7964 Republic Frigate

Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3570

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

7964 Republic Frigate

door Bricknook » Vr Feb 24, 2012 21:57

7964 Republic Frigate/Consular-class Cruiser (Charger c70 Retrofit)
Afbeelding

Genre: Star Wars ‘The Clone Wars’
Jaar van uitgave: 2011
Aantal minifigs: 5
Prijs: €78,55 bij Van Cranenbroek, Budel

Nadat ik in 2004 de 4504 Millennium Falcon had gekocht, begon ik in te zien, dat LEGO Star Wars een duur geintje is, duurder dan andere LEGO. Sindsdien heb ik dan ook enkel nog de kleine Battle Packs gekocht. Bij Van Cranenbroek vond ik deze oude liefde van mij echter terug voor een acceptabele prijs.

Minifigs:
Bij deze set zitten 5 minifigs:
-Jedi Master Eeth Koth: de Jedi met de hoorns op zijn voorhoofd en de lange zwartestaartjes over zijn schouders
-Jedi Master Quinlan Vos: de Jedi met het menselijke hoofd, gele streep over zijn gezicht en lang zwart haar.
-Jedi Master Yoda: om Asajj Ventress maar even te citeren: He’ll be the small shriveled green one, with a lightsaber!”
-Clone Commander Wolffe: Commandant Wolffe draagt een uniform met blauwe markeringen. Ook zijn helm heeft blauwe markeringen. Aan zijn uniform kunnen zwarte accessoires worden toegevoegd: (pauldron) schouderstuk, kama (rok), antenne, schijnwerper, vizier. Volgens de bouwinstructies draagt Wolffe de kama een antenne. Wolffe heeft 2 kleine blasters als wapens.
-Wolfpack Clone Trooper: Deze soldaat draagt hetzelfde uniform als zijn commandant. De Clone Trooper heeft echter geen aanvullingen. In plaats daarvan draagt de clone een jetpack. Op zijn helm is een wolvenkop afgebeeld. De Clone Trooper is gewapend met een middelzware blaster.
Om even bij de minifigs te blijven: ik vind de keuze voor commandant Wolffe opmerkelijk bij Yoda, Quinlan Vos en Eeth Koth. Wolffe diende namelijk onder Plo Koon. Het is natuurlijk wel zo dat Plo Koon al in 2 andere sets zit (onder andere de 7676 Republic Gunship) en Quinlan Vos en Eeth Koth nieuw zijn in het Lego Star Wars universum. Als je de verhaallijnen wilt volgen, zul je dus moeten wisselen, maar het zijn wel mooie toevoegingen aan het minifigbestand, met name de Jedi en de Clones. Overigens hebben alle Jedi een lightsbaer met groene energiestraal.

Het schip:
Voordat we het schip zelf beschrijven: dit schip heet eigenlijk Consular-class Cruiser (Charger c70 Retrofit). Eerder is al opgemerkt, dat dit schip erg veel lijkt op de 7665 Republic Cruiser, of Consular-class Cruiser. Dat hoort ook. De Republic Frigate was van oorsprong de Republic Cruiser, het schip dat vooral voor diplomatieke missies werd gebruikt. Met het uitbreken van de Clone Wars zijn enkele van deze cruisers omgebouwd tot slagschepen (onder andere bewapend en overgespoten). Daarmee is de Republic Frigate geboren. Daarom draagt deze in zijn naam ook de toevoeging Charger c70 Retrofit.

Dan eindelijk naar de bouw van het schip. Dit gebeurt in modules. Als eerste beginnen we met de basis van het middenstuk. Hier zitten onder andere de landingsgestellen en een handvat in. Dat handvat hoort er in het origineel niet aan te zitten, maar daardoor kun je het schip wel makkelijk oppakken. :P
Vervolgens komt de cockpit. Deze is wat krap, maar sluit mooi aan op het middenstuk. Overigen bouw je met de cockpit ook een luikje, dat uiteindelijk vlak voor het handvat van het schip valt, op het middenstuk dus. Er wodt ook al een valsysteem voor de ontsnappingscapsule gemaakt. Bovendien worden er 2 flickfire projectielen op het dak van de cockpit geplaatst.
Daarna volgt de achterkant, althans de geschutscabine en het plaatwerk waar de motoren in komen te liggen. Hier valt verder weinig over te zeggen, behalve dat er 2 flickfire projectielen als achtergeschut worden gebruikt.
Na dat achterstuk, gaan we weer terug naar het middenstuk, naar de verbredingen, die bijdragen aan de kenmerkende vorm van de Consular-class Cruiser en de Charger c70 Retrofit. Als eerste de linkerkant: Hier wordt aan de binnenzijde een kist met een elektrokijker geplaatst. Ook wordt er een constructie van technic-assen ingebouwd, die door de basis heen steekt. Aan de buitenzijde wordt een as-verbinder geplaatst als handgreepje. Verder worden er enkele projectielen in deze cabine geplaatst. Het rechterdeel krijgt een monitor met een agbeelding van het schip. Dit is dus mogelijk een monitor om de technische staat van het schip te bewaken. Verder komt er een hologram-generator met een trans-lichtblauw steentje (1x1 rond) met de afbeelding van Darth Sidious. Ditzelfde steentje is ook in de 10221 Super Star Destroyer gebruikt. De bovenzijden van beide cabines worden met scharnieren bevestigd, zodat de gebruiker makkelijk bij de cabines komt. Overigens komen aan de boven en onderkant in totaal 4 dubbelloops kanonnen te zitten: linksonder, linksboven, rechtsonder en rechtsboven. De onderste kanonnen staan zijwaarts naar buiten gericht en kunnen alleen naar onder en boven worden gericht, niet naar voor of naar achter. De bovenste kanonnen staan op draaischijven en kunnen dus wel voorwaarts en achterwaarts worden gericht. Deze kanonnen kunnen ook naar boven of beneden worden gericht.
Dan zijn de motoren aan de beurt: de 2 buitenste worden gelijktijdig gebouwd, omdat deze exact gelijk zijn aan elkaar. Naderhand moet je bij een van de twee het bevestigingspunt een halve slag draaien (technic-pins, dus geen probleem), om hem op zijn plek te zetten. De middelste is overigens alleen afwijken, omdat deze 2 bevestigingspunten heeft, 1 links en 1 rechts.
Het laatste stuk is dan de capsule. Deze biedt plaats aan vijf minifigs, dus de voltallige bemanning kan worden geëvacueerd. :P De capsule wordt onder de cockpit gehangen en de Republic Frigate is klaar!

Oordeel
Als het schip klaar is, vallen enkele dingen op, de meeste positief.
-Het is een flink ding, even groot als de 7665, misschien nog een fractie langer.
-Het schip komt goed overeen met hoe het er uitziet in de serie. Enig minpuntje is dat het schip iets langer had moeten zijn. De verbreding had naar achter toe minder snel smal moeten worden dan aan de voorzijde: men had dus een langere wedge-constructie moeten ontwerpen. Maar dat is een kleinigheidje.
-Leuke details, zoals de ontsnappingscapsule, een bommenluik en de inrichting.
-Voldoende minifigs. Er had misschien nog een 2e Wolfpack Clone Trooper bij gemogen, maar dat is alles.
-Het handvat is ook erg handig, want het schip is moeilijk vast te pakken.
-De handgrepen van de lightsabers zijn niet verchroomd (of imitatie-verchroomd) maar metallic grijs. Daardoor zullen ze niet gaan bladderen, zoals de oude varianten wel eens wilden doen.

Minpuntjes zijn:
-De set bevat veel stickers: 2 logos, 2 rode stickers op de cockpit, 2 stickers om de cockpitramen schuin af te laten lopen, 2 stickers op de constructies waar de flickfire projectielen in rusten, 6 stickers op de motoren, 4 op de ontsnappingscapsule, 1 als bedieningspaneel in de geschutscabine en 1 op de monitor. Gelukkig wordt geen van de stickers over meerdere onderdelen geplakt.
-De bommenwerperfunctie wordt niet echt handig uitgelegd in de bouwinstructies. De projectielen worden in de linker cabine geplaatst en niet meer weggehaald. Ik kwam er later pas achter, dat daar dat luik voor dient, dat voor het handvat zit. Langs daar gooi je de bommen in hun ruim. Als je vervolgens aan de as-verbinder trekt, dan vallen de bommen van onder het schip naar beneden.
-Voor de swoosh-liefhebbers: dit is geen swoosh-schip. Ik zei al: dit schip is niet handig vast te pakken. Dat handvat helpt wel, maar niet als je het schip door de kamer wilt swooshen. Maar misschien speelt de omvang ook mee. Mijn ervaring is dat dergelijke grote schepen zich niet makkelijk laten swooshen, dat deed de 4504 Millennium Flacon bij mij ook niet.

Conclusie:
Al met al vind ik LEGO’s poging om een Republic Frigate te ontwerpen geslaagd. Er is goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden die er zijn om er iets moois van te maken. Zoals ik al aangaf heb ik er €78,55 voor betaald. Dat is ook een nette prijs voor deze set. De standaard nieuwprijs van €120,-/€130,- vind ik echter wat te gortig.
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

HJR-Holland

4486

Do Jul 17, 2003 19:00

Dordrecht

Re: 7964 Republic Frigate

door HJR-Holland » Za Feb 25, 2012 21:25

Grappig dat je set voor 130 te duur vind; voordat de set uitkwam was ik voornemens om er zélf eentje te maken, en ik kwam qua onderdelen toen op bijna 200 euro uit...
my FLICKR account