9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

Vlie-Bricker

Rang

premium

premium
96

Wo Jan 01, 2014 22:33

Vlieland

Re: Mijn 12 volt treinbaan

door Vlie-Bricker » Wo Feb 10, 2016 11:57

Zit je nog steeds in de opbouw fase van jouw vernieuwde en geschoonde lay-out? En nog steeds in de slaapkamer :lol: ?
Leuke fantasie-locs overigens! :duim:
...ach...., spoelde er maar eens 'n Maersk-containertje uit Billund aan op ons mooie strand.....
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Di Aug 20, 2013 22:56

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Apr 04, 2016 20:58

Het gaat wat langzamer dan gepland, maar eindelijk het begin is er.

Afbeelding

Nu nog wat groen , rechts wil een mijn bouwen met daarbij een 4,5 V trein die heen en weer gaat rijden.

En ik heb de achterwand van de stad afgemaakt. Waarschijnlijk plaats ik eerst de oude gebouwen terug, die staan nog steeds in de woonkamer op de tafel en mijn vriendin wil na 3 maanden haar tafel weer terug :?

Afbeelding

Binnenkort betere foto's maar wou dit toch even delen.
"Imagination is more important than knowledge"
Albert Einstein
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Di Apr 05, 2016 6:25

Die hond is echt goed gebouwd :lol:

Het word al weer wat, ga zo door :duim:
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Apr 12, 2016 20:57

@kapteiniglo: lol dat is mijn grootste fan, waar ik ook zit te bouwen met Lego, ze zit er altijd bij.

Afbeelding

Ik heb deze achterwand voor een groot deel met Duplo gemaakt, kreeg een hoop groen en bruine blokken, waardoor ik nu de gehele achterwand in kleur kon maken, een groot deel was rood, niet dat je dat zag, omdat de gebouwen ervoor stonden, maar toch stoorde ik mij hieraan.

Dit was voor de verbouwing, ik was al begonnen met slopen van de oude stad.

Afbeelding

Nu de witte (kalk) berg nog wat groener maken en dan kan ik met de bergstad beginnen, deze wordt anders dan dat hij was, met een weg erop en daarachter de gebouwen, deze worden bijna allemaal opnieuw gemaakt, omdat dit allemaal halve gebouwen worden net als mijn rode op de greengrocer gebaseerd gebouw, het worden wel weer dezelfde gebouwen, maar dan wel compleet verbouwd en natuurlijk weer met verlichting, maar wel met de juiste leds, warm wit licht ipv wit-blauw licht.
Albert Einstein
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Di Apr 12, 2016 21:13

Ik heb ook zo'n fan, als ik zit te bouwen in mijn lego kamer zit hij altijd bij me. Maar bij de lay-out op zolder kan hij niet bijkomen door een vervelende trap.

Duplo is soms zo handig, ik heb voor mijn treintunnel ook een hele berg duplo er onder gepropt. Dan bouw je ineens heel snel :lol:
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Mei 25, 2016 6:54

Gisteren alles weer weg gehaald, We hebben rekken gekocht, waardoor de Lego van de grond afkomt. De baan ga ik in 2 verdiepingen maken, Boven een stad met station en beneden industrie met rangeerterrein.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het goed is komen de rekken vandaag, kan ik vanavond weer opbouwen.
Albert Einstein
no avatar
User

Jefftrack

127

Vr Mei 29, 2015 17:10

door Jefftrack » Wo Mei 25, 2016 12:05

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden..... dit draadje zal ik zeker blijven volgen.

Jeffrey
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

Di Nov 10, 2015 11:52

door BillytheKid » Do Mei 26, 2016 21:05

Toch nog plannen voor uitbreiding :D ? Leuk.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Jun 02, 2016 7:25

De tafels staan, het was wel even puzzelen, na een aantal verschillende opstellingen is dit het resultaat.

even 2 keer klikken, dan komt er beweging in.
Afbeelding

Druk bezig om alle blokken weer te sorteren en dan weer bouwen. Ik ga mijn treinen voorzien van 2 motors, hierdoor heb ik minder last van contactstoringen en gaat de klim soepeler. Hoofdbaan wordt gevoed door 4 trafo's en er komen er nog 3 bij voor de verschillende rangeergebieden aan te sturen. Links komt een optie om boven te storten en dit kan vervolgens beneden weer geladen worden. in het midden boven een station en onder rangeer terrein met haven en industrie rechtsonder komt ook rangeer terrein met een remise en draaitafel. En het mooie is we kunnen weer om het bed heenlopen, beide deuren zijn weer te gebruiken. Meer ruimte om alle bakken te plaatsen, al ben ik bang dat het eerst niet gaat passen, omdat alle Lego bijna in bakken zitten, maar snel weer aan het bouwen om bakken leeg te maken.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Do Jun 02, 2016 23:46

Leuk hoor. Ziet er tof uit. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als het vorm begint te krijgen......
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Jun 08, 2016 18:50

Even een update, de hoofdbaan ligt, regeling begint ook te werken, hierbij mijn eerste filmpje een rondje over de baan, met een trein, tender met 2 motors en 6 wagons :D rijdt met gemak over mijn baan. Hij maakt een klim van 32 cm in ongeveer 3 meter spoor.

2 keer klikken en het kost je nog geen minuut van je leven.

Afbeelding

Inmiddels is mijn vriendin zo lief geweest om alle blokjes weer netjes te sorteren :omg: Dus ik kan weer lekker aan het bouwen.

Deze baan is meer bedoeld om echt zelf mee te rijden, de hoofdronde welke zichtbaar in het filmpje wordt automatische aangestuurd, met de mogelijkheid om bij de wisselpartijen de besturing over te nemen met een 2e trafo. Er komen 3 verschillende plekken om de 3 rangeergebieden aan te sturen. Voor mij links op de foto hierboven is dat de hoek achterin, komt bovenin een los station gebaseerd op het idee van een catalogus uit 84 dacht ik, onder komt een laadstation bestuurd door mijn mindstorm. In het midden vooraan op de foto komt boven een station en onderin een rangeergebied met haven en fabriek. En rechts, niet zichtbaar op deze foto komt onderin mijn remise. De hoofdbaan wordt gevoed door 4 trafo's met dus 4 baanvakken. Daarnaast krijgen de 3 gebieden een eigen trafo, met in het middengebied de optie het hoofdspoor door de standaard trafo of de gebiedstrafo aan te sturen. Voor de gebiedstrafo wil ik de jaren 80 grijze trafo gebruiken met daarop de hendel ipv de knop, helaas heb ik nog maar 2 van, nog eentje bij kopen, maar heb gelukkig nog wat fleishmann trafo's liggen. De Wissels in het midden onderin zijn op afstand te bedienen de wissels bij het station zijn handbediend. Mijn vorige baan kon ik niet zoveel mee doen, aanzetten en alles ging verder vanzelf, zo nu en dan eens een wissel. Ik wil een Passegiersttrein maken met 3 wagons en aangedreven door 2 motoren, een goederentrein te zien in het filmpje ook aangedreven door 2 motoren, daarnaast komt er nog een rangeertrein met 1 motor. Dan moet ik eerst meer motors kopen, voor een 2e rangeertrein en wil nog een grote trein erbij met 2 motors.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Jun 22, 2016 21:12

Mijn stoomtreinen zijn niet bedrijfszeker genoeg, dus word het tijd om over te stappen naar diesels.
Aangezien ik nu een baan krijg waarbij ik de wissels daadwerkelijk kan/ga gebruiken, moet ik kiezen voor een onderstel wat beter door de krappe bochten van de 12 volt wissels komt. De combinatie van de grote wielen de vele draaipunten welke ik kreeg met de stoomlocomotief met tender met dubbele motor geeft mij teveel problemen, dus hierbij mijn wip van mijn eerste diesel locs. Deze combinatie komt probleemloos door de wissels en kan 8 wagons trekken en dan houden de magneten het niet meer :what:
De diesels komen voor de goederentrein voor de personentrein hou ik wel een stoomtrein, gezien deze trein toch veel minder vaak een afslag zal nemen bij de wissels. Ik denk dat ik daarnaast nog een klein dieseltje ga bouwen als rangeertrein. Mijn oude stoomtrein krijgt een plekje bij de remise.

Afbeelding

Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Jul 11, 2016 11:58

Ben weer een stukje verder met mijn diesels, nu de motorblokken nog en dan zijn ze af. Ze zijn niet gebaseerd op een bestaand model, eerder een combi tussen Europese en Amerikaanse diesels.

Afbeelding

Ook heb ik mijn personentrein met een postwagon uitgebreid, hierin heb ik een motor geplaatst, echter zonder eigen sleepcontacten, hij krijgt de stroom van de tender, onder de locomotief heb ik ook een sleepcontact geplaatst, zodat de motors door 3 contacten van stroom worden voorzien.

Afbeelding

Afbeelding

Onderaan de foto zie je het begin van mijn water scene, maar voordat ik die kan maken, moet ik eerst mijn laadstation klaar hebben.

Afbeelding

Dit valt nog niet mee om het bakje gevuld te krijgen met de juiste hoeveelheid. met Lego als stortgoed gaat het niet lukken, gebruik nu ronde balletjes, en dit gaat al een stuk beter,

Afbeelding

Afbeelding

Als het concept werkt, dan ga ik dit geheel besturen met mijn Mindstorm.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Zo Jul 17, 2016 13:07

Weer een stapje verder, nu met bewegend beeld :P

Afbeelding (2 keer klikken op de foto)

Het afstorten in de wagon moet nog beter, maar ben tevreden over het resultaat.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Jul 18, 2016 21:35

Jippie na een flinke verbouwing is mijn concept van de storter klaar ben ik eindelijk tevreden en kan ik een goede aansluiting maken met mijn "laadstation" Ik heb de inlaat van boven naar de zijkant moeten brengen, omdat ik anders niet genoeg verval had. Het geheel was hoger dan ik verwacht had, hij past nog maar net onder de tafel. Ik heb nu de juiste maten om het geheel niet verder ter plaatse te hoef bouwen/testen. Kan dus nu beginnen met het bouwen van de definitieve versie. Dan is hij van boven tot onder gesloten en heb ik geen verlies meer onderweg. Dan kan ik alleen nog knoeien bij het vullen en leeg kiepen van de wagons. Zou nog wel een paar voorlopers van de NXT willen hebben, die kan voor deze doeleinden prima werken en zijn hopelijk wat goedkoper. Wel is het weer erg leuk om de "software" te maken voor de NXT.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Aug 15, 2016 18:03

Ik ben het afgelopen weekend weer lekker aan het bouwen geweest, laad en los station staat op hun plaats, verlichting bij de onderste baan aangelicht en ben begonnen met het perron. Het los station ga ik wel weer verbouwen, omdat ik nog teveel geknoei heb van mijn stortgoed. Het laadstation moet nog een ombouw krijgen, maar het principe werkt. Kan onder nu onder wagons laden en boven weer lossen :D

Afbeelding

Hierboven zie het laadstation, alleen moet ik de plaatsbepaling van de wagon nog via de mindstorm regelen, ik was van plan de afstandssensor hiervoor te gebruiken, maar deze is me niet precies genoeg, dus denk dat ik met een drukschakelaar ga oplossen Hierdoor kan ik de afstandssensor mooi gebruiken bij het stortstation hieronder. Ik ben namelijk van plan om de trafo die de aanvoersporen gaat bedienen te voorzien van een motor welke ik door de mindstorm laat aansturen. Daarnaast wil ik bij het laadstation de lichtsensor voor lichtsignaal gaan gebruiken en met de laatste motor nog een loopband maken, dan heb ik alle onderdelen van mijn set mooi in gebruik.

Afbeelding

Hieronder een WIP van mijn station

Afbeelding

En als laatste een foto waar je de verlichting van de beneden baan kan zien, ik heb hiervoor een kleuren ledstrip van 5 meter gebruikt. Ben tevreden met het licht, alleen had ik achteraf liever gekozen voor warm wit licht. Gezien ik weinig doe met de kleurmogelijkheid en wit weer blauw wit licht is, gebruik ik nu de gele stand voor gewone verlichting en wit als ik aan het bouwen ben.

Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Jan 24, 2017 12:13

Eindelijk weer eens wat gedaan aan mijn layout. Ik heb besloten toch maar weer een schaduw station aan te leggen. Hiervoor moest ik een plaats hebben waar ik dus een trein uit het zicht kan laten staan. De oprit naar het bovengedeelte is de enige geschikte plek om een trein te verstoppen, Hiervoor moest ik wel de achterkant van het rek dicht maken, na lang denken kwam mijn moeder met de oplossing, ze had nog wat behang over en dit heb ik nu eindelijk maar eens op zijn plek geplaatst. Hierdoor heb ik weer een hoop grijze blokjes over, omdat de "brug" niet meer nodig is.

Oud:
Afbeelding

Nieuw:
Afbeelding

Afbeelding

nog wat stangen weg gewerkt
Afbeelding

en de andere kant bij het laadstation/haven
Afbeelding

Afbeelding

Moet nog een klein stukje en dan is de achterkant eindelijk dicht, dan kan ik gelukkig weer verder met Lego bouwen. :P
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Feb 02, 2017 22:05

Ik ben weer wat verder met de haven en de remise.

Afbeelding

Afbeelding

Onder de waterlijn heb ik besloten de zijkanten met blauwe stenen te bouwen, jammer genoeg heb ik geen blauwe baseplates, dus zit er aan te denken om een stapel zandkleurige te kopen, daarnaast zoek ik nog een stuk blauw plexiglas om het water te maken, dit gaat me echt teveel Lego kosten en ben ook bang dat het met Lego niet echt gaat lukken, gezien het grote oppervlak water wat ik dan moet maken, zonder dat het op een bodemplaat ligt. Mocht iemand weten waar ik een stukje blauw plexiglas kan kopen, suggesties zijn erg welkom.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste opzet is er, hoop alleen dat de remise hoog genoeg is, zodat de treinen erachter niet meer zichtbaar zijn. Het gebouw zal nog wel wat veranderen, want hij is nu nog wat saai, mijn bedoeling is dat er een stoom-loc in aanbouw in komt en dat de stoomketel net aankomt met een andere trein en via een kraan naar de loc getakeld wordt. Maar ben nu eerst bezig de hoofdlijnen uit te zetten van het onderste gedeelte van mijn layout, moet nog een grotere Legofabriek bouwen en nog een kolen en water laadstation, nog een grote loods waar een trein in kan staan, Kranen in de haven en een gebouw voor mijn laadstation.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Feb 06, 2017 18:37

En de eerste opzet van mijn fabriek is een feit, hij is wat groter geworden dan gepland en met een beetje geluk 2 palen midden in mijn layout verdwijnen mooi uit het zicht. Een wordt uit het zicht gehaald door de schoorsteen en de 2e komt midden in het kantoorgebouw.

Dit was mijn fabriekje:

Afbeelding

En dit wordt hem:

Afbeelding

Afbeelding

Verder zit ik nog te twijfelen of ik mijn Shell fabriek van mijn eerst layout weer ga maken.

Afbeelding

Shell Seafood :P

Of misschien weer een kippenfabriek.

Afbeelding

PS de laatste 2 foto's zijn van mijn eerste layout.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Aug 23, 2017 20:26

Ik heb eindelijk weer eens flink tijd besteed aan mijn Lego en ben aardig opgeschoten, voor het eerst sinds tijden zijn er weinig bouwsporen meer te vinden op mijn baan. Eindelijk een stations gemaakt. Dit was een absolute must. Kreeg klachten van mijn vriendin, ze vond het er niet uitzien, alleen een perron. Heb eindelijk de nieuwe modular gehaald en daarna is er heel wat gebeurd op mijn tafels. Moet nog even betere foto's maken, maar heb ook eindelijk mijn stortplaats bij de bouwplaats af en heb een filmpje gemaakt. Ben erg blij dat dit eindelijk af is, de Mindstorm gaat ook nog de draaimolen, wip en schommel aandrijven, maar dit moet ik anders gaan maken, teveel wrijving in de aandrijving van het geheel.
Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

BillytheKid

126

door BillytheKid » Do Aug 24, 2017 8:14

Knap gedaan. Wel grappig, boven lossen en daaronder weer laden :) .
Vorige