10219 Maersk Train

Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

10219 Maersk Train

door Rusty » Zo Mei 01, 2011 16:05

Nog geen recensie van deze set? Daar moet snel verandering in komen. Want zeg nou zelf, de eerste indruk is veelbelovend, afgaand op dit plaatje:

Afbeelding

Meer gegevens

Aantal onderdelen: 1234
Aantal minifigs: 3
Jaar van uitgave: 2011
Adviesprijs: 109.99

De doos is van een relatief bescheiden formaat, en bevat naast een aantal genummerde zakjes de basis van de loc en wagons. 2 bouwboekjes en het stickervel zitten netjes tegen een kartonnetje geseald, en waren in prima staat. De zakjes zijn verdeeld in "1" en "2", waarbij in de zakjes met "1" de onderdelen voor de loc zitten, en in de andere zakjes de onderdelen voor de wagons en de containertruck.

Deel 1: de loc

De bouw begint met het plaatsen van wat plates op de bodemplaat, waardoor je meteen merkt dat dit een lange loc gaat worden. De bouw is afwisselend, linker en rechter zijde zijn niet perfect elkaars spiegelbeeld, en hier een daar wordt wat SNOT techniek gebruikt, vooral in de neus. De loc is ook voorzien van een gedetailleerde "dummymotor" die hier te zien is:

Afbeelding

Deel 2: de wagons en truck

Hierna komt het saaiste deel van de bouw, de beide containerwagons, die identiek zijn, en voor een groot deel uit een bodem uit 1 stuk bestaan. Het enige verschil wat je later kan aanbrengen, is een extra steuntje in het midden, wat de wagon geschikt maakt voor 2 containers. De grijze containers komen daarna, en zijn eveneens hetzelfde, dus veel herhaling van zetten. Even doorbijten dus, en dan komt er weer een meer afwisselend gedeelte, de containertruck. Hier weer wat SNOT techniek, en flink wat details. Als laatste weer een container, maar deze keer eentje met koelinstallatie, dus meer detail, en leuker om te bouwen.

Conclusie

Een mooie set, de combinatie van Maersk blauw, wit en grijs werkt prima, en het geheel oogt overtuigend. De set lijkt ook goed "af", met 2 lange wagons, en de truck, het enige wat nog ontbreekt is een kraan om de containers van de trein op de truck te zetten, en andersom. De kwaliteit van de onderdelen is goed, alleen sommige plates 2 x 3 en 2 x 2, en de bricks 1 x 2 hadden een wat minder zuivere maatvoering, waardoor je even moet opletten om geen "trappetje" te krijgen. De set is geen koopje, maar je krijgt uiteindelijk wel waar voor je geld, zeker ook vanwege de exclusieve kleur.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

merman

2316

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

Re: 10219 Maersk Train

door merman » Zo Mei 01, 2011 16:50

bedank voor de leuke review. Mooi set...

het trappetjeseffect is wel jouw persoonlijk stijd hè? Je hebt gelijk hoor, maar het komt geregeld in je posts terug...
I roared. And I rampaged...
no avatar
User

Wimpie

776

Vr Jul 09, 2004 10:29

Apeldoorn

door Wimpie » Zo Mei 01, 2011 17:26

Bij mij zaten er vier stalen alsjes teveel bij, maar 1 wiel-houder te weinig. Bellen met TLC en wordt nagestuurd. Extra stickervel was helaas niet een van de opties ivm licentie vereisten.

Leuke recentie. Was ook al verbaasd dat die er nog niet was. Wegens tijd-gebrek was ik er zelf nog niet toe gekomen.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Zo Mei 01, 2011 18:19

merman schreef:bedank voor de leuke review. Mooi set...

het trappetjeseffect is wel jouw persoonlijk stijd hè? Je hebt gelijk hoor, maar het komt geregeld in je posts terug...

Zolang Lego het presteert om een symmetrisch ontworpen blokje met zelfs voor een leek zonder schuifmaat of ander meetapparaat duidelijk waarneembare afwijking te produceren, en tegelijk nog steeds beweert dat elk legosteentje met zoveel 10000ste milimeter of zo tolerantie wordt gemaakt, zal ik het ter sprake brengen, ja. Al maak ik me er minder druk om dan jaren terug, toen had ik het er in bijna elke post wel over... :P

Wat zo apart is, is dat het flink beter kon in het verleden, en bij veel nieuwe sets is het inmiddels ook weer een heel stuk beter, dus het is geen onmogelijke opgave. Plates 1 x 2 kom ik bijv. tegenwoordig niet meer met afwijking tegen, 1 x 3 en 1 x 4 zijn ook weer goed. Naast de eerder genoemde plates 2 x 2 en 2 x 3 en bricks 1 x 2, hadden tot voor kort plates 1 x 6 er ook last van, voor de rest is het zodanig dat het me niet stoort. En het lijkt dus dat Lego wel naar opmerkingen hierover luistert, denk maar aan de stickers en instructieboekjes. Die werden jaar na jaar los in de doos gemikt, en kwamen er vaak verfrommeld uit, en nu blijkt het toch ineens anders te kunnen. Gezien de positieve trend bij de onderdelen, verwacht ik ook op dat terrein nog meer verbeteringen. Waar deze set een goed voorbeeld van is, en zo zijn we weer volledig ontopic. :)
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5252

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Zo Mei 08, 2011 11:04

Heb de set zojuist ook opgebouwd.

Mooi set, maar persoonlijk zie ik liever de container wagons meer in deze stijl.

Afbeelding

Zo zie je ze vooral over op het spoor en niet zoals lego het nu heeft gemaakt, maar verder toffe set!
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
no avatar
User

Legorsk

Rang

premium

premium
695

Ma Jun 21, 2010 18:51

door Legorsk » Vr Okt 26, 2012 20:43

Op Lego S@H staat de 10219 voor Europa op "sold out".

Is deze set tijdelijk uitverkocht of is deze definitief uit roulatie gegaan.?
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

1664

Ma Mei 09, 2011 14:15

Ommen (Overijssel)

door mark1991t » Vr Okt 26, 2012 21:07

Die set is van begin 2011, dus nu bijna 2 jaar oud. (de meeste exclusives blijven zo'n 2 jaar) Ik vrees dat hij dus definitief is uitverkocht en dan is het nu slim om hem nog ergens op de kop te tikken, voordat de prijs omhoog gaat ;)
no avatar
User

pieter peeters

970

Zo Nov 19, 2006 23:41

door pieter peeters » Vr Okt 26, 2012 21:48

mark1991t schreef:Die set is van begin 2011, dus nu bijna 2 jaar oud. (de meeste exclusives blijven zo'n 2 jaar) Ik vrees dat hij dus definitief is uitverkocht en dan is het nu slim om hem nog ergens op de kop te tikken, voordat de prijs omhoog gaat ;)

Per 1 april 2011 was ie te koop.

Laatst stond op de Duitse shop@home .. lieferbar ab 26 november 2012.
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

1664

Ma Mei 09, 2011 14:15

Ommen (Overijssel)

door mark1991t » Vr Okt 26, 2012 22:27

Bij mij is april ook begin, maar dat had ik iets duidelijker kunnen vermelden :)