Gebruikers-avatar
User

Midna

34

Za Jan 10, 2009 15:26

Groningen

6242 - Soldier’s Fort (2009)

door Midna » Vr Jan 16, 2009 17:05

Afbeelding

Set: 6242 - Soldier’s Fort
Parts: 367

Aangezien ik voorlopig nog niet toe kom om te beginnen aan mijn eerste moc’s (ik kom net uit mijn dark ages vandaan, hehe) toch een kleine bijdrage aan dit forum. Deze set heb ik net binnen van S@H, en heb hem meteen in elkaar gezet.

De nieuwe Pirates-lijn zag er voor mij ontzettend gaaf uit, maar ik kan er niet aan ontkomen om het te vergelijken met de Pirates van vroeger. Toen ik de doos opende, viel me meteen een aantal dingen op. Zo is de grote rood-witte vlag niet van hard plastic, maar is ‘ie ‘zacht’ en buigzaam. Ook de palmboom, waarvan de stam uit één onderdeel bestaat, is voor mij helemaal nieuw. En tenslotte, helaas helaas, zijn de rode steentjes die je op de muren ziet niet opgedrukt, maar zijn het stickers.

Alle parts zijn netjes verpakt in zakjes, waardoor het tijdens het bouwen makkelijk is om een steentje te vinden. Wat verder in de doos zat waren twee instructieboekjes. Zoals gebruikelijk begon ik met nummer 1:

Het gevangenisgebouwtje zit leuk in elkaar. Het idee van de (voor mij) nieuwe soort deur aan de voorkant is leuk. Er zit geen deurkruk aan, maar steek de bijgeleverde sleutel erin en hij is makkelijk te openen. Aan de achterkant van de gevangenis is een uitneembare muur, zoals je op de afbeelding hieronder ziet.

Afbeelding

Op het dak van het huisje staat een kanon zoals deze er vroeger ook waren, maar dan in metallicachtige kleur. Tussen de gevangenis en het volgende gedeelte van de steiger is op een leuke manier een brug verwerkt:

Afbeelding

De toren, het grootste gedeelte van de set, viel me ietwat tegen. Van de buitenkant ziet hij er mooi uit, maar aan interieur is niets gedaan. Dit is natuurlijk makkelijk zelf op te lossen, door er een tafel met landkaart, wapenrek of nog iets anders neer te zetten. De kraan bovenop de toren werkt perfect. Het inhalen en laten zaken van de kraan is makkelijk, en het verstellen van de hoogte werkt goed.

Qua minifigs zit het wel goed. Maar liefst 4 soldaten en 2 piraten, allemaal met verschillende hoofdjes! De donkergroene krokodil is ook nieuw voor mij. Het aapje met zijn banaan maken het af.

Tenslotte vind ik het jammer dat er geen grondplaat bijgeleverd is. Persoonlijk zou ik die goed kunnen gebruiken voor mijn Pirates-project wat ik in de planning heb staan. Ook vind ik het jammer dat deze set als ‘Fort’ wordt getiteld. Ik zou liever nog een groter kasteel als thuisbasis van de soldaten hebben gezien. Volgens mij is dit meer een klein haventje, zoals het eigenlijk ook op de voorkant van de doos wordt afgebeeld.

Dit neemt niet weg dat Soldier’s Fort een geweldige set is. Het doet me weer helemaal denken aan de Pirates van vroeger. Vat dat maar op als een compliment!

Afbeelding

Met dank aan Brickshelf voor de pics.
Laatst gewijzigd door Midna op Vr Jan 16, 2009 22:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1620

Zo Sep 17, 2006 13:59

Elst(Utr)

Re: 6242 - Soldier’s Fort

door chris van den Berg » Vr Jan 16, 2009 21:10

Het is een mooie duidelijke recensie geworden.
Ik moest alleen even op brickshelf kijken wat je met de
rode steentjes bedoelde.
Persoonlijk vind ik hem zonder deze stickers mooier.
If it was meant to be Fast
it wouldn't be Brick shaped.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Vr Jan 16, 2009 21:54

Leuke bespreking. Ik zit er hard over te denken om deze set aan te schaffen. Ik ben het wel met je eens dat "fort" een beetje overdreven is. Dan hadden de muren wat hoger moeten zijn, en er minstens 2 torens met kanon bij moeten zitten, dan had het een wat massievere indruk gemaakt. Maar ja, dan was de set ook weer duurder geweest. Zoals ie nu is, lijkt het een goed compromis.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Midna

34

Za Jan 10, 2009 15:26

Groningen

door Midna » Vr Jan 16, 2009 22:31

chris van den Berg schreef:Het is een mooie duidelijke recensie geworden.
Ik moest alleen even op brickshelf kijken wat je met de
rode steentjes bedoelde.
Persoonlijk vind ik hem zonder deze stickers mooier.

Heb de bovenste screen even aangepast (nu met rode steentjes op de muren). Bedankt ;)
Gebruikers-avatar
User

snorro

29

Zo Aug 12, 2007 18:45

Re: 6242 - Soldier’s Fort (2009)

door snorro » Do Jun 18, 2009 19:29

Deze set gister met mijn zoon (6) in elkaar gezet, samen met het eiland 6241. Geweldige set, jammer alleen dat de vlag en de stickers ontbraken maar die zijn als het goed is al onderweg.
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6363

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

Re: 6242 - Soldier’s Fort (2009)

door workfromtheheart » Do Jun 18, 2009 19:39

Mijn broertje was ook zeker tevreden met deze set.
Alleen al het feit dat het op verschillende manieren in elkaar geklikt kon worden, was genoeg om hem een hele vakantie bezig te houden.

Het feit dat er 3 sticker vellen bij zaten, hielp ook mee.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.