Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

10133 BNSF GP-38 (2004)

door Rijkjavik » Do Feb 28, 2013 18:30

Afbeelding
Jaar van uitgave: 2004
Aantal onderdelen: 400
Aantal minifiguren: 2
Prijs op Shop@Home: €39,99

Een paar jaar na het succes van de 10020 werd een goederenloc uitgegeven, te weten de 10133 Burlington Northern Santa Fe GP-38 met dit als voorbeeld. Ik was toen nog lang niet lid van dit forum, maar Lowlug had toch een primeur: in dit topic staat de eerste foto online. Ik zag de loc voor het eerst in de Shop@Home-catalogus uit 2004. Dit schijnt trouwens de eerste set met cheese slopes te zijn geweest, een onderdeel dat intussen niet meer weg te denken is.

De doos.
Ik zal het hier kort houden: de doos heeft dezelfde afbeelding als de instructies (die op A5-formaat zijn), de afbeelding die je boven ziet. Ik vind de boxart erg mooi. De Santa Fe-sets en de TTX-set hebben dezelfde boxart. Ik was aangenaam verrast door de grootte van de doos: net iets groter dan A4-formaat. Ik had een véél te grote doos verwacht, zoals tegenwoordig vaak gebruikelijk is.

De minifiguren.
Twee stuks, beide met porto, waar ik één figuur al voldoende had gevonden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, of in dit geval, speelmogelijkheden. Op Bricklink staan ze als 'Conductor Charlie' en 'Engineer Max' bekend. Dat laatste spreekt voor zich, maar in plaats van Charlie had ik toch liever één van de minifiguren uit 10020 gebruikt, dat past meer bij het beeld dat ik van een rangeerder zou hebben. Ik verwacht in ieder geval niet iemand met een net pak op een goederentrein.
AfbeeldingAfbeelding
De machinist kan met zowel oud- als nieuwgrijze handjes worden geleverd. Ik had oudgrijze, daar zullen ze nog wel een voorraadje van hebben gehad voordat men overschakelde. Voor zover ik erop heb gelet was de rest van de set wel in de nieuwe grijstinten.

De bouw.
Het kost in totaal 33 stappen en 42 pagina's om het model te voltooien. Zoals gebruikelijk bij de exclusieve treinen zijn er call-outs geplaatst, zodat je kan zien welke onderdelen benodigd zijn. Handig, maar ik denk niet noodzakelijk voor dit model. Afbeelding
Gelukkig krijg ik nooit de indruk dat alles wordt voorgekauwd, wat ik bij bijvoorbeeld de recente TECHNIC sets wél heb. Hier en daar zit wat SNOT verwerkt (onder andere bij de neus, de achterzijde en de onderzijde), maar voor het merendeel is het toch vooral traditioneel blokjes stapelen. De lange huif voelt vrij zwak aan zolang het dak er nog niet op zit, met name aan de linkerkant.

Het model.
En dan staat daar een voltooide loc. Overduidelijk een Amerikaanse loc bedoeld voor vrachttreinen. Vreemd vind ik dan wel dat alles wordt uitgevoerd met buffers, ook al omdat toendertijd nog gewoon losse magneten werden geleverd.
De kleurstelling vind ik helemaal top. Persoonlijk vind ik dit ook mooier da het kleurenschema van de 10219, al ziet die laatste er weer gedetailleerder uit. Maar de BNSF heeft dan weer chromen hoorns. Jammer is wel dat er geen mock-up motor te zien is. Zelfs bij kleine rangeerlocs als 4563 had men een soort van motor geplaatst.
De stickers voegen echt iets toe aan het model. Ze worden gebruikt voor logo's (zowel van BNSF als het LEGO treinlogo), nummers en wat technische details aan de zijkant en de ventilatoren bovenop. Het is nog best lastig om de laatstgenoemde stickers mooi in het midden te plakken. De stickers zijn van het doorzichtige type, en die schijnen niet af te bladderen (de tijd zal het leren), maar helaas wel een aantal STAMPs. Ik denk dat je daar niet aan ontkomt bij dit model.
Zoals gezegd is er voor de onderkant SNOT gebruikt. Het ziet er mooi uit, maar zorgt voor erg weinig grondspeling, ook al omdat er een zwarte plaat wordt gebruikt waarvan de noppen de grondspeling nóg verder beperken. Bij mijn testbaan reed de loc zonder problemen, maar ik denk dat bijvoorbeeld hellingen onmogelijk worden. De problemen zullen minder vaak voorkomen als je de plaat vervangt door tegels.

Zoals vrijwel alle losse treinen en locs na de eeuwwisseling zit er geen motor bij, maar er zijn wel instructies voor de inbouw van een 9V treinmotor, en het plaatsen van een lamp. Met dit alles erbij telt het instructieboek 56 pagina's. Omdat de draaistellen overwegend grijs zijn, zijn de decoratieve zijkanten van de motor bij de set in het grijs bijgeleverd. De lamp is één van het oude systeem. Wat ik een groot voordeel ten opzichte van de LEDs vind, is dat ze een beetje geelachtig schijnen. Dit komt op mij veel realistischer over dan het blauwachtige van de moderne lampjes. Nadeel is dat de sterkte van het licht gekoppeld is aan de snelheid waarmee de trein rijdt.

Conclusie.
In mijn ogen is dit toch één van de betere los te kopen locomotieven. De kleurstelling is prachtig, en het model zelf is ook goed gedetailleerd. Het grote voordeel ten opzichte van 10020 is dat er veel meer verschillende wagons achter gehangen kunnen worden. Helaas wordt de set niet meer gemaakt, en de prijzen zijn omhooggeschoten. Mensen die een goederentrein zoeken en realisme niet al te belangrijk vinden zullen dus beter één van de standaard sets kunnen aanschaffen (ook al omdat losse wagons niet meer worden uitgegeven), voor de echte treinenfans is het wachten op de volgende exclusive (de Maersk trein is intussen ook niet meer leverbaar, en ook daarvan schieten de prijzen omhoog). Zie je deze voor niet al te veel geld zou ik hem zeker kopen, voor de gemiddelde Bricklink-prijzen zou ik hem laten staan.
It's multifunctionomical.

Flickr