9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

LTC: Omgrenzingsprofiel en vrije ruimte

door UrbanErwin » Wo Nov 08, 2017 10:54

Hallo allen,

Na LEGOWorld liepen we tegen een puntje aan, een daarvan is de vrije ruimte heet leek mij wel handig om concrete afspraken over te maken. Dus hierbij mijn voorstel:

Omgrenzingsprofiel

Aangezien treinen nogal wat ruimte kosten leek mij het handigst om dit heel concreet vast te stellen.

Afbeelding
Vrije ruimte by Erwin, on Flickr

De hoogte van de rails tot de wagonhoogte is hier 11 blokken, tot de pantograaf is dat 3 2/3 erbij (14 2/3 totaal).

De breedte is 10 noppen over de hele hoogte, let dus op bij het plaatsen van noppen direct bij het spoor.

In de bochten komt 4 noppen aan de binnenbocht en 2 noppen de buitenbocht bij voor uitzwenkend materieel, dit levert dan de breedte van 16.

Hoe kom je aan deze cijfers?
Mij leek het het handigst om direct dezelfde schaal die voor treinen mij heel geschikt lijkt over het omgrenzingsprofiel te zetten, dat levert bij 1/45 / 1/50 ongeveer dit plaatje op:
Afbeelding
Schermopname (21) by Erwin, on Flickr

Mochten er vragen, opmerkingen of discussiepunten zijn graag laten weten dit is op dit moment slechts een voorstel.
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

Re: LTC: Omgrenzingsprofiel en vrije ruimte

door aawsum » Wo Nov 08, 2017 11:50

DIscussie dan maar :slygrin:
UrbanErwin schreef:De breedte is 10 noppen over de hele hoogte, let dus op bij het plaatsen van noppen direct bij het spoor.
Volgens mij begint alles bij de breedte van een trein die men wil laten rijden.
Wat ik niet goed begrijp is waarom een treinbreedte van 6 of 7 ertoe zou moeten leiden dat er een breedte van 10 wordt aangehouden. Ja er steekt vaak wat uit, maar waarom dan niet beperken zodat de treinbreedte maximaal 8 is.
Ik ben het er opzich wel mee eens dat er niets direct tegen het spoor aan moet komen, maar het betekent wat mij betreft niet dat een trein met alle uitsteeksels eraan breder moet/kan worden.
UrbanErwin schreef:In de bochten komt 4 noppen aan de binnenbocht en 2 noppen de buitenbocht bij voor uitzwenkend materieel, dit levert dan de breedte van 16.
Hier zou ik zeggen dat de lengte van een wagon (tussen de wielassen) bepalend is. Je voorstel betekent namelijk (als ik het goed heb) dat er aan een binnenkant van een bocht 5 studs niets kan liggen. De 16 studs die een bocht dan beslaat gaat dan betekenen dat 2 treinen elkaar zouden kunnen gaan raken bij het passeren .... en dat is boem en willen we niet.
Volgens mij is het belangrijk om een mix te vinden tussen realisme en praktijk, wat betekent dat een wagon in lego korter is dan in het echt (en de schaal dus niet meer klopt).

Spoiler:
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Zwolle

door UrbanErwin » Wo Nov 08, 2017 12:16

aawsum schreef:DIscussie dan maar :slygrin:

Volgens mij begint alles bij de breedte van een trein die men wil laten rijden.
Wat ik niet goed begrijp is waarom een treinbreedte van 6 of 7 ertoe zou moeten leiden dat er een breedte van 10 wordt aangehouden.

Omdat ik om schaaltechnische redenen naar 8 breed wil gaan met mijn treinen. Dit omdat er voor voertuigen ongeveer 6 breed wordt aangehouden.

Dit is misschien niet de beste foto maar dit illustreert mijn onderbouwing denk ik wel:
Afbeelding
Train vs bus by Erwin, on Flickr

aawsum schreef:
UrbanErwin schreef:In de bochten komt 4 noppen aan de binnenbocht en 2 noppen de buitenbocht bij voor uitzwenkend materieel, dit levert dan de breedte van 16.
Hier zou ik zeggen dat de lengte van een wagon (tussen de wielassen) bepalend is. Je voorstel betekent namelijk (als ik het goed heb) dat er aan een binnenkant van een bocht 5 studs niets kan liggen. De 16 studs die een bocht dan beslaat gaat dan betekenen dat 2 treinen elkaar zouden kunnen gaan raken bij het passeren .... en dat is boem en willen we niet.
Volgens mij is het belangrijk om een mix te vinden tussen realisme en praktijk, wat betekent dat een wagon in lego korter is dan in het echt (en de schaal dus niet meer klopt).

Ik heb het ff uitgetekend:
Afbeelding
Schermopname (22) by Erwin, on Flickr
Deze vrije ruimte zou elkaar als de hartafstand van 16 noppen behouden blijft gewoon goed moeten gaan. Het idee van deze ruimte is dat hier ook een klein stukje speling in zit.

Ik wil overigens voorlopig nog niet naar volledige schaalbouw, maar wel een iets proportionelere schaal, selectieve compressie (het weglaten van ramen) is wel iets waar nog niet aan te ontkomen is.

aawsum schreef:
Spoiler:

Spoiler:
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Wo Nov 08, 2017 12:43

Je punt over schaal is wel een interessante dan, in hoeverre gaat zich dat dan verhouden tot gebouwen ed?
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Wo Nov 08, 2017 14:54

Treinen zijn in het echt echt heel groot. Gebouwen die je nu hebt gebouwd op minifigschaal (dat wil zeggen op ongeveer schaal 1:40, maar minifigs zijn zelf natuurlijk enorm uit verhouding) zullen niet misstaan naast een acht-brede trein. Een wagon is in het echt 25 meter lang, dat is de breedte van vier à vijf woningen in de echte wereld. Een zes brede wagon van 26 noppen lang is maar één tot anderhalf huis breed en dat is onrealistisch kort. Daar komt nog het bij het punt van bussen en trams, die wat mij betreft terecht zes breed zijn. Dat past ook in een stad, vind ik (ik heb een poging gedaan dat te demonstreren :) ), maar dan horen treinen aanmerkelijk groter te zijn.
Dan zit je natuurlijk weer op de zes of acht breed discussie. Ik denk wel dat je nooit totale schaalgetrouwheid kunt nastreven wanneer je een layout maakt, er zullen altijd compromissen nodig zijn omdat je ruimte en voorraad stenen niet oneindig. Dat is anders dan wanneer je losse modellen maakt. Daar zou negen of zelfs tien breed nog kunnen.
Ander punt is, dat wanneer je een layout bouwt waar acht brede treinen op kunnen rijden, er weinig problemen zijn om als je wilt ook een keer alleen zes brede treinen te laten rijden. Andersom is problematischer en leidt tot ernstige ongevallen.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Wo Nov 08, 2017 15:05

Realisme versus praktijk, de layout van afgelopen Legoworld was al heel groot. Met het vergroten van de schaal van de trein zal ook de discussie over bochten en keerlussen weer komen. Resultaat is een layout die veel groter zal moeten zijn dan degene die we de laatste keer hadden.
Is dat realistisch of is de praktijk dat je daarmee zoveel ruimte en stenen nodig hebt dat dat niet haalbaar meer is.

Daarnaast heb ik niet het gevoel dat de toeschouwers op legoworld vonden dat treinen en huizen onrealistisch waren, daarmee is de schaalvergroting meer voor jezelf dan voor publiek denk ik.
FaceBook
Instagram
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Arnhem

door alois » Wo Nov 08, 2017 15:10

Het is heel legitiem om het voor jezelf te doen hoor. Ik werk namelijk niet voor Lego :wink: .
Je hebt gedeeltelijk gelijk wat betreft de afmetingen, want UrbanErwin en ik hadden ons deel al grotendeels op acht breed voorbereid. Misschien moet je ook meer mensen hebben die meedoen, dan kun je het verder onderverdelen.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Zwolle

door UrbanErwin » Wo Nov 08, 2017 15:32

Huizen, zeker de modulaire op de achtergrond, kunnen idd een stapje kleiner zijn, door zowel de ruimte tussen de gebouwen en het spoor en het geforceerde perspectief dat dat met zich mee brengt.

aawsum schreef:Realisme versus praktijk, de layout van afgelopen Legoworld was al heel groot. Met het vergroten van de schaal van de trein zal ook de discussie over bochten en keerlussen weer komen. Resultaat is een layout die veel groter zal moeten zijn dan degene die we de laatste keer hadden.
Is dat realistisch of is de praktijk dat je daarmee zoveel ruimte en stenen nodig hebt dat dat niet haalbaar meer is.

Naar mijn mening is dat zeker mogelijk, een layout is ook een plakje van een wereld, niet de wereld zelf.

aawsum schreef:Daarnaast heb ik niet het gevoel dat de toeschouwers op legoworld vonden dat treinen en huizen onrealistisch waren, daarmee is de schaalvergroting meer voor jezelf dan voor publiek denk ik.

Ik bouw idd met name voor mezelf, mooi meegenomen is dat heel erg goed tentoon te stellen is.

alois schreef:Misschien moet je ook meer mensen hebben die meedoen, dan kun je het verder onderverdelen.

Dat was volgensmij wel het idee toch? Ik weet nog wel een paar namen... Sowieso is het idee van zo'n layout samen neerzetten dat je niet alles zelf hoeft te bouwen.
Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Za Jan 24, 2009 18:54

Opmeer

door konajra » Do Nov 09, 2017 12:27

Als er volgend jaar weer een layout is en ik weet hoe hoog de tafels zijn dn kan ik aansluiten met mijn haven en 10 stukken rails :lol:
Ik heb alles gebouwd op 8 brede treinen. mijn locje is 8 breed met daarbaast nog de uitstekende clips voor de railingen.

Ik moet dan namelijk tafels hebben die lager zijn voor het haven deel. of jullie moeten alles 16 studs hoger maken :lol:

Afbeelding
Some equipment... by Arjan Oude Kotte, on Flickr
"Remember compliments you receive. Forget the insults.
If you succeed in doing this, tell me how." -Baz Luhrman-

Al mijn Mocs : Flickr
Mijn website: www.konajra.com
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4091

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Do Nov 09, 2017 12:41

Dat ziet er gelikt uit. :duim:
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Zwolle

door UrbanErwin » Do Nov 09, 2017 12:42

Oeh, dat moet wel te organiseren zijn lijkt mij. Ik zie wel dat jij een net iets andere ballast (bielzen + rails) gebruikt.
Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Opmeer

door konajra » Do Nov 09, 2017 12:44

Is dat een probleem?

Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Zwolle

door UrbanErwin » Do Nov 09, 2017 14:10

Niet direct, er moet dan wel even gekeken naar een mooie overgang.
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Arnhem

door alois » Do Nov 09, 2017 16:55

Dit is echt te leuk om niet te verwerken in een layout. Een overgang moet wel te bedenken zijn, lijkt me.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

wilbert306

419

Zo Feb 08, 2009 12:30

Urk

door wilbert306 » Do Nov 09, 2017 22:57

@arjan,ik kan wel naar 16 hoog, ik zit nu zelf op een hoogte variërend tussen 5 hoog en 20 hoog.
ik heb ook wel zin om volgend jaar weer mee te doen aan een layout.
waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan
Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Opmeer

door konajra » Do Nov 09, 2017 23:44

Ik zal eens tellen hoe hoog ik exact zit. Ik kom er op terug.

Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Opmeer

door konajra » Vr Nov 10, 2017 19:23

13 bricks hoog plus een tile als afwerking

Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Zo Mei 14, 2017 9:54

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Di Nov 14, 2017 11:54

De spoordijk achter mijn station is ook verhoogd spoor, in dit geval 14 studs hoog, ik los het op met custom tafels, dus de rest gaat omlaag. De tafels zijn nu nog een beetje brak maar ik heb wel een idee hoe ik het zo kan maken dat het op standaard tafels aan kan sluiten.

De locs en wagons van Enrico waar ik mee op LW stond zijn ergens tussen 1:45 en 1:40 qua schaal, en ja, de bochten, waar dit over begon, zijn een beetje een nachtmerrie. Niet alleen omdat je een hoop ruimte over moet laten maar nog veel meer omdat je zoveel frictie opwekt dat je trein veel afremt. Wij hadden wat R56 en R72 rails mee om te kijken f dat hielp en dat doet het wel, niet alleen voor de frictie maar ook omdat je met R72 rails de overhang al halveert, 2 studs vrije ruimte was genoeg om de boel niet vast te laten lopen.

@urbanerwin Je aanname dat de buitenbocht minder vrije ruimte nodig heeft klopt in de praktijk niet helemaal, vooral stoomlocs hebben op die schaal delen die zo ver uitsteken dat je het daar ook niet met 2 studs vrije ruimte gaat halen. Wissels enzo zijn een ramp om die grote jongens te laten draaien.
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Arnhem

door alois » Di Nov 14, 2017 14:46

Ideaal zou zijn een grote baan met vier kwart cirkels bestaande uit rechten, zoals UrbanErwin er een op Legoworld had, en tussen de kwarten twee of vier rechte stukken. Dan heb je een baan waar groot materieel mee uit de voeten kan. Daarnaast kun je bij een van de rechte stukken een rangeerterrein laten aftakken waar kleiner materieel kan rangeren. Maar dan moet je wel heel veel spoor bouwen.
Misschien is een kleine excursie naar Amerika wel een goed idee :)
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Di Nov 14, 2017 14:49

alois schreef:Misschien is een kleine excursie naar Amerika wel een goed idee :)

Gaan we daar een bank beroven zodat ik 9v rails kan kopen in de aantallen die daar voor nodig zijn ?
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Arnhem

door alois » Di Nov 14, 2017 14:53

Power functions is een overweging. Overigens had ik laatst van Marktplaats 20 rechten + veel bochten + twee wissels + een werkende motor voor 25 euro, dus als je oplet is er nog wel wat te vinden.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Zwolle

door UrbanErwin » Di Nov 14, 2017 21:16

Tja, 9v is idd erg duur. Ik had op LW ook al mijn rechten op de lay-out liggen.

Opzich ben ik opzich wel geïnteresseerd om 50/50 9v-pf te doen
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

door raised » Wo Nov 15, 2017 15:07

Je moet er wel rekening mee houden dat het profiel van vrije ruimte over meer gaat dan alleen de breedte van de wagon / trein, maar ook over het uitzwenken van een trein. R40 bochten zijn nogal krap, en als de afstand van wielstel tot wielstel teveel is, dan gaat de overhang echt steeds meer worden, vaak nog meer dan tussen buffer en wielstel (Zie daar dan ook meteen de hele gimmick van OcTRAINber). Voorbeeldje: https://www.flickr.com/photos/scruffulo ... 826533352/
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Arnhem

door alois » Wo Nov 15, 2017 16:17

Daarom stel ik ook voor om alleen bochten bestaand uit rechte delen te doen, dat wil zeggen R224 of daaromtrent.
Spoiler:
Dan is de overhang ook een stuk minder dan bij R40 en kun je redelijk normale bovenleidingsportalen gebruiken en bomen en struiken relatief dicht bij de rails zetten. Soms is een R40 bocht niet te vermijden, in wissels zit hij ingebakken, en daar heb je dan ook een probleem als je er kastjes op gaat bouwen (weten we nu uit ervaring).
Mijn ervaring met een 8-brede Mat' '34 die ik heb gebouwd is dat je ook een groter model toch gaat inkorten ten opzichte van schaalgetrouwheid. Net een of twee raampjes minder per wagen dan het origineel heeft, in mijn geval. Dan is het allemaal net wat hanteerbaarder.
Mijn flickr-pagina
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

Di Nov 14, 2017 17:17

door brickrtgr » Wo Nov 15, 2017 18:59

Dat zou betekenen een complete layout verandering en inderdaad heel veel benodigde ruimte. Als er alleen maar rechten gebruikt mogen worden wordt je layout al snel een vierkant/rechthoek. Om tussen de kwartbochten nog wat mooie stukken stad/station/rangeerterrein neer te kunnen zetten heb je dan echt heel veel ruimte nodig.

Ik weet niet of jullie last hadden op LW '17 van spanningsverlies? Het leek wel zo, omdat de treinen best hard reden. Ik heb wel eens test gedaan met het uitrekenen van het spanningsverlies (eigenlijk vooral meer weerstand) door deze techniek van bochten maken, en het verschil is best groot. Voor een normale baan (r40 bochten dus), is het prima om om de 50 stukken rails een power supply te hebben (afgegaan op max afname mA van 1 tot 2 9v motoren per stuk van 50). Bij de rechte-bocht-techniek is dit eigenlijk niet genoeg, omdat de weerstand een stuk hoger ligt. Dat betekent dus of veel meer power supply punten, of overgaan op PF.

Verder zijn de aangekaarte problemen met (geautomatiseerde?) wisselkastjes makkelijk te omzeilen, vooral met jullie werkhoogte. De R40 bocht in wissels is ook eenvoudig aanpasbaar, maar dat is alleen voor de niet-puristen denk ik :P Ik ben benieuwd welke richting jullie op gaan!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Wo Nov 15, 2017 19:10

Er was op zich geen spanningsverlies.
Door de weerstand in de bochten was er gewoon iets meer spanning nodig om de trein door de bocht te krijgen en daardoor reed ie vanzelf wat harder op het rechte stuk. Lesson learned hier is om de bocht en het rechte stuk een aparte spanning te geven (al zijn er altijd mensen die vinden dat het nog veel harder moet ;-) )

Ik ben wel benieuwd wat je bedoeld met de wissel en dat dat makkelijk op te lossen is, of heb je het hier over zagen?
FaceBook
Instagram
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Zwolle

door UrbanErwin » Wo Nov 15, 2017 19:41

Naar mijn mening horen R40 (de standaard lego bochten) in hoeken groter dan 12,5 graden niet echt thuis op een layout zoals deze. Ongeachte de schaal ziet het er gewoon lachwekkend uit. Ik ben dus ook een zeer groot voorstander van een schaduwstation.

Op dit moment heb ik een idee voor Arduino aansturing van de treinen die het grote spanningsverlies grotendeels voorkomt door meerdere blokken met elk hun eigen aansluiting. (Hier kom ik later op terug als ik klaar ben met sorteren)
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

door brickrtgr » Wo Nov 15, 2017 20:23

Een aparte spanning voor recht en bocht is inderdaad een makkelijk oplossing. Let wel op de isolatie, vooral als je steeds meer baanvakken gaat maken. Ik weet niet hoe dit op LW was geregeld de laatste keer, maar een stukje papier (of soortgelijk) om verbindingen te scheiden is geen aanrader voor de duurzaamheid van je 9v motor.

Bij de R40 bocht in de wissel bedoel ik inderdaad modificeren (zagen voor de puristen :lol:), ik zag dat urbanerwin ook een gezaagde variant gebruikt in zijn layout. Ik ben fan van dit soort oplossingen omdat ze voor goed-ogende soepele en functionele layouts zorgen. Vooral als je bochten gebruikt met grote radius oogt een standaard wissel lang niet zo mooi.

Voor de automatische aandrijvingen zijn er tal van oplossingen, maar moeilijk concreet te maken omdat ik het gebruikte design niet ken. Simpele voorbeelden zijn aandrijving langer maken zodat het gebouw verder weg kan staan, meer verzinken in layout, de aandrijving vanaf de andere kant onder de wissel door maken. Maar er zijn ook andere technieken om niet via de flipthrow te werken maar bijvoorbeeld een constructie via de wisseltong te maken. Verder lopen er in het echte raillandschap overal goten langs de sporen, dit zou evt ook een "realistische" oplossing kunnen bieden bij ruimte tekorten.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Wo Nov 15, 2017 20:47

brickrtgr schreef:Een aparte spanning voor recht en bocht is inderdaad een makkelijk oplossing. Let wel op de isolatie, vooral als je steeds meer baanvakken gaat maken. Ik weet niet hoe dit op LW was geregeld de laatste keer, maar een stukje papier (of soortgelijk) om verbindingen te scheiden is geen aanrader voor de duurzaamheid van je 9v motor.

Het werkte prima maar ... ik sta open voor andere voorstellen, wat heb je in gedachten?

brickrtgr schreef:Bij de R40 bocht in de wissel bedoel ik inderdaad modificeren (zagen voor de puristen :lol:),

:look: :r
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

door brickrtgr » Wo Nov 15, 2017 21:24

Slechts iets om de kans op schade te minimaliseren, geen must. Stroomafname van de motor gebeurt via alle 4 de wielen voor zover ik weet. Als je naar een ander baandeel rijdt wat andersom gepolariseerd is, heb je kans op kortsluiting in de motor. De motor kan wel wat hebben, maar die dingen worden ook al wat ouder :slygrin: Als maatregel een dun stukje clear tape om de wielbasis net te overbruggen, uit mn hoofd 6/7 studs? Iets van 45mm. Ik heb deze oplossing gebruikt bij testen met een decoder in een motortje omdat ik bang was de motor + decoder (constante 9v met paar amperes op de baanstukken) om zeep te helpen. Bij juiste lengte veranderd er niets aan de snelheid.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

door brickrtgr » Do Nov 16, 2017 2:18

Correctie: 1 zijde +, 1 zijde -, beide wielen van een zijde worden dus gebruikt. En bedacht me net het Nederlandse woord voor clear tape: plakband :freaked: Wonen over de grens eist z'n tol!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Do Nov 16, 2017 6:54

Ah dan snap ik het. Nou die kortsluiting heb ik al wel eens ervaren maar niet zozeer in de trein motor. De arduino aansturing heeft hier last van gehad.
Ik heb het opgelost door 1 stukje rails aan 2 kanten te isoleren. Een trein kan dit door zijn snelheid nl makkelijk overbruggen.
FaceBook
Instagram
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Arnhem

door alois » Do Nov 16, 2017 8:46

Let wel: ik vind 9v-spoor mooier en handiger dan pf-spoor. Maar dit geeft toch wel weer veel argumenten om over te stappen naar pf.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Do Nov 16, 2017 9:18

Kan ik dan je 9v rails en motoren overnemen ;-)
FaceBook
Instagram
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

door brickrtgr » Do Nov 16, 2017 12:40

Een arduino bordje is ook makkelijk te verpesten inderdaad! Hier staat het gebruik van een plakbandje ook beschreven voor het scheiden van 2 boosters: http://www.lgauge.com/trains/dcc/dcc.htm Een spanningsloze tussenrail is een soortgelijke optie, maar heeft toch nog wat meer lengte.

Ik heb dezelfde mening alois. Erbij komt dat 9v het gebruik van PF niet uitsluit, maar andersom wel. Voor zover ik zie zijn er ook nog maar weinig (grote) ltc's die voor het overgrote deel op PF zijn overgestapt, die zullen deze discussies ook wel gehad hebben :lol:
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Arnhem

door alois » Do Nov 16, 2017 13:56

@brickrtgr: Dank voor je inhoudelijke bijdragen! Misschien leuk om je even voor te stellen in het desbetreffende topic :wink:
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Do Nov 16, 2017 16:58

brickrtgr schreef:Ik heb dezelfde mening alois. Erbij komt dat 9v het gebruik van PF niet uitsluit, maar andersom wel. Voor zover ik zie zijn er ook nog maar weinig (grote) ltc's die voor het overgrote deel op PF zijn overgestapt, die zullen deze discussies ook wel gehad hebben :lol:

Ik zie op facebook in de internationale treinen groep eigenlijk voornamelijk PF, steeds minder 9v. En dat is ook wel een beetje logisch, want 9v is, platgezegd, een aflopende zaak. Wat er al is wordt steeds duurder en er komt nauwelijks iets nieuws bij. Met nauwelijks bedoel ik dan het fiasco wat ME models rails heet, dat is ook al weer een jaar uit de lucht, na twee jaar van uitstellen. Motortjes (goeie) worden schaarser en zelfs puristen zijn nu al aangewezen op het overzetten van PF motors bij reparaties. Investeren in iets wat zo op gaat lopen in kosten is, als je nog moet beginnen, bijna niet meer verantwoord. En dat terwijl ik persoonlijk niets liever zou willen dan 9v rails.
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5252

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Do Nov 16, 2017 21:12

Volg deze discussie op de voet. Niet dat ik zeg dat ik kom mee doen dan wel op dit moment weer iets met treinen ga doen, maar op moment van grotere bochten gaan gebruiken, zouden mijn treinen ook mee kunnen rijden...

Daarnaast 9v rails te kort? Daar heb ik wel eens een opmerking over gemaakt. Inzake rails lenen oid. Motoren te kort? Dat valt ook op te lossen hoor.

9v is mooier systeem dan PF. Vind ik persoonlijk.
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Vr Nov 17, 2017 6:55

BrickJohannes schreef:Motoren te kort? Dat valt ook op te lossen hoor.

Begrijp ik het goed dat jij gratis motortjes ter beschikking gaat stellen voor een event? Soort event support dus.
FaceBook
Instagram
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
662

Zwolle

door UrbanErwin » Vr Nov 17, 2017 10:25

Mijn ervaring is dat de meeste grote groepen allemaal PF rijden. Zowel PennLUG, TBRR & M>LTC zijn zover ik weet allemaal op PF overgestapt. Er zitten idd wat voordelen aan met betrekking tot beschikbaarheid alleen blijf ik de simpliciteit van 9V wel heel mooi vinden. Opzich ben ik wel een voorstander van dubbele loop, bijvoorbeeld de binnenste PF en de buitenste 9V.

aawsum schreef:
BrickJohannes schreef:Motoren te kort? Dat valt ook op te lossen hoor.

Begrijp ik het goed dat jij gratis motortjes ter beschikking gaat stellen voor een event? Soort event support dus.

Friesland is ook bijna Denemarken :P
Maar dat is zeker een handig aanbod :duim:
Volgende