9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
581

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

LOWLUG rijdt (weer) uit. (modulair treinsysteem)

door UrbanErwin » Wo Jan 08, 2014 18:43

Het lijkt mij erg gaaf om een modulair systeem te ontwikkelen waar meerdere mensen aan kunnen deelnemen. Ik hoop dat er ooit nog eens zoiets loskomt hier.

Spoiler:
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25860

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

Re: LTC's in NL?

door stuifzand » Wo Jan 08, 2014 19:46

Ik zou een soort van georganiseerde treinklup binnen Lowlug wel tof vinden.
We zijn jaren lid geweest van de Nederlandse Modelspoor Federatie en Iltco (is dat opgeheven?). Dat maken we niet echt waar de laatste jaren :look:
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
581

Zwolle

door UrbanErwin » Wo Jan 08, 2014 20:21

Misschien wel leuk om weer te hervatten. (lijkt mij dan.)
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
84

Wo Jan 01, 2014 22:33

Vlieland

door Vlie-Bricker » Wo Jan 08, 2014 20:38

Nou, Gents, ik vind dit al hoopvolle reacties :duim: ! Nog even wachten of er nog meer van deze positieve geluiden gaan klinken en dan zou ik zeggen: laten we eens de koppen bij elkaar steken. Misschien dat we een Lego-treffen hiervoor als aanleiding kunnen gebruiken? Weet iemand wanneer er weer ergens zoiets is, laat dan maar weten.

Ik ben zelf als (her-intredende) AFOL en modelspoor enthousiast erg gecharmeerd wat die Amerikaanse jongens (en meiden?) hebben weten te bereiken met het digitale Lego-modelspoorblad RailBricks. Dat geeft toch een goed idee van wat je allemaal met Lego kunt bereiken als serieuze Spoor-L beoefenaar.
Zelf ga ik a.s. zaterdag eens kijken op een modelspoorbeurs in Groningen en eens uitzoeken hoe of serieuze Spoor-HO en N beoefenaars staan tegenover Spoor-L.

Zelf ben ik net van start gegaan en heb inmiddels al wel een NS Sikje en wat rails (mix van 9V en PF) maar moet nog de benodigde PF-componenten aanschaffen. Als iemand hiervoor nog handige tips heeft, houd ik me aanbevolen.

Waar rijden overigens de andere LOWLUG modelspoorders mee? Ben ik wel benieuwd naar.
...ach...., spoelde er maar eens 'n Maersk-containertje uit Billund aan op ons mooie strand.....
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
581

Zwolle

door UrbanErwin » Wo Jan 08, 2014 20:50

Ik rijd met 9V en PF, maar ben ook van plan een smalspoortje te bouwen met PF.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8480

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Wo Jan 08, 2014 21:46

Ik heb een Iarnrod Eireann diesel gebouwd maar verder doe ik vooral Duits de laatste tijd. Daar ben ik nou eenmaal mee opgegroeid...
Voor onze layouts op Rail 200x had ik vooral Nederlands materiaal; 6400, DE3, Motorpost en ook een sikje:
Afbeelding

Om een idee te krijgen van die layouts kijk eens op Brickshelf:
Afbeelding

Dat waren geen modules. De enige standaard is dat het spoor 4 studs van de rand van de baseplate ligt. Iedereen bouwde zijn eigen stuk en in het forum planden we de hele boel aan elkaar.

Ik ken Railbricks - ik zit sinds kort in de redactie ;-) De standaards waar je over leest komen voor een groot deel van PennLug en dan vooral Cale Leiphart. Wat ze daar doen is wel modulair, maar niet zoals bij M-Track of andere modelspoorstandaards. Er zijn standaards voor het ballastbed en afstand tot de baseplate. Zie bijvoorbeeld hier:
Afbeelding
I Have A Vision 05 by Cale Leiphart, on Flickr

Hoe ze daar hun show layouts plannen lijkt erg op wat wij deden; online, in BlueBrick.
Afbeelding
Greenberg York 2014 Layout by Cale Leiphart, on Flickr
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Di Aug 20, 2013 22:56

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Jan 09, 2014 0:09

Het lijkt mij erg leuk om eens met mijn treinen op reis te gaan, alleen moet ik dan wel eerst een 9 volt of pf tender bouwen, omdat mijn treinen op 12 volt rijden, maar kijken naar zo'n baan is ook al leuk. Weet alleen niet of mijn treinen wel aan de criteria voldoen, ik maak zo maar wat, niet echte replica's behalve het dieseltje welke ik van Duq nagebouwd heb, maar dit is geloof ik niet echt een NS treintje. Ik heb momenteel helaas weinig Lego over om ook nog eens een module te gaan maken, maar wil hier in de toekomst best wel wat in gaan investeren. Ik heb thuis toch geen ruimte meer om verder te gaan uitbreiden aan mijn baan. Wel lijkt het mij verstandig om de 9 volt als standaard te gaan gebruiken, 12 volt is natuurlijk beter :P , maar denk dat er voor 9 volt meer mensen te vinden zijn. anders loop je het risico dat je sommige treinen stukken moet gaan duwen.
"Imagination is more important than knowledge"
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
581

Zwolle

door UrbanErwin » Do Jan 09, 2014 7:21

Ik heb ook in modules gewerkt:

Afbeelding
explanation by UrbanErwin(EPJL), on Flickr

Deze had ik dan 2 blokken opgehoogd zodat riviertjes mooir verzonken lagen.

Afbeelding
Train diorama: Part 1 by UrbanErwin(EPJL), on Flickr
no avatar
User

Wilchry

60

Za Feb 14, 2004 14:20

Limburg

door Wilchry » Do Jan 09, 2014 8:28

Vlie-Bricker schreef:Zelf ga ik a.s. zaterdag eens kijken op een modelspoorbeurs in Groningen en eens uitzoeken hoe of serieuze Spoor-HO en N beoefenaars staan tegenover Spoor-L.

Deze lopen hier nog niet echt warm voor.
Ik heb vorig jaar met mijn computergestuurde 12v baan op de euromodelbouwbeurs in Genk gestaan. Daar stonden ook modelspoor verenigingen. Er zijn veel modelspoorders die voorbij lopen en dan hoor je ze zeggen:"Lego leuk speelgoed". Er zijn ook mensen die het leuk vinden om dat het een stukje jeugd sentiment is. Een enkeling is wel enthousiast. Ik heb tijdens de beurs wat vragen gesteld in de stands van Marklin en ESU. Bij Marklin werd ik keurig netjes te woord gestaan maar bij ESU was het gesprek meteen afgelopen toen die man in de gaten kreeg dat het voor Lego was. Enkele leden van een modelspoorclub hier uit de regio hebben mij wel gevraagd of ik mee wilde doen aan hun 3 jaarlijkse "clubdag". Maar dat is pas in 2015. Dus ik ben benieuwd.

Wilchry
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

door Fvddungen » Do Jan 09, 2014 9:17

Ik rij zelf alleen PF. Ik heb plusminus 50 meter rails waaronder 18 wissels. En verder 8 treinsets waaronder de Emerald, Horizon Express en de Maersk trein. Helaas heb ik totaal niet de ruimte om een baan op te bouwen en deze een tijdlang te laten liggen. Dus dan maar op een vrije dag samen met mijn neefje en nichtje alle meubels aan de kant, baan opzetten en spelen maar. En 's avonds weer opruimen.

Hieronder het grootste deel van mijn verzameling:
Afbeelding

Vanwege het gebrek aan ruimte en daarbij ook aan tijd heb ik (nog) geen eigen bouwsels gemaakt. Maar een groot station staat bij mij hoog op het lijstje. 1 waar in ieder geval een dubbele Horizon in past. Maar ook hier, ik zou niet weten waar ik het kwijt zou moeten, dus dat houdt mij tegen. Eerst maar eens een keer verhuizen, denk ik.

Zo'n club lijkt me op zich wel leuk. Een en ander hangt wel van de afstand en mijn beschikbare tijd af. Maar op zich ben ik ook wel bereid om eens mijn bakken met rails uit te lenen voor een speciale gelegenheid. Dat spul kan toch best wel veel hebben en ik weet dat het in goede handen is, zodat ik kan aannemen dat het ongeschonden weer terug komt.

Waar ik wel mee bezig ben samen met een vriend is verbetering van de aansturing en digitalisering van de baan. Dat is een hobbyprojectje van ons en gaat allemaal niet zo vlot. Maar als we het ooit eens aan de praat hebben zou het leuk zijn om dit eens op grote schaal te kunnen testen. Het houdt in ieder geval in:
- Bluetooth aansturing van de treinen (ipv de huidige IR)
- Elektrische wissels
- Signalering op de baan, zodat de computer weet waar welke trein rijdt en welke richting deze op gaat. Bedoeling is dat daarmee de baan geheel wordt geautomatiseerd. Dit is nog best een leuke uitdaging. De ideeen hoe we het gaan doen zijn er al. Nu nog de praktijk.

Hier nog een link naar een filmpje van de baan, die ik met de kerst bij mijn broer had opgezet in zijn huiskamer. Zijn kinderen vonden het geweldig en hebben zich de hele dag vermaakt. Mijn neefje is 5 en het verbaasde me hoe snel hij het door had hoe de rails aan elkaar moest worden geklikt e.d. In het filmpje zie je 1 trein rijden, maar op een gegeven moment hadden we er 6 tegelijk. Dat was best leuk om te zien. Gedurende de dag zijn er geregeld botsingen en ontsporingen geweest, maar het is Lego, dus boeiuh. Lego kan best een boel hebben.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =3&theater

Hou me op de hoogte. Ik ben wel geinteresseerd.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25860

Meijel

door stuifzand » Do Jan 09, 2014 9:35

Kijk, qua LEGOmodelbouw zijn we natuurlijk al jaren aan het laten zien dat het serieuze modelbouw is, en veel meer dan "speelgoed". Bij de trucks en boten is dat al heel aardig gelukt (dat komt ook omdat deze bouwers zich vaak begeven onder de modelbouwers vermoed ik), en datzelfde kun je denk ik met rail ook doen.
Ik kan mee eerlijk gezegd geen kinderachtige opmerkingen herinneren van vroeger toen we nog veel regelmatiger naar die shows gingen.

Het beste werkt het om het gewoon te laten zien. Als je als treinliefhebbers kunt samenwerker met townbouwers kun je tot prachtige resultaten komen.
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Hilversum

door Fvddungen » Do Jan 09, 2014 10:06

De laatste treinen zien er ook zeer mooi en gedetailleerd uit. Het gebeurt geregeld dat als ik vrienden de Emerald en Horizon laat zien, dat ze in eerste instantie niet geloven dat het Lego is. Dan kijken ze nog een keer, en nog een keer en dan pas zien ze het.
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
84

Vlieland

door Vlie-Bricker » Do Jan 09, 2014 10:40

Heb de foto's van UrbanErwin even bekeken maar dat ziet er goed, zeg. Aardige diorama's maar ook interessante lay-outs. Vooral die laatste die nog gerealiseerd moest gaan worden. Je gaf aan met modules te werken. Deed je dat samen met anderen en waren daar bepaalde afspraken voor de afmetingen gemaakt?

Ik zag ook op de foto van jouw "werkplaats" dat je echt over bakken met Lego beschikt. Pffoe, dan moet ik nog veel verzamelen, als ik die hoeveelheid zie. :P
...ach...., spoelde er maar eens 'n Maersk-containertje uit Billund aan op ons mooie strand.....
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
84

Vlieland

door Vlie-Bricker » Do Jan 09, 2014 10:59

Fvddungen schreef:Ik rij zelf alleen PF. Ik heb plusminus 50 meter rails waaronder 18 wissels. En verder 8 treinsets waaronder de Emerald, Horizon Express en de Maersk trein. Helaas heb ik totaal niet de ruimte om een baan op te bouwen en deze een tijdlang te laten liggen. Dus dan maar op een vrije dag samen met mijn neefje en nichtje alle meubels aan de kant, baan opzetten en spelen maar. En 's avonds weer opruimen.

Vanwege het gebrek aan ruimte en daarbij ook aan tijd heb ik (nog) geen eigen bouwsels gemaakt. Maar een groot station staat bij mij hoog op het lijstje. 1 waar in ieder geval een dubbele Horizon in past. Maar ook hier, ik zou niet weten waar ik het kwijt zou moeten, dus dat houdt mij tegen. Eerst maar eens een keer verhuizen, denk ik.

Hou me op de hoogte. Ik ben wel geinteresseerd.

Kijk ik zie hier ook weer iemand die rijp is voor een module binnen LOWLUG wanneer ik me niet vergis. Je hebt ook een imposant arsenaal aan rollend materieel en besturing om van de rails nog maar niet te spreken. 8-)
Zoals ik eerder aangaf had ik nooit tijd, plaats en geld om me echt in de (Lego)modelspoor te verdiepen. Tijd heb ik inmiddels wat meer maar plaats blijft een probleem. Net als jij kan ik, laten we zeggen, 'n module of zo permanent laten staan maar meer niet.
Ook leuk dat je met kinderen zo snel plezier kunt hebben met Legotrein. Hierdoor is basis voor de "grote-mensen-hobby" al gauw gelegd. Ik denk dat dit nog een voordeel is boven "klassiek" modelspoor omdat deze tak van hobby erg kwetsbaar is voor kinderhandjes.
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5236

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Do Jan 09, 2014 11:06

Klinkt interessant.

Beschik over denk ik zo beetje bijna alles wel, maar ruimte is hier ook het grote gebrek. Alles staat netjes opgeslagen in bakken en deels staan de treinen in vitrinekasten. Met beurzen/shows wordt alles weer uitgestald.

Ik beschik dan ook alleen maar over 9v. Vind ik het beste treinen systeem van lego. Maar beschik over:
700 - 800 rechte rails.
Genoeg bochten
10 om 10 wissels ongeveer
4 of 5 kruisingen
Genoeg transformators
Bijna alle 9v treinen die zijn uitgebracht
Diverse NS treinen van eigen hand, waarbij dit jaar meer bij zullen komen als goed is.

Dan de nodige stenen nog wel om modules/landschappen te bouwen.
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Hilversum

door Fvddungen » Do Jan 09, 2014 11:14

BrickJohannes schreef:700 - 800 rechte rails.

Wow, dan heb je het toch over zo'n 90 tot 100 meter alleen al aan rechte rails. Daar kan ik echt niet tegenop. Ik wou dat ik dat had, maar ja kost best wel een vermogen. Ik zeg altijd maar dat je van rails nooit genoeg kunt hebben.
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
84

Vlieland

door Vlie-Bricker » Do Jan 09, 2014 12:32

Ik merk op dat er onder de LOWLUG-modelspoorders een aantal Friese exemplaren zitten :D . Hebben die soms ervaring met de Friese Modelbaan Club in Leeuwarden? Hoe staan die tegenover Spoor-L? Ben erg benieuwd.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25860

Meijel

door stuifzand » Do Jan 09, 2014 12:42

Ik begrijp eigenlijk niet helemaal waarom het er toe doet wat een andere modelspoorclub vindt van LEGO.
Je organiseert jezelf, maakt een layout en schrijft je in voor een evenement.
Of mis ik iets?
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
84

Vlieland

door Vlie-Bricker » Do Jan 09, 2014 12:55

Helemaal gelijk Stuifzand, maar kennelijk hebben we in heel Nederland nog niet voor elkaar gekregen wat de modelspoorclubs wel konden. Ze hebben dus ook een berg ervaring.
Ik heb wel gemerkt dat ook bij de Spoor-L mensen de nodige techneuten zitten die met baanveiligheid, elektrische bediening van baantoebehoren overweg kunnen.

Zoals eerder gezegd, misschien is het tijd om binnen LOWLUG eens de koppen bij elkaar te steken om te zien wat er mogelijk is op het gebied van LTC-LOWLUG en modulebaan. De reacties die ik tot nu toe zag geven een beetje aan dat er veel in dozen, boxen en kratten opgeslagen om incidenteel tevoorschijn te halen.
Wat vind jij?
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25860

Meijel

door stuifzand » Do Jan 09, 2014 13:08

Vlie-Bricker schreef:Wat vind jij?
Ik vind dat jullie lekker aan de slag moeten gaan :duim:

Nee, serieus, spreek wat af, misschien kun je op de volgende meeting al iets van een opzet maken.
Ik doe zelf geen treinen trouwens, maar die landschapsmodules is wel iets heel praktisch om mee aan de gang te gaan. Zo kun je makkelijk naar een evenement van 1 dag en snel een layout neerleggen.
Misschien wel iets om te organiseren? Dat zo veel mogelijk mensen van die modules maken? Kunnen de trainheads treinen meenemen en op een meeting wat tofs neerleggen en laten rijden.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3902

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Do Jan 09, 2014 13:17

Voor. Ik doe mee.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25860

Meijel

door stuifzand » Do Jan 09, 2014 13:23

Moet je denk ik wel een spoor tekenen, en het makkelijkste is het als de kartrekker de bochten regelt, en de rest rechte rails op een module legt. :)
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2902

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Do Jan 09, 2014 14:25

De ideeën hier klinken erg interessant. Ik beschik ook over een behoorlijke hoeveelheid 9v spoor. Maar als we in modules werken heb je natuurlijk niet eens zo heel erg veel spoor nodig.. Ieder maakt er dan een aantal, naar gelang de voorraad spoor en steentjes dat toelaat.

Het begint dan met een standaard af te spreken denk ik :duim:
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
581

Zwolle

door UrbanErwin » Do Jan 09, 2014 15:01

@vlie-bricker bedankt

Het belangerijkst van een standaard lijkt mij de diepte, de eisen waaraan de zijkanten moeten voldoen en het spoorbed.

Zelf zat ik te denken aan een diepte van 4 basisplaten, platte groene zijkant en een spoorbed van een plaat lichtgrijz hoog. ( dat donker grijze is zeer mooi maar erg onderdeel intensief. Misschien is het dan mooi om alles 1 of 2 blokken hoog te maken voor het verzinken van details.
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
84

Vlieland

door Vlie-Bricker » Do Jan 09, 2014 16:14

Zal ik, omdat ik nieuw ben en dit onderwerp ter sprake gebracht heb, dan eens een poging wagen? :twitch:

@UrbanErwin: je noemde een diepte van 4 basisplaten. In de laatste RailBricks werd begonnen met het beschrijven van een modulebaan-concept. Hierbij ging men uit van een diepte van 3 basisplaten 32 x 32 studs (of 2 keer 48 x 48). Hierop liet men 3 sporen lopen. Dus 3 keer 32 x 32 lijkt me zeker genoeg om mee te starten. Een module zou dan volgens die beschrijving 3 x 3 x 32 (of 2 x 2 x 48) studs groot zijn en meerdere vormen dan een module-set.

Is het misschien een idee om het gele katern "SAMPLE L-GAUGE MODULE STANDARDS" in die laatste RailBricks voorlopig als uitgangspunt te nemen? Mogelijk dat we om vergissingen te voorkomen deze eerst even vertalen naar het Nederlands?

Dan is er natuurlijk nog de kwestie: welk type? Ik krijg de indruk dat er iets meer 9V rijders zijn dan 12V en PF, waarbij PF n.m.m. ook kan rijden op 9V baan, toch? In de hiervoor genoemde versie gaat men uit van buiten- en binnenspoor van 9V en middenspoor RC. Is dat haalbaar voor ons als starters?

Wat is een mogelijk (Lego)evenement of gelegenheid om ons te richten in de (nabije) toekomst om een lay-out uit te brengen? Wie het weet doet een voorstel.
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Hilversum

door Fvddungen » Do Jan 09, 2014 16:29

Wat betreft de rails: Het grote voordeel van RC rails is dat je lussen kunt maken zonder kortsluiting te krijgen. Daarnaast denk ik dat als de baan erg groot wordt, het interessanter is om alle treinen onafhankelijk van elkaar te kunnen aansturen, toch? Of kan dat met 9V ook? Maar inderdaad, je kunt de rails aan elkaar klikken, dus het is prima te combineren.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10571

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Do Jan 09, 2014 16:33

Als de treinenbouwers op de eerstvolgende meeting een lay-out willen neerleggen, is dat natuurlijk altijd mogelijk. Op die manier hebben we ook een paar keer een stadje met modulaire gebouwen samengesteld.
En met treinen kan dat natuurlijk ook heel simpel: spreek een standaard af, spreek af wie de kop en de staart doet, en de rest kan ertussenin. Leuk idee!
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
581

Zwolle

door UrbanErwin » Do Jan 09, 2014 17:11

Het voordeel van 4 basisplaten(32x32) is dat je daarop precies 2 cirkels kwijt kunt. En mijn voorkeur ligt echt bij 9 volt dit omdat anders de helft bij mij niet rijdt.
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5236

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Do Jan 09, 2014 17:21

9v treinen kun je niet afzonderlijk van elkaar aansturen tenzij je in de motor qua elektronica gaat omklooien. maar als purist ben ik daar volledig tegen.

Modelbaan leeuwarden nooit gezien nooit gehoord. Maar ik sta tweede paasdag in steenwijk. Die beurs is dan een mix van modelbouw van diverse disciplines en Lego.

Maar over modules. Als je het laag toegankelijk wilt houden. Zou ik niet die van railbricks aanhouden. Die jongens bouwen vele malen groter layouts met die modules. beter is maximale diepte van 3 of 5 baseplates (32x32) en dan bij 3 1 spoor en bij 5 diep 2 sporen. Dan praat ik over aan beide zijdes 2 sporen dus kan je 2 treinen of meer laten rijden.

Daarnaast als je gelijk praat over rails bekleden met allemaal plates/tiles constructies het jaagt mensen aardig op kosten en het vreet onderdelen ongeacht welke variant je neemt. Daarnaast modules 2 stenen omhoog ik juich het toe, maar het moet wel voor iedereen haalbaar zijn.

Ik ben benieuwd. Maar beter is werk 1 goed concept uit. Zo nodig maak onze eigen standaards.

Bij mij gaat voorkeur ook uit naar 9v. Anders kan ik niet rijden. En mijn materiaal is niet om te bouwen zonder in te leveren op uitstraling. Daarnaast RC is batterij vretend of je moet accus gebruiken. met 9v misschien iets minder spoor combinaties mogelijk dan bij Rc.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
581

Zwolle

door UrbanErwin » Do Jan 09, 2014 18:26

Ik heb even snel wat uitgewerkt op de pc:

Simpel spoorbed:
Afbeelding
ballast by UrbanErwin(EPJL), on Flickr

En een idee voor een layout:
Afbeelding
uitleg by UrbanErwin(EPJL), on Flickr
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
84

Vlieland

door Vlie-Bricker » Do Jan 09, 2014 20:15

@UrbanErwin: aha,...nu begrijp ik ook die diepte van 4 basisplaten. In deze optie zou elke module bouwer met 4 basis platen of een veelvoud daarvan resp. een module of een module set kunnen bijdragen aan de lay-out. En beide sporen rijden onafhankelijk van elkaar?

Het lijkt me een mooi uitgangspunt om mee te beginnen.

En wat zou je, als ervaren rot, voorstellen? Beide sporen 9V-rail of 1 van beide RC-trails?
Voor beide uiteinden zou je dan iemand moeten hebben (of er moet een LOWLUGger zijn die dat alleen kan en wil behappen) en de overige LOWLUGgers die meedoen moeten dan aangeven hoeveel modules zij elk kunnen aanleveren.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
581

Zwolle

door UrbanErwin » Do Jan 09, 2014 20:18

Ik zou beiden doen (dus 1 PF en 1 9V) op deze manier is het redelijk te doen en kan voor wie geen 9V bezit bijvoorbeeld gezegd worden: alleen een spoorbed, de rails wordt in bruikleen gegeven.

Ps: laat het ervaren rot maar achterwege ik ben pas 16 :P
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10571

nabij Leiden

door WvdP » Do Jan 09, 2014 20:18

Mijn treinervaringen dateren nog uit het tijdperk van de grijze rails en zelfs 12V heb ik nooit gehad, dus vergeef me als ik iets heel stoms zeg. Maar zo te zien kun je bij modules van 4 baseplates diep ook nog wissels aanbrengen om van het binnenste naar het buitenste spoor en vice versa te gaan, of zie ik dat verkeerd? Dat zou een gezamenlijke lay-out wel speelser / realistischer / spannender kunnen maken...
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
581

Zwolle

door UrbanErwin » Do Jan 09, 2014 20:24

We zouden kunnen zeggen dat 1 of meerder mensen vervolgens een gezamenlijk rangeer terrein maken.

Of je doet zoiets als dit:

Afbeelding
uitleg2 by UrbanErwin(EPJL), on Flickr

De eerste is een gemodificeerde wissel
De tweede is een andere manier zonder aanpassingen.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8480

Dublin

door Duq » Do Jan 09, 2014 20:36

Toen we de eerste keren kwamen opbouwen bij modelspoorbeurzen was de eerste reactie van de 'serieuze' modelbouwers "tsk, moet je dat nou zien, Lego, wat doen die hier?"
Vervolgens stond het de hele tijd drie dik om onze tafels heen en moesten de meesten uiteindelijk toegeven dat we toch eigenlijk wel verdraaid mooie dingen deden met Lego.
Organisatoren waren blij met ons omdat we een jonger publiek trekken. Modelspoor is een ernstig grijze hobby.

Wat standaard betreft, iedereen verplichten om bielzen en ballast en zo te maken kan kostbaar zijn (1x1 en 1x4 bruine tiles in LugBulk?) maar als je in elk geval als standaard het spoor 2 plates boven de baseplate legt dan heb je de optie om 'luxe' ballast te gebruiken.

Als je een baan voor een show gaat plannen is het mooi als je het eens kan worden over land/regio zodat dingen een beetje bij elkaar passen. Onze banen waren altijd Nederlands, dus NS treinen en Nederlandse gebouwen. PennLug bijvoorbeeld doet dat ook. Daar zal je geen Horizon Express zien rijden tussen de Amerikaanse diesels en stoomlocs.

9V is handig voor shows omdat je je geen zorgen hoeft te maken over batterijen en omdat PF IR signalen niet geweldig werken in grote hallen met TL verlichting. Niettemin denk ik dat PF treinen de toekomst hebben. Je kan er meer mee en als je genoeg treinen hebt en ze afwisselend laat rijden dan kunnen er altijd een paar aan de lader hangen. En je hebt geen last van vuile rails en spanningsval over lange banen.
Je kan natuurlijk altijd combineren; een ring met 9V en eentje voor PF.

Voor shows is het fijn om veel opstelsporen of stationssporen te hebben zodat je treinen makkelijk kan wisselen zonder ze van de baan te hoeven lichten. Zie de foto van onze baan in Utrecht eerder in dit draadje.
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5236

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Do Jan 09, 2014 21:05

RC kan gewoon over 9v spoor heen rijden. Dus alles met 9v aan leggen is in dat opzicht makkelijker. RC mogelijk toekomst ja? Maar 9v is voor wie het heeft denk ik vele malen praktischer dan RC. Maar de huidige RC is nog te vervelend vind ik om in te bouwen zonder het ten koste van de looks gaat vaak.

Daarnaast met die baan van urban ik mijn treintjes niet eens laten draaien bijvoorbeeld. Mijn ns treinen zijn namelijk geen standaard maatje. Ze zijn wel 6 nopjes breed maar door ze meer op schaal zijn. Is de hondekop bijvoorbeeld al rond de 56 nopjes per wagon lang.
Om die netjes te laten rijden moet ik al gebruik maken van een combinatie van bocht recht bocht recht bijvoorbeeld. Of andere verhouding in ieder geval een grotere cirkel dan 8 bochten en liefst zelfs bochten gemaakt met rechten wat vele malen mooier rijdt.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10571

nabij Leiden

door WvdP » Do Jan 09, 2014 22:00

Maar dat betekent dat een gezamenlijke lay-out van 4 baseplates diep voor jouw treinen sowieso geen optie is, of vergis ik me?
Probleem van diepere lay-outs wordt dat het een stuk minder makkelijk te bouwen, te transporteren en op een meeting te plaatsen is...
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5236

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Do Jan 09, 2014 22:11

WvdP schreef:Maar dat betekent dat een gezamenlijke lay-out van 4 baseplates diep voor jouw treinen sowieso geen optie is, of vergis ik me?
Probleem van diepere lay-outs wordt dat het een stuk minder makkelijk te bouwen, te transporteren en op een meeting te plaatsen is...

Klopt als een bus. Mijn 6400 en de donkerblauwe hondekop (2 treinstellen) die trekken dat nog. De laatste wel met moeite, maar de 6400 is de vraag ook nog maar na de wagons daarvan klaar zijn. Rest is een grotere baan nodig in principe. Legoworld 2012 beschikte ik daarom ook over diepte van 1,6 meter met een breedte van 4,4 meter waar 1 grote buiten baan opgelegd was met binnen in de rest van treinen netjes schuin stond opgesteld.
Mijn treinen steken in algemeen in bocht ook vaak iets meer naar buiten dan de treinen van Lego zelf. Zeg dan vaak ook altijd, ik bouw een layout om de treinen zodra het zover is.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8480

Dublin

door Duq » Vr Jan 10, 2014 0:20

Ik zou modules van 3 of 4 diep doen, maar dan alleen 2 sporen vooraan. Als je dan een baan wil maken kan je ofwel O-vorm maken (met bijvoorbeeld opstelsporen langs 1 lange kant) of een hondebot; aan elk uiteinde een lus om treinen om te laten keren. Voor die laatste optie moet je dan wel alles in 9V aanleggen.
Op die manier heb je wat meer vrijheid om modules bijvoorbeeld naar achter hoger te maken.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3457

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Vr Jan 10, 2014 2:20

:duim: LTC :duim:

Momenteel werk ik aan het PneuMotronic systeem. Als ik dat werkend krijg, dan ben ik voornemens een scene "smalspoor in de Achterhoek" te bouwen. (750 mm. spoorbreedte, pneumatisch aangedreven stoomlocomotieven)

Het past dan wel niet in de/een gezamelijke lay-out, dus het zal apart opgesteld moeten worden, maar treinen zijn treinen! Als jullie vinden dat e.e.a. niet naast elkaar past, vind ik dat ook best...

Voor wie mijn gefröbel niet kent: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=rekok

René
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Volgende