9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

Di Nov 10, 2015 11:52

Layout van BillytheKid (12v)

door BillytheKid » Wo Nov 11, 2015 8:50

Zelf ben ik een liefhebber van 12v treinen en heb deze serie ook compleet, de 77xx en 78xx. De grijze 12v rails, die tussen 1980 en 1991 zijn geproduceerd. Zelf ben ik van bouwjaar 1978 en woon in het hoge noorden samen met mijn vriendin/kat/3 cavia's.
Zelf op zolder een layout gemaakt van ca 25m2. Het was een tijdje rustig met de LEGO, maar begin nu toch weer aardigheid in te vinden.
Ik kan een hoop schrijven, maar foto's zeggen meer dan 1000 woorden.

En dan doet brickshelf het weer niet :lol: .............
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
227

Wo Okt 21, 2015 19:01

Re: Layout van BillytheKid (12v)

door Aurum » Wo Nov 11, 2015 10:15

Ik ben erg benieuwd naar de layout. Maarliefst 25 vierkante meter, dat is niet niks.
Het kan zijn dat dit topic (klik) jouw probleem met brickshelf omschrijft.
"A wise man once said nothing"
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Wo Nov 11, 2015 10:16

Kan ik mijn berichten niet veranderen?

Alfijn, brickshelf doet het weer. Tijd voor wat foto's. De layout (geen 25m2, maar 16m2 :oops: ):
Afbeelding
Deze layout zodanig ontworpen dat ik zoveel mogelijk treinen onafhankelijk van elkaar kan laten rijden. Ook zit hier een brug tussen zodat beide 12v banen met elkaar verbonden zijn, die in feite gescheiden is door de 9v baan die erdoor loopt.

De controlepaneel:
Afbeelding
Veel 12v, maar ook 9v. Door de 12v heb ik van 9v een ook controlepaneel gemaakt om alles afstand bestuur te maken met alleen maar originele LEGO-onderdelen. Op de draden na, daar ontkom je helaas niet aan. Bijna alle 9v setjes heb ik hieraan aangesloten.

De Vestas windmolen, 4999, is tevens op afstand aan en uit te zetten. Met in de mast knipperde lampjes, staat een filmpje bij. Laden kan wel lang duren.
Afbeelding

Ook heb ik een tafel met de eerste piratensetjes geplaatst:
Afbeelding
Ik heb ook een plan om het schip van stripfiguur Roodbaard te bouwen, maar dat ligt voorlopig in de (ijs)kast.

Ik ben nu bezig om set 6391 compleet te maken en daarnaast ben ik bezig om een kerkje te bouwen op een 32x32 plaat. Helaas voor wit gekozen, dit verkleurd wel wat.
Afbeelding

Er is zoveel te zien in mijn layout, zie zelf mijn brickshelf account maar. Als je vragen hebt cq op- en aanmerkingen, brand maar los.

Zelf zal ik mijn layout bij meetings niet gaan tentoonstellen, puur omdat het mij te veel werk is. Zal wel wat evenementen gaan bezoeken, indien mijn werk dit toelaat. Daarnaast vind starwars en Harry Potter ook leuk, hoewel de nieuwste setjes mij niks meer zeggen.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Wo Nov 11, 2015 10:44

zo zo dat is geen kattepis. Indrukwekkende hoeveelheid mocs.

En is de kat een opbouwend type of een afbrekende? :lol: :lol:

Maar ik vraag me af of je elk plekje in de layout nog wel kunt bereiken.

Mijn complimenten.
Er gaat niets boven Groningen.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Wo Nov 11, 2015 11:26

Zo dat is inderdaad indrukwekkend, erg mooi om dat controlepaneel zo te zien, erg jaloersmakend.
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
227

door Aurum » Wo Nov 11, 2015 22:42

Indrukwekkend groot. Overal wel iets te ontdekken. En wat een kabels! Enig idee hoeveel meter kabel er in je layout verwerkt zit?
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Wo Nov 11, 2015 23:24

De kat op de foto's is rustig. Zelf ben ik ook trots op deze layout, heeft ca 6 jaar gekost om het zo te krijgen zoals het nu is. Laatste 6 jaar weinig aan gedaan. Er zit ca 40m draad in verwerkt. Aan verlichting ben ik maar niet aan begonnen :freaked: . Wordt nu al gek ervan.

Bedankt voor de reacties en interesse zover.
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Do Nov 12, 2015 7:52

Heel cool dat bedieningspaneel :P
En die 40 meter geloof ik zo, om nu nog overal verlichting in te gaan plaatsen, lijkt me ook bijna onmogelijk. Dan komt er nog wel een paar meter kabeltjes bij :lol:
Maar een indrukwekkende lay out :duim:
Gebruikers-avatar
User

FLEXiGON

Rang

premium

premium
175

Do Apr 26, 2007 15:04

Lieshout

door FLEXiGON » Do Nov 12, 2015 9:35

Mooi om te zien! Je blijft dingen ontdekken in de layout, leuk is dat om te zien en om te maken ook.
Hopelijk heb ik ook snel weer wat meer tijd en zin om aan mijn layout te werken en foto's te plaatsen.
Deze steen op deze steen en zo bouw ik steeds hoger...
Gebruikers-avatar
User

Davekuhh

904

Zo Mrt 09, 2014 8:29

door Davekuhh » Do Nov 12, 2015 9:47

Dat bedieningspaneel is erg indrukwekkend :-o
Volg mij ook op: Flickr & Facebook
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
227

door Aurum » Do Nov 12, 2015 11:33

Maarliefst 40 meter, dat is niet niks (ik had trouwens wel veel meer verwacht). Heb je de kabel op één of andere manier gemarkeerd als een soort kabelboom, of heb je elke kabel stuk voor stuk gelegd en nagelopen?

Ook nog even een vraag over je controlpanel voor mij als leek op het gebied van oude treinen. De 'sticks' tussen beide 9V panels, is dit de sturing voor de aandrijving? En die grijze blokken zijn panels voor seinen, wissels e.d. is er hier ergens een overzicht van te vinden?
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Do Nov 12, 2015 12:34

De kabels zijn een voor een aangelegd en aangesloten. Dus niet gelabeld :lol: .

Bij de 9v trafo, heb ik de trafo zelf bijna voluit staan en met die sticks kan ik desbetreffende set aan zetten. Zoals bij 9v setjes met 'light & sound' kan ik de lampjes laten branden cq knipperen door hendel naar voren cq naar achteren te bewegen. De middenstand is uit. De 9v wissels worden ook met deze sticks aangestuurd. Een tandwiel met beveiliging doordraaien bij grote weerstand zorgt ervoor dat de kastjes op de 9v wissels niet kapot worden gedraaid door de sterke 9v motoren. De seinpalen op 9v worden gewoon bediend via de 12v paneel, aangezien de lampjes 12v zijn en de afstandbediening alleen de stroom onderbreekt. Dat is een kwestie van goed aansluiten draden.

Alle wissels, seinpalen, ontkoppeling, overgangen (zowel 12v en 9v) zijn allemaal gecodeerd met 2kleuren systeem. De gehele layout is opgedeeld in 3 gedeeltes, welke een eigen kleur heeft. De brug is apart en heeft een eigen kleur.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Di Aug 20, 2013 22:56

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Nov 12, 2015 13:08

Leuk nog een 12 volt bouwer, ik dacht dat ik al een leuke controle panel had met 4 trafo's en 6 bediende wissels, maar ook ik wordt hier even stil van. Vanavond maar eens op mijn gemak door de foto's bladeren.
"Imagination is more important than knowledge"
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5515

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Do Nov 12, 2015 13:21

Ik dacht door de topic titel een Western layout te zien te krijgen. Blijkt het een enorme trein layout. Knap dat je zo'n baan in elkaar hebt liggen en met zo'n bedieningspaneel.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Wo Nov 18, 2015 10:30

Gisteren postbode langs geweest en kon weer een stukje verder bouwen. Probeer nu her en der de treinbaan wat vrij te krijgen, zodat de treinen weer kunnen rijden. Eerst schoonmaken :look: :fluiten: ......

Ik ben bezig set 6391 te bouwen, nu de stickers nog:
Afbeelding

Ook heb ik de bioscoop van een extra verdieping voorzien, staat het net wat mooier naast het stadshuis:
Afbeelding
Het reclamebord is een uitdaging, 3 letters zitten nog los. ooit nog maar eens puzzelen om die op de LEGOmanier vast te krijgen.
Zie nu dat de kleur lampjes niet kloppen, krijg je met bouwen in het kunstlicht :P .

Hier een gedeelte van de modulaire huizen:
Afbeelding
Zoals je ziet, kunnen er niet meer bij.

Daarnaast ben ik ook bezig met een kerkje, wat nu meer vorm begint te krijgen. De dakplaten liggen omgekeerd, zodat ik een soort mozaïek kan maken voor het plafond. Het dak zelf moet ik nog zien hoe ik die ga aankleden.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Za Jan 09, 2016 9:38

Kleine foto reportage hoe de layout op dit moment erbij ligt.

Afbeelding
De haven, waar ik eigenlijk geen ruimte voor heb.

Afbeelding
Foto is wat donker, maar daar liggen 2 vrachtschepen.

Afbeelding
De layout met zicht op de modulaire huizen.

Afbeelding
Mijn trots v/d layout de Vestas windmolen met het reuzenrad ervoor. Beide aangesloten op mijn 9v controlepaneel.

Afbeelding
En vergeet mijn vliegveld niet, waar de passeniers met de monorail vanuit het hart van mijn layout naar vervoerd kunnen worden.
Gebruikers-avatar
User

Jojootje

152

Vr Jan 30, 2004 21:50

Zuid-Holland

door Jojootje » Za Jan 09, 2016 14:22

Pff, flink oppervlak zeg! Kun je er nog wel tussendoor lopen? Vooral leuk dat veel dingen op afstand aangestuurd kunnen worden.
Mag ik hier een blokje tekst zetten?
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Zo Jan 10, 2016 11:17

Tussendoor lopen gaat prima, als je weet waar je kunt staan. Ruimtegebrek is waar iedereen mee zit bij bouwen van zulke layouts.
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Zo Jan 10, 2016 13:34

Nieuwe aanwinst :duim: :
Afbeelding

Bouw aan Tiger 2 tank schiet nu ook mooi op. Ik ben wel genoodzaakt 2 onderdelen metelkaar te verlijmen, want het blijft niet mooi zitten.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Di Jan 19, 2016 15:10

Wie o wie kan mij helpen om hier wat moois van te maken:
Afbeelding

Afbeelding
Als op de foto klikt, dan zie de stickers gebroken zijn en het wit hopeloos verkleurd. Heb wat dikke bleek gehaald, dus dat gaat wel weer wit worden. Het is helaas jammer v/d set, maar ik heb besloten hier wat anders mee te willen. Zoals een Cola truck van maken of wellicht hebben jullie een leuk idee, zolang het maar niet wit is. Ben wat allergisch voor wit geworden. Mijn Vestasmolen is helaas ook vergeeld, dus die gaat ook uit elkaar voor een bleekbad ooit.
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Vr Jan 22, 2016 9:31

Niemand een leuk idee voor de Tine truck :( ?
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3058

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Vr Jan 22, 2016 10:19

Coca Cola is een goed idee, heb je rood voor nodig natuurlijk :wink:

Je kan ook Pepsi doen, dan heb je weer blauw nodig. Lego heeft die zelf in Legoland staan:
Afbeelding
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Do Jan 28, 2016 9:22

Ik heb een poging gedaan om een video te maken van mijn layout. Het is mijn eerste keer en gemaakt met de Ipad. Het duurt ca 10min. en geeft een idee wat ik zoal heb.
Als het leuk wordt gevonden, dan zal ik in de toekomst meer video's maken.

Video 1 van mijn layout.

Suggesties zijn altijd welkom.
no avatar
User

Musicbuilder

902

Ma Aug 27, 2012 10:09

door Musicbuilder » Do Jan 28, 2016 11:07

erg leuk hoor, prima eerste indruk, eventueel meer lampen ? en bij geld teveel een dak kapel :lol:
Mijn naam : Michiel; mijn 2 passies : Muziek (Jean Michel Jarre) & LEGO (Minifig Sets/1978-heden).
Gebruikers-avatar
User

Davekuhh

904

door Davekuhh » Do Jan 28, 2016 12:16

Leuk filmpje geeft een goede indruk van je collectie :duim: en dat control panel blijft indrukwekkend :lol:
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Jan 28, 2016 18:52

Ik ben voorstander van meer filmpjes en foto's, misschien is de camera bij de Aldi iets voor je, daar hebben ze een imitatie GoPro voor een paar tientjes, past denk ik ook prima op een wagon en heeft denk ik voldoende beeldkwaliteit om leuke filmpjes mee te maken. Heb zelf daar ook een andere camera gehaald en geen moment spijt van gehad. en inderdaad je regeling is master. Daar word ik vrolijk van. Alleen zou ik de bedrading proberen weg te werken. Zelf heb ik de meeste bedrading onder het 12 volt spoor liggen, heb ik wel iets minder bedrading nodig dan jij, ik heb maar 6 elektrisch bediende wissels. Daarnaast ga ik voor de verlichting buitenom een ringleiding maken met op verschillende plaatsen aftakkingen naar de gebouwen.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Do Jan 28, 2016 19:43

Zal binnenkort nog een filmpje maken waar de 7740 en 7710 de gehele baan rondrijdt. Daarbij zal ik de Ipad een kwartslag draaien voor maximaal beeld :) . Kun je mooi zien en horen hoe soepel mijn 7740 rijdt en die heeft al veel rondgereden, waarschijnlijk heeft deze meeste afstand afgelegd dan al mijn andere treinen bij elkaar :D .

De draden heb ik bewust via hoogspanningsmasten laten lopen, want onder de rails door werk voor een paar draden. Bij mij zijn alle wissels, seinpalen en overwegen op afstand te bedienen. Dan komt de 9v nog even bij. Ik weet dat het verre van ideaal is, maar vind het zo niet raar. En aansluiten van alle draden was meer werk dan het bouwen van alle LEGO. Wellicht niet, maar laatste was wel leuker :omg: .
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Vr Jan 29, 2016 19:15

Video 2 ook klaar. Opgenomen met Iphone, gewoon even proberen. Kwam erachter dat de flits als lamp gebruikt kan worden wat op de Ipad niet kan. In deze video wordt uitgelegd hoe mijn controlepaneel in grote lijnen werkt.

Video 2.

Hierna komt video 3, het rijden met 5 treinen tegelijk en demonstratie hoe de brug gebruikt kan worden.
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Vr Jan 29, 2016 19:59

Video 3 ook online. Mooie impressie van mijn layout, waarbij 5 treinen tegelijk gaan rijden zonder 'last' van elkaar te hebben. Op einde laat ik zien hoe mijn brug werkt, gedemonstreerd met de 7740 en 4 wagons :eek: .

Video 3 .

Komen nog meer video's, maar dan in het engels. Qua beeldmatriaal zal hetzelfde zijn als deze 3 video's.
Gebruikers-avatar
User

Jojootje

152

Vr Jan 30, 2004 21:50

Zuid-Holland

door Jojootje » Za Jan 30, 2016 8:01

Wat een mega layout en dan die treinen, echt apart zoiets!
Mag ik hier een blokje tekst zetten?
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Za Jan 30, 2016 11:38

Erg leuk, nu snap ik de keuze ook beter om de bedrading zo te doen, ik dacht dat je spoor op groene platen lag ipv vloerbedekking.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Do Feb 04, 2016 0:08

Tiger 2 is bijna af, wacht nog op laatste bestelling voor de onderdelen. Alle stickers zitten erop. Heb alleen een paar onderdelen moeten verlijmen, anders valt hij te gemakkelijk uit elkaar.
Afbeelding

Wil nog 1 tank bouwen de Tiger 1 en ga eens bezinnen om deze op afstand bestuurbaar te maken.

Ondertussen gaat het bouwen cq compleet maken v/d sets voor mijn layout gewoon verder. Daarnaast ga ik wat Starwars in de verkoop doen. Ze staan eigenlijk alleen maar in de weg. En het hoeft geen Starwars layout te worden met treinen :fluiten: .
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Vr Feb 05, 2016 12:13

Zo, set 6391 met stickers :omg: , met dank aan FLEXiGON die mij een adres gaf waar ze te koop waren.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Davekuhh

904

door Davekuhh » Vr Feb 05, 2016 15:03

Mooi aanvulling op die indrukwekkende collectie :duim:
Gebruikers-avatar
User

FLEXiGON

Rang

premium

premium
175

Do Apr 26, 2007 15:04

Lieshout

door FLEXiGON » Ma Feb 08, 2016 10:16

Dat ziet er af uit! :)
Deze steen op deze steen en zo bouw ik steeds hoger...
Gebruikers-avatar
User

Rebla

370

Vr Mei 30, 2014 14:38

Eelde - Snake City!

door Rebla » Ma Feb 08, 2016 18:36

Om even terug te komen op de vraag in mijn topic over de tiger I.

Ten eerste op schaal werken is best wel handige, ik rekenen in het algemeen alleen de breedte en lengte uit en de hoogte volgt in het algemeen wel. Dan weet je zeker dat de algemeen verhouding kloppen. want en paar studs meer of minder kan een redelijk verschil maken in de uiteindelijke look.

En nu dan je vraag over de wielen of hoe ik het noem track setup.

BillytheKid schreef:Heb even je mening nodig qua looks, vandaar dat ik een plaatje toon in je topic :@ . Ik wil de Tiger 1 bouwen, maar met LEGOrupsbanden. Als ik naar de echte kijk, zie ik dat het achterste beetje achter de 2de achterste wiel verscholen zit, alleen met LEGO kan dat helaas niet. Ze moeten recht achter elkaar zitten.

Afbeelding

Over het algemeen, de zin kan niet in LEGO bestaat niet in mijn woordenboek. Ik zou het alleen op een iets andere manier bouwen. Ga in plaats van het vertellen een voorbeelden laten zien.

AfbeeldingTiger I Ausf H by Daniel Siskind, on Flickr

AfbeeldingTiger I by Daniel Siskind, on Flickr

Misschien is dit een manier om het op te lossen? Er zijn nog veel meer LEGO tiger I's te vinden op Flickr, dus er zijn genoeg voorbeelden om inspiratie om uit te halen.

Er is nog een manier natuurlijk, omdat er meerder variaties zijn van de tiger I. En toevallige zijn er een aantal varianten op de wiel combinatie. Deze onderstaande ben je momenteel aan het bouwen.

Afbeelding

Maar deze volgorde kan ook.

Afbeelding

Haal deze tekening verder weg bij tanks encyclopedia, dat is wel een leuke website om eens op te kijken.
http://www.tanks-encyclopedia.com/
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Di Feb 09, 2016 13:36

Thx voor je feedback. Ik ben met je eens als het niet lukt, anders moet gaan bouwen. Daarom hebben ze waarschijnlijk bij costumbricks voor schotels gekozen ipv tandwielen en zelf rupsbanden ontwikkeld om toch de looks te krijgen. Alleen ik wil alleen LEGO-onderdelen gebruiken. Ik bouw eerst het loopwerk en ga kijken wat ik kan veranderen, anders laat het zo. Ikzelf kan ermee leven.

De getoonde Tiger 1 modellen van LEGO vind ik persoonlijk niet heel goed. Het achterste wiel is net zo groot als de wielen in het midden en dat is bij de echte niet zo. Achterste wiel staat iets hoger.
Het blijft een model, eerst het tandwiel maar binnen hebben voor we verder kunnen puzzelen.
no avatar
User

axel repping

111

Zo Dec 16, 2012 16:45

Venlo

door axel repping » Di Feb 09, 2016 20:52

Dat verschill loopwielen zit ém in de rupsbanden.
De bovenste variant heeft de gevechtsraks er op zitten terwijl de onderste variant de treinlaadversie er op heeft zitten. Deze was smaller en dus werden de buitenste loopwiel er af gehaald om de breedte vd trein te beperken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tiger_I

Kopje: running gear

Grtz
A
Gebruikers-avatar
User

Rebla

370

Vr Mei 30, 2014 14:38

Eelde - Snake City!

door Rebla » Wo Feb 10, 2016 19:12

*axel repping,

Daar heb je idd een punt, de tiger was zo groot dat ze idd kleiner rups banden nodig hadden voor transport met treinen. Maar nog even na wat zoeken bleek wel dat de Ausf E late, als nog de combinatie van wielen anders had. Kan natuurlijk zijn dat ze toen hadden besloten dat het op die manier makkelijker was en minder tijd koste in het veld.

Afbeelding
Tiger I klaar voor transport.

Afbeelding
Tiger I, ausf E, early/mid

Afbeelding
Tiger I, ausf E, late
no avatar
User

axel repping

111

Zo Dec 16, 2012 16:45

Venlo

door axel repping » Wo Feb 10, 2016 21:04

De aanpassing in het loopwerk had meer te maken met praktische zaken.
Vanaf de steel wheel versie (Ausf E) had men besloten het loopwerk aan te passen.
Dit kwam mn. door ervaringen met mijnschade en aangekoekte modder en/of ijs tussen de eerste loopwielen.
Om dit in onderhoudstijd ed. te beperken was deze aanpassing beter.
Het was uberhaupt een crime om de loopwielen van de Tiger 1 of 2 te vervangen, Zo ook de Pz V Panther.
Om bij de binnenste loopwielen te komen moest men er eerst 7 of 9 er af halen.
Ik ben zelf cavalerist en heb menig loopwerk moeten vervangen met m'n bemanning. Trust me, een pittig werkje.
En dan praat ik over de Leopard 2A4/5/6, waarbij de loopwielen betrekkelijk eenvoudig geplaatst zijn.
Volgende