Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10827

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

[Pirates III] 70412 Soldiers Fort (2015)

door WvdP » Do Jun 30, 2016 21:09

Toen in 1989 de allereerste Pirates-serie uitkwam, was ik meteen verkocht en het thema heeft altijd een speciaal plekje gehouden in mijn Lego-hart. Ik was dan ook erg blij dat in 2009 Pirates II uitkwam (helaas slechts gedurende één jaar) en vorig jaar Pirates III. Maar komen deze sets een beetje in de buurt van de klassieke piratensets die ik als klein jongetje zo geweldig vond?
Vorig jaar recenseerde ik al 70409 Shipwreck Defence , 70410 Soldiers Outpost en 70411 Treasure Island. Eindelijk heb ik nu de tijd kunnen nemen om de volgende set te bouwen: 70412 Soldiers Fort.
Afbeelding
Set: 70412 Soldiers Fort
Jaar van uitgave: 2015
Aantal parts: 234
Aantal minifigs: 5
Adviesprijs: € 39,99

Toen in november 2014 de eerste foto's van deze set verschenen, schreef ik over deze set: "grote halen, snel thuis - lijkt me eerder voor 4+ dan voor 6-12 jaar... en dat voor 36 euro??? :(" Eens kijken of ik dat nog steeds vind!

De doos bevat drie genummerde zakjes. Zakje 1 bevat de steiger met palmboom en het kanon, de roeiboot met draaibas, een soldaat en twee piraten. Met een minuut of vijf zit dat allemaal wel in elkaar. Zakje 2 bevat de gouverneur en zijn dochter en de begane grond van het fort. Die begane grond is vrij recht-toe-recht-aan en bevat een cel en een onderdoorgang voor de roeiboot. Door middel van twee A-stukken wordt de steiger eraan bevestigd en na vijf minuutjes is ook dit zakje opgebouwd.
Zakje 3 bevat tenslotte de bovenbouw van het fort. Met een minuut of zeven zit dat ook in elkaar. Vergeleken met Pirates I lijkt de toren nogal fragiel, maar twee deurkozijnen zorgen voor een stevig geheel. Het platform bovenop is aan de voor- en achterkant netjes afgewerkt en er is goed nagedacht over een compacte bevestiging van de draaibas, maar de zijkanten zijn geheel open en dat vind ik teleurstellend. Het hijsmechanisme is eerlijk gezegd nogal lomp. De ruimte naast de toren wordt voor de helft ingenomen door dat mechanisme en de muren eromheen en dat ziet er vrij plomp uit, zeker als je het vergelijkt met hoe dat bijv. in good old 6276 Eldorado Fortress is gedaan. Maar voor de kleinere handjes zal het vast fijner zijn :notimpressed:

Al met al ben ik niet onverdeeld tevreden over deze set. Het is inderdaad nogal 'grote halen, snel thuis'. Sommige onderdelen zijn best goed, andere overtuigen echter niet geheel. De minifigs zijn wel goed, vooral de gouverneur en zijn dochter. De gouverneur vind ik werkelijk geweldig. Alleen jammer dat zijn steek slechts aan één zijde beprint is: nu moet die wel in Napoleon-stijl op het hoofd. De steek uit de eerste serie kon ook recht op het hoofd geplaatst worden en dat heeft ook wel wat. Maar kleur en uniform zijn geweldig gedaan. Dochterlief is een stoer wijf: ze draagt een broek en is gewapend met een sabel. Opvallend is dat zij blijkbaar net als alle anderen linkshandig is ;-)
De set is te combineren met de 70410. Ik vind het minder overtuigend dan de combinatie van de 70409 en de 70411, maar het is wel leuk dat aan de mogelijkheid gedacht is. Wat mij betreft wel een pluspunt van deze serie trouwens.

In zijn totaliteit een set die niet helemaal overtuigt en naar mijn mening zijn adviesprijs niet waard is. Wel veel bruikbare parts en mooie figs die bovendien ruim voorzien zijn van wapens, maar de 32 euro die ik betaald heb vind ik een redelijker prijs dan de vier tientjes die je in de reguliere speelgoedwinkel betaalt.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2774

Vr Jan 31, 2014 15:39

Re: [Pirates III] 70412 Soldiers Fort (2015)

door Aangord » Vr Jul 01, 2016 7:15

goeie review, ik kan er idd wel in vinden, heb de set zelf twee keer.
Vooral die deur kozijnen vind ik er niet tussen de onderdelen passen.
Met de soldaten uitkijkpost eraan geklikt indik het geheel wel netjes eruit zien.

Heeft iemand eigenlijk een idee waarom ze een lange witte brick met garagedeur geleider sleuf in de build hebben gebruikt?
Ipv een gewone?

@WvdP
Ga je het piratenschip ook no reviewen?
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10827

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Vr Jul 01, 2016 7:20

Die deurkozijnen vind ik ook niet echt passen, maar ze zorgen wel voor veel stevigheid en echt opvallend zijn ze gelukkig niet. Die garagedeur-brick zal wel goedkoper zijn geweest dan een gewone ;-)
Het piratenschip zal ik niet reviewen: ik vond het niet mooi genoeg om aan te schaffen...
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

abcd

227

Zo Jan 04, 2015 22:23

door abcd » Vr Jul 01, 2016 7:24

Omdat er geen standaard 1x14 brick is.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4089

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Jul 01, 2016 7:41

Een prima review, WvdP. :duim:
Ik was zelf ook niet helemaal tevreden over de hijskraan en de kozijnonderdelen.
De kozijnonderdelen zorgen er wel voor dat het iets steviger is.

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er geen 1x14 onderdeel is (weer wat geleerd). :fluiten:
Bij een paar Ninja sets 3052 en 3053 werden de garagebalken ook gebruikt.
Nu weet ik waarom. :D
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2774

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Vr Jul 01, 2016 8:30

Aha (op brick en WvdP geen schip review)

Ik zal kijken of ik in de vakantie een review van het piratenschip kan doen.
Ik heb hem al gebouwd en met een schuin oog voor dit doel toen al foto's gemaakt met mijn mobiel.
Het was en is mijn eerste piratenschip dus met een aanbieding dacht ik EN serie compleet EN mijn eerste piratenschip :)
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1377

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

door Quarktaart » Di Jul 12, 2016 18:07

WvdP schreef:Toen in november 2014 de eerste foto's van deze set verschenen, schreef ik over deze set: "grote halen, snel thuis - lijkt me eerder voor 4+ dan voor 6-12 jaar... en dat voor 36 euro??? :("

Can confirm: mijn zoontje van vier heeft vanmiddag helemaal zelfstandig de set in elkaar gezet. Als je echt met de set wil spelen zijn er genoeg play features en figuurtjes.
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr