CAD-vragen en tips

Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Za Jan 24, 2009 18:54

Opmeer

Re: CAD-vragen en tips

door konajra » Wo Jul 11, 2012 20:07

Ik heb ook MLCAD 3.30. Ik snap dat je benieuwd bent naar mijn file :wink:

PB je mail adres maar. Stuur ik je hem voor deze keer toe. Als je belooft er verder niets mee te doen :)
"Remember compliments you receive. Forget the insults.
If you succeed in doing this, tell me how." -Baz Luhrman-

Al mijn Mocs : Flickr
Mijn website: www.konajra.com
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4065

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Zo Jul 15, 2012 19:27

Vraag. Ik werk met meerdere submodellen. Dat bevalt goed, echter is er een manier om de het totale model te zien ?
Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Opmeer

door konajra » Zo Jul 15, 2012 19:54

Dat kan:

Bovenin de menubalk staat een knop: Multipart. daar klik je vervolgens op nieuw model.

Daarna kun je mbv "importeer model" je submodellen importeren en kun je ze samenvoegen op de werk stage. Naam geven en opslaan.

Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5652

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Vr Sep 07, 2012 22:14

Ik ben iets in MLcad aan het tekenen. En ik denk dat ik wat dingen twee keer op dezelfe positie heb staan. Is er een commando duplo's te verwijderen?
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Vr Sep 07, 2012 23:48

Duplo verwijderen uit je Ldraw ontwerp?
;-)
Niet dat ik weet. Beste optie die ik kan bedenken is om in MLCad de file op positie te sorteren. Als je er dan doorheen leest vallen onderdelen met exact dezelfde coordinaten wel op. Als de file groot is kan je hem ook in excel importeren en dan met conditional formatting de de dubbele eruit vissen.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Laurens200

261

Zo Sep 17, 2006 20:04

door Laurens200 » Za Sep 08, 2012 19:09

Als je 'Draw to selection only' (geel potloodje met een sterretje erachter) aanvinkt, zijn alleen de onderdelen zichtbaar totaan het geselecteerde onderdeel.

Hiermee gaat op volgorde zetten een stuk makkelijker.

Als je de lijst doorscrolt met 'pagedown' op je toetsenbord, zie je de onderdelen er een voor een bijkomen. Als er niets bijkwam, was het een dubbele.
What's NXT? Update: It's EV3!
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3465

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Ma Sep 10, 2012 22:29

Ik ben van een redelijk groot model dat ik in MLCad ontworpen hebben aan het proberen bouw instructie's In LPUB (laatste versie) te maken.

Pagina 1-->goed; WYSIWYG dus saven de hap..
Pagina 2-->goed; WYSIWYG file dus ook tussentijds ff saven..

Terug naar pagina 1: alles staat weer op een andere plek.
Call-outs verschoven, parts verschoven, waarschuwing LDView werkt niet meer, LDview werkt gewoon,...mann!! Wordt er nu een beetje krieggelig van..

Adviezen?

René
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Ma Sep 10, 2012 23:56

Als wysiwyg gekke dingen doet dan is het antwoord meestal 'back to basics'; met de tekst editor aan de slag. Het is een tijdje terug maar ik ben een tijdje bezig geweest met LPub commando's en uiteindelijk lukte het me aardig om het laten doen wat ik wilde.
Als je me de file stuurt wil ik er wel eens naar kijken?
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3465

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Di Sep 11, 2012 1:31

@Duq

Stuur je mailadres even naar rene punt kok kringeldingeltje planet punt nl
De bijlage functie bij de PM blieft geen *.mpd files.
Graag je adviezen per PM..

Bijvoorbaat dank:

René
Laatst gewijzigd door WvdP op Di Sep 11, 2012 8:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Reden: weergave mailadres aangepast om spam te voorkomen
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Wo Aug 04, 2004 21:48

Sassenheim

door Sjaacko » Di Sep 11, 2012 10:31

Als je op pagina 2 misschien global settings hebt gedaan past LPub dat ook toe op vorig pagina's. Misschien is het dialoog venster je niet opgevallen: "Apply changes to this step only?". Bij Nee (default volgens mij) kiezen wordt het een Global setting. Ja is alleen voor de stap (of pagina) uiteraard.

Wellicht dat Duq er uit komt, anders kijk ik ook nog even.
Alles over LDraw, MLCad, LDCad en LPub in het Nederlands! Surf naar: http://www.binarybricks.nl/
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Wo Sep 12, 2012 15:14

Ik ben er nog niet verder mee gekomen. Mijn LPub is zo traag als dikke s****t. Het maakt niet uit hoe groot de file is, het kost 2 minuten om een stap opnieuw te tekenen. Iemand een idee waar dat aan ligt?

In de comments die LPub in de file zet kan je zien of een setting 'Global' of 'Local' is. In principe zouden alle global settings aan het begin van je file moeten staan.
Oudere versies van LPub 4 wilden ook nog wel eens onvoorspelbare dingen doen als je bepaalde settings niet expliciet in de file had staan. Als ik het me goed herinner waren dat settings voor schaal en afmetingen van de pagina.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Vr Sep 14, 2012 8:06

Update: Na een avondje schoppen tegen Lpub en LDView gedraagt LPub zich nu weer normaal. Geen idee wat uiteindelijk de beslissende stap is geweest maar dat maakt me ook niet uit: het werkt weer.
Al zoekende naar een oplossing kwam ik dit draadje op Ldraw.org tegen. Blijkbaar ben ik niet de enige die last heeft (gehad) van een trage LPub op Windows 7...
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Vr Sep 14, 2012 8:49

Ook bij mij is LPub even traag geweest. Op windows 7 én XP.
Dit ligt dus niet aan LPub maar aan LDView.
Alles over LDraw, MLCad, LDCad en LPub in het Nederlands! Surf naar: http://www.binarybricks.nl/
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5652

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Za Sep 15, 2012 0:16

MLcad vraagje: Ik moet vaak een onderdeel kopieren. Dus ctrl muisklik en verslepen. Is er een stand zodat ik de ctrl niet hoef in te drukken de hele tijd. Dus alles wat ik oppak wordt dan automatisch gekopieerd.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Za Sep 15, 2012 9:39

Ik doe meestal CTRL+C, CTRL+V en dan kan je het nieuwe onderdeel verplaatsen.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3465

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Za Sep 15, 2012 22:25

Zo na wat adviezen en een paar uurtjes expirimenteren heb ik denk ik nu een platform waarbij de programatuur redelijk stabiel en voorspelbaar reageert.

Op advies van Jaco:
- heb ik uit de namen van de submodellen de spaties verwijdert,
- heb ik alle submodellen hernoemd in de volgorde van apperance.
Dit heeft ervoor gezorgd dat LDView en LPUB (tot nu toe) geen foutmeldingen meer geven.

Verder blijkt:
- op het moment dat je gaat schuiven met de multi-step op de pagina (dat doe ik al meteen op de eerste pagina) word er in dit eerste multi-step placement commando een variabele opgeslagen. Echter als je gaat schuiven met de multi-step op een andere pagina, dan veranderen de waarden van de variabelen in de eerste stap. Oplossing: bij aanvang van iedere multi-step steeds even het locale commando (LPUB MULTI_STEP PLACEMENT CENTRE PAGE INSIDE <X><Y>) achter het aanvangstcommando van de multi-step (LPUB MULTI_STEP BEGIN) er handmatig bij plaatsen. (zie onderstaande afbeelding)

Afbeelding
(klikbaar)

Diverse malen een aanvang gemaakt, en ik heb en houd een stabiel platform om te werken.

@Jaco:
Je had met een file gestuurd waarbij de GLOBAL settings in het begin van het file waren vermeld. Hoe doe je dat? Handmatig? Ik zie namelijk bij mezelf dat er geen GLOBAL settings in het file worden weergegeven.

Allen die hebben meegedacht, bedankt!!!
:duim:

René
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3465

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Zo Sep 16, 2012 2:45

Rene.Kok schreef:@Jaco:
Je had met een file gestuurd waarbij de GLOBAL settings in het begin van het file waren vermeld. Hoe doe je dat? Handmatig? Ik zie namelijk bij mezelf dat er geen GLOBAL settings in het file worden weergegeven.

Even beide files naast elkaar gelegt, klein half uurtje staren en proberen, en ik ben eruit! :omg:
Ik denk dat het maken van de bouwinstructie Unimog nu, poepezonderdouwe zou moeten (kunnen) zijn.
Saskia heeft een schitterende achtergrond gemaakt, duzzzz..............laat u verrassen!

Nogmaals een ieder die geadviseerd heeft, bedankt!!
We houden u op de hoogte!

René
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3465

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Ma Sep 17, 2012 11:15

Ook uitgevonden:

- Pointers aan de call-outs kunnen een ramp zijn. Vaak gaat het goed, en plaatst het programma een mooie pijl, maar als ie het op de heupen heeft, dan is het ook werkelijk hopeloos. Ik heb dat trouwens al enkele jaren dat ik merk dat er iets is waardoor een pointer hopeloos de verkeerde kant op blijft wijzen, hoe vaak ik het commando ook aanpas, hoe vaak ik het ook in het scherm verbeter. Ik vindt het kont lijken als er dan wel en dan geen pointer bij staat, dus dan maar helemaal geen pointers.

-Submodellen gebruiken scheelt veel tijd in MLCad maar kunnen een ramp zijn in LPUB. Als een submodel in één stap worden verwerkt dan werkt dat perfect. Wil je echter een submodel in meerdere stappen gebruiken dan gaat LPUB over het theewater.

Plaats je een submodel in zeg maar stap 1 dan slaat LPUB van de betreffende call-out de instellingen op in het submodel deel. Plaats je hetzelfde submodel in zeg maar stap 4, en maak je de instellingen van de call-out anders dan die in stap 1, dan ploft LPUB die commando's er gewoon bij tussen. Ofwel de call-out in stap 1 gaat weer over het theewater. Advies: submodellen die niet in één stap worden verwerkt moeten ondanks dat ze hetzelfde zijn, een verschillende naam hebben.

Ben dus nu eerst weer bezig het MLCad file aan te passen. Al met al valt er met de programatuur nu goed te werken. Tis af en toe nog wel GVD, maar achteraf zie je/merk je tenminste wat je fout hebt gedaan.

Progressie:
Afbeelding
(klikkerdeklik)

René
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Ma Sep 17, 2012 12:04

Rene.Kok schreef:Verder blijkt:
- op het moment dat je gaat schuiven met de multi-step op de pagina (dat doe ik al meteen op de eerste pagina) word er in dit eerste multi-step placement commando een variabele opgeslagen. Echter als je gaat schuiven met de multi-step op een andere pagina, dan veranderen de waarden van de variabelen in de eerste stap. Oplossing: bij aanvang van iedere multi-step steeds even het locale commando (LPUB MULTI_STEP PLACEMENT CENTRE PAGE INSIDE <X><Y>) achter het aanvangstcommando van de multi-step (LPUB MULTI_STEP BEGIN) er handmatig bij plaatsen. (zie onderstaande afbeelding)

Klopt. Dit is een bug in LPub. Je moet in andere meerder gevallen wel eens zelf code op de goed plek zetten. Je oplossing die je noemt is ook de enige en juiste.
Rene.Kok schreef:@Jaco:

In jouw geval handmatig gedaan. Normaal gesproken stel ik zelf al veel dingen in voordat ik verder ga met instructies. Je moet dan wel met een onderdeel beginnen in je file en niet met een submodel zoals je in eerste instantie had gedaan.
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Ma Sep 17, 2012 12:13

:duim: Lekker bezig Rene? :P
Rene.Kok schreef:Ook uitgevonden:
- Pointers aan de call-outs kunnen een ramp zijn. >KNIP<

Klopt. Ik bewerk mijn PDF ook mestal achteraf in Acrobat (ben via werk in het "gelukkige bezit" van Acrobat Professional).
Rene.Kok schreef:-Submodellen gebruiken scheelt veel tijd in MLCad maar kunnen een ramp zijn in LPUB. Als een submodel in één stap worden verwerkt dan werkt dat perfect. Wil je echter een submodel in meerdere stappen gebruiken dan gaat LPUB over het theewater.

Plaats je een submodel in zeg maar stap 1 dan slaat LPUB van de betreffende call-out de instellingen op in het submodel deel. Plaats je hetzelfde submodel in zeg maar stap 4, en maak je de instellingen van de call-out anders dan die in stap 1, dan ploft LPUB die commando's er gewoon bij tussen. Ofwel de call-out in stap 1 gaat weer over het theewater. Advies: submodellen die niet in één stap worden verwerkt moeten ondanks dat ze hetzelfde zijn, een verschillende naam hebben.

Ook dit klopt. Oorzaak is dat LPub de settings in een submodel en callout letterlijk "in de file" van het submodel zet en dat dus ook maar één keer kan doen. Ook het gebruik van gespiegelde submodels kan lastig zijn. Ik gebruik daarom altijd meerder instaties van een submodel in het uiteindelijke voorbeeld.
Tip voor spiegelen: alle onderdelen van een submodel groeperen en dan de groep als onderdeel behandelen (plaatsen en spiegelen). Dan de-groeperen en eventueel plakken in een nieuw submodel.
Rene.Kok schreef:Ben dus nu eerst weer bezig het MLCad file aan te passen. Al met al valt er met de programatuur nu goed te werken. Tis af en toe nog wel GVD, maar achteraf zie je/merk je tenminste wat je fout hebt gedaan.
Progressie:
Afbeelding
(klikkerdeklik)
:duim: Ziet er gelikt uit!
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3465

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Za Sep 22, 2012 8:53

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

door JunkstyleGio » Za Sep 22, 2012 9:03

:duim: Zo hé!
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Opmeer

door konajra » Za Sep 22, 2012 9:04

Knap werk René :duim: . Daar zitten heel wat uren in, denk ik zo maar.

Gebruikers-avatar
User

Evert-Jan

197

Do Aug 18, 2005 9:06

Houten

door Evert-Jan » Vr Okt 05, 2012 20:31

Ben net begonnen met MLCad.
3d aanzicht:
Afbeelding

Echter, het is lastig verder bouwen, doordat bijvoorbeeld het perspectief in het zijaanzicht ontbreekt.
Kijk:
Afbeelding

Liefst zou ik in 3d verder bouwen.
Maar dat kan het programma (logischerwijs) niet aan.
Wat is de oplossing hiervoor?
Verder met submodels?
Gebruikers-avatar
User

legolijntje

1018

Ma Feb 21, 2011 8:55

Omgeving Utrecht

door legolijntje » Vr Okt 05, 2012 20:59

Ik weet niet zo veel van MLcad, ik zou je eerder aanraden om sr3d builder te gaan gebruiken; de gemakken van ldd en de compleetheid van LDraw
Als je vragen hebt over sr3d; stel ze gerust :duim:
Mijn...
...Brickset
...Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4065

Groene hart

door aawsum » Vr Okt 05, 2012 21:20

sr3d zal best een mooi programma zijn, maar het werkt niet.
Als ik het probeer te gebruiken, dan crashed het bij opkomen screensaver, locken screen, of tijdelijk een ander programma de focus geven. Iets dat je met windows regelmatig gebeurd.
Dit is een bekend issue, maar klaarblijkelijk niet interessant genoeg om te resolven.
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Vr Okt 05, 2012 21:41

Wat dacht je van het bovenaanzicht te gebruiken en het 3D beeld daarnaast?

SR3D builder is prachtig maar vergt een krachtige computer en een videokaart met hoge eisen.
Daarnaast crasht het regelmatig inderdaad, en is het voor het bouwen van een huis te complex IMHO.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5538

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Vr Okt 05, 2012 21:50

kun je niet tijdelijk wat onderdelen een andere kleur geven. Dan zie je iets beter waar je mee bezig bent.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Evert-Jan

197

Houten

door Evert-Jan » Za Okt 06, 2012 6:28

Bedankt voor het meedenken!

Mijn reactie:
- Ik hou het voorlopig op MLCad.
- Bovenaanzicht gebruik ik uiteraard ook.
- Ik ga de haakse muren een andere kleur geven.
Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Opmeer

door konajra » Za Okt 06, 2012 7:19

Het probleem van Evert-Jan heb ik met mijn schepen ook. Ik gebruik LDview, Ldraw model opslaan en openen in LDview. Zo kun je het vanuit elke hoek bekijken. Iets meer werk misschien, maar ik vind het prettiger werken dan het 3d venster van Ldraw zelf.

Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Za Okt 06, 2012 8:27

MOCkingBird schreef:kun je niet tijdelijk wat onderdelen een andere kleur geven. Dan zie je iets beter waar je mee bezig bent.

Dat is een goeie! Ook nuttig als je met technic e.d. werkt. Maak onderdelen gewoon roze ofzo, dan kan je het goed bekijken.
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Za Okt 06, 2012 8:31

konajra schreef:Het probleem van Evert-Jan heb ik met mijn schepen ook. Ik gebruik LDview, Ldraw model opslaan en openen in LDview. Zo kun je het vanuit elke hoek bekijken. Iets meer werk misschien, maar ik vind het prettiger werken dan het 3d venster van Ldraw zelf.

Snap ik. Dat doe ik ook. In LDview kan je een zwieper geven en dan draait je model constant rond. En de tekening is ook mooier en duidelijker. In MLCad zal je elke keer moeten klikken om het 3D beeld te veranderen en toegegeven: waar je moet klikken en hoe je moet slepen om vanuit een bepaalde hoek te kijken is vaak onvoorspelbaar.
LDview open laten staan met je model geladen en dan in MLCad bewerken, opslaan en dan in LDview met F5 opnieuw laden is het snelst.
Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Opmeer

door konajra » Za Okt 06, 2012 9:31

bij mij staan inderdaad Ldraw en Ldview ook samen open. Na een x aantal stenen sla ik mijn werk op en bekijk ik het in Ldview.

Gebruikers-avatar
User

Evert-Jan

197

Houten

door Evert-Jan » Do Okt 11, 2012 22:42

Ik ben eerst de buitenmuren aan het tekenen:
Afbeelding
Maar langzamerhand dringt het besef door dat dat misschien helemaal niet handig is.
Als ik de 4 kanten dicht heb, dan wordt het lastig om binnenmuren te tekenen, of niet?

Kun je misschien ook onderdelen tijdelijk verbergen of doorzichtig maken?
Of is het handiger om delen tijdelijk aan de kant te schuiven? Of meer werken met submodules?
Ik ben benieuwd hoe anderen hier mee om gaan.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4065

Groene hart

door aawsum » Vr Okt 12, 2012 6:40

Je kunt met sub modellen werken. Als je bijvoorbeeld met de buitenkant klaar bent, dan maak je een nieuw submodel (menufunctie submodellen) aan. In feit begin je dan helemaal leeg, en kun je als basis één van de submodellen gebruiken. Deze vind je terug in de bricklijst onder het kopje "models".

Wellicht is het handiger om niet alle 4 de muren als 1 submodel te maken, maar bv van elke muur afzonderlijk een submodel te maken. Zo kun je wat makkelijk spelen.

Als ik de submodellen op zijn plaats heb staan, dan kun je ze ook vrij gemakkelijk hiden of even weghalen, het is namelijk maar 1 blokje (bij wijze van). Just my 50ct
Gebruikers-avatar
User

Evert-Jan

197

Houten

door Evert-Jan » Vr Okt 12, 2012 9:26

Bedankt voor je 50 centen. :wink:
Ik ga die submodellen uitproberen...
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Za Nov 10, 2012 23:13

Ik kan de RC/PF trein motor niet vinden. Weet iemand of x1688/x1688a bestaat als Ldraw part?
Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Opmeer

door konajra » Di Nov 13, 2012 10:30

Iemand een idee waar deze Afbeelding zich in Ldraw bevindt. In mijn vorige versie had ik de functie "zoek". Daar voerde ik het .dat nummer in en dan vond ik het onderdeel.

In de laatste Ldraw versie die ik nu heb, zit die er niet meer :( bovendien zijn er een aantal elementen die nu een ander nummer hebben. Dus heel veel van mijn modellen missen nu onderdelen die ik met de hand allemaal moet veranderen. Stenen zoals de brick 1 x 1, plates 1 x 1 en cheeseslopes hebben allemaal een ander nummer, die de nieuwste versie niet herkend)

Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Di Nov 13, 2012 10:47

Hoewel het misschien onlogisch lijkt is dit onderdeel "Dish 2 x 2". Onderdeelnummer 2654 of 54196 (voor nieuwe transparante versie).
Vroeger viel dit onderdeel onder de categorie "Boat"...
Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Opmeer

door konajra » Di Nov 13, 2012 10:50

:duim: en ik inderdaad zoeken onder boat, plate tile etc..... bedankt

VorigeVolgende