Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10855

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

[Pirates III] 70411 Treasure Island (2015)

door WvdP » Za Aug 08, 2015 21:56

Toen in 1989 de allereerste Pirates-serie uitkwam, was ik meteen verkocht en het thema heeft altijd een speciaal plekje gehouden in mijn Lego-hart. Ik was dan ook erg blij dat in 2009 Pirates II uitkwam (helaas slechts gedurende één jaar) en dit jaar Pirates III. Maar komen deze sets een beetje in de buurt van de klassieke piratensets die ik als klein jongetje zo geweldig vond?
Eerder deze week recenseerde ik al 70409 Shipwreck Defence en 70410 Soldiers Outpost. Tijd voor de volgende set in de serie: de 70411 Treasure Island.

Afbeelding
Set: 70411 Treasure Island
Jaar van uitgave: 2015
Aantal parts: 181
Aantal minifigs: 3
Adviesprijs: 19,99 euro

Toen in november de eerste scherpe foto's verschenen, schreef ik over deze set: "best aardig setje, misschien zelfs leuk partspack als hij online goedkoper wordt. (...) Geen musthave voor deze prijs, maar ik vind hem wel beter geslaagd dan de 70410." Eens kijken of ik dat nog steeds vind!
De doos bevat twee genummerde zakjes met elk een klein zakje erin, een losse tan 6x16 plate en uiteraard het bouwboekje. Zakje 1 begint met het in elkaar zetten van een piraat met pistool, een soldaat met sabel en de krokodil. Dat beest is een modernere variant van de krokodil uit begin jaren '90 en behalve in vier moeraspolitie-sets komt hij nog niet ergens anders voor. De piraat drijft rond in een ton. De soldaat heeft een roeiboot die behoorlijk goed is uitgerust: voorop een musket, vlak achter de bank een draaibas en een grote lantaarn achterop. Dat heb ik kariger gezien!
Daarna wordt op een blauwe ronde 6x6 plate (nieuw!) een rots gebouwd met daarop een steigertje naar een A-plate. Het steigertje bestaat uit twee balken van 8 studs, met dwars daarop vier reddish brown 4x2 wedge plates (twee links en twee rechts, handig qua parts) die het geheel een lekker krakkemikkige indruk geven. Een papegaai op één van de palen maakt het geheel af.
Zakje 2 begint met de vrouwelijke piraat, gewapend met sabel en verrekijker. Vervolgens wordt op de 6x16 plate een rots gebouwd die wordt afgesloten met een openklappende schedel, waarachter een schatkist met diamanten is verborgen. Na 37 bouwstappen en 25 tussenstappen (I'm not kidding) wordt de eerder gebouwde steiger hierop aangesloten. Na toevoeging van een fles en een kaart (nieuw!) is het eiland geheel af.

Deze set is duidelijk ontworpen als tegenhanger van de 70410:
- primitieve piratenrots vs. nette soldatentoren
- 2 piraten + 1 soldaat vs. 2 soldaten + 1 piraat
- soldatensloep met draaibas vs. piratenvlot met katapult
en tenslotte de krokodil + papegaai vs. octopus + krab.
Qua speelbaarheid is ook deze set dik in orde. Ook hier lijkt het aantal wapens tegen te vallen voor drie minifigs: twee sabels en een pistool, maar diezelfde hoeveelheid zit er als extra parts in, dus uiteindelijk valt het wel mee. Daarnaast zitten er natuurlijk nog een kanon en een musket in. Ik heb eigenlijk maar één puntje van kritiek: bovenop de rots is wel een kanon met vier kanonskogels geplaatst, maar dat kanon is vrij onmogelijk door een minifig te bedienen. Maar goed, dat is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem.
Ook qua parts is het best een leuke set: vrijwel alles is wel te gebruiken voor bouwers van historische thema's. Behalve de standaardparts in lbg en dbg denk ik dan aan onderdelen zoals de twee dbg rock panels 2x4x6, twee tan plates 4x4 kwart cirkel en de reddish brown 4x2 wedges.

Al met al ben ik best tevreden over deze set. Wil je je allereerste piratenset kopen, of iemand blij maken met een piratenset, en je vind de 70409 Shipwreck Defence wat te klein? Dan is de 70411 Treasure Island zeker een goede keuze. In vele opzichten is hij te vergelijken met de 70410. Ook qua prijs trouwens, want daarover is mijn oordeel hetzelfde: de adviesprijs is twee tientjes, en dan vind ik het zeker geen "must-have". Zelf betaalde ik er € 15,95 voor en dat vind ik een stuk redelijker.
In november leek deze set me beter dan dan 70410, maar daar kom ik wel van terug. Niet omdat deze set me tegenvalt trouwens, ik vind de 70410 namelijk leuker dan verwacht ;-) Als je moet kiezen tussen beide sets, denk ik dat je dat mede op basis van de minifigs zal doen. De vrouwelijke piraat uit deze set is wel leuk, maar ik zou er zelf niet meer dan één hoeven. Bij de figs uit de 70410 heb ik dat gevoel veel minder.
Conclusie: geen must-have, gezien de prijs eigenlijk ook geen partspack, maar wel een setje dat zijn prijs waard is (en een leuk cadeautje, al dan niet voor jezelf).

Tenslotte: volgens de doos en de bouwbeschrijving is deze set te combineren met de 70409 Shipwreck Defence. Ik vind het een leuk concept en het zal de jonge Lego-fans ongetwijfeld aansporen om beide sets te kopen. Geinig, maar voor de AFOL heeft het denk ik weinig meerwaarde. Maar wie weet, als dit concept komende tijd verder wordt uitgewerkt...
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)