9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

Re: Mijn 12 volt treinbaan

door Fvddungen » Do Jan 02, 2014 20:50

Een vriend van mij heeft mijn Winter Village setting van verlichting voorzien, oftewel alle kraampjes en huisjes voorzien van minuscule ledlampjes. Deze zijn aangesloten op een klein printplaatje (ik geloof Arduino), waarmee hij elk lampjes afzonderlijk kon programmeren. De kraampjes hebben zodoende continu licht, maar de lampjes in de huisjes gaan zo nu en dan aan en uit. Best leuk gezicht. Als je interesse hebt in het schema kan ik wel even vragen of die vriend van mij dit wil uittekenen.

Verder heb ik een klein ledjessnoer van Lemax gekocht in tuincentrum Leusden. Deze doet nu dienst als lampjes boven langs de kraampjes. En het is nog een looplichtje ook. Kostte maar 7,50 en bevat 36 lampjes. Zie http://www.lemax.nu/verlichte-accessoir ... 39073.html

Het geheel ziet er heel cool uit, maar het draadjes wegwerken viel niet mee. Voor volgend jaar ga ik een fundering maken, zodat daar de draadjes onderdoor kunnen. Nu heb ik ook geen verlichte lantaarnpaaltjes, maar die gaan er volgend jaar wel komen. We moeten alleen nog even bedenken hoe. Alhoewel ik bij jou nu ook al een goede oplossing zie.

Als je wilt weten hoe ik een en ander heb gedaan, geef maar gil.

Kijk hier voor filmpje: https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =3&theater
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Di Aug 20, 2013 22:56

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Jan 02, 2014 23:41

Hoi Frank, leuk idee om de lampen aan/uit te schakelen. Ik zit zelf te denken aan een wat oudere oplossing, een lichtcel die er voor zorgt dat als het donker is de lampjes permanent branden en voor als er wel voldoende licht is een tijdrelais tussen de straat verlichting te zetten. De lampjes in de huisjes laat ik gewoon branden, zodat je de inrichting goed kunt zien. Ik hou zelf erg van de oudere mechanische elektronica oplossingen. Ik hoop dan ook weer een een relais wals op de kop te tikken. Verder was ik nog vergeten te zeggen dat ik vandaag een Lego Friends set heb gekocht. Er zat een leuke scooter in en die moest ik gewoon hebben.

Afbeelding

En natuurlijk weer wat verlichting ingebouwd (foto's komen nog).
"Imagination is more important than knowledge"
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Jan 06, 2014 21:59

Nog wat verlichting aangelegd

Afbeelding

Nu eerst het ziekenhuis inrichten en dan kan ik de laatste straat verlichting aansluiten.
Dit waren weer andere fietslampjes, deze moest ik per 4 aansluiten, groepje van 3 brand door. Baal ik wel een beetje van, want ik wou 2 groepjes van 3 in het ziekenhuis hebben ipv 1 groep van 4.
Albert Einstein
no avatar
User

french83

207

Zo Jun 17, 2012 18:23

Roosendaal

door french83 » Ma Jan 06, 2014 22:27

Edwin Westerhof schreef:Nog wat verlichting aangelegd

Dit waren weer andere fietslampjes, deze moest ik per 4 aansluiten, groepje van 3 brand door. Baal ik wel een beetje van, want ik wou 2 groepjes van 3 in het ziekenhuis hebben ipv 1 groep van 4.

3 lampjes en een weerstandje gebruiken. Dus 1 weerstand ipv een lampje.

Hoeveel volt kunnen de lampjes hebben? 6 volt toch? dan zou je er met 2 in serie gewoon aan uit moeten komen.

Als je er 3 in serie zet, dan gaan ze gewoon minder fel branden.
Over branden gesproken, die fiets lampjes worden warm he, niet te dicht tegen je lego plaatsen
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Jan 06, 2014 23:51

Trafo geeft 18,3 volt wisselstroom, lampjes zouden 6 volt moeten zijn, dus een overbelasting van 0,1 volt per lampje. De meeste fietslampjes kunnen dit prima hebben, maar de laatste serie die ik gehaald heb niet dus. Ze verkopen bij de Action 3 verschillende merken lampjes door elkaar en ze hebben allemaal dezelfde specificaties, maar hier blijkt niet echt veel van te kloppen. Als je ze door elkaar gebruikt branden ze allemaal anders. De lampjes liggen allemaal vrij, niet tegen de Lego aan. De meesten heb ik in houders en een aantal gewoon gesoldeerd. Daarbij komt dat Lego best wel wat warmte kan hebben.
[url]
Stiegsfeld heeft dit leuk getest.

Ik heb er aan zitten denken om tussen elk groepje een potmeter te zetten, maar had deze niet liggen, dus dan maar zonder proberen. Misschien dat ik toch maar eens een aantal moet ophalen, maar eens even bij pa in de garage zoeken.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Jan 07, 2014 14:15

Vandaag het ziekenhuis een beetje ingericht. De bedjes heb ik nagemaakt naar het voorbeeld van Norman Yeung
http://www.mocpages.com/moc.php/306317

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie tegen een beetje bloed kunnen.

Afbeelding

Ik heb de lamp voor de foto even weggedraaid.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5551

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Di Jan 07, 2014 15:43

Goede hoofdjes gebruikt :duim:
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
97

Wo Jan 01, 2014 22:33

Vlieland

door Vlie-Bricker » Wo Jan 08, 2014 20:56

Wauw, Edwin, het lijkt me wel een waar levenswerk, die 12V lay-out van jou. Geweldig gedaan. Daar zitten wel heeeeeeel errug veel uurtjes werk in, lijkt me. :duim:
...ach...., spoelde er maar eens 'n Maersk-containertje uit Billund aan op ons mooie strand.....
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Jan 08, 2014 23:29

Ik ben in december 2011 begonnen met opkopen van spoor en 12 volt treinen, allemaal jaren 70 spul en dit is mijn 2e layout, als ik naar de eerste foto datums kijk ben ik deze layout in juli 2012 gaan uitleggen. Lol dat is dus langer geleden dan ik dacht, wat vliegt de tijd. ik dacht zelf dat ik deze baan nog geen jaar had liggen. en dat ik december 2012 was begonnen met de treinen. Had mijn vriendin dus toch gelijk dat ik ze al 2 jaar had. In 2010 ben ik wakker geworden uit mijn diepe slaap met de NXT 2.0, erg leuk, in 2011 heb geprobeerd onze dochter van de playmobile naar de Lego te krijgen en heb toen alle Kindoms sets en nog een aantal Castle sets gekocht, echter vond zij gelukkig de playmobile leuker om mee te spelen dan de Lego. Toen ben ik er dus maar mee gaan bouwen, met dit als gevolg.

Vroeger had ik een modelbaan van Fleischmann spoor N, maar die ben ik ergens door de vele verhuizingen kwijt geraakt. Ik vind dit veel leuker, want met Lego kun je het maken zoals je het zelf wilt hebben, ben je er zat van bouw je gewoon weer wat anders, probeer dat maar eens met een modelhuisje te doen.

Het liefst maak ik alles zelf, maar maak ook vaak gebruik van wat anderen al gemaakt hebben, zo is mijn Brandweer gemaakt van de TLC brandweer alleen heb ik de blokken verandert en er een etage tussenuit gehaald en heb ik van de donker rode blokken mijn gemeentehuis gemaakt, ook deze is geïnspireerd door de TLC gemeentehuis, De petshop heb ik gespiegeld en wat aangepast zodat hij beter in mijn layout past en hopelijk kan ik binnenkort het nieuwe TLC restaurant kopen, deze wil ik dan wel wat aanpassen en op de berg bij de petshop plaatsen. Dan heb ik de TLC kraan laatst aangepast qua kleur. Ik vond geel niet echt passen en heb hem dus in het blauw gemaakt met wat aanpassingen, omdat ik niet alles in blauw had.

Verder heb ik alles gewoon zelf gemaakt, meestal begin ik maar wat te bouwen en wordt mijn eerste bouwsel vaak door mijn vriendin afgekeurd, dan doe ik maar weer wat aanpassingen en wat meer details totdat ze zegt dat het leuk is geworden. En meestal gaat zij dan wel bezig met de inrichting.

Ik heb vandaag maar wat verlichting gemaakt in het playmobile paleis van mijn dochter, zij ook weer blij.
En eindelijk het probleem met mijn groene loc weten op te lossen, nu rijd ook deze weer goed. Bleek dat ik de drijfstangen op de wielen op 180 graden van elkaar moest zetten ipv 90 graden, loopt nu een stuk soepeler en ik maar denken dat mijn motor het aan het begeven was. Hij reed heel schokkerig over het spoor. Zat al weken te klooien met de motor, al van alles aan het blok vervangen, gesmeerd, sleepcontacten vervangen, maar niets hielp.
Maar dit is wel weer genoeg tekst.

Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Vr Jan 10, 2014 23:24

Ik heb maar eens wat foto's gemaakt van mijn treinen, welke ook daadwerkelijk rondrijden over mijn baan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Jan 15, 2014 13:46

Eindelijk een begin gemaakt met het laatste stuk berg, en ondanks dat ik het mijntje heb moeten aanpassen door een blokken tekort, ben ik niet ontevreden over het resultaat. Op de voorgrond zie je een pomp station, deze heb ik in het weekend gemaakt.

Afbeelding

Het is wel lastig bouwen, omdat ik de berg ter plaatse moet maken en er steeds minder werkruimte is. Zodra de berg klaar is kan ik verder met de verlichting in deze hoek en zal dan ook met foto's komen van de nieuwe gebouwen daar.

Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Jan 29, 2014 15:58

Vandaag is Vlie-bricker even bij mij langs geweest met zijn sikje, het was erg leuk om ideeën met elkaar uit te wisselen.
Helaas is zijn sikje 9 volt, maar heb toch maar even een motor blokje vrijgemaakt om hem over mijn baan te laten rijden.
De lage opstapjes geven helaas in mijn layout wel wat problemen, misschien heb ik het allemaal toch wat te krap gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch maar eens een extra 12 volt motorplaat kopen, om een wat leukere duw kar te maken voor gast-treinen.
Mijn RF- motorkar had teveel moeite de 9 volt motor voort te duwen.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
97

Vlieland

door Vlie-Bricker » Do Jan 30, 2014 0:53

Hé, Edwin, was erg gezellig om eens als gast te rijden op een andere baan. :duim: Alhoewel, andere? Zelf moet ik eerst nog maar eens zien dat ik het ontwerp voor de baan die ik in gedachten heb op tekening krijg. Binnenkort maar eens even BlueBrick hiervoor op een Windows machine downloaden en installeren. Nu ik nog in de "vergaar-fase" zit ben ik nog met van alles en nog wat bezig en is er nog helemaal geen baan, laat staan eentje op Mils-stadaard :omg: .
Moesten we zeker nog maar eens overdoen.
Ondertussen succes gewenst met je aankomende sollicitatie. Zal voor je duimen :duim: :duim: !!!!
...ach...., spoelde er maar eens 'n Maersk-containertje uit Billund aan op ons mooie strand.....
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Za Mrt 01, 2014 16:24

Van de week toch maar de Grand Emporium gehaald. Ik had een leuk gebouw nodig voor naast het spoor en ik had niet genoeg blokjes om hier wat leuks neer te zetten. Natuurlijk heb ik hem wel wat verbouwd, zodat hij op de plek past en niet te hoog is, dat hij al het zicht ontneemt. Dit was best wel een uitdaging, omdat hij midden in mijn layout overdwars staat.

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst nog verlichting inbouwen en dan de berg eromheen afmaken.

Binnenkort ook het restaurantje erbij voor op de berg en dan is mijn layout redelijk af, de meeste stukken zijn dan wel bebouwd. Dan kan ik bezig met een park voor in het midden van mijn stad, maar daarvoor moet ik eerst nog heel wat boom bladeren zien te krijgen.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Jorrith

116

Za Feb 01, 2014 9:18

Leeuwarden

door Jorrith » Zo Mrt 02, 2014 9:57

Ik dacht eerst, heeft ie nu twee keer de grand emporium gekocht? Duurde even voordat de cafeïne begon te werken en ik zag dat ie verdieping lager is... :lol: Mooie baan hoor, da's stukken beter dan elke zondag een baantje leggen in de woonkamer.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Zo Mrt 02, 2014 16:01

Het is er echt maar 1 hoor, wel met wat extra blokjes.

Vandaag zijn we naar de Lego Movie geweest, maar is het nu echt de bedoeling dat ik mijn dochter met mijn Lego laat spelen of moet ik toch maar een tube lijm kopen.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Jorrith

116

Leeuwarden

door Jorrith » Zo Mrt 02, 2014 16:24

Lijm? :freaked: Ik weet niet of ze de friends lijn kent (vindt ik afschuwelijk, maar dat terzijde) maar je dochter zou dat misschien leuk genoeg vinden om echt aan de (echte, mijn mening altans) lego te gaan.
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
97

Vlieland

door Vlie-Bricker » Zo Mrt 02, 2014 17:53

Ziet er goed uit Edwin. Maar dat zal wel weer wat gekost hebben? :P En nu beginnen aan het park? Met bomen die vooral niet te groot/ breed worden voor het parkje......
Zelf ben ik nog in de teken fase voor mijn baanplan. Het wordt vooral wat passen en meten qua beschikbare ruimte op zolder maar ik heb goed hoop.
De Lego Movie! Wat leuk. Daar ben ik zelf op de 12e heen geweest. In Amersfoort, op weg naar huis. Had de hele zaal voor me alleen samen met nog een AFOL die als excuus zijn dochtertje had meegenomen die duidelijk nog te jong was voor de film. Ik heb de NL versie 2D gezien en wil zeker nog een keer de originele zien in 3D.
Succes met je park. Misschien heb je er nog plek in voor een advertentiebord voor de Lego Movie........ :lol:
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Ma Mrt 10, 2014 17:25

Mooie baan en lay out edwin!

En qua je dochter, zeker doen; friends kopen. Ik kreeg mijn dochter niet aan de duplo, toen niet aan de lego, tot de eerste doos friends binnen kwam :P Nu zijn we een jaar verder, en zit ze behoorlijk vaak in de weg als ik wat aan het bouwen of zoeken ben :lol:

En nog een pluspunt, in friends zitten soms handige blokjes :)
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Zo Mei 04, 2014 23:31

Het is al weer een tijdje geleden sinds mijn laatste update, dit komt doordat ik wat problemen heb met mijn verlichtingsproject.
De verlichting achter op de berg in de gebouwen is uitgevallen door een defect lampje, waardoor ik een deel heb moeten slopen om de gebouwen van de berg te krijgen. Nu heb ik lang nagedacht hoe ik dit probleem moet oplossen, zodat kapotte lampjes in de toekomst niet resulteren in het slopen van een groot gedeelte van de layout heb ik besloten om de alles wat meer in modules op te bouwen welke makkelijk uit het geheel te halen zijn. Dit houd in dat ik alle gebouwen los op de ondergrond wil hebben met een stekker verbinding voor de stroomvoorziening voor de verlichting, ook zit ik er aan te denken om de fietslampjes te gaan vervangen door led verlichting. Eigenlijk komt het er op neer dat ik de gebouwen opnieuw ga maken met daarin meteen de verlichting verwerk, zodat alles er weer netje en als 1 geheel eruit komt te zien. Ik heb nu best wel wat gesloopt om de verlichting erin te krijgen. Het liefst zou ik alles weer uit elkaar slopen, maar heb geen idee waar ik dan met al mijn steentjes heen moet. Dus heb ik maar besloten om het in gedeelten te gaan aanpassen. Ik heb hier oude kapotte 12/4,5 volt lampjes voor nodig, zodat ik de gebouwen/modules van een stekker verbinding kan voorzien.
Ik heb hiervoor een oproep gedaan http://www.lowlug.nl/forum/viewtopic.php?f=112&t=12864 in de hoop dat er meer mensen zijn die kapotte Lego niet zomaar weggooien in de hoop dat je er misschien nog iets mee kunt. Bijkomend voordeel om het in modules te gaan maken is dat ik de Lego dan beter kan schoonmaken.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Mei 12, 2014 14:45

Toch maar even een paar foto's gemaakt van het gat in de berg.

Afbeelding

Hieronder zie een de bovenbouw liggen van de gebouwen
Afbeelding

en de bodem met de onderbouw
Afbeelding

Nu wou ik de onderbouw zo maken dat dit een los onderdeel zou worden in mijn berg en dus makkelijk weg te halen, maar doordat ik door ruimtegebrek op veel plekken op mijn layout niet zomaar een gedeelte met 1 plate kan verhogen. Dit heeft vaak tot gevolg dat mijn treinen er niet meer langs kunnen, doordat ze uitzwenken in de bochten. Ik denk dat ik de gebouwen zo ga veranderen dat ik via de opbouw ook alle verlichting goed kan bereiken. Voordeel van deze operatie is dat ik de bekabeling naar het ziekenhuis meteen heb kunnen wegwerken :D

Verder heb ik misschien nog een leuke tip voor iedereen die verlichting in zijn MOC wil hebben maar weinig kennis heeft van elektra. In de Action kun je voor 2 euro een string kopen met 20 LED's gevoed door 2 penlite batterijen. Doordat ze parallel zijn aangesloten kun je deze string gewoon afknippen als je bijvoorbeeld minder lampjes nodig hebt. Knip het dan wel zo door dat je later eventueel de andere lampjes er weer aan kan zetten d.m.v. een kroonsteentje, even testen of de aangesloten lampjes weer gaan branden, indien niet gewoon de draadjes even omdraaien. Een LED is namelijk een eenrichtingsweg en zal dus niet gaan branden als je ze verkeerd om aansluit, verder kan er eigenlijk niets mee gebeuren. Wel is het beter om gewone penlites te gebruiken i.p.v. oplaadbare, omdat deze een meer volt leveren en daardoor meer licht.

Afbeelding

En nu zonder de bloemetjes die je er zo af kan halen.

Afbeelding

De leds passen precies in de kleine 3 mm gaatjes en klemmetjes, dus vrij gemakkelijk te verwerken.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Jorrith

116

Leeuwarden

door Jorrith » Ma Mei 12, 2014 17:53

Ja ik ken die led lampjes... Heeft de action die nog steeds? Laatste keer dat ik ze kocht was voor de kerst...

Ow wacht, dat was zonder die bloemetjesmeuk erbij.... :lol: Het mooiste is als je alles via een voeding kan doen, scheelt je batterijen kopen, al nemen leds niet zoveel stroom... Als je eens wat hulp nodig hebt met wat speciaals, laat maar weten. Ik heb wel het nodige aan electronica spul liggen, en soldeer rustig wat ledjes in een PF trein. Soldeerbout, weerstanden, krimpkous, draad, euh, ik heb wel wat zooi liggen. :)
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Mei 14, 2014 21:21

Eindelijk heb ik hem dan :omg:

Afbeelding

ik heb hem wel anders gebouwd, zodat hij beter tot zijn recht komt op mijn layout, het enge probleem wat ik hierbij tegen kwam was de koelkastdeur. Hier heb ik helaas geen linksdraaiende van, waardoor deze voor de kok iets minder goed bereikbaar is. Verder is hij volledig orgineel opgebouwd, alleen gespiegeld.

Afbeelding

Nu nog verlichting inbouwen dus Jorrith als je zin heb laat het dan even weten.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Mei 15, 2014 14:25

Ik heb vandaag mijn restaurant op de layout neergezet en ben tot de conclusie gekomen dat hij niet past zoals ik in gedachte had, je ziet de hele voorkant niet meer of je moet al tegen de muur aan gaan leunen, ook blijkt er gewoon niet genoeg ruimte om de originele bouw neer te zetten.

Zo had ik het bedacht.
Afbeelding

Dit is hoe hij dan zou moeten.
Afbeelding

Maar ook in deze stand past hij niet en een andere plek heb ik niet meer op mijn layout. Dit geeft mij maar 1 optie slopen en een MOC ervan maken :wink:
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Jorrith

116

Leeuwarden

door Jorrith » Do Mei 15, 2014 18:03

Nice! Naja, zodra je er een moc van hebt gemaakt, geef maar een gil als het naar wens is. Neem ik een keer even mn spullen mee en dan heb je dat gebouw meteen voorzien van verlichting. :)
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Mei 20, 2014 19:47

Vandaag maar weer eens druk bezig geweest met schoonmaken van de Lego, mijn restaurant heb ik toch op de berg weten te plaatsen door de berg iets aan te passen kreeg ik net genoeg ruimte om alles kwijt te kunnen inclusief voetpad.

Afbeelding

Afbeelding

Wel heb ik een kleine aanpassing gedaan, zodat de terrasverlichting aan de 1e verdieping vast zit.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast ben ik nog bezig geweest met de mijn, hier heb ik het spoor verlengt, zodat mijn trein er ook voor past, zonder half in de mijn te moeten staan.

Afbeelding

Mijn flatgebouw bestaat nu uit 2 delen, zodat ik in het bovenste deel de verlichting kan plaatsten.

Afbeelding

En nog even wat foto's van mijn industrie en bouwplaats, welke ik enige tijd geleden opnieuw heb aangelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Zo opgeruimd staat netjes.

Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Zo Mei 25, 2014 20:31

Vandaag is Jorrith langs geweest en hij heeft voor mij wat lampjes gemaakt met dit als resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg tevreden met het resultaat, alleen jammer dat de leds niet echt wit licht geven, maar een beetje blauwe gloed hebben. Ik ga dan ook opzoek naar andere leds voordat ik de rest van de gebouwen ga voorzien van led verlichting. Wel jammer, omdat deze al bedraad zijn kan ik ze zelf gemakkelijk aan elkaar bakken, mijn soldeerkunsten zijn niet zo goed als die van Jorrith. Ook vond ik het erg leuk om de Maersk en de rode vrachttrein(3677) eens op mijn baan te zien rijden, helaas door tijdgebrek geen foto's/film hiervan gemaakt, dus dit komt hij hopelijk nog eens overdoen. De lange Maersk wagons kunnen alleen niet op mijn baan, hiervoor moet ik teveel aanpassen en zou ik zelfs een gebouw weg moeten halen. Vooral de verlichting in de rode vrachttrein heb je erg leuk gemaakt met dubbele leds erin, zodat rood en wit licht wisselt met de rijrichting.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Jorrith

116

Leeuwarden

door Jorrith » Ma Mei 26, 2014 16:39

Tis idd een beetje jammer dat deze leds een beetje blauwig licht geven, maar daar kunnen altijd nog andere witte ledjes in gesoldeerd worden... :P Als ik weer eens lang moet komen om ledjes aan draadjes te bakken, geef maar een gil.

Ik zal voor de volgende keer zorgen voor een camera wagon die wel door de bochten past.... :fluiten:
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4149

Di Feb 05, 2008 8:57

door Aliencat » Ma Mei 26, 2014 17:26

Die lichtjes en bedraging zijn erg mooi weggewerkt, ziet er sfeervol uit :duim:
Gebruikers-avatar
User

Jorrith

116

Leeuwarden

door Jorrith » Ma Mei 26, 2014 18:30

Daar zijn we met z'n tweeën ook wel een tijdje mee bezig geweest... Eerst ff kijken of de Maersk over Edwin zijn vrij krap aangelegde baan wou rijden, en de loc zelf gaat er prima over wat ik zelf niet had verwacht. (sommige bochten zijn echt krap, en als je treinen meeneemt, moet dat als eerste dat wel ff geprobeerd worden natuurlijk... :lol: ) De wagons zelf passen weer niet, magoed. De 3677 had moeite met een seinhuisje, die is toch een fractie hoger dan de maersk trein. Het solderen zelf was niet alleen voor dit restaurant, ik heb ook nog wat ledjes in Edwin's custom grand emporium gesoldeerd. Beetje pielen met draad, en lego, maar het resultaat zag er niet verkeerd uit!

Wat ook gezegd mag worden is dat Edwin redelijk creatief en relaxed tot oplossingen kwam qua aansluiten enzo, op syn frysk, gjin geouwehoer, as it net kin sa as it mhoat, dan dogge we it sa as it wol kin!

Het enigste minpuntje is misschien de blauwe gloed van de leds, magoed het komt bij de action weg, en je hebt helaas witte leds, en witte leds. Misschien op termijn vervangen voor warm witte leds, magoed dat is aan Edwin natuurlijk. :)

Al met al was het leuk om een mede-lowlugger te helpen, en eens rond te rijden op een andere baan. En natuurlijk eens een fellow AFOL ontmoeten, dat is ook wat waard. :duim:
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Mei 26, 2014 21:51

We moesten vandaag eerst boodschappen doen en zag een leuke camera liggen.

Afbeelding

Daarna weer druk bezig geweest en een nieuwe filmkar gemaakt voor mijn nieuwe camera, dus dat probleem is opgelost, ik kan weer rondrijden met een camera. Toch maar verder gegaan met de led verlichting en de petshop en woonhuis hebben inmiddels ook licht. Nu is het ziekenhuis weer uit gevallen, net gekeken en alle lampjes zwart. Ik hoop deze morgen te vervangen voor led verlichting, maar eerst is het Grand Emporium aan de beurt om licht te krijgen, zit alleen met de voedingskabel, nog even uitzoeken hoe ik die het best weg kan werken.

Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4149

door Aliencat » Di Mei 27, 2014 11:35

Jorrith schreef:Daar zijn we met z'n tweeën ook wel een tijdje mee bezig geweest...

Dat snap ik, hoe heb je de bedrading zo weggewerkt? Die lampjes die boven het terrasje hangen van het Parijse restaurant bijvoorbeeld? Die hangen aan zo'n soort hekje, maar daar zie ik helemaal geen draadjes of iets lopen. Zit dat echt dóór de spijlen van het hekje heen geboord? Wat een priegelwerk is dat dan...
Gebruikers-avatar
User

Jorrith

116

Leeuwarden

door Jorrith » Di Mei 27, 2014 18:05

Aliencat schreef:
Jorrith schreef:Daar zijn we met z'n tweeën ook wel een tijdje mee bezig geweest...

Dat snap ik, hoe heb je de bedrading zo weggewerkt? Die lampjes die boven het terrasje hangen van het Parijse restaurant bijvoorbeeld? Die hangen aan zo'n soort hekje, maar daar zie ik helemaal geen draadjes of iets lopen. Zit dat echt dóór de spijlen van het hekje heen geboord? Wat een priegelwerk is dat dan...

Nah, origineel zitten de lampjes met zo'n klemmetje aan het hek geclipt, en nu zitten ze aan het hek met de draad die ze van stroom voorziet. Het is vrij dunne zwarte draad met massieve kern, dus als je het buigt dan blijft het op zijn plek zitten. Het groen op het afdak doet de rest. :) Zelf ben ik geen voorstander van dat soort draad i.v.m. draadbreuk, maar voor deze toepassing is het ideaal. Voor het terras op 1 hoog hebben we witte draad gebruikt, omdat dit tegen de witte radiator goed wegvalt.

Geen lego is gemod/verminkt tijdens het inbouwen iig. :duim:
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4149

door Aliencat » Di Mei 27, 2014 18:31

Respect :duim: da's erg goed gemaakt dan, je ziet er niks van.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Mei 27, 2014 19:16

Vandaag weer druk bezig geweest met de verlichting, Grand Emporium, flatgebouw en 1 string straatverlichting.
Gelukkig waren de lampjes in het ziekenhuis stukgegaan en ga ik deze vervangen voor led verlichting, hierdoor kon ik de bekabeling van het ziekenhuis gebruiken om daar i.p.v. wisselstroom gelijkstroom op te zetten gebruiken om het Grand Emporium aan te sluiten en hoef ik dus de berg niet te slopen om daar een nieuwe kabel in te leggen. Nu het ziekenhuis nog voorzien van led verlichting en nog 2 stringen straatverlichting aansluiten, dan ben ik eerst wel weer even klaar met de verlichting, totdat ik nieuwe leds heb.

Afbeelding
De kabels recht van het gebouw zijn inmiddels ook weggewerkt, had hem vanmiddag snel even op een losse trafo aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor Aliencat heb ik de blaadjes even verwijderd. Ik hoop dat het zichtbaar is want ik moet een beetje moeilijk staan om dit op de foto te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4149

door Aliencat » Di Mei 27, 2014 20:03

Yep ik zie het :duim: dat werkt mooi zo.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Jun 04, 2014 14:17

Gisteren mijn station maar eens wat verandert, ik was nog niet echt tevreden over de kleur.

Dit was hem.
Afbeelding

Toen werd hij zo, maar dit werd afgekeurd.
Afbeelding

En nu is dit hem geworden.
Afbeelding

Ik ben nog steeds niet helemaal tevreden.

Vandaag het ziekenhuis opengehaald en de oude verlichting eruit gehaald en ben er achter gekomen dat het toch een beste klus wordt om de led verlichting hierin leuk weg te werken. Dit komt voornamelijk doordat dit gebouw vast op de plek staat en alle veranderingen in de meest onhandige werk posities gedaan moeten worden. Denk dat ik alle lampjes maar op en onder de eerste verdieping moet maken, deze kan er gelukkig wel uit.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Jun 04, 2014 16:03

Dit ging een stuk makkelijker dan ik gedacht had.

Afbeelding

Afbeelding

nog 2 lampjes op de bovenste etage een beetje verplaatsen, zodat ze niet meer voor het raam hangen, maar dat is gelukkig niet zo veel werk.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Zo Jun 08, 2014 22:42

Laatste dagen weer druk bezig geweest en alle straatverlichting brand eindelijk.

Afbeelding

Afbeelding

En nog even bezig geweest met het rangeertrein, eindelijk heb ik stootbuffers en heb nog een laad/los station gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

door Fvddungen » Ma Jun 09, 2014 8:11

Even een suggestie: Zou het wellicht mooier zijn om sommige ramen van binnen met zwart af te plakken? In het echt zijn van een gebouw toch ook niet alle ramen verlicht?
VorigeVolgende