9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

Di Nov 14, 2017 17:17

Re: LTC: Omgrenzingsprofiel en vrije ruimte

door brickrtgr » Vr Nov 17, 2017 19:42

Niet de juiste plek, maar de enige actieve plek die ik ken. Partij 38 recht 9v voor 2,50€ p.s. Niet van mij, ik attendeert slechts. Maar voor het geval 1 van jullie nog op zoek is.
http://link.marktplaats.nl/m1225957760?
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Zo Mei 14, 2017 9:54

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Zo Nov 19, 2017 10:18

Is er ergens een centraal LTC draadje ? Ik zou best graag mee doen en ik ben ook best bereid wat in 9v te investeren om te zorgen dat dingen samen kunnen werken, of te zoeken naar een manier waarop 'lease-rails' verwerkt kan worden in wat ik graag zelf wil bouwen.
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1208

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Zo Nov 19, 2017 18:09

Volgens mij is in het centrale draadje al sinds 2015 niet meer gepost. Maar het kan natuurlijk weer tot leven worden gewekt.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
99

Zo Nov 19, 2017 20:16

door Enrico7676 » Zo Nov 19, 2017 20:26

Ik kom op aanrader van Martijn er ook maar even bij discussiëren.

Ik zelf bouw stoomlocomotieven in 8 breed en wagons daarvoor in 7 breed. De rede waarom ik 8 breed en 7 breed kies is omdat het naar mijn mening veel realistischer is dan 6 breed. Zeker op het gebied van stoomlocomotieven. Als je mijn br 23 vergelijk met een br 23 in 6 breed is er een ongelofelijk verschil waarbij die van mij veel beter uitkomt. Stoomlocs in 6 breed zijn naar mijn mening te small en geven niet het postuur af van een indrukwekkende grote stoomlocomotief.

En voor de discussie 9v-pf is er 1 ding niet echt naar voren gekomen over pf. En dat is dat pf treinen juist op 9v kunnen rijden. Dit is een van de grootste voordelen van pf ten opzichte van 9v. Als je een hele layout 9v maakt kunnen er alsnog pf treinen er op rijden.
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Zo Nov 19, 2017 20:47

Enrico7676 schreef:En voor de discussie 9v-pf is er 1 ding niet echt naar voren gekomen over pf. En dat is dat pf treinen juist op 9v kunnen rijden. Dit is een van de grootste voordelen van pf ten opzichte van 9v. Als je een hele layout 9v maakt kunnen er alsnog pf treinen er op rijden.

Ik zie jouw BR01 het keerlusje 9v onder de berg van Aauwsum nog niet 1-2-3 nemen, als hij het tunnelportaal al in komt.
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Zo Nov 19, 2017 21:16

Vooruitlopend op de hele "moet je nog in 9v investeren discussie: zijn er mensen die gezamelijk wat willen inkopen bij https://www.bricktracks.com/ ? Ik zou best wat van hun r104 en r120 willen hebben, en volgens mij is het best interessant om de porto en inklaringskosten te delen, btw enzo moet je er toch over gaan betalen (zie douane site) maar volgens mij is het met afstand het mooiste aftermarket rails merk. En met R120 heb je (on-topic) minder vrije ruimte langs de baan nodig :-)
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
99

door Enrico7676 » Zo Nov 19, 2017 21:45

martijnvdlinden schreef:
Enrico7676 schreef:En voor de discussie 9v-pf is er 1 ding niet echt naar voren gekomen over pf. En dat is dat pf treinen juist op 9v kunnen rijden. Dit is een van de grootste voordelen van pf ten opzichte van 9v. Als je een hele layout 9v maakt kunnen er alsnog pf treinen er op rijden.

Ik zie jouw BR01 het keerlusje 9v onder de berg van Aauwsum nog niet 1-2-3 nemen, als hij het tunnelportaal al in komt.

De keerlus van Aauwsum niet nee, maar die van Christiaan had de br 01-1075 geen enkel probleem mee.(Nou ja een klein tikje tegen een houtenpoot).
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
725

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Ma Nov 20, 2017 12:23

alois schreef:Volgens mij is in het centrale draadje al sinds 2015 niet meer gepost. Maar het kan natuurlijk weer tot leven worden gewekt.

Is dat al weer zo lang geleden :look: Tijd vliegt. Een algemeen LTC-discussiedraadje is misschien geen gek idee.

Enrico7676 schreef:Ik kom op aanrader van Martijn er ook maar even bij discussiëren.

[knipknip]

En voor de discussie 9v-pf is er 1 ding niet echt naar voren gekomen over pf. En dat is dat pf treinen juist op 9v kunnen rijden. Dit is een van de grootste voordelen van pf ten opzichte van 9v. Als je een hele layout 9v maakt kunnen er alsnog pf treinen er op rijden.

Goed om jou ook hier te zien.
Ja dat klopt zeker, een nadeel is wel dat je de aanstuurbaarheid van 9V niet hebt, maar ook daar is omheen te werken. Bijvoorbeeld verschillende prioriteiten.

martijnvdlinden schreef:Vooruitlopend op de hele "moet je nog in 9v investeren discussie: zijn er mensen die gezamelijk wat willen inkopen bij https://www.bricktracks.com/ ? Ik zou best wat van hun r104 en r120 willen hebben, en volgens mij is het best interessant om de porto en inklaringskosten te delen, btw enzo moet je er toch over gaan betalen (zie douane site) maar volgens mij is het met afstand het mooiste aftermarket rails merk. En met R120 heb je (on-topic) minder vrije ruimte langs de baan nodig :-)

Ik ben wel geïnteresseerd opzich.
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1208

Arnhem

door alois » Ma Nov 20, 2017 17:06

martijnvdlinden schreef:Vooruitlopend op de hele "moet je nog in 9v investeren discussie: zijn er mensen die gezamelijk wat willen inkopen bij https://www.bricktracks.com/ ? Ik zou best wat van hun r104 en r120 willen hebben, en volgens mij is het best interessant om de porto en inklaringskosten te delen, btw enzo moet je er toch over gaan betalen (zie douane site) maar volgens mij is het met afstand het mooiste aftermarket rails merk. En met R120 heb je (on-topic) minder vrije ruimte langs de baan nodig :-)

Mooi spul inderdaad, maar
-geen Lego (ik ben een beetje purist, maar daar is misschien overheen te komen)
-Ik zou dergelijke bochten uitsluitend kunnen gebruiken in een layout met anderen, en niet slechts voor mezelf (zo groot is mijn zolder niet), dus zou ik ze pas willen aanschaffen ná de 9v-pf-discussie.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
99

door Enrico7676 » Ma Nov 20, 2017 17:43

Ik zelf doe persoonlijk geen investering in 9v. Het geld wat ik daarvoor kwijt ben gebruik ik veel liever om een mooie moc te maken.

Voor de mensen die het nog niet weten. Ik ben momenteel bezig met een bahnbetriebswerk voor me stoomlocs. Een voordeel hiervan is dat als er wordt besloten om met een 9v layout te staan. Er alleen een simpel zijspoortje gemaakt hoeft te worden om mij toch mee te laten doen :wink: .

En het geeft me locs een mooie plek om te staan en zorgt voor veel aanvulling van de layout.
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5253

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Ma Nov 20, 2017 23:39

Als er gek genoeg op legoworld 25 baseplates van 32/32 helemaal groen, met 4 9v trein rails bijvoorbeeld moet komen. Of te wel dat is 100 rechte rails...joh dat stuk kan ik zo neer leggen om jullie te helpen.

A materiaal voor die platen te bekleden is er. 2 Het rails heb ik ook, lees ik heb 900 tot 1000 rechte 9v rails. Dus rails te kort....daar mag nooit sprake van zijn.

Als je mooie spoorplan hebt, met mooie ronde bochten gemaakt met 9v rechten bijvoorbeeld. Dan moet je naar mijn mening met alles van 6 tot en met 8 breed kunnen rijden als je maar slim de treinen neerzet. Zodat formaat verschillen niet te veel opvallen.
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
725

Zwolle

door UrbanErwin » Di Nov 21, 2017 13:00

alois schreef:Mooi spul inderdaad, maar
-geen Lego (ik ben een beetje purist, maar daar is misschien overheen te komen)
-Ik zou dergelijke bochten uitsluitend kunnen gebruiken in een layout met anderen, en niet slechts voor mezelf (zo groot is mijn zolder niet), dus zou ik ze pas willen aanschaffen ná de 9v-pf-discussie.

Dat zijn idd wel dezelfde punten die ik ook heb.

Enrico7676 schreef:Ik zelf doe persoonlijk geen investering in 9v. Het geld wat ik daarvoor kwijt ben gebruik ik veel liever om een mooie moc te maken.

Dat is zeker begrijpelijk.

Enrico7676 schreef:Voor de mensen die het nog niet weten. Ik ben momenteel bezig met een bahnbetriebswerk voor me stoomlocs. Een voordeel hiervan is dat als er wordt besloten om met een 9v layout te staan. Er alleen een simpel zijspoortje gemaakt hoeft te worden om mij toch mee te laten doen :wink: .

En het geeft me locs een mooie plek om te staan en zorgt voor veel aanvulling van de layout.
Als de aansluitpunten duidelijk zijn kan hier zeker mee gewerkt worden.

BrickJohannes schreef:Als er gek genoeg op legoworld 25 baseplates van 32/32 helemaal groen, met 4 9v trein rails bijvoorbeeld moet komen. Of te wel dat is 100 rechte rails...joh dat stuk kan ik zo neer leggen om jullie te helpen.

A materiaal voor die platen te bekleden is er. 2 Het rails heb ik ook, lees ik heb 900 tot 1000 rechte 9v rails. Dus rails te kort....daar mag nooit sprake van zijn.

Heel aantrekkelijk aanbod, als de terreinmodules goed opgebouwd zijn kan er zelfs 9v spoor op locatie in gelegd worden. En ik wordt eigenlijk wel heel gelukkig van het idee van zo'n grote layout. Kleine zijvraag daarop, hoeveel spooraansluitsnoertjes heb jij? Ik heb namelijk een arduino idee liggen dat geen aanpassingen aan de LEGO vereist behalve wat gemodificeerde kabeltjes (die wil ik wel regelen, don't worry)

BrickJohannes schreef:Als je mooie spoorplan hebt, met mooie ronde bochten gemaakt met 9v rechten bijvoorbeeld. Dan moet je naar mijn mening met alles van 6 tot en met 8 breed kunnen rijden als je maar slim de treinen neerzet. Zodat formaat verschillen niet te veel opvallen.

Opzich als het goed uitgevoerd wordt kan je er waarschijnlijk heel interessante forced perspective effecten mee creeëren. Het enige waar ik echt tegenaanloop op dat gebied is wanneer een 6-breed trein in 8 breed station staat of andersom. Maar dat is idd weer op te lossen met behulp van het slim treinen neerzetten.

Om mijn arduino plan op weg te helpen, weet iemand toevallig hoeveel stroom (ampére's, geen volt) een (en/of twee) legotrein motoren trekt? Een orde van grote is genoeg exacte data zijn noodzakelijk en variëren waarschijnlijk toch per gewicht van de trein en motor zelf.
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
323

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Di Nov 21, 2017 15:15

Zo te lezen tussen de 90mA en 950 mA waarbij 90 zonder belasting draaien is en 950 het niet meer kunnen draaien door belasting.
Ik gok dus in een werkende situatie ergens rond de 600 mA

De info komt van http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm, misschien heb je daar wat aan.
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
725

Zwolle

door UrbanErwin » Di Nov 21, 2017 15:51

@Peet bedankt, die was ik ff vergeten :duim:
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1208

Arnhem

door alois » Di Nov 21, 2017 19:32

Mijn flickr-pagina
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

door brickrtgr » Di Nov 21, 2017 20:14

Die vraagt er dan ook wel weer een mooi prijsje voor. Als ik terug ben in Nederland gooi ik ook wat 9V spul te koop, ik zal het dan eerst hier posten. Ik ben meer van het experimenteren dan het bouwen/verzamelen.

Ik vind 9V ook nog steeds de mooiste oplossing, misschien omdat ik er mee opgegroeid ben. Maar ook de electronica en het automatiseren van alles is dolle pret met 9V tracks! Wie neemt de taak op zich om het 2015 discussietopic te necrobumpen of een nieuw topic te maken? Aangezien de onderwerpen van hot naar her gaan lijkt me dat een geschiktere manier van communiceren en brainstormen.

Verder nog een vraag aan aawsum, ik ben benieuwd waarom er niet meerdere treinen tegelijk over de baan op legoworld sjeezden. Aangezien de baan voldoende lang was had de arduino best een trein kunnen uitsturen met delays van een x aantal seconden er tussen om voor meer vulling en snellere opeenvolging te zorgen. Of zie ik dan een probleem over het hoofd?
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4080

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Nov 21, 2017 23:25

Omdat het programma daarvoor nog niet af was. De code met de delay zat er al in maar ik had onvoldoende tijd om het uit te proberen en stabiel te krijgen.
Aanvullend hierop rijden de treinen niet even hard, er was dus wel een risico dat ze elkaar achterop reden en hiermee het systeem overhoop ging.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5253

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Wo Nov 22, 2017 7:48

UrbanErwin schreef:-knip-

BrickJohannes schreef:Als er gek genoeg op legoworld 25 baseplates van 32/32 helemaal groen, met 4 9v trein rails bijvoorbeeld moet komen. Of te wel dat is 100 rechte rails...joh dat stuk kan ik zo neer leggen om jullie te helpen.

Heel aantrekkelijk aanbod, als de terreinmodules goed opgebouwd zijn kan er zelfs 9v spoor op locatie in gelegd worden. En ik wordt eigenlijk wel heel gelukkig van het idee van zo'n grote layout. Kleine zijvraag daarop, hoeveel spooraansluitsnoertjes heb jij? Ik heb namelijk een arduino idee liggen dat geen aanpassingen aan de LEGO vereist behalve wat gemodificeerde kabeltjes (die wil ik wel regelen, don't worry)

-knip-

Dat rails idee van jouw is nog slimmer....deel van rails heb ik bekleed en deel niet...deel wat bekleed is vaak de lego bielzen helemaal reddisch brown gemaakt met tils.

Heb wel een stuk of 10 als niet meer is. Maar die kabeltjes behoud ik graag origineel omdat die wel eens sneuvelen etc....
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Wo Nov 22, 2017 22:44

De MILS treinen opzet zoals op de tekeningen van michael gale heeft de rails met een beetje ballast bewust los / uitwisselbaar gehouden om PF en 9v track uit te kunnen wisselen op een baan, vandaar de tiles onder de rails. https://www.flickr.com/photos/michaelgale/29324459635/in/pool-mils/ Als Johannes dus sets heeft met ballast, dan kunnen de rest van de terrein modules gewoon door iedereen gemaakt worden op basis van wat je hebt en kan de 9v track er zo in gedropt worden.

Ik vind de R72/R88 enz vooral interessant om een vorm in de baan te krijgen die wat minder statisch / 90 graden is. Daarintegen, als iemand weet hoe dat in 9v rechte bochten R224 te doen is op een manier dat het vast blijft liggen wil ik daar best in mee investeren voor dat deel wat wat minder eenvoudig in de layout te droppen is, met de kanttekening dat er dan ook een deel PF rails kan aftakken van de hoofdlijnen zoals Enrico ook al aangaf, om het te combineren.

Mij lijkt het heel gaaf om meer sporen door het station te hebben denderen dan nu, 9v en PF door elkaar.

Desondanks.. wow.
AfbeeldingMILS Double Track Curve R120 + R104 by Michael Gale
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Wo Nov 22, 2017 22:54

Heeft iemand de "koper tape" optie wel eens uitgeprobeerd in het echt trouwens? Ik weet nog steeds niet of het betrouwbaar genoeg is in de praktijk voor iets als een beurs.... http://chrismeyer.org/projects/lego-train-track/

(ik ben me er van bewust dat ik geen purist ben met mijn rails. Met alle andere zaken wel, het is een afwijking.)
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1208

Arnhem

door alois » Wo Nov 22, 2017 23:04

Ik ben een leek op het gebied van elektra, maar levert de geringe doorsnede van het kopertape niet veel meer spanningsverlies op over een grotere afstand?
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Wo Nov 22, 2017 23:07

Ik had geen idee, heb het gegoogled en ja, waarschijnlijk wel.

daarintegen, als het toch met tape aan elkaar zit kan ik er best een voedingsdraadje aan solderen om de meter :-) en dat aan de adapter koppelen
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

door brickrtgr » Do Nov 23, 2017 15:29

Ja wel eens mee gewerkt. Besteld via aliexpress in mooie breedte met een plakstrook eraan. Spanningsverlies valt mee, dat ligt vooral aan hoe je de boel op elkaar aan laat sluiten. Bevestiging met alleen de plakstrook is niet echt aan te raden. Er zijn wel veel mensen die er al mee geexperimenteerd hebben, en goede resultaten hebben gehaald op beurzen (vertinnen, cementspecies etc). Het beste zou zijn op een lang stuk module een strook in 1x erover heen maken zodat je geen aansluitingen hebt. Ik had het precies zoals dit gedaan:
http://chrismeyer.org/projects/lego-train-track/

Ik herinner me ook iemand die had het een stuk mooier en duurzamer gemaakt, met iets van tin/aluminium uitziend spul. De wissels zijn pittig en werken minder goed, en het is dan toch een stuk mooier als de kleuren matchen. Die koperkleur afwisselen met normale 9v vind ik er echt rampzalig uitzien. Ik kan alleen het project niet zo snel terug vinden.
Gebruikers-avatar
User

Gusto ko tren

221

Wo Nov 18, 2009 11:24

Hoog-Keppel

door Gusto ko tren » Zo Dec 10, 2017 14:57

Ik heb eens op een blauwe maandag een testje gedaan met aluminium tape, ik dacht me te herinneren met een recht stuk en een bocht. Dat gaf zeker geen spanningsverlies. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat zal gaan met veel stukken op een groot traject. Kleurverschil valt in ieder geval minder op.
Bijlagen
rails met tape.jpg
Als het goed is komt het uit Keppel en omstreken - of uit Denemarken.
Vorige