9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.

Rijk's railprojecten

Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2027

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

Rijk's railprojecten

door Rijkjavik » Wo Mrt 13, 2019 20:04

Jaren geleden had ik eens een topic over mijn pogingen tot bouwwerken. Helaas was het tot voor kort bij pogingen gebleven. Mijn eerste echte MOC als een AFOL was ook tot nu toe de enige, de Tyrrell P34. Inmiddels zijn we een decennium verder, en is het toch echt gebeurd: ik heb weer een MOC! Jawel! :feest:
Uiteraard blauw, net als de P34.
AfbeeldingKls flat car by Rijk van Voorst, on Flickr

De Kls, een platte wagen die bij verschillende maatschappijen en in verschillende landen wordt gebruikt. Ik heb de mijne gebouwd in de kleuren van Railpro (niet te verwarren met ProRail), die ze gebruikt voor het vervoer van onder andere dwarsliggers en spoorstaven. Gebouwd op schaal 1:45. Geheel op de kop gebouwd, met de wielstellen als uitzondering.

Ik ben van plan actiever te worden met het bouwen, vandaar dat ik het wel waard vond een nieuw topic te openen. Hierin zal ik zo nu en dan ook nog wel WiP's tonen, maar ik ben wel van plan meer modellen in ABS te voltooien. In elk geval werkte het voor deze wagen. Ben ik al jaren op sommige projecten aan het kauwen, dit project heb ik in hooguit drie weken voltooid. En tijdens de eerste rijtest over de krappe bochten en wissels verdween hij niet eens in een blauwe explosie! :D
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3698

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

Re: Rijk's railprojecten

door sanderkoenen » Do Mrt 14, 2019 8:21

Mooie en realistische wagon. :duim:
Ik zal eens letten op het vrachtverkeer en kijken of ik deze kan spotten. :wink:
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2027

Ede

door Rijkjavik » Za Mrt 16, 2019 15:20

Dank je. :) Ik weet niet of hij veel voorkomt in het dagelijkse vrachtverkeer. Ik ben daar niet echt van op de hoogte (ik kwam er jaren later pas achter dat het postvervoer was gestaakt, en dat Ede een huckepackterminal had wist ik ook pas zo rond de sluiting) maar ze zijn wel veel in werktreinen te vinden. Langs de A1 bij Voorthuizen staat er volgens mij eentje in het geel. Railpro gebruikt er trouwens ook eentje met een 20' container met een generator en watervoorraad voor het stofvrij storten van ballast. De platte wagen staat dan ergens in het midden van een lange rij zelflossers.

Die dingen rijden niet vanzelf, en dus ben ik ook vast begonnen met het ontwerpen van een locomotief. Ik heb een poosje terug een 6-brede V60 rangeerloc in de kleuren van Volkerrail gebouwd, en mijn eerste idee was dan ook een V60 op schaal te bouwen. Ik heb het nog steeds als optie, en op schaal krijgt hij (of zij?) een 6-brede huif. Dus dat wordt makkelijk om alle benodigde apparatuur in kwijt te kunnen. Hoewel? Ik dacht aan een ontkoppelaar, zoals Selander dat ook doet, maar dan begint het krap te worden denk ik.
Maar de V60 is een rangeerlocomotief. Met artistieke vrijheid kan je die prima over de hoofdbaan laten tuffen, maar ik wil een grotere machine. Ik kwam bij de Deutz van Strukton uit. Eén van die machines is ook toegelaten op de hoofdlijnen, en vorige week ben ik foto's van die machine (Monique) gaan maken van details die ik niet op Google kon vinden, zoals de bovenkant van de huiven. Helaas was het slecht weer, dus mooie foto's zijn het niet, maar ik kan er wat mee. Ook heb ik er een tekening van de Gottwald spoorkraan aan overgehouden, die naast Strukton ook in gebruik is bij Bam Rail en Volkerrail. Die bewaar ik voor later. Ik heb grootse plannen, maar ik kan beter niet teveel hooi op mijn vork nemen.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Raised

Rang

premium

premium
659

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

door Raised » Ma Mrt 18, 2019 12:10

Rijkjavik schreef: Ik heb het nog steeds als optie, en op schaal krijgt hij (of zij?) een 6-brede huif. Dus dat wordt makkelijk om alle benodigde apparatuur in kwijt te kunnen. Hoewel? Ik dacht aan een ontkoppelaar, zoals Selander dat ook doet, maar dan begint het krap te worden denk ik.

Ja, Thomas Selander heeft wel wat mooie dingen bedacht daarin, oa. deze en deze. Lang, lang geleden heb ik ook eens een ontkoppelaar bedacht, die zou kunnen werken als je voor het andere wielstel gewoon een Lego Train motor gebruikt. Zelfde als die Line-actuator van Selander, maar net iets anders, want gebruik makend van de Micro Motor. Je zou zelfs eens kunnen kijken naar een Line-actuator maar dan aangedreven door een Micro Motor ipv een PF motor. Dat bespaart flink op ruimte. En over het algemeen is 1 Lego Train motor meer dan sterk genoeg.
Gebruikers-avatar
User

Enrico7676

Rang

premium

premium
78

Zo Nov 19, 2017 20:16

door Enrico7676 » Ma Mrt 18, 2019 16:30

Hij is echt heel goed gelukt! Nu een hele stam en achter een NS 600 :lol:
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2027

Ede

door Rijkjavik » Za Mrt 23, 2019 18:58

Enrico7676 schreef:Hij is echt heel goed gelukt! Nu een hele stam en achter een NS 600 :lol:

Dank je!
Ik wilde een opmerking maken over dat bruine rongenwagens beter achter een NS 600 passen, maar toen besefte ik dat Railpro ook een NS 600 heeft en Strukton ook eentje heeft gehad. :)
De bladveren van een 600 zijn een beetje een dingetje voor mij. Dit onderdeel heb ik al voorbij zien komen, en iemand gaf mij ook de tip om die te gebruiken, maar ik ben bang dat het dan te lomp wordt.
Bovendien is de 600 door zijn constructie nogal afhankelijk van spul van derde partijen. De grote wielen bijvoorbeeld. De officiële Lego wielen zijn te groot, en BBB medium zijn te klein. En de wielen van Shupp kosten een klein fortuin... Ook zal ik onderdelen moeten aanpassen, en dat is eigenlijk tegen mijn principes. Maar het is de enige optie als ik hem smaller dan 10 noppen wil krijgen.

Flickr