9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.

Treinsporen en systemen.

Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
323

Zo Nov 22, 2015 10:59

Treinsporen en systemen.

door Peet » Ma Apr 10, 2017 16:43

Ik ben druk aan het inpakken voor de verhuizing.. nog 2 weken.. kan niet wachten om eindelijk weer eens iets te bouwen na al die ideeën en ldd bouwschetsen..
Ik denk dat ik voorlopig genoeg ideeën en bouwplannen heb om 2 jaar verder te kunnen..
Maar goed.. 1 van die ideeën is om iets met treinen te gaan doen. om nou eerlijk te zijn interesseren treinen we niet zo heel erg. Althans niet in de zin van een zo reëel mogelijke trein plus landschap te maken, mijn interesse gaat meer uit naar de technische kant.
Voor dat ik jullie ga lastig vallen met mijn concept ideeën eerst maar kijken hoe haalbaar het is.
Aangezien ik het zelf nog niet kan testen hoop ik dat jullie kunnen helpen.

Gezien de foto’s van jullie gezamenlijke setup van 2015 lijken de meeste sporen 9v te zijn. Is dat nog steeds zo en hoeverre zijn de treinen daarop ook 9v ? (dus zonder IR/batt)
Over die setup gesproken zijn er eigenlijk plannen voor 2017?
In hoeverre werkt het IR systeem in grote ruimtes, zonder weerkaatsing lijkt het bereik we me erg beperkt, of valt dat mee?
bluetooth lijkt me beter maar hoe werkt dat als je meerdere treinen hebt, kun je meerdere treinen dan koppelen aan 1 tablet/mobiel?
Hoe doen die accu’s het, is dat de hele dag accu’s vervangen of valt dat mee?
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
725

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

Re: Treinsporen en systemen.

door UrbanErwin » Ma Apr 10, 2017 17:34

Hallo Peet,

In 2015 hebben we voor de hoofdlijnen gewerkt met 9v rails. Het infrarood systeem van Lego zelf werkt niet optimaal in zo'n grote ruimte maar het kan wel, het vereist alleen meer richtwerk.
Voor bluetooth kan gebruik gemaakt worden van de Sbrick, in ieder geval, dat is wat ik doe.

Als je het hebt over techniek, doel je dan op de mechanische of juist op de elektrische componenten?
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
323

door Peet » Ma Apr 10, 2017 19:29

Dat je bluetooth als besturing kunt hebben met b.v. sbrick wist ik al het punt is meer hoe bestuur je die sbrick. Ik gok dat de meeste hier maar 1 mobiel hebben maar meerdere treinen dus hoe bestuur je 2 a 3 treinen met een sbrick als je maar 1 mobiel hebt?

Ik bedoelde meer een laad/los station meerdere treinen op 1 spoor zonder dat het botst, automatisch starten/stoppen van treinen, beetje die kant op. Ik denk dat dat onder de elektrische componenten valt.
Zonder een complex ‘digital command control’ is een 9v baan eigenlijk al uitgesloten omdat dan gelijk alles aan of uit is. Een ‘digital command control’ heeft zover ik tot nu toe begreep best wat modificaties aan de trein nodig.
Ik kan vast iets maken dat prachtig rijd maar alleen werkt met mijn spoor/treinen maar ik probeer het toch compatibel te maken met andere banen, zodoende ook wat vragen (en ja ik heb die spoor layout gezien in de brickbieb)

Tot nu toe neig ik richting een combo van arduino en IR te gaan.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4080

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Wo Apr 12, 2017 21:58

In basis rijden we 9v, dat sturen we aan met gewone controllers maar ik ben inmiddels een behoorlijk stuk gevorderd met arduino. Daar is tot nu toe geen modificatie aan de trein voor nodig, de enige modificatie is een aangepast stroomsnoer.
Ir is geen probleem, ik heb ook een setup waarin de arduino een ir trein aanstuurt en dat werkt goed.
Er zijn inderdaad issues met grote ruimtes, maar goed dat gaan we overwinnen door veel te testen. Daarbij probeer ik ook wat uit met baanvakken.
Hoever we daarmee komen dit jaar ... dat is een goede vraag.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
323

door Peet » Do Apr 13, 2017 12:04

Blijft lastig..
9v had ook mijn voorkeur maar de zeldzaamheid/prijs en de problemen met meerdere treinen op 1 spoor doen mij twijfelen.
Aan de andere kant ben ik absolute geen fan van batterijen en accu’s.
Maar om praktische redenen zal het toch wel IR worden.

Jouw topic over Arduino heeft ervoor gezorgd dat ik me daar in ben gaan verdiepen.
Een erg leuk systeem waar je volgens mij best hele leuke dingen mee kunt doen.
Hopelijk kunnen we elkaar helpen in de toekomst en iets dynamischer layouts maken.