessant die label writer. Ik heb even snel gekeken naar de verschillende tapes, maar hier kan je geen labels mee maken met meerdere kleuren neem ik aan? Met andere woorden, de tape die er in zit bepaalt de kleur die je print?

Dat is helaas inderdaad het geval. Dus je kan alleen wit op transparant printen, of blauw, of rood, of zwart, maar geen twee kleuren tegelijketijd. Enige manier om dat te doen is eerst het rood met de ene tape te printen en dan het blauwe met de andere tape. Voor volledige wraps dus niet heel erg handig, maar ik heb 'm ook vooral gekocht voor de reguliere opschriften, die zijn over het algemeen toch altijd gewoon zwart of wit.

GHDpro schreef:O.a. vanwege de BrickArchitect labels heb ik een Brother PT-D600VP gekocht (~65 euro via 123inkt). Daarmee kan je ook tot 24mm labels maken. Helaas niet zo breed wit-op-transparant, althans die maakt Brother zelf niet (maar andere fabrikanten van zulke label tapes wel).

Wow, die site kende ik nog niet eens, wat tof! De enige reden dat ik een Dymo en geen Brother heb gekocht is omdat ik op m'n werk nog een Dymo had staan en dacht dat die compatibel was met transparante tapes, maar toen ik die tapes eenmaal gekocht had bleek dit niet zo te zijn... Maargoed, toen zat ik al met Dymo labels opgescheept haha. Ik heb idd in het verleden ook naar P-touch gekeken, volgens mij zit er tussen beide systemen weinig verschil dus als het goed is zou je daar ook gewoon jgp's en png's mee kunnen printen.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Di Sep 25, 2018 10:39

Mijn nieuwste projectje is trouwens de PFx Brick, net voor het huwelijk binnengekomen en de afgelopen 24 uur eindelijk tijd gehad om mee te spelen. Toen dit speeltje twee jaar geleden werd aangekondigd kon nog niemand vermoeden dat we nu al weer met PF 2.0 / Powered Up! aan de slag horen te gaan als het aan TLC ligt, maar dat mag de pret even niet drukken. (Ik hoorde trouwens in de wandelgangen dat SBrick er mee gaat stoppen, ik hoop dat dit niet het geval is met PFx Brick maar dat ze iets verzinnen om het forwards / backwards compatible te maken met PF 2.0, het voordal dat ze hebben is dat alles toch al 3D geprint is dus ze hoeven in ieder geval geen nieuwe molds te bestellen als ze aanpassingen gaan doen). In ieder geval, ik ben zeer blij met dit nieuwe speeltje!

Afbeelding
It arrived! by raised, on Flickr

Zoals je kan zien is het niet moeders mooiste (blame het 3D printen) maar het doet precies wat het moet doen, en de clutchpower is (op het moment in ieder geval nog) prima. De feel van het materiaal is ook goed, het voelt veel steviger dan je zou verwachten aan de hand van de foto's; op geen enkel moment heb ik het gevoel dat het breekbaar materiaal is. Sterker nog, het lijkt zelfs minder buigkracht te hebben dan reguliere ABS bricks...

Er zijn wel wat dingetjes maar iets minder over is nagedacht, zoals die ellendige kabeltjes die overal uitsteken en ingestoken moeten worden, de IR receiver die bovenop zit (waardoor de compactheid per direct weg is, gelukkig kan je hier wel een verlengkabel voor kopen zodat je IR receiver op een heel andere plek kan komen te zitten) en het licht bordje dat niet geintegreerd is maar er maar een beetje 'aanhangt'.

Echter, de software is geweldig, highly customizable, je kan echt bizar veel doen (zelfs sandboxen zonder PFx Brick kan, had ik dat maar eerder geweten dat had ik alvast wat instellingen geklust de afgelopen weken! Ik heb voor nu even een standaard Sound & Power profiel van de website van Fx Brick gehaald, de EMD 710 Prime Mover, omdat deze redelijk in de buurt komt van Europees dieselmaterieel qua geluid. Echter, vanochtend heb ik via Treinpunt.nl een paar mooie soundfiles van de NS 6400 en 16/17/1800 gevonden dus het plan is om deze zsm erin te gaan verwerken.

Korte video:

Afbeelding
PFx Brick: It';s alive! by raised, on Flickr

Oh, en de sound is best luid met een goede diepte erin. Altijd moeilijk te horen als je het opneemt met je telefoon in het holst van de nacht, maar ik had het echt een stuk slechter verwacht. Veel minder blikkerig dan ik dacht en gewend ben van modeltreinen.

Ohja, ik ben vergeten om LEDjes te kopen dus die functionaliteit laat ik nog even voor wat het is. Daar heb ik 3 weken voor Legoworld toch geen tijd meer voor :lol:
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Di Okt 02, 2018 22:08

Trouwens, nu vergeet ik dus gewoon om een postje te wijden aan mijn laatste eigen 'out of the comfort zone' project. Ik heb lang nagedacht over een layout, zelfs al twee keer een eerste aanzetje gedaan, maar beide keren heb ik het afgekapt omdat ik het toch teveel een te-ver-van-m'n-bed-show gevoel kreeg. Van de eerste versie heb ik trouwens ooit nog een foto gemaakt toen-ie bijna af was, die (zo zie ik nu) bijna helemaal conform de toen nog niet bestaande MILS standaard was! In ieder geval, veel ideeen, maar het nooit aangedurfd om ze in werkelijkheid om te zetten.

Maargoed, dankzij een paar heerschappen hier op het forum heb ik me er toch dit jaar weer aan gewaagd om me op te geven voor Legoworld, en nu dus ben ik nu druk bezig met de layout die er al 10 jaar niet van gekomen was. Aangezien ik het allemaal op Flickr zet leek het me wel mooi om dat hier ook te delen met jullie.

Na aanleiding van de aanmelding bij de stuurgroep ben ik in mei begonnen met de planning, ook omdat het natuurlijk moet aansluiten op de MILS modules van mijn mede-groepsgenoten. Het idee is simpel: Een lekker saai stukje Nederlands landschap dat gebroken wordt door een stuk licht gebogen dubbelspoor.

Afbeelding

De weken erna ben ik vooral bezig geweest met ervoor zorgen dat ik genoeg geballasteerde railsen had, waar zowel nieuwe als oude Lugbulk weer eens heel handig bleek te zijn, voornamelijk als het gaat om 1x1 en 1x4 tiles in het bruin en lichtgrijs, en natuurlijk de 1x2 plates in het donkergrijs. Zowel lichtgrijs als bruin omdat je dat hier eigenlijk ook erg vaak ziet op stukken die net onderhouden zijn door ProRail en omdat het gewoon mooi opbreekt. In ieder geval, daarna was ik een tijdje afgeleid, op vakantie, huwelijken aan het plannen, je weet wel... Maargoed, begin van september toch maar de draad weer opgepakt:

Afbeelding

Mijn intentie was om alles eerst op MILS niveau te brengen met groene plates, maar daar bleek ik er iets minder van te hebben dan gedacht (zie hierboven) dus dat was even een paar daagjes Bricklinken voordat ik dit resultaat had:

Afbeelding

Op dat moment werd het ook duidelijk dat 7.5 32x32 platen niet ging werken qua curve, dus de conclusie was om dan toch maar nog 16 studs extra toe te voegen en uit te komen op 8 32x32 plates. Stuk geloofwaardiger ook qua MILS trouwens ;)

Afbeelding

Die curve bleek nog een stuk moeilijker te zijn dan ik had gedacht, ook omdat ik er geen enkele ervaring mee had. Mijn oplossing: Eerst de bocht neerleggen en tijdelijk op 2x4 bricks zetten en alles helemaal de juiste curve geven, en dan gewoon plates aan de zijkant van het ballast gaan plaatsen en kijken tot welke plek plates passen, en vanaf waar de studs in de weg zitten en er dus tiles nodig zijn om het ballast te ondersteunen. Dat dan opvullen met de rest van de plates en dan krijg je dit:

Afbeelding

Nou, en dan is het enige wat je nog moet doen is de ziplockzak met Lugbulk 2x2 grijze tiles opentrekken en de hele bende gaan betegelen. Ik blijf natuurlijk wel een Hollander dus hoewel ik tiles zat heb liggen leek het me toch slim om zo zuinig mogelijk aan te doen, en dan krijg je dit:

Afbeelding

Het eindresulataat tot en met gisteren was het volgende:

Afbeelding

en sinds vanmiddag, na de zoveelste BL bestelling, ziet het er zo uit:

Afbeelding

Het volgende plan is nu om een deel van dat groen er weer tussenuit te halen, omdat er natuurlijk nog een riviertje, wat poldertjes, boompjes en weet ik veel wat in moet komen. Maargoed, daar heb ik nog ruim twee weken voor :miss:
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Wo Okt 03, 2018 6:35

Erg cool om te zien dat je met een stuk layout bezig bent (al is 2 weken erg kortdag denk ik, maar misschien ligt dat meer aan mijn bouwsnelheid). Het is natuurlijk erg moeilijk om te zien hoe het eindresultaat wordt maar als je in de layout hetzelfde perfectionisme en creativiteit stopt als in je treinen dan gaat dit erg mooi worden. Ik houd het in de gaten en kom natuurlijk kijken (want helaas staan we zelf niet) op LW naar het totaalplaatje.

Raised schreef:die (zo zie ik nu) bijna helemaal conform de toen nog niet bestaande MILS standaard was
Wil je nu beweren dat jij eerder was dan wij met spoor op MILS :P
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Do Okt 04, 2018 8:43

Zoals reeds al elders gezegd, het ziet er superstrak uit, en ik kijk erg uit naar het aan elkaar leggen van de modules :duim:
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Do Okt 04, 2018 16:12

aawsum schreef:(al is 2 weken erg kortdag denk ik, maar misschien ligt dat meer aan mijn bouwsnelheid).

Don't worry, voor mij is het net zo een race tegen de klok. Ook dat is onderdeel van uit de comfort zone stappen, hoewel ik het liever ook iets eerder had gedaan... Gelukkig deze weken niet heel veel te doen :lol:

Wil je nu beweren dat jij eerder was dan wij met spoor op MILS :P

Sterker nog, ik denk dat ik dit zelfs heb gebouwd voordat Hispabrick de MILS standaard ontwikkeld heeft (kan ik me in vergissen natuurlijk), en aangezien jullie Lowlug treinen standaard daarna pas is gekomen, en MILS zelf dus al 'classic' is, zou ik het zelfs Pre-Classic MILS willen noemen :miss:
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Za Okt 06, 2018 10:21

Gefeliciteerd met je huwelijk! Ik ben de laatste tijd ook wat minder op Lowlug geweest maar ik volg je projecten op Flickr.
PFx brick heb ik ook in huis, maar ik heb er nog weinig mee gedaan. Eigenlijk net deze week pas mee begonnen. Het geluid is inderdaad best goed.
Het printje voor de lichtjes ziet er wat primitief uit zo aan de zijkant maar dat is gedaan om met meerdere licht systemen te kunnen werken. En zoals je met de motor heel veel kan doen heb je ook heel veel opties voor de lichtjes.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Ma Okt 15, 2018 12:43

Het is toch nog een klein beetje een race tegen de klok geworden, maar ik kan eindelijk zeggen dat ik nu echt bijna klaar ben!

Grootste issue was eigenlijk de slootjes; dankzij Lugbulk had ik wel een flinke hoeveelheid 1x2 trans-clear tiles, maar hoe maak je daar nu het beste (stilstaande) water mee? Na het een en ander experimenteren kwam ik op vier opties:

Afbeelding

Na even nadenken viel de keuze uiteindelijk op een combinatie van optie 1 en 2, maar dan wel met een zwarte ondergrond, want dat blauwe kwam toch wel erg Mediterraans over ;) Maargoed, dan ben je daar mee bezig, en ontdek je dat zelfs 500 van die tiles niet genoeg zijn... Oeps. Blijkt landschapjes bouwen toch een stuk intensiever te zijn qua onderdelen dan gewoon een treintje bouwen!

Afbeelding

Niet gehinderd door enige zelfoverschatting leek het me daarnaast wel een leuk idee om voor het eerst in m'n Lego-leven een gebouw te maken. Ik wilde eigenlijk een onderstation uit de Ravensteijn-lijn maken, maar dat bleek toch iets teveel van het goede te zijn qua formaat, dus uiteindelijk gegaan voor een Schakelstation. En ja, die deuren horen zo groot, ze zijn ooit ontworpen op 2,7m hoogte. Dat bleek trouwens niet heel erg geloofwaardig te zijn, dus uiteindelijk heb ik ze toch maar korter gemaakt, zodat ze nu maar 2m hoog zijn. Tegenwoordig zitten er ook dat soort deuren in (OK, alle ramen zijn ook dichtgemetseld maar dan is het gewoon een saaie rechthoekige doos en daar had ik echt geen zin in), dus dat leek me wel een prima afweging.

Afbeelding

Gebouwd volgens de originele bouwtekeningen trouwens, en precies 1:45 voor zover dat natuurlijk kan.

Dat zorgde ervoor dat de hele linkerkant er nu wel goed uitzag, maar wat te doen met de rechterkant van het landschap. Naast mij gaat de layout zo'n 14 bricks naar beneden met een drop-off, dus daar moest ook iets voor verzonnen worden:

Afbeelding

Dat Lugbulk gaat nog eens heel groot worden trouwens!

Anyways, dan dus nog een weggetje erbij en dan heb je dit:

Afbeelding

En dan nog even wat detaillering, en dan komen we hierop uit:

Afbeelding

Ja, dat zijn treinspotters, en ja dat zijn betonblokken op de onbewaakte overgang. Je wil toch graag zo een realistisch mogelijke weergave van de werkelijkheid hebben hè.

Het eindresultaat is vanaf donderdag te bezichtigen in een zekere grote hal in Utrecht, maar wat ik tot nu toe wel heb geleerd: Wow, wat is landschapsbouwen (en zeker in MILS) een flink inspannend werkje!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Ma Okt 15, 2018 14:02

Nice. Mooi samengevat zo je bouwproces. Een trein bouwen of landschap zijn 2 verschillende dingen en allebei lastig. Iedere keer leer je weer bij dus het wordt steeds mooier.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

Di Nov 14, 2017 17:17

door brickrtgr » Ma Okt 15, 2018 19:44

Leuke updates van je wipjes Raised :D Mooi stukje landschap is het geworden! Veel plezier op legoworld alvast.
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Di Okt 16, 2018 10:26

Ik probeer landschapsbouwen dan ook te vermijden door alle ruimtes om het spoor vol te plempen met gebouwen :lol:
Maar het is erg mooi geworden, zeker het schakelstation. Nu nog wat graffiti erop. Hoewel, dat zou Sybold niet goed vinden.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4091

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Di Okt 16, 2018 10:32

Ik zag dit al op Flickr voorbij komen.
Ik ben benieuwd naar de treinen layout. :)
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Zwolle

door UrbanErwin » Di Okt 16, 2018 10:39

Morgen komen we erachter of we geen meetfouten hebben gemaakt :look:
Ik kijk er in iedergeval naar uit om dit in het echt te zien!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Di Okt 16, 2018 12:31

Vorig jaar waren er geen meetfouten, dus dit jaar ook niet toch :P
Ik zou zeggen neem wel wat stelplaatjes mee omdat de tafelbladen altijd doorzakken en je daardoor geen lekkere aansluiting bij de sporen hebt.
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Zo Mei 14, 2017 9:54

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Di Okt 30, 2018 20:17

lang leve stelpoten met schroefdraad :-)
Het kwam gewoon traploos goed!
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Vr Dec 28, 2018 11:44

Lang leve Kerst, eindelijk weer eens tijd gehad om wat van die blokjes op elkaar te stapelen. Anders dan anders heb ik eens een keer niet zelf wat ontworpen, maar gewoon de bouwinstructies gevolgd. Niet die van Lego, maar de custom bouwinstructies van Tony Sava's Santa Fe F7 loc, een 8wide variant op mijn jeugdliefde, de 10020. Voor zover ik mij kan herinneren de eerste Lego trein die ik echt eerstehands heb gekocht (de rest kwam van vriendjes die uitgekeken waren op hun 9V treinen), in de Lego Store in Keulen. In ieder geval, toen Tony een tijdje geleden met zijn versie op de proppen kwam was ik al enthousiast en van plan om 'm na te bouwen, maar toen bleek dat hij net voor kerst ook nog eens de instructies had uitgebracht, leek dat me wel een leuk projectje om uit te voeren. Ik heb alleen bricks gebruikt die ik voorhanden had, waardoor sommige dingen niet helemaal 100% uit de verf zijn gekomen, dat pak ik ergens komende maand nog wel eens aan, dus theoretisch is dit nog een WIPje!

Afbeelding

Voordat ik echt kon beginnen moest ik trouwens wel even m'n oude 6400 uit elkaar halen. Oh, en ik heb een klein beetje gecheat, want afgelopen zaterdag waren we in Essen en daar hadden ze in de PaB wall zowel 1x1 als 1x2 rode plates ;) Omdat ik het niet fijn vind om van een computerscherm te bouwen heb ik de hele bouwbeschrijving in kleur uitgeprint. Met al het zwart dat gebruikt wordt in het model en het vele avond-bouwen was dat nog niet altijd even makkelijk, omdat zwarte graphics eigenlijk altijd slecht leesbaar zijn in kunstlicht.

Afbeelding

Het bouwen zelf was bij vlagen best leuk, maar op een gegeven moment ben je er ook wel een beetje klaar mee, zeker als je de hele tijd in zes verschillende bakken en twaalf laatjes op zoek moet naar dat ene element, zonder echt goed te weten waarom specifiek die 1x8 en niet gewoon een 1x6... Of waarom zwart als je het toch niet ziet, of grijs, of rood... Anyways, jullie zullen vast m'n frustratie wel (of niet...) begrijpen!

Afbeelding
(link = video)

Het eindresultaat rond de Kerstboom, om 23:50 op Tweede Kerstdag. Mijn plan was om 'm voor het einde van Kerst af te hebben, en dat is dus mooi gelukt! Hommage aan de originele 10020, die ook z'n rondjes rond de kerstboom heeft gereden; alles is 9V.

Afbeelding

Voor de gein trouwens ook even Tony z'n eigen F7 hierboven, samen met de 10020. Ik had die van mij niet zo snel beschikbaar voor een foto...

Ik moet wel toegeven dat dit duidelijk voor mij een one-off was; nabouwen is geinig en ik kan deze bouwinstructies zeker aanbevelen, zowel qua uiteindelijk model als qua mogelijk om eens van andere bouwers te leren hoe zij een complete loc in elkaar zetten, maar uiteindelijk zit de lol toch meer in het zelf ontwerpen dan in het lukraak stapelen van blokjes :miss:

Oh, en nog even kort iets over de prijs: Ik heb echt wel een week getwijfeld om de bouwinstructies te kopen, omdat ze 20 dollar waren. Vroegah gooiden we onze bouwinstructies nog wel eens gratis online, maar dat is, zeker in de treinencommunity, sinds een jaartje ofzo not done anymore. Opzich snap ik dat wel, Tony verkocht bijvoorbeeld al langer z'n bouwinstructies en het geld wat hij daarmee verdiend steekt hij direct in de aankoop van die fijne plastic blokjes, dus zonder die eerdere bouwinstructies was deze F7 er ook niet geweest. Dat was ook precies de reden voor mij om 'm te kopen, omdat ik het geen probleem vind om Tony te supporten. Daarnaast is 20 dollar nog net acceptabel wat mij betreft, omdat er toch ook veel liefde en tijd in zit.

Voor mij was het bouwen van dit model 'gratis', omdat ik alles al in huis had qua bricks, maar ik geloof meteen dat dit een model van rond de 300-400 dollar is als je alles zou moeten bricklinken. Vergelijkbaar wat mij betreft met het O-scale model van Lionel dat uit 3 delen bestaat en 900 dollar is. Als je het zo bekijkt is 20 dollar een koopje :slygrin:
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Zo Mei 14, 2017 9:54

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Za Dec 29, 2018 18:32

Nu nog de stickers namaken, kan dat printertje van jou daar nog wat bij doen ?
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Wo Jan 02, 2019 11:19

martijnvdlinden schreef:Nu nog de stickers namaken, kan dat printertje van jou daar nog wat bij doen ?

Van dat specifieke tape is helaas geen grijs-op-transparant beschikbaar... :cry:
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Wo Jan 02, 2019 13:31

Na die F7 begon het toch weer te kriebelen om zelf weer eens zo een lompe Amerikaan te ontwerpen. Jaren geleden heb ik eens op schaal 1:38 "the flying shoebox" nagebouwd, de Amtrak E60. Dat was erg leuk om eens te doen, maar ook zo een 'traumatische' ervaring (wat zijn rechthoekige dozen saaaaaai om na te bouwen...) dat ik volgende Amerikaanse avontuurtjes daarna maar uitgesteld heb. Echter, er waren nog genoeg gekke prototypes (voornamelijk van die lompe Amerikaanse electrieken, die diesels worden al genoeg nagebouwd en boeien me eigenlijk niet zo veel) die ik eens wilde nabouwen.

Anyways, toch maar weer eens begonnen dus, met een E2-B, een prototype voor een nieuwe electrische goederenloc van de Pennsylvania Railroad uit de jaren '50. Dit keer in 1:48 (Amerikaanse modellen zijn wat breder dan Europese, dus als je alsnog 8 wide wil bouwen moet je een beetje schipperen in schaal, 1:45 was dus geen optie) maar dat valt eigenlijk niet op. Qua neus heb ik een compleet ander design dan de F7, al was het maar omdat de neus van de E2-B een kopie is van de Alco FA-2's van die tijd en dus een heel andere vorm heeft. Beetje zoals de Hondekop (mat '64) en de Apenkop (Plan V) ook van elkaar verschillen qua neus zeg maar.

Het prototype:

Afbeelding

In ieder geval, ik ben geen enorm grote fan van het bouwen van die neuzen, maar dankzij wat leuke techniekjes van Tony ben ik er toch even voor gaan zitten. Bij dit soort Amerikanen is het van 'groot' belang dat de neus klopt, omdat ze nameljik voor de rest allemaal hetzelfde zijn. En dan kom je dus hier op uit:

Afbeelding

Volgende stap: De rest van de bak. En dan de wielstellen. Die zijn trouwens in 1:48 precies passend voor Big Ben Bricks M-wielen, en aangezien ik die toch nog had liggen ga ik die eens gebruiken. Dat geeft wel 1 nadeel: Zonder aanpassingen aan de wielen zodat er plastic bandjes omheen kunnen, heeft dat ding geen enkele grip. Het voordeel daarvan is dan weer dat ik in eerste instantie me nu maar geen zorgen maak om de aandrijving, dat wordt een volgend projectje!
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Do Jan 03, 2019 18:50

Is dit niet het soort locomotief waar de NS 1200 op was gebaseerd?
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Do Jan 03, 2019 21:43

Dat is dus een beetje onduidelijk allemaal, want de 1200 is ontworpen door Baldwin en Westinghouse als ik het mij goed herinner, en dat was een directe concurrent van GE. Ik ken wel het verhaal dat de 1200 een deel van de op- en inbouw deelt met de EP-5 van de New Haven Railroad uit 1954, en dat is een doorontwikkeling van de E2-B. Dus in zekere zin is dat wel het geval ja!
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Zwolle

door UrbanErwin » Ma Jan 07, 2019 12:13

Ziet er al goed uit, ik neem mijn 1200 wel mee naar de volgende meeting, dan kunnen we ze naast elkaar zetten.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Wo Jan 09, 2019 13:04

UrbanErwin schreef:Ziet er al goed uit, ik neem mijn 1200 wel mee naar de volgende meeting, dan kunnen we ze naast elkaar zetten.

Dat lijkt me een mooi plan. Als het goed is, is-ie dan ook af. Mijn 'nieuwe' bouwmethode (kort samengevat als 'minder mierenneuken, meer bouwen!') zou ervoor moeten zorgen dat ergens de komende weken ik weer een nieuw model kan toevoegen aan mijn verzameling :lol:

Afbeelding

De bak zelf is trouwens ook zo goed als klaar nu, op de foto zitten er nog tijdelijke wielstellen onder maar ik ben al druk bezig met de greebles die op de daadwerkelijke wielstellen moeten komen. De constructie van het achterdeurtje is eigenlijk weer te 'ingewikkeld' als je kijkt naar die zogenaamd nieuwe bouwstijl, maar het was me wel in ieder geval binnen 2 avonden gelukt, dus dat is nog steeds acceptabel wat mij betreft. Daarnaast voor het eerst ook aan selectieve details gedaan; die stroomkabel aansluit dozen zijn er eigenlijk een stuk meer (een stuk of 5 per kant) maar omdat daarmee de hele achterkant uit elkaar zou vallen of helemaal herbouwd zou moeten worden, heb ik besloten daar van af te zien. 'Goed genoeg' is soms ook gewoon prima.

Afbeelding

Qua wielstellen is het ook altijd leuk om in een WIP draadje eens een 'faal' toe te geven: Ik had al een versie die helemaal brick build was, maar omdat de M-wielen zelf een stud breed zijn, kon ik daardoor de greebles niet verdiept in het model zetten, waardoor het leek alsof de wielstellen uitstaken. Daar was ik geen fan van, dus die hebben het niet gehaald. Wel humor trouwens; dutchtrains bleek voor zijn 9-brede 2200 (die dus ook door Baldwin en Westinghouse ontworpen is, was ik helemaal vergeten...) echt bijna identieke wielstellen verzonnen te hebben. Toch leuk om te zien, maar wel een deceptie want zo baanbrekend was mijn design dus ook weer niet :oops:
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
88

Zo Nov 19, 2017 20:16

door Enrico7676 » Wo Jan 09, 2019 14:25

Hij wordt echt heel gaaf!
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Za Jan 12, 2019 11:26

Jammer dat die wielen zo breed zijn. Ik had zelf iets vergelijkbaars voor mijn NS 2200 project, maar die gebruikte gewone wielen.
Zou dit een oplossing kunnen zijn?
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Ma Jan 14, 2019 15:46

Rijkjavik schreef:Jammer dat die wielen zo breed zijn. Ik had zelf iets vergelijkbaars voor mijn NS 2200 project, maar die gebruikte gewone wielen.
Zou dit een oplossing kunnen zijn?

Daar had ik inderdaad wel even over nagedacht, sterker nog, ik denk dat deze helemaal perfect zouden zijn. Het is een kwaaltje van specifiek de E2-B om een grotere diameter wiel te gebruiken, zijn diesel-zusjes van de FA klasses gebruiken wielen van de reguliere diameter, die veel dichter in de buurt zit van reguliere Lego wielen. Ik heb op het moment een redelijk goede oplossing gevonden (maar vanwege het hoge regenboog gehalte vond ik het nog niet echt waard om die te posten...) die er wat mij betreft mee door kan. Omdat ik echter van plan ben er toch twee (en maar BBB wheels voor eentje heb) te maken zit ik er wel aan te denken inderdaad eens wat geld tegen die wielen van Shupp' aan te gooien!
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Do Feb 14, 2019 13:18

Weer wat kleine updates van mijn kant: Allereerst, de E2B is klaar. Ik zal binnenkort proberen wat goeie foto's te maken, maar voor nu plaats ik in ieder geval de foto die MOCkingBird had weten te maken tijdens de meeting. Ik moet wel toegeven: Nee, er zitten nog geen motoren in, dus op het moment is het een stand-alone model. Daarnaast, de E2B reed eigenlijk altijd in multiple, dus ik zit er serieus aan te twijfelen een identieke tweede te maken. Maakt hele motorisatiegebeuren waarschijnlijk ook weer een stuk eenvoudiger.

Afbeelding

Daarnaast ben ik er dit jaar, gezien mijn ervaringen vorig jaar, iets vroeger bij mbt. Legoworld. Net zoals vorig jaar wil ik weer een wokkel maken, dus met zo min mogelijk rechte stukken rails die ook echt op het grid liggen. Anders dan vorig jaar echter wil ik dit jaar dat de rails (en dus de treinen) center stage zijn, en dus heb ik besloten om de voorste rij 32x32 baseplates naar de achterkant de verplaatsen. Dat betekend wel dat er in het landschap nu wat onbalans is gekomen, dus ik verwacht dat ik nog wel het een en ander moet aanpassen, maar het begin is er. Het geheel wordt trouwens 2x zo groot, dus als het goed is hebben we in Oktober een dubbele wokkel!

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Do Feb 14, 2019 13:20

klinkt goed ... en lekker ambitieus
Als de treinenlayouts zo groot gaan worden hebben we straks een aparte hal nodig. :P
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Do Feb 14, 2019 15:03

aawsum schreef:Als de treinenlayouts zo groot gaan worden hebben we straks een aparte hal nodig. :P

Dat zou wel echt de droom zijn! :omg:
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
88

Zo Nov 19, 2017 20:16

door Enrico7676 » Do Feb 14, 2019 21:25

Raised schreef:Weer wat kleine updates van mijn kant: Allereerst, de E2B is klaar. Ik zal binnenkort proberen wat goeie foto's te maken, maar voor nu plaats ik in ieder geval de foto die MOCkingBird had weten te maken tijdens de meeting. Ik moet wel toegeven: Nee, er zitten nog geen motoren in, dus op het moment is het een stand-alone model. Daarnaast, de E2B reed eigenlijk altijd in multiple, dus ik zit er serieus aan te twijfelen een identieke tweede te maken. Maakt hele motorisatiegebeuren waarschijnlijk ook weer een stuk eenvoudiger.

Afbeelding

Daarnaast ben ik er dit jaar, gezien mijn ervaringen vorig jaar, iets vroeger bij mbt. Legoworld. Net zoals vorig jaar wil ik weer een wokkel maken, dus met zo min mogelijk rechte stukken rails die ook echt op het grid liggen. Anders dan vorig jaar echter wil ik dit jaar dat de rails (en dus de treinen) center stage zijn, en dus heb ik besloten om de voorste rij 32x32 baseplates naar de achterkant de verplaatsen. Dat betekend wel dat er in het landschap nu wat onbalans is gekomen, dus ik verwacht dat ik nog wel het een en ander moet aanpassen, maar het begin is er. Het geheel wordt trouwens 2x zo groot, dus als het goed is hebben we in Oktober een dubbele wokkel!

Afbeelding

Mooie wagons achter de E2B!
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Wo Mrt 13, 2019 14:18

Ennnn voor de zoveelste keer gaan we weer eens proberen een NS Hispeed Fyra Traxx te bouwen!

Het origineel:

Afbeelding

Mijn huidige stand van zaken:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Wo Mrt 13, 2019 17:14

Heel subtiel, dat oplopende dak. Mooi dat je dat erin bouwt.

Dit zal sTraxx mooi staan voor een stel ICR Prio rijtuigen (maar alsjeblieft niet in zo'n sandwich configuratie met een loc aan beide zijden, net alsof ze een opdrukloc nodig hebben :wink: ).
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Zwolle

door UrbanErwin » Wo Mrt 13, 2019 19:24

Gaaf, ga je de woo-hoo graffiti er ook op zetten met een sticker?
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Ma Mrt 18, 2019 11:55

UrbanErwin schreef:Gaaf, ga je de woo-hoo graffiti er ook op zetten met een sticker?

Dat zou best nog wel een leuke finishing touch zijn inderdaad :)
Volgende