Gehoord van een nieuwe set? Scoop over een nieuwe serie?
Plaats al je nieuws hier.
Gebruikers-avatar
User

RetiredLegoSets

96

Zo Feb 07, 2016 23:28

LEGO rears its ugly head, again ...

door RetiredLegoSets » Do Sep 05, 2019 0:29

Wellicht kunnen jullie je nog herinneren hoe juristen van TLG begin dit jaar met een kanon op een mug schoten en daarmee het leven van een kleine LEGO-handelaar in Frankfurt zuur maakten.

https://www.spiegel.de/netzwelt/web/held-der-steine-youtuber-handelt-sich-mit-lego-logo-aerger-ein-a-1249464.html

De PR-luitjes van LEGO moesten toen, na een behoorlijke shitstorm op zowel social media als landelijke (Duitse) mainstream-media, diep door het stof.

Well, LEGO did it again; wederom laat TLG zich van zijn meest onsympathieke kant zien.

Deze keer is (weer) een Duitse bouwstenenhandelaar het haasje. De eigenaar van Blue Brixx kreeg vandaag twee deurwaarders op de koffie, die een aantal bouwsets in beslag namen en in ruil daarvoor een dossier van enkele honderden pagina’s achterlieten.

Way to go, LEGO! :duim:

Hier de filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=_pIMsfKtJVA
https://www.youtube.com/watch?v=phhygp0XKFc&feature=youtu.be
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
387

Do Jul 03, 2014 16:50

Zeist

Re: LEGO rears its ugly head, again ...

door AppieNL » Do Sep 05, 2019 0:49

Nu snap ik wellicht maar de helft, want Duits is niet mijn sterkste punt en youtube translate leest nou ook niet bepaald lekker, maar het gaat dus om sets die Lego in beslag heeft genomen met minifigures die lijken op die van Lego?

In dat geval: hoe zit Lego hier fout? Op de minifig zit copyright. Lego is verplicht elke vorm hier van aan te pakken, ook bij de "kleine spelers" zoals een Blue Brixx, anders verloopt dat copyright. Zo werkt dat nou eenmaal met copyright.
Gebruikers-avatar
User

RetiredLegoSets

96

door RetiredLegoSets » Do Sep 05, 2019 7:10

Waar het om gaat is dat LEGO met een kanon op een mug schiet.
Vooral in het geval van Held der Steine was hiervan sprake.

Ze hadden er in het geval van de Xingbao-poppetjes voor kunnen – en ik vind ook moeten – kiezen om de vermeende auteursrechtenschending bij de bron aan te pakken, bij de fabrikant dus. In plaats daarvan kiezen ze voor symptoombestrijding en gaan ze er bij kleine handelaren met grote overmacht en gestrekt been in.

In dit nieuwe geval, van de Xingbao-poppetjes, blijkt er trouwens al langer iets te spelen, waarbij zelfs al containers zijn tegengehouden door de douane en sommige handelaren al eieren voor hun gehad hebben gekozen door sets zonder “minifigures” te bestellen in China.

Ik kwam net deze video tegen: https://www.youtube.com/watch?v=vwkzTbU1Si8

Ik ben geen jurist, maar als ik dit zo bekijk zou dit ook maar zo in het nadeel van LEGO kunnen uitpakken. Het is niet de eerste keer dat ze een te grote broek aantrekken en bakzeil halen.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2844

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Do Sep 05, 2019 7:35

Ik wacht wel ff op meer info de komende dagen.

Bij held der Steiner bleek het 3 dagen later toch wat genuanceerder te liggen dan op dag 1 door held der Steiner zelf groot gebracht.

Waarbij hijzelf ook wel wat door het stof moest.

Enne als handelaar en Lego fan ken je de regels
En ken je dus ook de risico's van verkoop van patent en auteursrechten schendingen. Iedereen in "ons" wereldje kent deze problematiek. Dus dan moet je niet als klein kind gaan huilen als je 3rd party Rommel in beslag wordt genomen.
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26230

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Do Sep 05, 2019 7:47

Xingbao mag in Nederland in ieder geval niet verkocht worden voor zover ik weet. Ik weet niet hoe dat in Duitsland ligt.
Hier in Spanje ligt het gewoon op de schappen.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
387

Zeist

door AppieNL » Do Sep 05, 2019 8:27

RetiredLegoSets schreef:Waar het om gaat is dat LEGO met een kanon op een mug schiet.

Zoals ik al zei: Lego moet ook op muggen schieten, want anders verloopt het copyright. Dit geldt voor elk bedrijf. Ze zijn heel veel geld kwijt om hun copyright te beschermen, omdat ze feitelijk een zero-tolerantie beleid moeten voeren, dus niet alleen tegen de fabrikant. Als een bedrijf 1 kleine "mug" gedoogd, kan dit door een (grotere) tegenpartij in een rechtzaak zoals de fabrikant van die poppetjes worden aangedragen als: "maar die winkel mocht gewoon verkopen" en dat weegt zwaar in copyright zaken en haalt dus Lego's positie onderuit.

Vooral in het geval van Held der Steine was hiervan sprake.

Ik ben geen fan van held der steine, de helft van zijn video's zijn clickbait en tonen gebrek aan research, maar zoals Aangord zegt, paar dagen later bleek dit ook genuanceerder te liggen.

Ik ben geen jurist.

Ik ook niet, maar lees wel eens dingen over copyright zaken, vooral in de gamesindustrie met zaken van Nintendo en Sony (en die schieten op nog veel kleinere muggen).

Aangord schreef:Dus dan moet je niet als klein kind gaan huilen als je 3rd party Rommel in beslag wordt genomen.

Vooral het feit dat hij niet laat zien (met plaatjes) welke sets het betreft in de video van Blue Brixx en alleen even vluchtig een pagina laat zien met de namaak popjes in het dossier, zegt mij al dat die wel wist dat die fout zat.
Laatst gewijzigd door AppieNL op Do Sep 05, 2019 8:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
517

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Do Sep 05, 2019 8:32

Gewoon geen neppe zooi verkopen. Die mannetjes moeten verder niet mauwen
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4171

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Do Sep 05, 2019 8:56

Ach, daar is toch het legal team voor van TLG.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8557

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Do Sep 05, 2019 9:57

Als ik op de site van Bluebrixx kijk, zie ik allemaal oerlelijke sets van nep-Lego. Als er daar tussen zitten met nep-minifigs, dan heeft Lego gelijk, want inderdaad, dat mag niet. Lego mag je namaken (niet de sets uiteraard maar de onderdelen), maar dat geldt niet voor de poppetjes. Vandaar dat de meeste nep-merken poppetjes hebben die niet op Lego-minifigs lijken.

Nou zegt die kerel van Bluebrixx dat er bij de inbeslaggenomen spullen ook poppetjes met vierkante hoofden zitten, die niet op minifigs zouden lijken. Ik zou verwachten dat die nou juist vierkant zijn omdat ze dan geen copyright schenden.... aan de andere kant, Lego heeft ook poppetjes met vierkante hoofden natuurlijk (Minecraft...).
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3999

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Do Sep 05, 2019 11:39

Ik begrijp niet zo heel goed waarom je op basis van een youtube filmpje zo reageert. Logischerwijs vertelt deze meneer zijn kant van het verhaal en op basis daarvan stel je dat Lego onsympathiek is en iemand onterecht aanpakt.

Kijk van mij mag je op dit forum best een mening geven die zowel positief als negatief is maar de berichtgeving is erg eenzijdig, mijns inziens te eenzijdig om de stelling te doen dat Lego fout zit.
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
897

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Do Sep 05, 2019 14:28

Tja, er zijn niet voor niets auteursrechten. De afgelopen jaren heb ik meerdere malen verzoeken gekregen van lego fans om tegen betaling bouwinstructies te maken van bepaalde MOCs. En dan gaat het vooral om MOCs waar een licentie op zit, zoals Disney, LOTR en Nintendo. Dit jaar ben ik ermee aan de slag gegaan om het eens goed uit te laten zoeken en heb ik contact gezocht met een bureau gerund door rechten studenten (zij doen dan ook weer ervaring op he :duim: ). De conclusie is dat je geen geld mag verdienen met de verkoop van bouwinstructies die gebaseerd zijn op Intellectueel eigendom, tenzij jij de eigenaar bent van het IP. Daarom heb ik ervoor gekozen om een aantal van mijn ontwerpen alleen gratis te delen via rebrickable. Een hoop andere bouwers verdienen echter wel geld met de verkoop van bouwinstructies gebaseerd op IP, maar lopen het risico om op den duur toch aangepakt te worden... en terecht. Want laten we eerlijk zijn, bepaalde bouwwerken willen mensen alleen maar bouwen/ hebben, juist omdat het uit die ene film komt en niet omdat jij zo'n fantastisch bouwwerk hebt gemaakt. Hetzelfde geldt voor de minifiguur: LEGO heeft er nog steeds patent op en dus mag niemand zonder toestemming van lego ook minifiguren gaan produceren en verkopen.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
629

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Do Sep 05, 2019 15:09

Ik vind de titel van dit onderwerp ook niet passen. Als je bezig met activiteiten waarvan je weet dat die gerechtelijk afgeschermd zijn moet je op je blaren gaan zitten als je je billen brand. Ik kan uitstekend Duits en BlueBrixx geeft dan ook alleen een relatief objectief verslag van wat er gebeurd is en hoe ze daarop gaan reageren. Verder heel weinig stemmingmakerij in de video zodat de meeste stemmingmakerij zich in dit artikel op LowLug bevindt, een naar mijn mening onterechte stemmingmakerij.
Gebruikers-avatar
User

RetiredLegoSets

96

door RetiredLegoSets » Do Sep 05, 2019 22:33

Ik heb een en ander wellicht ietwat bloemrijk verwoord, maar stemming maken is wat LEGO zelf doet door voor deze werkwijze te kiezen, namelijk de ‘easy targets’, het laaghangende fruit aanpakken met een overkill aan juridische en financiële middelen.

Ik kan niet ontkennen dat mijn ergernis hieromtrent waarschijnlijk deels is ingegeven door teleurstelling over de bedroevende kwaliteit van het huidige LEGO-assortiment en de koers van de laatste tijd. Mijn hart gaat niet sneller meer kloppen van een nieuwe LEGO-catalogus. Je hoeft geen fan van hem te zijn, maar Held der Steine slaat wat dat betreft vaak de spijker op zijn kop.

Over het Xing Bao-poppetje heeft Johhny’s World een paar maand geleden een uitstekende analyse gemaakt waaruit volgens mij blijkt dat een en ander niet zo zwart wit is als LEGO – en een aantal fanboys op dit forum – de rest van de wereld wil doen geloven.

Nogmaals: https://youtu.be/vwkzTbU1Si8

Ik ben, evenals jullie waarschijnlijk, zeer benieuwd naar een eventuele rechterlijke uitspraak.
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

1660

Ma Mei 09, 2011 14:15

Ommen (Overijssel)

door mark1991t » Vr Sep 06, 2019 0:01

RetiredLegoSets schreef:maar stemming maken is wat LEGO zelf doet door voor deze werkwijze te kiezen, namelijk de ‘easy targets’, het laaghangende fruit aanpakken met een overkill aan juridische en financiële middelen.

Gewoon even lezen wat daarover gezegd wordt hieronder door AppieNL. Het is dus noodzakelijk.

AppieNL schreef:Zoals ik al zei: Lego moet ook op muggen schieten, want anders verloopt het copyright. Dit geldt voor elk bedrijf. Ze zijn heel veel geld kwijt om hun copyright te beschermen, omdat ze feitelijk een zero-tolerantie beleid moeten voeren, dus niet alleen tegen de fabrikant. Als een bedrijf 1 kleine "mug" gedoogd, kan dit door een (grotere) tegenpartij in een rechtzaak zoals de fabrikant van die poppetjes worden aangedragen als: "maar die winkel mocht gewoon verkopen" en dat weegt zwaar in copyright zaken en haalt dus Lego's positie onderuit.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3063

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Vr Sep 06, 2019 4:39

Noem mij een fanboy, maar wat vind je bedroevend aan het huidige assortiment van Lego?

De sets zijn groter, complexer en gedetailleerder dan ooit tevoren.

Ik vind niet alles geweldig maar er zijn hoogtepunten zat.
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4171

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Sep 06, 2019 6:09

Castle en Space ontbreken in het assortiment. :wink:
Gebruikers-avatar
User

Symbolic

Rang

premium

premium
327

Do Jun 23, 2016 12:25

door Symbolic » Vr Sep 06, 2019 8:22

sanderkoenen schreef:Castle en Space ontbreken in het assortiment. :wink:

Ergens jammer natuurlijk, maar de laatste sets van Castle waren ook niet heel geweldig. Dan heb ik liever dat ze het eens in de zoveel tijd uitbrengen met wat leukere ontwerpen dan zo'n standaard kasteeltje
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
387

Zeist

door AppieNL » Vr Sep 06, 2019 8:55

RetiredLegoSets schreef:Je hoeft geen fan van hem te zijn, maar Held der Steine slaat wat dat betreft vaak de spijker op zijn kop.

Held der Steine heeft een mening zoals iedereen, daar stoor ik me ook niet aan. Waarmee hij die mening onderbouwt is echter vaak gebrekkig en toont gebrek aan research naar feiten. Of hij neemt een standpunt in waarbij het gewoon goed is voor de clicks om de zoveelste te zijn die over een bepaald onderwerp of set klaagt ofwel clickbait.

Fanboys is ook zo'n term die ik al jaren niet meer gehoord heb, we zijn hier allemaal volwassenen en weten denk ik wel wat genuanceerder te kijken naar zaken. Echter terwijl ik en anderen gewoon komen met de feiten dat er om juridische redenen winkels als Blue Brixx ook hard worden aangepakt naast de fabrikant heeft weinig met "fanboy" te maken. Jij daarentegen gedraagt zich als een "anti-Lego" persoon, kijkende naar de titel en openings post van dit topic (en je verdere reacties die feiten negeren zoals de regels omtrent patentzaken). Je had ook zelf kunnen onderzoeken waarom Lego ook de kleine winkeliers aanpakt in patentzaken ipv hier te spuien dat Lego verkeerd bezig is. Dan ben je net een soort anti-fanboy die alleen naar zijn kant van het verhaal kijkt. En dan zeg ik: niemand verplicht je om met Lego te kopen, vindt je sets niet leuk, koop je ze niet.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2844

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Vr Sep 06, 2019 10:32

RetiredLegoSets schreef:Ik kan niet ontkennen dat mijn ergernis hieromtrent waarschijnlijk deels is ingegeven door teleurstelling over de bedroevende kwaliteit van het huidige LEGO-assortiment en de koers van de laatste tijd. Mijn hart gaat niet sneller meer kloppen van een nieuwe LEGO-catalogus.

Daar ligt een ook puntje om op te schieten.
Als jouw hard sneller gaat kloppen van de lego catalogus is er misschien ook wel iets mis met je.
Dat dat niet gebeurd is nogal logisch. Ik vermoed dat jij de 20 wel gepasseerd bent. De doelgroep van de catalogus en überhaupt van Lego is de Kinder categorie 5-12. Dus dat je daar als volwassene niet warm voor loopt hoort.

Maar he niet getreurd er zijn tegenwoordig sets voor meisjes (Friends, Elves), sets met meer kleurtjes, (friends en elves) sets voor fantasie liefhebbers (Elves),
Er zijn veel meer verschillende onderdelen en kleurtjes.

Er zijn zelfs hele reeksen sets voor volwassenen die niet eens in de catalogus staan. Die niet bestonden toen wij jong (5-12) waren. Disney kastelen, Lego Star Wars UCS sets, Winter Village sets, dikke trein sets (Emerald Night paar jaar terug) oh en nog iets met een reeks modulaire huizen met 3 verdiepingen en mooie inrichting. Een waanzinnige The Upside Down Stranger Things set. Allerlei Lego Ideas. raketten vissershutjes birds, friends, dr WHO wie?, Big Bang Theorie etc enz..

Nee je hebt echt gelijk het huidige assortiment van lego is echt karig, om te huilen zo slecht, gelukkig maken ze ook nog steeds politiebureaus en brandweerkazernes. (voor degene die het sarcasme missen in dit laatste stukje, dit is dus sarcastisch bedoeld, voor de helderheid) Nee het gaat echt heel slecht met Lego en hun huidige ingeslagen koers.
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8557

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Vr Sep 06, 2019 13:13

Ik ben Lego-fan omdat ik mocs maak. Niet om wat voor sets ze ook hebben. Maar ze hebben de laatste jaren wel érg goeie sets. Stranger Things, de boomhut, de achtbaan...