CAD-vragen en tips

Gebruikers-avatar
User

HJR-Holland

4486

Do Jul 17, 2003 19:00

Dordrecht

Re: CAD-vragen en tips

door HJR-Holland » Zo Nov 23, 2014 9:53

dip schreef:Dat moet dan wel mogen... Er zijn genoeg bedrijven waar IT beheer gewoon alles op slot zet. Kun je gewoon niks installeren.

Jij snapt het :duim:
my FLICKR account
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Zo Nov 23, 2014 12:52

Waarom zou je Lego apps op je werk machine willen installeren? Daar heb je toch je eigen laptop/PC voor?
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

HJR-Holland

4486

Dordrecht

door HJR-Holland » Zo Nov 23, 2014 14:35

Omdat ik liever niet Europa rondtrek met twee laptops; één laptop en één privé Ipad vind ik ruim voldoende...
my FLICKR account
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5252

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Zo Nov 23, 2014 14:50

Misschien een ideetje? Installeer CAD op een externe harde schijf of een grote usb stick en koppel die aan de laptop en bouwen maar.

Op deze wijze kon ik CAD gebruiken op school. Kon daar ook niks installeren.
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

HJR-Holland

4486

Dordrecht

door HJR-Holland » Zo Nov 23, 2014 20:59

BrickJohannes schreef:Misschien een ideetje? Installeer CAD op een externe harde schijf of een grote usb stick en koppel die aan de laptop en bouwen maar.

Op deze wijze kon ik CAD gebruiken op school. Kon daar ook niks installeren.

Heb een 64 Gig USB stick, dus kan het altijd eens proberen :duim:
my FLICKR account
no avatar
User

Jan Groen

535

Ma Jan 10, 2005 21:08

Spijkenisse

Welk programma voor 3D bouwen?

door Jan Groen » Za Apr 11, 2015 12:55

Wie kan mij helpen met het volgende? Ik wil gaan beginnen met het op de computer gaan "ontwerpen" / bouwen van Lego-modellen die voor een groot gedeelte bestaan uit Technic onderdelen.

Welk programma kan ik hier het beste voor gebruikten? Ik wil hervormende kunnen:
- Modellen in 3D op de computer bouwen;
- Tijdens het bouwen functies zoals sturen en aandrijvingen testen / bekijken;
- Partslist maken als het model klaar is;
- 3D-aanzichten maken van het model en / of bepaalde delen daarvan (zoals alleen de aandrijflijn).
bedenk en maak!
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Za Apr 11, 2015 22:23

Je kan 1, 3 en 4 met MLCad maar 2 zeker niet. Ik geloof dat dat met SR 3D Builder wel kan maar dat programma heb ik zelf nog nooit gebruikt.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3570

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Zo Apr 19, 2015 18:54

SR 3D builder wordt niet meer geüpdatet omdat de maker er niet meer is. Er is wel een ander programma dat er op lijkt en het eigenlijk zo'n beetje opvolgt, maar daarvan weet ik helaas de naam niet. Maar SR 3D builder was wat meer gericht op Technic en daarmee kon je ook de functies in actie zien. Ik vond het zelf echter nooit lekker werken. Als ik aan iets draaide ging altijd het verkeerde meedraaien.

Zelf gebruik ik MLCad + LDView (+ LPub voor de instructies). Als je met submodellen werkt dan kan MLCad niet tellen en kun je de partslijst beter door LDView laten maken.

Neem wel echt goed de tijd voor het leren werken met het een en ander, vooral als je dergelijke programma's niet gewend bent :)
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Wo Aug 04, 2004 21:48

Sassenheim

door Sjaacko » Ma Apr 20, 2015 6:42

Erik Leppen schreef:SR 3D builder wordt niet meer geüpdatet omdat de maker er niet meer is.

Er niet meer is? Als in overleden?

Erik Leppen schreef:Er is wel een ander programma dat er op lijkt en het eigenlijk zo'n beetje opvolgt, maar daarvan weet ik helaas de naam niet. Maar SR 3D builder was wat meer gericht op Technic en daarmee kon je ook de functies in actie zien. Ik vond het zelf echter nooit lekker werken. Als ik aan iets draaide ging altijd het verkeerde meedraaien.

Bedoel je wellicht LDCad? Daar zit ook wel iets in met animatie.
SR3D building heb ik nooit aan de praat gekregen omdat je daar zo'n forse PC en videokaart voor nodig hebt.

Erik Leppen schreef:Zelf gebruik ik MLCad + LDView (+ LPub voor de instructies). Als je met submodellen werkt dan kan MLCad niet tellen en kun je de partslijst beter door LDView laten maken.

Neem wel echt goed de tijd voor het leren werken met het een en ander, vooral als je dergelijke programma's niet gewend bent :)

Klopt. Gelukkig zijn er genoeg tutorials e.d. te vinden.
Alles over LDraw, MLCad, LDCad en LPub in het Nederlands! Surf naar: http://www.binarybricks.nl/
no avatar
User

mzzl1988

Rang

Nieuw

Nieuw
6

Vr Mei 08, 2015 11:55

door mzzl1988 » Ma Mei 25, 2015 11:55

Goedemiddag,

vraagje van mijn kant uit, ik zou graag ook beginnen met het tekenen van mijn eigen bouwsels..nu kom ik via diverse fora alleen maar programma's tegen voor windows...jullie raden het al, weer zon gekkerd :freaked: met een MAC computer...

nu is dus mijn vraag: bestaat er software voor mac zonder dat ik mijn computer moet omtoveren tot een windows tikdoos?

bedankt alvast
Gebruikers-avatar
User

Ludo Visser

275

Za Okt 01, 2005 17:21

Den Haag

door Ludo Visser » Ma Mei 25, 2015 13:50

mzzl1988 schreef:Goedemiddag,

vraagje van mijn kant uit, ik zou graag ook beginnen met het tekenen van mijn eigen bouwsels..nu kom ik via diverse fora alleen maar programma's tegen voor windows...jullie raden het al, weer zon gekkerd :freaked: met een MAC computer...

nu is dus mijn vraag: bestaat er software voor mac zonder dat ik mijn computer moet omtoveren tot een windows tikdoos?

bedankt alvast

Ik heb ook een Mac. Ik gebruik meestal LEGO Digital Designer (http://ldd.lego.com/nl-nl/) om een basis in elkaar te zetten. Door de snap-functie van LDD kan ik daarmee snel iets in elkaar zetten. LDD heeft echter lang niet alle onderdelen, dus nadat ik de basis in elkaar heb, exporteer ik het model naar LDR formaat, waarna ik Bricksmith (http://bricksmith.sourceforge.net) gebruik om het af te maken.
LDView en LPub bestaan ook voor Mac, als je instructies wil gaan maken.

Succes!
no avatar
User

henriwichhart

55

Vr Mrt 01, 2013 0:32

door henriwichhart » Zo Aug 09, 2015 13:28

Gisteren Windows 10 geinstalleerd en mlcad, ldview en ldpub werken onder windows 10.
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

door JunkstyleGio » Di Aug 11, 2015 0:14

LDD, POV ray en LDDtoPOV ook!
Dus we mogen weer aan de rendering!!
Afbeelding
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Wo Aug 19, 2015 18:50

henriwichhart schreef:Gisteren Windows 10 geinstalleerd en mlcad, ldview en ldpub werken onder windows 10.

Uiteraard. Dat werkt allemaal zelfs op Windows 95! (hoewel niet al te snel... ;-) )
Alles over LDraw, MLCad, LDCad en LPub in het Nederlands! Surf naar: http://www.binarybricks.nl/
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3211

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Vr Aug 21, 2015 17:35

Ik vroeg me af of er ook een Lego-steentjes-bouw-programma bestaat voor op de tablet (android). Weet iemand misschien. Ik heb alleen in de app store gekeken.
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Za Aug 22, 2015 9:39

LegoRK schreef:Ik vroeg me af of er ook een Lego-steentjes-bouw-programma bestaat voor op de tablet (android). Weet iemand misschien. Ik heb alleen in de app store gekeken.

Niet dat ik weet. Er zijn wel "viewers" en voor de iphone of iPad is er brickpad waarmee je ldraw bestanden kunt bekijken inclusief bouwstappen.
Een bouw app zou overigens wel groot worden en zwaar. De elementen kunnen wel online opgehaald worden.
Er zijn wel online bouw saas oplossingen via een browser tegenwoordig. Die staan vaak in de kinderschoenen. Die zouden in principe op elk apparaat met een browser werken, ware het niet dat je vaak een opengl videokaart nodig hebt en ik weet niet of een Android ding dat heeft.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3465

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Wo Sep 30, 2015 8:31

Na 3 weken aan een ontwerp te hebben gewerkt, ben ik zo ver dat ik een onderdelenlijst kan/moet gaan maken. Echter zie ik bij de submodellen in de *.csv, ook telkens weer de onderdelen vermeld staan die gebruikt worden in de assembly waarin dit submodel wordt toegepast. Ofwel heb ik dus geen reet aan zo een lijst.

Ik meen me van vroeger te herinneren dat de lijst wel enige bewerking behoefde, maar zo een zooi als het nu is heb ik (naar ik kan herinneren) nog niet eerder meegemaakt.

Zijn er alternatieven om een BOM uit een MLCad file te maken?

René
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Wo Sep 30, 2015 8:37

Het kan met verschilldende programma's

LPub
Nadeel: geen part nummers.
Voordeel: wel mooie plaatjes van elke onderdeel met aantal.

LDView
Voordeel: netjes een lijst met nummers, kleuren en plaatjes vanaf Peeron
Nadeel: niet alle onderdelen staan op Peeron (=oud), dus niet van elk onderdeel zie je een plaatje.

Brickstore: importeer het LDraw bestand.
Nadeel: onderdelen met andere nummers handmatig corrigeren
Voordeel: meteen een lijst voor Bricklink e.d.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3465

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Za Okt 03, 2015 10:38

LDVIEW did it!
Sjaacko, bedankt!

René
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Za Okt 03, 2015 11:03

Rene.Kok schreef:LDVIEW did it!
Sjaacko, bedankt!

:D Graag gedaan!
no avatar
User

henriwichhart

55

Vr Mrt 01, 2013 0:32

Lpub3D loopt iedere keer vast

door henriwichhart » Vr Jan 22, 2016 23:55

Lpub3D loopt iedere keer vast, wat kan ik hier aan doen?
Het programma werkt ook heel erg traag.
Ik werk met windows 10

Oplossingen zijn van harte welkom.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3465

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Di Mrt 29, 2016 7:24

Weet iemand misschien of het mogelijk is een SolidWorks file om te zetten in *.dat file?
Het STL2DAT programma dat via LDRAW.org te downloaden is, is me te beperkt.
Zijn er alternatieven?

René
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

Re: Lpub3D loopt iedere keer vast

door Sjaacko » Di Mrt 29, 2016 7:38

henriwichhart schreef:Lpub3D loopt iedere keer vast, wat kan ik hier aan doen?
Het programma werkt ook heel erg traag.
Ik werk met windows 10
Oplossingen zijn van harte welkom.

LPub3D is nog in ontwikkeling en het kan daarom voorkomen dat het een keer vast loopt.
Dat het iedere keer gebeurd, is vreemd.
Omschrijf eens wat je doet?
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Di Mrt 29, 2016 7:41

Rene.Kok schreef:Weet iemand misschien of het mogelijk is een SolidWorks file om te zetten in *.dat file?
Het STL2DAT programma dat via LDRAW.org te downloaden is, is me te beperkt.
Zijn er alternatieven?
René

Voor zo ver ik weet, is dat de enige tool die dat kan.
Er zijn meer tools die diverse formaten kunnen omzetten naar LDraw.
Misschien kan je met een tussenstap werken?
Bijvoorbeeld eerst van SolidWorks naar 3DStudio of Maya (oid) en dan naar DAT. Volgens mij kan dat ook.
Kijk anders eens op de LDraw forums bij tools:
http://forums.ldraw.org/list.php?19
http://forums.ldraw.org/index.php?7
http://forums.ldraw.org/list.php?24

Hier is een aardige discussie over een conversie:
http://forums.ldraw.org/read.php?19,183 ... #msg-18362
no avatar
User

Bricks787

14

Zo Okt 23, 2016 9:28

door Bricks787 » Ma Okt 24, 2016 15:35

Beste Forumleden,

Als beginnend MLCAD LEGO ontwerper vroeg ik mij af of er ook een mogelijkheid is om in MLCAD een bijvoorbeeld Bricklink/Brickstore XML onderdelenlijst van een origineel bestaand LEGO model in te laden, zodat je met die geselecteerde onderdelenlijst vervolgens dat model digitaal kan bouwen en ik dus niet al die onderdelen van dat model los moet gaan opzoeken.

vr gr

Edwin
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Ma Okt 24, 2016 18:06

Dat zou kunnen. Je zal dan alle onderdelen die voorkomen als favoriet moeten aanmerken.
Je kunt ook favorieten importeren via een file. Ik zal even opzoeken hoe dat ook al weer moet.

Wat je ook kunt doen, en wat ik je eigenlijk aanraad, is LDCad gebruiken.
Daar kan je een partbin maken waar je zelfs de onderdelen met de juiste kleur in kunt zetten.
Hiervoor ben ik een handleiding aan het schrijven. Als dat klaar is, laat ik het weten.
Je kunt ook informatie vinden op http://www.melkert.net/LDCad

MLCad is vrij oud. Werkt nog prima, maar LDCad is mooier.
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Ma Okt 24, 2016 18:35

Het importeren van een favorites bestand in MLCad is niet heel eenvoudig en vergt nogal wat stappen, kom ik nu achter.
Ik zal een tutorial schrijven op mijn website.
Om dit te doen heb je wat kennis nodig van register editor van Windows en dus ook rechten om hier in te werken.
Bij de meeste thuis PC's en laptops zal dat het geval zijn, maar volgens mij moet je Admin rechten hebben.
Als het klaar is, post ik het hier!
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Ma Okt 24, 2016 19:27

De tutorial is af. Via Binarybricks.nl > MLCad > Lessen > Favorieten importeren.

LET OP: min of meer quick en drity gemaakt dus er kan een foutje in zitten.

Werken met de register editor op eigen risico!
no avatar
User

Bricks787

14

door Bricks787 » Ma Okt 24, 2016 22:34

Sjaacko, bedankt voor deze moeite en uitleg, ga het morgen meteen proberen.
Het is niet zo zeer dat ik mijn hele lego verzameling nu in digitaal bouwwerk wil hebben maar leek mij handige manier om een beetje te oefenen met verschillende modellen en constructies met bouwen.

Wist dus niet dat er een nieuwer LDCAD programma was en is wellicht handig om daar dan verder mee aan de slag te gaan.

vr gr

Edwin
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Di Okt 25, 2016 7:04

OK! Succes.

En ik kan je echt aanraden LDCad te leren.
Voor maken van het model gebruik ik eigenlijk alleen nog maar LDCad.
MLCad eigenlijk alleen nog maar om stappen in een model te maken om er vervolgens in LPub3D een voorbeeld van te maken.
no avatar
User

Bricks787

14

door Bricks787 » Di Okt 25, 2016 11:44

Als je dus stappen wilt aanmaken of voorbeelden maken zal je eerst met ontwerp terug moeten naar MLCAD en dan stappen invoegen en weer terug naar LDCAD?

Ga zo het een en ander proberen en ben iig overtuigd dat ik beter mijn tijd kan steken in LDCAD.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8557

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Di Okt 25, 2016 12:53

Ik bouw al jaren niet meer digitaal maar hoorde op LW inderdaad dat LDD (heet dat LDCad tegenwoordig, of is dat een concurrent?) geen bouwstappen kent en daardoor geen bruikbare bouwbeschrijvingen oplevert. Dat vond ik wel vreemd. Het enige wat ik ooit in MLCad gedaan heb, was het nabouwen van mocjes om bouwbeschrijvingen te maken. Daarvoor waren die bouwstappen wel essentieel.
no avatar
User

Bricks787

14

door Bricks787 » Di Okt 25, 2016 21:37

Jaco,

Je schrijft op je website het volgende;

Knip en plak de steennummers uit kolom F
Knip en plak de aantallen uit kolom C
Importeer het 40220-1.txt bestand opnieuw in het tabblad "With LDraw color code" en voer handmatig de LDraw kleurnummers in kolom D in*

Waar plak ik de steennummers uit kolom F en aantallen uit kolom C naartoe?
en in welk tabblad importeer ik nu opnieuw het 40220-1.txt bestand, en is dit het bestand met of zonder de geknipte kolommen F en C?

Weet zeker dat het aan mij zal liggen maar ik zie het nog niet. :(

vr gr Edwin
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Wo Okt 26, 2016 10:39

@eti:
LDD = LEGO Digital Designer = dead
LDD is van LEGO zelf en wordt niet meer bijgewerkt, behoudens een enkele keer nieuwe onderdelen.

LDCad = Next generation LDraw Editor ontwikkelt door Rokand Melkert en werkt met de LDraw onderdelen.

@Bricks787:
Nee, in LDCad kan je wel stappen aanbrengen hoor. Alleen in de versie die er nu is kan je niet met rotation steps en buffer exchange werken. In de volgende versie zou dat wel moeten kunnen. Hiervoor gebruik ik MLCad. Ook voor pijlen e.d.
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Wo Okt 26, 2016 10:45

Hoi Edwin,

Het knippen en plakken doe je in de Excel files.

In tabblad Download from Brickset is de gedownloade file ingelezen. In deze staat in kolom F het nummer van de steen.
Deze plak je in kolom A op tabblad PBG.

Kolom C de Quantity gaat naar kolom B.

De blauwe kolommen moet je vullen, de groene niet aan zitten.
Als je meer onderdelen hebt dan in de Excel templates, moet je de groene rijen "doortrekken" zodat de formules weer netjes de cellen vullen met het juiste format voor een PBG- of MLCad favorites bestand.

Dit was niet duidelijk zie ik nu. Ik pas dat aan in de tutorial.
no avatar
User

Bricks787

14

door Bricks787 » Wo Okt 26, 2016 11:28

Jaco,
Allereerst mijn dank dat je me op weg wil helpen om het voor elkaar te krijgen wat in mijn kop zit.

Ik was in eerste instantie verkeerd bezig omdat ik niet door had dat ik die template van je site moest gebruiken, zocht ook al naar de blauwe en groene kolom. Nu aan de gang met de template en dat gaat volgens jouw beschrijving goed tot het tabblad "With LDraw color code" die ik niet kan vinden, moet ik die soms zelf aanmaken?
no avatar
User

Bricks787

14

door Bricks787 » Wo Okt 26, 2016 11:47

Kom er nu achter dat ik geen externe gegevens kan ophalen. Kan geen tekst bestand selecteren in tabblad "Download from Brickset" wel in tabblad "PBG".
no avatar
User

Bricks787

14

door Bricks787 » Wo Okt 26, 2016 12:05

Tweede opmerking is inmiddels opgelost want moest eerst tabblad leegmaken voor ik nieuwe importeer.
no avatar
User

Bricks787

14

door Bricks787 » Wo Okt 26, 2016 12:35

Als ik ga knippen plakken in tabblad PBG dan schuift hij de hele blauwe kolom naar beneden en komen er in groene kolom =#VERW!&".dat" te staan. Als ik alle blauwe cellen afzonderlijk vul dan gaat het wel goed.
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

906

Sassenheim

door Sjaacko » Wo Okt 26, 2016 19:34

Hmm, dan gaat er toch nog iets mis in de Excel file.
Kijk even naar de formule in de templates voordat je zelf iets er in plakt en kopieer deze.
VorigeVolgende