9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Di Aug 20, 2013 22:56

Eastermar

Mijn 12 volt treinbaan

door Edwin Westerhof » Za Aug 24, 2013 18:13

Hallo,

Ik heb maar een eigen topic gemaakt over mijn layout, om niet allerlei andere post vol te spammen met mijn foto's. Eerst mijn online foto's maar eens verkleind naar 1024, dacht dat dit niet wou, maar bleek relatief eenvoudig te willen, wel na veel zoekwerk, maar toch gelukt. :P

Als 1e een overzicht van mijn baan.
Afbeelding

Door een beginnersfoutje kan ik maar 1 richting op rijden met mijn treinen. :P
Dit heeft als voordeel dat niet alle wissels eclectische bediening nodig hebben :wink:

Wat voor eisen ik stel aan mijn treinen en baan is dat je er mee kan rijden en niet bij iedere wissel in spanning zit te wachten of de trein erdoor komt, dit is met deze wissels best wel een uitdaging door de korte scherpe bochten. Na enig prutswerk een goed onderstel ontworpen die er 98% van de tijd goed door komt.

Dan nu de bediening.

Afbeelding
De linker blauwe trafo is voor de oprit, zodat ik die iets sneller kan zetten.
De rechter blauwe trafo is voor de rest van de baan.
De linker grijze trafo levert de stroomvoorziening voor mijn IR schaduw station.
De rechter grijze trafo wordt voor mijn rangeer terrein.
Dan de bak rechts de bediening van mijn station dan de bediening van de 2 grijze wissels en de dubbele knoppen rij daaronder voor de bediening van de vier blauwe wissels. Originele knoppen zijn vaak niet meer goed en heb dit dus moeten vervangen.
De Horizon Expres die je hier ziet is niet van mij, is even 2 weekjes op bezoek :omg:
Vind hem erg mooi, maar jah die raampjes, maar dat is een ander topic :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn schaduw station en 1 van de belangrijkste onderdelen van mijn baan.
Hierdoor "verdwijnt" er een trein rechts in een berg en komt er links een andere trein het gebied inrijden.
De bediening het ik met een bouwpakketje gedaan, echter is dit voor een zoemer en levert dus een puls signaal, niet zo handig om een trein mee weg te krijgen, vandaar de eigen trafo, hierdoor kan ik door de spanning net goed in te stellen langere pulsen krijgen die net genoeg zijn om de trein weg te krijgen. :bigsmile: Ik weet dat dit geen Lego onderdeel is, maar vond dit een beetje zonde om hiervoor mijn mindstorm voor in te zetten.
Waarschijnlijk krijgt mijn bergstation ook een IR bediening.

Momenteel ben ik bezig met de afwerking van mijn berg.
Afbeelding
Het was mijn bedoeling om de berg echt rotsachtig te maken, echter door een gebrek aan de juiste hoeveelheid donkergrijze blokken, heb ik de binnenbocht weer moeten slopen en hieronder mijn laatste opzet.
Afbeelding

Hier komen nog wat steilere stukken grijs(rots) doorheen
Afbeelding
Maar dit is wat ik momenteel nog heb aan donker grijs en ik moet nog een heel stuk berg maken. Ik wil rechts van de tunnel ingang ook een hoge berg hebben met daarin een mijn en een drakengrot die je echter alleen vanuit de trein ziet. Dit leek me wel leuk bij het kasteel wat achterin de hoek van de berg komt. Alvast een opzetje gemaakt, om de hoek wat te vullen.
Afbeelding

Ik hou niet van standaard sets, maar deze vind ik echt mooi en heb hem dus wel wat aangepast, maar is nog best wel origineel TLC build.
Afbeelding

Bijna vergeten de andere dubbele tunnel ingang, wel in een veel eerder bouw stadium, maar de ingang zelf heeft de verbouwingen overleeft.
Afbeelding

Laat weten wat je er van vind en hoe jij het zou doen. Kan altijd tips gebruiken.
Binnenkort meer over mijn treinbaan.
"Imagination is more important than knowledge"
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

Re: Mijn 12 volt treinbaan

door Fvddungen » Za Aug 24, 2013 19:58

Ik vind het echt helemaal geweldig. Wou dat ik de ruimte had om een vaste layout neer te leggen.
Gebruikers-avatar
User

LegoMathijs

Rang

premium

premium
1623

Wo Aug 24, 2011 10:59

door LegoMathijs » Za Aug 24, 2013 21:04

Ziet er super uit! :duim: ben benieuwd naar de rest van de layout :) maar dat gaat helemaal goed komen zo te zien :duim:
Flickr: http://www.flickr.com/photos/mathijslegofan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Za Aug 24, 2013 22:07

Had deze van de week gezien gebouwd door Duq, ik vind hem zo geweldig dat ik vanavond maar eens wat ben gaan stoeien, eerst een dummie 12v blok gebouwd en aan de slag gegaan met dit als tussenstand.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Er zijn natuurlijk wel wat verschillen en hij is nog niet af, maar ik vind hem al aardig gelukt.
Krijg nog wel een probleem met de wielen, want de originele treinwielen uit de jaren 70 het nog een lego nokje erop zitten, Dit zijn jaren 80 kar wieltjes en die passen niet in mijn motorblok. :freaked:
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Vr Okt 24, 2003 9:08

Highland

door legomannetje » Zo Aug 25, 2013 12:33

Misschien 9V wielen gebruiken? Die zitten met een kruisasje vast.
Je hebt dan wel ook vier van die oude metalen kruisas-wielpen omzetters nodig, om zo een wiel met kruisas toch met een pennetje in het motorblok te kunnen stoppen.
Kind 1: "Kijk een goederentrein"
Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Zo Aug 25, 2013 13:25

Dat is een goeie tip, volgens mij moet ik nog van die metalen assen hebben, maar eens goed zoeken, want als ik ze heb, heb ik geen idee in welke bak ze kunnen zitten.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Zo Aug 25, 2013 23:06

Deel 2 de stad, tenminste zoals hij nu is :P

Moet hiervoor wel wat oudere foto's gebruiken, omdat ik met de berg bezig ben ziet het er nu zo uit.
Afbeelding
Eerst een totaal overzicht.
Afbeelding
In het midden komt een nog een park. Het bouwwerk in de rechter onderkant was een begin van een station, die heeft het niet overleeft.
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
kledingwinkel - juwelier - legowinkel - pub
boven komen 3 woonhuizen en een hotel.

Afbeelding
In deze straat heb ik veel naar de TLC gebouwen gekeken en heb hiervoor ook de Fire Brigade gebruikt.

Afbeelding
gemeentehuis

Afbeelding
supermarkt met woonhuis

Afbeelding
brandweer

Tot zover mijn stad.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Aug 26, 2013 14:53

Ik heb vandaag mijn eerste testrit gedaan met de Horizon Express, echter moet ik de filmkar nog even aanpassen, zodat het beter gaat. Maar jah ben geen Einstein :P , dus moet het een paar keer proberen en veranderen voordat het goed is.
Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=Y23Z7b9w0Ic
Helaas waren de batterijen van zowel de camera als de trein leeg, dus morgen herkansing. :notimpressed:
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Ma Aug 26, 2013 15:12

Edwin Westerhof schreef:Had deze van de week gezien gebouwd door Duq, ik vind hem zo geweldig dat ik vanavond maar eens wat ben gaan stoeien...

Leuk compliment! Hij is alleen wel errug geel zo he?
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Aug 26, 2013 15:17

Klopt, dat vond ik ook al, denk dat ik de onderkant en de cabine rood ga maken, maar bedankt voor het compliment. :omg:
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Aug 26, 2013 17:53

Maar even wat aanpassingen gedaan en ik denk dat dit hem wel is. :bigsmile:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu nog een echt motorblok erin, denk dat ik hier een 4,5 Volt inzet. Deze zijn lekker goedkoop, 2 sleepcontacten eronder en daar gaat ie. Gezien mijn rangeerterrein een eigen trafo krijgt zal dit weinig problemen geven. :raiseone:
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Vr Okt 24, 2003 9:08

Highland

door legomannetje » Ma Aug 26, 2013 21:08

Als dit een Köf III betreft, die waren ook in het geel:
Afbeelding
Afbeelding
Kind 1: "Kijk een goederentrein"
Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Ma Aug 26, 2013 21:31

En ik maar denken dat ik klaar ben, maar na het zien van deze foto's weer nieuwe ideeën gekregen.
En met een geel dak, alleen van die kleur heb ik nog genoeg steentjes heeft Duq gelijk dat hij wel erg geel is. Was ook het eerste wat ze thuis zeiden en waar ik mij wel in kon vinden. Het liefst zou ik de onderkant in dat mooie nieuwe rood doen, maar die kleur heb ik al opgemaakt in mijn gemeentehuis.
Eerst deze maar eens door ontwikkelen en dan eventueel de juiste stenen maar gaan kopen.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Aug 27, 2013 15:49

Ik zag op het forum dat je te tube filmpjes ook met voorbeeld op het forum kan plaatsen, vandaar dit bericht.
Even testen met de mogelijkheden. Even een waarschuwing, de laatste 4 filmpjes maken een hoop herrie, ik raad je aan het volume zacht te zetten. Maar dit is makkelijk, nu nog kijken hoe je een link kunt plaatsen achter een plaatje of tekst, zodat je niet de originele link tekst in beeld hebt.

Toch handig, youtube kan ik ook als niet thuis ben genieten van mijn treintjes :P
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Hilversum

door Fvddungen » Di Aug 27, 2013 15:59

Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Aug 27, 2013 17:24

Nog even een filmpje van mijn logeetje.

Afbeelding
Met dank aan de eigenaar, vind het leuk om deze trein toch even gehad te hebben, ondanks dat het geen stoomtrein is. :P

Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Aug 27, 2013 17:35

Fvddungen schreef:Edwin, sla je slag: http://link.marktplaats.nl/712235270

Leuk dat je voor mij op MP kijkt, maar door de verzendkosten word dit mij te duur, zoveel bruikbaars zit er helaas niet bij. Daarbij wil ik dit topic alleen aan mijn baan besteden, natuurlijk zijn tips en opmerkingen en commentaar heel erg welkom, ook heb ik geen problemen met andere foto's en links hierin, maar dan wel links die over een paar weken ook nog werken. :wink:
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Hilversum

door Fvddungen » Di Aug 27, 2013 18:08

Mwoah, ik kijk niet specifiek voor jou op MP. Maar ik check MP 1 a 2 keer per dag voor interessante dingen voor mezelf en toen zag ik deze voorbij komen.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Aug 27, 2013 18:26

Dat snap ik, maar toch leuk dat je aan je mede bouwers denkt. Ik kijk op MP alleen naar Lego bij mij in de buurt, zodat ik het gewoon kan afhalen, hierdoor mis ik wel eens leuke dingen. Maar ja, je kan niet alles hebben.
Dit komt mede doordat ik niet echt veel geduld heb, als ik iets wil hebben wil het nu hebben en niet pas over een paar dagen.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Hilversum

door Fvddungen » Di Aug 27, 2013 18:33

Tja, dat snap ik. Dat doe ik zelf ook. Maar ik heb geen idee waar je woont. Eastermar zegt mij niks namelijk.
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3558

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Di Aug 27, 2013 19:02

Wij niet-Friezen noemen het Oostermeer en het hoort bij de gemeente Tietjerksteradeel. Het is onder andere het dorp van Doutzen Kroes (leve Wikipedia). Tot zover Eastermar, Friesland. :P

Mooie lay-out. Twee kleine vraagjes: waar dient het schaduwstation voor en zou je dit niet liever achter die verwarming weghalen, zodat het in het zicht komt?
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5252

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Di Aug 27, 2013 19:07

Bricknook schreef:Wij niet-Friezen noemen het Oostermeer en het hoort bij de gemeente Tietjerksteradeel. Het is onder andere het dorp van Doutzen Kroes (leve Wikipedia). Tot zover Eastermar, Friesland. :P

Mooie lay-out. Twee kleine vraagjes: waar dient het schaduwstation voor en zou je dit niet liever achter die verwarming weghalen, zodat het in het zicht komt?

helemaal off topic. Eastermar ligt bij mij ware om de hoek. Op dit moment kom ik er dagelijks twee maal toe langs om naar mijn werk toe te gaan.
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Aug 27, 2013 19:19

Bricknook schreef:Wij niet-Friezen noemen het Oostermeer en het hoort bij de gemeente Tietjerksteradeel. Het is onder andere het dorp van Doutzen Kroes (leve Wikipedia). Tot zover Eastermar, Friesland. :P

Bedankt dat je uitlegt waar Eastermar ligt en met wat extra info.

Bricknook schreef:Mooie lay-out. Twee kleine vraagjes: waar dient het schaduwstation voor en zou je dit niet liever achter die verwarming weghalen, zodat het in het zicht komt?

Het is niet voor niets een schaduw station, dit wordt in de modelbouw veel gebruikt, hierdoor krijg je een grotere verscheidenheid aan treinen op de baan rijden en lijkt het of ze een heel eind hebben afgelegd voordat ze weer in het zicht komen. Het liefst had ik hier meerdere tracks liggen maar door ruimtegebrek lukt dit helaas niet. Deze tik heb ik van mijn oude hobby overgehouden. Toen ik vroeger als 8 jarige ging zeuren om een trein, kreeg ik geen Lego trein maar een modelbaan schaal N, ook leuk, maar geen Lego. Na 20 jaar zit je nog steeds met dezelfde treinen, huisjes. Gezien ik het opbouwen leuk vind is Lego voor mij veel geschikter. Ik moest toch helemaal opnieuw beginnen, ben de modelbaan ergens onderweg door de vele verhuizingen kwijtgeraakt. :(
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Aug 29, 2013 20:00

Even een update:
De 12 volt wissels
Een van de grootste uitdagingen was de grote stoomlocs door 2 wissels te laten rijden, door de korte bochten van de 12 volt wissel. 1 wissel gaat dan nog, maar 2 achter elkaar was echt een ramp.
Na eerst mijn treinen en tenders met lood te verzwaren dacht ik jippie ik ben klaar, inderdaad met 1 wissel werkt dit, toen ik echter met mijn 2e layout bezig ging kwam ik er achter dat het extra gewicht een probleem gaf bij de oprit van mijn berg en de afrit trouwens ook. Daarnaast had ik in deze layout ook de mogelijkheid gemaakt verschillende rondjes te kunnen rijden, hierdoor kwamen op 3 plaatsten 2 wissels achterelkaar te liggen met de 2 afslagen aan elkaar vast. Zoals je in de layout ook wel kunt zien (zie begin).
Deze wisselcombinatie kon ik niet oplossen met een stukje lood, want het extra gewicht zorgde ervoor dat de trein in de 2e bocht ging kantelen.
Maar weer aan het ontwerpen gegaan en ben met de volgende oplossing zeer tevreden. Ik heb een extra draaipunt gemaakt in de bevestiging van de voorwielen.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb nu 3 treinen rijden op basis van dit onderstel, alleen ben ik nog niet tevreden met de laatste opbouw, welke ik gemaakt heb met de Lone Ranger trein. De andere 2 heb ik van de Toy Story trein gemaakt, wist ik veel dat je BBB wielen hebt.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Aug 29, 2013 20:02

en dan nu de filmpjes, kreeg ze niet in het vorige bericht erbij, dus dan maar los.

En natuurlijk de sneltrein ook even door de wissels gehad. :omg:
Albert Einstein
no avatar
User

RV44

521

Za Apr 24, 2010 11:04

tropen

door RV44 » Di Sep 03, 2013 11:02

Lachen Edwin, ik krijg hier een heel nostalgisch gevoel van!
Ik zou ook graag zoveel ruimte hebben voor een treinbaan!
"If at first you don't succeed, use a bigger hammer."
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Dec 19, 2013 12:01

Hallo iedereen, het is al weer veel te lang geleden dat ik jullie een update heb gegeven van mijn treinbaan, ook zijn de meeste foto's uit mijn post verdwenen door een fout van mij, dit wordt gelukkig binnenkort hersteld WvdP heb ik bereid gevonden dit voor mij op te lossen, hiervoor mijn dank.
Ik heb een kleine inspiratie dip gehad door het verlies van mijn baan. Ik was zelfs van plan mijn hele baan af te breken en maar weer een kasteel te bouwen, gelukkig ben ik toen eerst maar eens met het Lego tekenprogramma een ontwerp gaan maken van het kasteel. Toen ik hier mee bezig was kreeg ik steeds meer zin om toch weer verder te gaan met mijn treinbaan, maar zat met een tekort aan donkergrijze en groene blokken voor mijn berg en gezien mijn inkomen weg is moest ik dit dus anders oplossen, hiervoor heb ik het volgende bedacht.
Afbeelding
Deze oplossing scheelt enorm veel berg en ik ben er best tevreden mee. Ook heb ik half flatgebouw op de berg bijgebouwd, zodat de petshop er niet meer zo alleen staat en het bergstation nu ook nut lijkt te hebben.
Ik moet nog bezig met de inrichting van het ziekenhuis, maar ik denk dat het veilig is te zeggen dat de patiënten er niet de veiligste tijd van hun leven zullen hebben.
Afbeelding
Verder heeft de stad eindelijk een station gekregen.
Afbeelding
Afbeelding
En als laatste project een kleine Lego fabriek gebouwd.
Afbeelding
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Dec 19, 2013 12:02

Ik heb een nieuwe stoomlocomotief gebouwd en een bestaande aangepast met cabines die nu 8 breed zijn ipv 6.
Afbeelding
Afbeelding

Voor deze beide treinen heb een nieuw onderstel gebouwd, met als gevolg dat ik mijn tunnelingangen moest aanpassen, omdat deze aan de achterkant verder uitzwenkt in de bocht dan mijn oude onderstel, maar ze rijden beter over de wissels en zwenken in totaal minder uit dan mijn oude model. Later zal ik wat dieper op het onderstel ingaan, ik moet deze nog in het tekenprogramma verwerken.

Verder ben ik bezig geweest met verlichting in de personenwagons en hebben de huisjes en het station in mijn stad verlichting gekregen. Helaas heb ik niet zo'n goeie camera maar wou toch wat foto's hiervan laten zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort hoop ik hier betere foto's van te hebben gemaakt met een echte camera.
Doordat ik verlichting in de winkels heb gemaakt heeft mijn vriendin besloten dat ze toch maar eens ingericht moeten worden en ze heeft de kledingwinkel en speelgoedwinkel weer erg leuk gemaakt :omg:
Nu moet ik echt de bovenverdiepingen van de kledingwinkel en hotel eens gaan maken.

Ik heb het bericht in twee stukken moeten knippen, omdat ik het anders niet gepost kreeg

Tot zover de nieuwste ontwikkelingen.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Dec 19, 2013 12:45

Deze was ik helemaal vergeten, is ook niet echt zichtbaar, maar erg handig.
Afbeelding
Afbeelding
Nu hoef ik alleen nog maar met de treinen te rijden en wordt de baan automatisch schoongemaakt, dit is geen overbodige luxe zoals je wel kan zien. De treinen rijden een stuk beter sinds ik deze wagon heb gemaakt, denk erover dit bij meerdere wagons te gaan uitrusten. Ik gebruik hiervoor gewoon een droog stukje stof. Hoe meer ik rij hoe meer de geleiders gaan glimmen. Anders zat ik regelmatig mijn spoor te poetsen, erg vervelend werk en kon ook niet overal evengoed bijkomen, met als gevolg dat de treinen niet overal even snel reden of zelf uitvielen.
Nu nog een borstel straat voor de sleepcontacten maken en je hebt een stuk minder onderhoud.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

NoEinstein

103

Do Aug 01, 2013 18:17

door NoEinstein » Vr Dec 20, 2013 14:10

Je hebt flink wat wijzigingen doorgevoerd. Ziet er goed uit.

Het gebouw met het rode dak achter het station lijkt wel wat last van lekkage via de zijkant te hebben?

Misschien dat je in de toekomst ook wat foto's van de interieuren kunt maken? Dit vind ik altijd een leuke inspiratie bron.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Za Dec 21, 2013 15:04

Vandaag mijn regeling uitgebreid met mijn oude Marklin licht trafo. Deze werd vroeger door mijn vader gebruikt in zijn Marklin baan. Ik heb dit moeten doen, omdat de Lego trafo's niet genoeg vermogen kunnen leveren voor de verlichting van mijn stad. Ik zat nu al over het maximum en er komt nog behoorlijk wat verlichting bij, helaas kan ik dit nog niet goed laten zien, omdat mijn camera in het donker zonder flits niets waard is en de flits het lichteffect totaal weg haalt. Ook heb ik mijn treinbaan enige tijd geleden opgedeeld in 3 baanvakken, dit heeft eigenlijk al mijn rij problemen opgelost, gezien de Lego trafo eigenlijk maar geschikt is om 2 motors van stroom te voorzien. Ik heb de stekker bak vervangen voor 1 met een schakelaar, zodat ik bij ontsporingen of wat dan ook een noodstop heb en de trafo's op hun instelling kan laten staan.
Afbeelding
Wat mij wel verbaasd is dat alle trafo's die ik heb niet van de juiste specificaties zijn voorzien, zo zijn de Lego trafo's geen 12 volt maar 16 volt en de Marklin geen 16 Volt maar 18,3 Volt. Gelukkig kan mijn verlichting dit verschil aan, want ik heb ze in groepjes van 3 of 4 serieel aangesloten en de fietslampjes zijn 6 volt per stuk. Ik hoop dat de groepjes van 3 de 0,3 volt extra niet vervelend vinden, maar gelukkig levert de Marklin trafo wisselstroom waardoor ze niet permanent de 18,3 volt krijgen. Door de verhoging van 2,3 volt branden de lampjes net iets feller wat een mooier resultaat geeft.
Ook heb ik de poppetjes in het station iets verplaatst, zodat je ze beter kunt zien en meteen maar een paar foto's gemaakt voor de liefhebbers.
Afbeelding
Afbeelding
Albert Einstein
no avatar
User

french83

207

Zo Jun 17, 2012 18:23

Roosendaal

door french83 » Za Dec 21, 2013 22:13

Dat de trafo's een hogere spanning uit sturen is een logisch gevolg van de spanningsverhoging in ons net, van 220v ac naar 230 v ac.
http://omvormers-12v-naar-220v.welke-kiezen-kopen.nl/220v-of-230v-overgang-wat-is-het-verschil.php
Spannings verhoging zodat we meer vermogen kunnen trekken.

Dit heeft als gevolg dat een trafo een hogere ingangsspanning verwerkt, met eenzelfde weerstand, dus krijg je een hogere uitgangs spanning.
Up: Us = Np: Ns Spanning primair:spanning secundair = wikkeling primair:wikkeling secundair

Afbeelding

Voorbeeld:

Een transformator heeft een primaire wikkeling met 400 windingen. De secundaire wikkeling heeft 50 windingen.
De primaire spanning is 250 Volt.

- Bereken de secundaire spanning

Gegeven:
Np= 400
Ns= 50
Up= 250 V

Gevraagd:
- Us

Oplossing:

Up: Us = Np: Ns

250 V : Us = 400 : 50

Us x 400 = 250 V x 50

Us= 250 V x 50 / 400 = 31,25 Volt

Als je nu de gegeven van 250 verandert, zie je dat de 31,25 ook verandert.

En het feit dat na verloop van tijd oudere electronica gaat afwijken. (brengt me op het idee een trafo open te slopen en eens van binnen te kijken...)
*EDIT:
Binnenkant van een trafo gevonden:
Afbeelding

:bigsmile: Hey dit was lang geleden! heb ik toch niets iets geleerd en onthouden op school! :omg:

Verder een goed idee van dat stukkie stof onder een wagon of trein. Zo'n tip kreeg ik toevallig vandaag van iemand via de mail.
Zorgen dat ie door een badje contact spray rijd, en dan sleept ie het zo over de baan :P
Hou ik in mn gedachten.

Overigens zijn alle foto's van de beginpost niet meer te zien
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Zo Dec 22, 2013 18:00

Klopt, helemaal vergeten dat we geen 220V meer hebben maar 230V, misterie opgelost. Ik ben aan het klooien geweest met mijn computer waardoor bijna alle online foto's zijn geupdate naar 2048 ipv 1024 en een andere bestandsnaam hebben gekregen, dus de linkjes werken niet meer, maar dit wordt opgelost door de beheerders van dit forum, ik heb ze nieuwe linkjes gestuurd, maar dit klusje kost tijd, dus ik wacht geduldig af.
Verder heb ik vandaag eindelijk mijn gele bouwkraan aangepast, ik vind het een geweldige kraan, maar vond de kleur niet zo bij de tijd van mijn baan passen.

Zo was hij:
Afbeelding

En dit heb ik ervan gemaakt:
Afbeelding

Ik ben er zelf erg tevreden mee, past naar mijn idee beter bij de baan.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Dec 24, 2013 0:05

Vandaag weer druk bezig geweest, eerst een ziekauto gemaakt, op basis van de TLC brandweerauto.
Moet de garage bij het ziekenhuis alleen wel wat langer maken, want hij past net niet.

Afbeelding

Afbeelding

En eindelijk de 2 buitenste huisjes een dak gegeven.

Afbeelding

Ze zullen nog wel een aantal keren aangepast worden, maar dit is wel ongeveer zoals ik het in gedachte had.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Di Dec 31, 2013 13:38

Rond de kerstdagen heb ik 2 nieuwe auto's gemaakt, een vrachtwagentje en een taxi.

Afbeelding

Ik zag op de foto, dat hij 2 verschillende koplampen had, ze zijn nu beide geel.

Afbeelding

Na de kerst nog wat kerstverlichting gehaald, goedkope manier om aan leds te komen voor de straat verlichting.
Ik had het goed gezien, de leds passen precies in een Lego tonnetje.

Afbeelding

Nu kwam ik voor het volgende probleem, ik moet nu wel Lego blokjes gaan aanpassen om de bedrading uit het zicht te houden, maar ik heb geen kolomboormachine of draaibank om dit te doen. Hoe was het ook al weer. Met Lego kun je alles maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik alle stoepen verhoogd, om de bedrading van de straatverlichting uit het zicht te houden.

Afbeelding

Nu moet ik nog een hoop blokjes boren en de bedrading aansluiten voor 48 straatverlichting, moet nog wel wat extra onderdelen zien te krijgen om ze geheel af te maken, maar het begin is er.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Wo Jan 01, 2014 22:08

Gisteren al het boor en zaag werk afgemaakt voor mijn lantaarnpaaltjes, vandaag de hele dag bezig geweest met een kabel te strippen. Heb nu weer genoeg draad om verder te gaan met de verlichting en heb dan ook vanavond de eerste 8 paaltjes aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erg blij mee. Snel verder met het volgende groepje.
Albert Einstein
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2275

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Wo Jan 01, 2014 23:20

Nice.... en die led kerstverlichting goed idee. Heb ik nog wel liggen denk ik. :duim:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Jan 02, 2014 0:26

Ik heb net 2e set lampjes aangesloten, nog nooit zo'n lol gehad van 5 euro.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig zat er een gelijkrichter in de aansluitsnoer, zodat ik ze mooi op mijn Marklin trafo kan aansluiten.
Er komen nog 3 lampjes bij de brandweer, maar die komen aan de volgende string van 8 en daar heb ik nu geen zin meer in. Morgen maar weer verder.
Albert Einstein
no avatar
User

Jeroen vW

19

Vr Dec 18, 2009 22:32

Gouda

door Jeroen vW » Do Jan 02, 2014 14:49

Dat is erg leuk gedaan. Zo heb je al een echte stad.
Je zou ook gelakt koperdraad kunnen gebruiken om de lampjes aan elkaar te verbinden. Dat is heel dun en past tussen 2 stenen of plates. Ik heb hier draad waar 94 milli-ampere door kan. Dat is genoeg voor ledjes. Ik vermoed dat ze in serie staan, dat is achter elkaar, en dan gaat er maar 20mA door de rij. Heb je er nog een weerstand bij gezet?

Ik ben naast straatverlichting ook wel eens bezig geweest met lampjes voor in een kasteel. Een soort olielampje oid. Het snoertje zit in het zwarte houdertje door de muur.
Afbeelding
Ik moet alleen nog een manier vinden om het snoer goed weg te werken naar een batterij ofzo iets.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Het ziet er al uit als een echte stad.

mvg
Jeroen
Life is a job you're fired from, unless of course, you quit
Gebruikers-avatar
User

Edwin Westerhof

209

Eastermar

door Edwin Westerhof » Do Jan 02, 2014 20:23

Hoi Jeroen, erg leuke verlichting, goed idee van die gelakte draden. De lampjes komen van zo'n dom kerst verlichting takje met van die duffe doorzichtige roosjes, daarin zaten de op een 24 volts trafo denk ik, deze heb ik er niet bij gehad (showroommodel). Hierin zaten ze in groepjes van 8 lampjes serieel aangesloten en er was al een weerstandje aan het 1 van de 8 ledjes gesoldeerd, dit weerstandje heb ik laten zitten en ze weer in groepjes van 8 aangesloten op mijn trafo welke 18,3 volt levert, dus denk niet dat ze snel stuk gaan zo. Maar ik ga weer verder met aansluiten, hiervoor moet ik eerst 2 voedingsdraden naar achter de berg brengen 1 voor de binnenverlichting (wisselstroom) welke ik met fietslampjes doe in groepjes van 3 of 4 serieel en 1 voor de straatverlichting (gelijkstroom), ik moet nog 3 setjes van 8 aansluiten en dan heb ik mijn hele stad verlicht. Dan nog eens nadenken hoe ik het buitengebied bij de kraan ga aanpakken, maar dat is een zorg voor later.
Albert Einstein
Volgende