Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10870

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

[Pirates III] 70409 Shipwreck Defence (2015)

door WvdP » Di Aug 04, 2015 21:22

Nieuwe piratensets roepen altijd het kleine jongetje in mij weer op. In 1989 kwam de eerste serie, en ik was meteen verkocht. Naast City, Castle en Space was Pirates I zo'n beetje het eerste nieuwe thema. En Lego pakte meteen groots uit: allerlei nieuwe onderdelen, de eerste vuurwapens, en nieuwe gezichtjes: Pirates I was het eerste thema waarbij de minifigs niet meer het standaardgezicht met alleen ogen en een mond hadden!
Helaas kwam in 1997 een einde aan de serie (de sets uit 2001 zijn nauwelijks het vermelden waard). Gelukkig kwam in 2009 Pirates II, met best aardige sets trouwens, maar afgezien van het fenomenale 10210 Imperial Flagship (2010) kreeg deze serie geen vervolg. Het verschijnen van de Pirates of the Carribean-sets zal daar overigens wel mee te maken hebben gehad.
Je kunt je voorstellen dat ik erg benieuwd was naar de sets die dit jaar zijn uitgekomen. Zijn de sets van Pirates III de moeite waard, kunnen ze voldoen aan de verwachtingen? Only one way to find out! En we beginnen met de eerste set uit de serie: 70409 Shipwreck Defence. Eerst wat basisgegevens:

Afbeelding
Set: 70409 Shipwreck Defence
Jaar van uitgave: 2015
Aantal parts: 74
Aantal minifigs: 2
Adviesprijs: 9,99 euro

Pirates III heeft, in tegenstelling tot de vorige serie, geen army-builder als kleinste setje. De 70409 Shipwreck Defence is een beetje vergelijkbaar met de 6239 Cannon Battle: een soldaat, een piraat, een kanon en een bouwseltje. Het setje bevat wel bijna dertig onderdelen meer, en is met een adviesprijs van een tientje ook een paar euro duurder. Is het de moeite waard?

Wel, als eerste set van een serie is dit eigenlijk best een leuke introductie. Als je iemand wilt laten kennismaken met Pirates-Lego, is dit zeker een aanrader. De piraat en soldaat zijn bijzonder goed bewapend: behalve het kanon zitten er twee musketten, drie sabels en drie pistolen in. Verder bevat het setje een vis, een fles en een schat. Kortom: aan alles is gedacht.
Het bouwseltje vind ik minder geslaagd: de wand van het schip en de rotsen zien er goed uit, maar het is me niet helemaal duidelijk wat de uitstulping aan de linkerkant moet voorstellen. De slopes en curved slopes in reddish brown en dark brown zijn echter altijd bruikbaar, dus ook wat betreft de bouwblokjes word je niet teleurgesteld.

Conclusie: als introductie op de serie een zeer compleet setje. Door de prijs minder geschikt als army-builder. Aan de andere kant: als ik er tien van zou krijgen zou ik dat ook niet vervelend vinden. Steeds diezelfde piraat zou gaan vervelen, maar behalve de soldaat en de wapens zou ik ook voor de overige onderdelen wel een leuke bestemming weten. De adviesprijs van een tientje vind ik aan de hoge kant, maar ik heb er € 7,95 voor betaald en dat vind ik het zeker waard.

Recensies van meer sets volgen nog!
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)