Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2009

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

4549 Road 'N Rail Hauler (1993)

door Rijkjavik » Za Okt 27, 2018 17:59

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1993
Aantal onderdelen: 443
Aantal minifiguren: 2

Na de eerste sets in het toen nieuwe 9 Volt systeem in 1991 werd het gamma iets uitgebreid twee jaar later. Voor de bezitters van de Metroliner verscheen 4547. De blauwe onderlosser verdween, maar daarvoor in de plaats verscheen 4537 (die nog het meeste lijkt op een silowagen), én de set die ik hier in deze recensie bespreek. De Road 'N Rail Hauler, die ook als Container Double Stack bekend staat. In de Nederlandse catalogi stond hij als Container Overslag van 1993 tot en met 1995.

Afbeelding
Op één enkele pagina waren de nieuwe dozen voor 1993 te zien. Op de voorgrond de goederenwagens, op de achtergrond rijdt het panorama/slaaprijtuig een tunnel in. Opmerkelijk detail is dat dit de eerste keer was dat de 4551 in een diorama te zien was, twee jaar na haar introductie. Leuk om te zien wat de minifigs doen. Eén ligt er half onderuit van zijn koffie te genieten, één veegt het dek van de containerwagen even schoon, er zijn wandelaars en bergbeklimmers. Ik mis dit soort achtergronden.

Met de introductie van 9V verdwenen ook de instructies voor alternatieve modellen voor goederenwagens en rijtuigen, al hadden de eerste treinen en locomotieven zélf die nog wel. Wel stonden er afbeeldingen op de achterkant van één of meer alternatieve modellen. Vaak toch niet al te bijzondere modellen, al is het leuk om een spoorkraan te zien.

De bouw.
Na de twee minifiguren zijn de containers als eerste aan de beurt. Twee korte (één in de kleuren van Octan en één met het logo van de spoorwegen, ik denk dat deze 20 voets containers moeten voorstellen) en twee lange (één in het geel met het LEGO logo, en één in het blauw met het vrachtlogo die ik als kind altijd op een apenkop vond lijken, maar wat dus een pakket is dat de wereld rond gaat, 40 voets). De zijkanten zijn met panels gemaakt, nog zonder verstevigingen. Daardoor moet je ze van binnenuit met de vinger iets naar buiten duwen, zodat het dak past.
Hierna wordt begonnen aan de containerwagen zelf. Hier wordt gebruik gemaakt van de treinbodem met verdiept tussenstuk die nieuw was voor 1993.
Afbeelding
De zijkanten bevatten de kleppen van het oude type (al waren ze toen redelijk nieuw), dus nog zonder de click hinges. Die moet je dan ook nu en dan corrigeren.
Hierna volgt de truck en uiteindelijk de reachstacker. Die laatste neemt ook het meeste van de instructies in beslag: 7 van de in totaal 20 pagina's. De instructies zijn trouwens op A4-formaat.
De reachstacker heeft een aantal TECHNIC assen. Toentertijd was het gebruikelijk dat System sets geen lengte bij de assen hadden staan. Het is echter eenvoudig om dat zelf in te schatten.

Het geheel.
Voordat ik deze set zelf had, dacht ik vooral aan de containerwagen zelf, en hoe dat een leuke aanvulling voor een goederentrein zou zijn. Maar die wagen zelf is weinig meer dan een treinbasis met wat tiles bovenop om de containers op hun plaats te houden.
De containers zelf zijn standaard bemaat. De containers van 10170 kunnen dan ook prima met deze set gecombineerd worden. De díchte containers van 6542 echter gaan denk ik niet passen, doordat de deurtjes daar aan de buitenkant uitsteken. In 1993 werden nieuwe deurtjes geïntroduceerd die in een treinraam passen, en deze set heeft daar ook dankbaar gebruik van gemaakt (16 stuks in totaal). Aan de kopse kanten een leuke manier om ze van hekjes te voorzien. De speciale treinhekjes lieten nog een jaar op zich wachten. Zoals al aangehaald willen de kleppen aan de zijkant nog eens iets scheef gaan. Zolang ze recht zitten is het wel een sierlijke oplossing.
Het lijkt een vreemd ontwerp, zo'n containerwagen met twee verschillende niveau's. In de Verenigde Staten is dit echter heel normaal, en treinen hebben dan vaak twee containers op elkaar gestapeld. Misschien zou je deze set als de spirituele voorvader van 10170 kunnen zien. :)

De truck heeft een neus, en dat versterkt het Amerikaanse tintje in deze set. Een extra as was dan misschien wel mooier geweest. Als je het dak scharniert, komen de antennes tegen de staande uitlaten aan. Een klein detail.
De truck is voorzien van logo's van de spoorwegen. Een transportbedrijf zou me logischer lijken, dat was bij 4555 wel het geval. De oplegger heeft vrije "geveerde" assen en een steunpoot voor als 'ie losgekoppeld is. Aan de voor- en achterzijde zit een klep die niets toevoegt, en zonder die dingen passen de containers van de eerder aangehaalde 6542 misschien hier wél. Toch jammer, al is het eenvoudig aan te passen.

De reachstacker: vroeger dacht ik dat dit een leuk dingetje voor erbij was, zoals de heftruck bij sommige goederentreinen. Inmiddels zie ik dit toch als de hoofdattractie van deze set. Het is een lomp, groot ding, zeker in de tijd dat vrachtwagens nog vier noppen breed waren. Maar reachstackers zijn in het echt ook enorm. Het voertuig bezit een cockpitkap die in die tijd veel voor helikopters werd gebruikt. Deze kap zit met noppen vast, maar vanaf de zijkant kan je goed genoeg bij de bestuurder. Boven de cabine zit een uitschuifbare kraanarm met aan het einde een grijper. Deze grijper, die ook in de eerder aangehaalde sets 6542 en 4555 zat, is voorzien van rubbers en een scharnier. Hij is zo ontworpen dat hij altijd de neiging heeft dicht te klappen. Heb je hem om een container heen, dan zal de zwaartekracht de rubbers tegen de zijkanten van de container plaatsen. Een mooi systeem, en hoewel dit óók niet is hoe een echte reachstacker werkt, vind ik het een mooiere oplossing dan de haak die in het oog op de container moet. Daarover gesproken weet ik niet of deze grijper ook op zulke containers past, of dat het oog in de weg zit.
Aan de kraanarm zitten een paar (aan elkaar gekoppelde) steunen die in hinge tiles geplaatst worden. Hier kan je de hoogte een klein beetje mee verstellen. Nog wat details in de vorm van zwaailichten en extra werklampen. Een portofoon is het enige accessoire in deze set.
Afbeelding

Tot slot nog de minifiguren: één en twee. Nummer twee staat op de meeste afbeeldingen als chauffeur van de reachstacker, nummer één neemt die taak over op de voorkant van de doos en instructies.

Conclusie.
Een niet al te grote set, maar veel speelplezier. Helaas is de set wat gedateerd. Vrachtwagens, en ook containers zijn breder geworden. Tegenwoordig is elke goederentrein een dure set waar al een kraan in zit. Een bijkomend voordeel van een set als deze ten opzichte van een portaalkraan is de flexibiliteit: bij een portaalkraan heb je ruimte nodig, een aantal stukken rechte rails en misschien ook een wegaansluiting. Een reachstacker heeft aan een betonnen plaat (lees: een stuk zonder bebouwing, je kan hiervoor een grijze plaat of je fantasie oid gebruiken) genoeg, en hij kan ook zonder moeite een container laden of lossen als de containerwagen in een bocht staat.
Dat Amerikaanse tintje had niet gehoeven van mij, al is het niet echt storend. Al met al een hele leuke uitbreiding zéker voor elke 9 Volt goederentrein.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10572

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

Re: 4549 Road 'N Rail Hauler (1993)

door WvdP » Za Okt 27, 2018 18:40

Rijkjavik schreef:Helaas is de set wat gedateerd.
Schreef hij over een 25-jaar oude set :lol:
Leuke recensie! Ik kan me ook wel vinden in je conclusie over de breedte van de containers en de vrachtwagens. Aan de andere kant: vooral in historische binnensteden wordt juist weer steeds meer gewerkt met smalle bezorgwagentjes (Picnic bijv.) en dan is 4-breed juist ontzettend modern en innovatief. Wie weet was Lego hier juist wel zijn tijd ver vooruit :wink:
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2902

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Za Okt 27, 2018 19:11

Leuke review :duim:

9v was mijn jeugd :)

Die achtergronden blijven prachtig he :omg:
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2009

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Zo Okt 28, 2018 14:31

Dank jullie!
Rond de eeuwwisseling schreef ik een brief naar LEGO, met naast ideeën waar ik inmiddels weet dat ze waarschijnlijk nooit zullen komen (militaire sets, draaischijf voor treinen) ook een voorstel voor bredere vrachtwagens. Inmiddels denk ik zelfs dat men doorschiet, met 6-wide personenwagens en 8-wide vrachtwagens.
Picnic rijdt niet met kleine vrachtwagens, maar met boodschappenkarretjes waar men een grasmaaiermotor op heeft gezet. :P
It's multifunctionomical.

Flickr