9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

Re: LOWLUG rijdt (weer) uit. (modulair treinsysteem)

door Fvddungen » Di Apr 21, 2015 7:45

Ik ben misschien de enige, maar ik vind het er werkelijk niet uitzien.

Hopelijk komt ME Models snel met hun rails op de markt. Of willen jullie puur Lego blijven gebruiken?
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Apr 21, 2015 8:34

Wat mij betreft blijven we op gewone Lego. Daar zit volgens mij ook de uitdaging, het is mij iets te makkelijk om met andere merken oplossingen te verzinnen.
Wat UrbanErwin maakt is pas een eerste opzet, als het klaar is zie je pas hoe het er echt uit ziet. En ieder zijn smaak denk ik. Sowieso is deze manier van grote bochten echt een ruimte vreter en denk ik dat we met de LTC een iets kleinere, en voor iedereen wat bereikbaardere opzet moeten nastreven.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Di Apr 21, 2015 11:31

Fvddungen schreef:Ik ben misschien de enige, maar ik vind het er werkelijk niet uitzien.

Hopelijk komt ME Models snel met hun rails op de markt. Of willen jullie puur Lego blijven gebruiken?

Kun je 'het' wat verduidelijken? Als je de foto bedoelde die ik plaatste, dat kan kloppen, dat is nog lang niet af. (zal ook niet voor september gebeuren, iets met examens en vakanties enzo)

@Aawsum, ziet er al goed uit :duim:
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Di Apr 21, 2015 13:20

Fvddungen schreef:Ik ben misschien de enige, maar ik vind het er werkelijk niet uitzien.

Kwestie van smaak. Die ruime bochten van rechte rails zijn niet perfect maar die idioot krappe standaard bochten zijn dat ook niet.

Fvddungen schreef:Hopelijk komt ME Models snel met hun rails op de markt.

Hoe bedoel je? Die rails zijn al op de markt:
http://www.me-models.com/store/index.php?cPath=22_57_59

Wat ze nog niet verkopen zijn de metalen bochten maar voorlopig komen die alleen in R56. Leuk voor de buitenbocht van een dubbelspoor baan maar niet echt een vervanger voor de echt ruime bochten.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Za Mei 16, 2015 18:43

FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Zo Mei 14, 2017 9:54

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Wo Nov 22, 2017 23:02

Afbeelding

Dit topic ?
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Zwolle

door UrbanErwin » Do Nov 23, 2017 9:43

Haha, jazeker

Ik zal even een korte samenvatting geven van de benoemde punten:
- Schaal 6 vs 8 breed
- Aandrijving
- Bochten
- Arduino en andere aansturing

En natuurlijk de eeuwige brainstormsessie over een volgende layout.

Hopelijk komt vanavond een bestelling met verschillende Arduino componenten binnen, hopelijk werkt wat bedacht heb.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Zwolle

door UrbanErwin » Do Nov 23, 2017 14:45

Zo lekker dubbel posten.

De postbode was vroeg vandaag :duim:

Afbeelding
Some Arduino testing by Erwin, on Flickr

Korte toelichting.
Met behulp van een stroomsensor wordt er uitgelezen of er een trein rijdt op een baanvak. De relais (grote blauwe blokken) schakelen de stroom aan en uit.

Voordelen:
- alleen aansluiting met de rails nodig, geen sensoren in de baan.
- afgesloten stroomkring, geen PWM modules oid.
- gebruik van standaard treinstroomdinges (weet geen goeie naam zogauw) maakt het regelen van de snelheid makkelijker.

Nadelen:
- het is niet mogelijk om de lengte van de treinen te bepalen met dit systeem.
- rustig opstarten en afremmen is helaas niet mogelijk. Het systeem werkt alleen met aan en uit.

Voor stations en rangeerterreinen lijkt dit systeem mij niet optimaal maar voor baanbeveiliging lijkt mij dit vrij handig.
Ik ga kijken of ik een voorbeeld daarvan kan maken.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

Di Nov 14, 2017 17:17

door brickrtgr » Do Nov 23, 2017 15:58

Leuk projectje erwin! Ben benieuwd hoe je de sensoren gaat eiken en hoe alles gaat reageren. Er zullen ongetwijfeld tal van oplossingen zijn voor je lengteprobleem, afhankelijk van de data die je krijgt van de sensoren lijkt me een stukje beveiliging coderen niet de moeilijkste opgave. Denk aan simpele dingen als delays, een semistandaard treinlengte of positiebepaling mbv data van meerdere sensoren en een in te voeren lengte van de langste trein.

Als ik mijn lego weer beschikbaar heb ben ik van plan te proberen een automatisch rangeerterreintje te maken, waarvan het eerste deel een slimme draaischijf + trainshed moeten zijn. Bijhouden van positie dmv bijv een stappenmotor en een schuur die bijhoudt op welke sporen al treinen staan. De hele handeling van treinen bergen en opstellen moet automatisch. De grote uitdaging wordt het bouwen van de draaischijf met foutloze aansluiting en positiebepaling. Ik twijfel nog over PF of 9V, PF zou het wel makkelijker maken. Inspriratie is dit filmpje: https://youtu.be/X57gbwEfjns Altijd al fan geweest van dit soort taferelen!

Ander nieuws: gisteren een Emerald Night + PF rails (25 recht, 20 bocht, 4 wissels) gekocht op marktplaats voor 120€. Mijn dag kan niet meer stuk. :D :D
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Do Nov 23, 2017 16:24

Een draaischijf op PF is nog wel enigszins puristisch te doen, maar voor 9v moet je toch wel wat gaan modificeren her en der (sleepcontactjes enzo). Welke maat heb je in gedachten? Om de 8-wide discussie te voeden heb je toch wel minimaal 64 studs nodig op je draaischijf. :D

@erwin Goed bezig met die arduino, Dat is precies waarom 9V eigenlijk heerlijk is, omdat dat soort functionaliteit met PF gewoon lastig is.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Zwolle

door UrbanErwin » Do Nov 23, 2017 16:47

@Brickrtgr: Ik wou een vrij simpel systeem maken waarbij wordt gekeken of een baanvak bezet is. Als dat het geval is wordt de spanning van het baanvak daarvoor eraf gehaald. Dan heb je niet te maken met de treinlengte, maar met bezette vakken. De maximum lengte wordt dan bepaald door de lengte van het baanvak+ de stopafstand van de trein. Al die factoren neem ik terzijne tijd wel mee als ik wat proeven ga draaien. (Ik moet ook nog huiswerk maken en sorteren :look: )

@Martijnvdlinden: mooi spul hè :)
Voor een draaischijf met 9V heb je niet per se een modificatie nodig, het haalt alleen wel heel veel automatiemogelijkheden weg.
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Do Nov 23, 2017 16:56

UrbanErwin schreef:@Martijnvdlinden: mooi spul hè :)
Voor een draaischijf met 9V heb je niet per se een modificatie nodig, het haalt alleen wel heel veel automatiemogelijkheden weg.

los schakelen met een aparte 9v trafo kan natuurlijk, en je kan de aansluitingen voor de trafo inderdaad wel verwerken in de draaischijf. Maar ik doelde op de draadjes die in de knoop raken als je rondjes blijft draaien.
Automatiemogelijkheden zijn per definitie modificaties.
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
88

Zo Nov 19, 2017 20:16

door Enrico7676 » Do Nov 23, 2017 17:39

Ik ben zelf bezig met een draaischuif. Voor een al zeer lange tijd.
https://www.flickr.com/photos/154406928 ... 193656833/

Het heeft nog veel werk nodig. Jammer genoeg heb ik momenteel niet de tijd en de energie om er mee veder te gaan, maar hoop het voor LegoWorld 2018 wel af te hebben. Ben nu bezig met wat simpelere onderdelen van me bahnbetriebswerk. Binnenkort laat ik wel even zien wat ik al heb.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

door brickrtgr » Do Nov 23, 2017 17:58

Ik ben geen purist, dus daar zit geen probleem :lol: Ik denk dat je bij een draaischijf wel makkelijk rekening kunt houden met 8-studs wijde treinen, de schijf en de loods bestaan alleen uit rechte rails dus dat houdt het simpel. Ik zit eraan te denken om het toch 9V te gaan doen, maar een soort van in- en uitgang voor de locs te maken. Een stukje code en gedrag dat een loc op hetzelfde stuk spoor aankomt, en altijd op een ander spoor weer weg rijdt, zo heb je 2 vaste waarden. Zo kun je ook voorkomen dat je rondjes blijft draaien met de schijf.
no avatar
User

Wilchry

60

Za Feb 14, 2004 14:20

Limburg

door Wilchry » Do Nov 23, 2017 22:18

UrbanErwin schreef:- rustig opstarten en afremmen is helaas niet mogelijk. Het systeem werkt alleen met aan en uit.
.

Je kunt voor en na de stopsectie baanvakken maken waar je dmv weerstanden de trein al afremt of langzaam weg laat rijden.
Ik heb dit ooit toegepast bij een 12 volt trein en dat werkte prima.

In de modelspoorwereld heb je diverse methodes om je baan te automatiseren. Deze zijn ook toepasbaar bij Lego.
Ik bestuur mijn 12 volt trein volledig digitiaal, handmatig of geheel computer gestuurd.

Zie dit topic
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Vr Nov 24, 2017 9:16

Een 9v baan is ook prima aan te passen met een intellibox om afremmen enzo te regelen, maar met vaste baanvakken werken waar weerstanden op zitten.... dat haalt de flexibiliteit er juist uit IPV dat het een extra dimensie brengt toch ?
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

door brickrtgr » Vr Nov 24, 2017 21:07

Lijkt mij ook, tenzij je een station hebt met een vaste aftakking naar een perrontje. Je kunt dan met de wissel bepalen of de trein moet stoppen of door moet rijden. Ik heb zelf ook geklooid met een DCC decoder gebruikt in de modelspoorderij. Zeer leuk, alle functies erop en eraan. Motortje gemodificeerd dus niet geschikt voor de purist, er moet toch wat tussen afname en motor zitten om het werkend te krijgen. Maar te veel te duur (voor mij) om alles aan te passen. Decoders en digitale spullen zijn niet echt budget-vriendelijk. Voor de rest is analoog ook een leuke uitdaging natuurlijk, je blijft eeuwig bezig!
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Za Nov 25, 2017 15:36

Ik hoor hier wat over een draaischijf. Er stond er eens eentje op LEGO Ideas, inclusief een ringloods, maar die haalde de deadline niet. De bouwer heeft LDD-bestanden beschikbaar gesteld. Ik heb lange tijd gedacht om er zelf eentje te bouwen, maar daar is het nooit van gekomen. Mede ook door ruimtegebrek.
Misschien leuk ter inspiratie?
https://ideas.lego.com/projects/6d4728b2-5d4c-4824-80e9-6fbd7daad61b
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
88

door Enrico7676 » Za Nov 25, 2017 16:49

Rijkjavik schreef:Ik hoor hier wat over een draaischijf. Er stond er eens eentje op LEGO Ideas, inclusief een ringloods, maar die haalde de deadline niet. De bouwer heeft LDD-bestanden beschikbaar gesteld. Ik heb lange tijd gedacht om er zelf eentje te bouwen, maar daar is het nooit van gekomen. Mede ook door ruimtegebrek.
Misschien leuk ter inspiratie?
https://ideas.lego.com/projects/6d4728b2-5d4c-4824-80e9-6fbd7daad61b

Is geen gek idee alleen wil ik hem iets meer in een kuil maken.
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1197

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Zo Nov 26, 2017 0:25

Als je uitgaat van MILS is er ook wel ruimte voor meer kuil dan bij deze.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
88

door Enrico7676 » Zo Nov 26, 2017 14:30

alois schreef:Als je uitgaat van MILS is er ook wel ruimte voor meer kuil dan bij deze.

Ja ik ga ook uit van mils. Alleen bij me eerste concept was de rails 2 plates hoger dan normaal. Maar dat wordt weggewerkt in me module.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
23

door brickrtgr » Ma Nov 27, 2017 14:24

Ik heb alleen zoveel meer eisen waar mijn draaischijf aan moet voldoen, eerst maar eens zien of dat realistisch is. Waarschijnlijk wat niet-lego aandrijving en sensoren gebruiken en dan moet het haalbaar zijn. Ik heb al eens eerder een draaischijf gemaakt, maar dit was meer een test. Hij maakte gebruik van een motortje uit een magnetron, zorgde voor mooie slome beweging. Het herkennen van sporen en goede uitlijning was ook redelijk gelukt, mbv van een sensor onder elk spoor. Deze draaischijf was alleen 3 spoorstukken lang, 4 zorgt voor wat meer uitwijking. Het andere leuke was dat een magnetron motor willekeurig links- of rechtsom draait, altijd een verassing waar ie heen ging, maar niet erg praktisch :lol:
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Do Dec 07, 2017 13:23

Ik heb de laatste dagen ivm griep aardig wat tijd gehad om eens lekker op youtube te kijken en daar aardig wat voorbeelden gezien van "shelf layouts"
Dat soort switching layouts is een prima inspiratie om als modules binnen een spoorweg te bouwen, waardoor er alleen nog maar een doorgaande lijn in 9V zou hoeven te zijn en er ook genoeg ruimte is om PF modules te bouwen. Een stoom werkplaats met draaischijf kan daar een prima voorbeeld van zijn, maar ook een container terminal of een industrie gebied. zolang er maar afstemming is over de aansluitingen.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Zwolle

door UrbanErwin » Do Dec 07, 2017 16:41

Interessant dat je dat zo benoemd, want dat was (zover ik je goed begrijp) de hele opzet van de standaard. Opzich is het inderdaad niet onbelangrijk om dat niet uit het oog te verliezen.
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Do Dec 07, 2017 16:55

Ja, ik las het terug en vond ook al dat ik een redelijk open deur in trapte. Maar ik wilde wat ruimte in de 9v / pf discussie brengen.

Jij gaf ooit aan dat de 9v main line vooraan de layout moet liggen, is dat echt de voorste baseplate en dan dubbelspoor?

Is het forum een handige plek om hierover te discussiëren of is een centrale plek in nl met een biertje en een schetsboek misschien een beter plan?
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
88

door Enrico7676 » Do Dec 07, 2017 17:21

martijnvdlinden schreef:Ja, ik las het terug en vond ook al dat ik een redelijk open deur in trapte. Maar ik wilde wat ruimte in de 9v / pf discussie brengen.

Jij gaf ooit aan dat de 9v main line vooraan de layout moet liggen, is dat echt de voorste baseplate en dan dubbelspoor?

Is het forum een handige plek om hierover te discussiëren of is een centrale plek in nl met een biertje en een schetsboek misschien een beter plan?

Het is niet gek om eens samen te komen en live te discussiëren. Daarbij kunnen we gelijk goed zien wie er graag met Lego World wilt staan.
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Do Dec 07, 2017 19:20

Vooralsnog hoop ik dat ik met de LTC mee mag doen, LEGO WORLD is weer een toelating verder ;-)

Laat ik voorop stellen dat ik graag de mannen "in the lead" wil laten die nu al enkele jaren succesvol iets moois hebben neergezet. Tegelijk wil ik graag "flink" uitbreiden in mijn stad voor komend jaar, dus er is een financiele noodzaak om vroeg te beginnen met plannen.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Zwolle

door UrbanErwin » Vr Dec 08, 2017 9:37

Ik ben zeker een voorstander van real life overleg. Ik heb altijd wat moeite om al typend fatsoenlijk uit mijn woorden te komen.
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1197

Arnhem

door alois » Vr Dec 08, 2017 14:24

Mijn trammetje op Legoworld was natuurlijk eigenlijk ook een op zichzelf staande module, waarbij het niet uitmaakte of hij 9v of PF was. Ik zit erover te denken om een metrootje te gaan inbouwen in mijn toekomstige stad, daarbij kan de keuze 9v/PF ook los worden gezien van het hoofdspoor.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Vr Dec 08, 2017 14:34

Ja, dat klopt helemaal. En misschien hoeft de totale layout niet perse uit 1 hoofdspoor te bestaan maar kunnen het er ook 2 zijn, naast elkaar. de ene kant PF, de andere kant 9v. Een stad in het midden bijvoorbeeld, of een berg waar de keerlussen van beide sporen onder liggen.

Leuk trouwens, de metro :-) . ben benieuwd.
Ik ben met de monorail bezig. Ik denk niet dat ik er op hoef te rekenen dat anderen even een monorail spoortje er bij trekken ? :P
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Zwolle

door UrbanErwin » Vr Dec 08, 2017 17:26

Hmm, dat zou idd nog wel kunnen werken. Ik had ooit monorail, maar door de prijs van het systeem was het interessanter (voor mij) om te verkopen dan uit te bereiden.
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1197

Arnhem

door alois » Vr Dec 08, 2017 23:36

Ik heb al ooit eens geïnvesteerd in een obsoleet systeem (9v rails en motoren), ik ga dat niet nog een keer doen in een systeem dat nog obsoleter en nog duurder is ....
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Za Dec 09, 2017 14:53

helemaal begrijpelijk hoor. Het is bij mij al zo lang jeugdsentiment... maar als het niet bevalt om er mee te moccen gaat het ook weer weg. er is ook een systeem om zelf monorail te bouwen, net zo interessant.
Gebruikers-avatar
User

SamtheChemist

Rang

premium

premium
527

Wo Okt 19, 2016 12:13

Woudenberg

door SamtheChemist » Ma Dec 11, 2017 14:09

Je kan nu ook nieuwe monorail onderdelen bestellen bij 4DBrix: https://www.4dbrix.com/products/monorail/monorail.php

Zijn op sommige momenten iets goedkoper maar meestal nog steeds redelijk prijzig in vergelijking met andere rail systemen.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Zwolle

door UrbanErwin » Do Dec 21, 2017 9:12

Misschien is het leuk om het gesprek op gang te houden een mini-layout op te gooien tijdens de aankomende meeting.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

door raised » Do Dec 21, 2017 17:16

UrbanErwin schreef:Misschien is het leuk om het gesprek op gang te houden een mini-layout op te gooien tijdens de aankomende meeting.

Ik kan eventueel wel voor wat rijdend materieel zorgen, maar dan moet er eerst een nieuw profiel van vrije ruimte besloten worden vrees ik ;)
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
88

door Enrico7676 » Do Dec 21, 2017 17:25

Ik ben heb zo wie zo wat treinen bij Amsterdam CS staan.

Maar heb er genoeg om een paar bij de mini layout te zetten. Misschien dat ik ook nog me bahnbetriebswerk mee kan nemen.
no avatar
User

Silvio

Rang

premium

premium
443

Vr Mrt 26, 2010 10:07

rotterdam

door Silvio » Do Dec 21, 2017 17:37

Ik hen een 12 tal rechte MILS modules die mee kunnen en mss gaat Erico ook mee.

Even vragen wat hij mee kan nemen.
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
88

door Enrico7676 » Do Dec 21, 2017 18:49

Silvio schreef:Ik hen een 12 tal rechte MILS modules die mee kunnen en mss gaat Erico ook mee.

Even vragen wat hij mee kan nemen.

Staat hierboven al :lol:
Gebruikers-avatar
User

Rick2000nl

356

Di Dec 25, 2007 15:13

Almere

door Rick2000nl » Za Dec 23, 2017 0:58

beetje druk geweest, maar het heeft nog steeds mijn interesse.
Ondertussen wel meer lego gekocht, maar als er weer een layout komt, wil ik hier aan mee werken.
VorigeVolgende