alle thema's binnen ruimtevaart, van Classic Space tot Mars Mission.

918 Space Transport

Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

918 Space Transport

door Rusty » Vr Okt 10, 2008 11:35

Onder het motto "Goud van oud" een uitstapje naar het begin van het Legoland ruimtetijdperk, met deze klassieker, de 918.

Voor de goede orde eerst een plaatje:

Afbeelding

Verdere gegevens:

Aantal onderdelen: 85
Jaar van uitgave : 1978
Adviesprijs : 26,20 gulden (=11,89 euro, met dank aan Telemachus voor de info)

Ik heb bij mijn exemplaar helaas geen originele doos gehad, maar van plaatjes valt af te leiden dat deze niet zo groot was.

De bouw is vrij simpel, althans als je naar het aantal bouwstappen kijkt, want in 12 stappen is de 918 al klaar. Wel neemt de bouwinstructie naar hedendaagde standaarden soms wat grote stappen, met meer onderdelen per stap, maar dat levert nergens een probleem op.

Eenmaal klaar heb je een opvallend leuk ruimteschip voor je staan, wat met een volledig dichte cockpit, met openklappend dak, en daarachter een kleine opbergruimte, toegankelijk door een paar grijze autodeuren, toch redelijk wat speelmogelijkheden biedt. Verder is de detaillering ook best in orde, met navigatielichten, een antenne en stuurraketten aan de uiteinden van de vleugels. Het oogt naar mijn idee best geloofwaardig.

Helaas is deze set tegenwoordig alleen maar 2e hands te krijgen, al duikt soms een onbetaalbaar hoog geprijsd MISB exemplaar op wat dan bijvoorbeeld 550 dollar moet kosten. Let bij een 2e hands setje vooral op de print op de schuine daksteen 3 x 6 die voorop zit. Ten eerste moet een deel van de print goedkleurig zijn, net als de opdruk op het torso van de astronaut. Na verloop van tijd kan deze opdruk afslijten, en blijft alleen de gele kleur over. Verder hoort de print vrij groot te zijn. Een latere set heeft deze zelfde daksteen maar dan met een veel kleinere opdruk, en dan is de set niet meer origineel.

Conclusie, een leuk voorbeeld van hoe met redelijk standaard elementen een goed ruimteschip te bouwen is, en de kleurstelling (oud)grijs, blauw, en transparant geel, blijkt een goede greep. Over de prijs kwaliteit verhouding valt weinig te zeggen, maar dit setje is beslist een must voor space-fans, en door zijn bescheiden omvang tegenwoordig nog redelijk betaalbaar.
Laatst gewijzigd door Rusty op Vr Okt 10, 2008 12:29, in totaal 2 keer gewijzigd.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Telemachus

1835

Wo Jul 09, 2008 18:03

Coruscant

door Telemachus » Vr Okt 10, 2008 12:02

In 1981 kostte de 918 f26,20 => €11.89

Dat waren nog eens prijzen! :D
Because I'm happy
Telemachus' Mocs
Gebruikers-avatar
User

pluisje

750

Ma Jun 28, 2004 11:34

zwijndrecht

door pluisje » Vr Okt 10, 2008 13:07

ja..
maar zou je met zoveel onderdelen nog tevreden zijn?
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Vr Okt 10, 2008 13:39

Ik denk van wel. Je krijgt 5 bedrukte onderdelen, waaonder een deel met goudkleur, wat moeilijker te drukken is dan gewone kleuren, ipv stickers, en verder een leuke selectie algemeen bruikbare onderdelen. Je moet het natuurlijk niet vergelijken met een creatorset waar je meer parts per euro krijgt.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8525

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Vr Okt 10, 2008 13:52

Nou, ik vind meer dan een geeltje eind jaren 70 echt flink aan de prijs! Ik had verwacht dat dit minder gekost had in die tijd.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Vr Okt 10, 2008 14:02

Lego was toen bijna een luxe product. Als je er ook nog een inflatie-correctie op zou loslaten schrik je nog meer. Maar dat zegt verder weinig over deze set, maar meer over economie

Gebruikers-avatar
User

Neverroads

Rang

premium

premium
897

Zo Feb 16, 2003 17:51

Zeist

Re: 918 Space Transport

door Neverroads » Vr Okt 10, 2008 17:04

Rusty schreef:-snip-
Ik heb bij mijn exemplaar helaas geen originele doos gehad, maar van plaatjes valt af te leiden dat deze niet zo groot was. -snip-

Hoewel niet groot, wel een heel leuk extraatje bij deze set! Want op de achterkant van de binnendoos staat een landingsbaan gedrukt:

Afbeelding

Afbeelding

Dus als je met je ruimteschip aan komt swooshen (het ruimtescheepje heeft een perfecte swooshability factor trouwens), kun je hem op je doos laten landen.

Mocht je de doos ooit ergens vinden, dit is een set die een originele doos zeker waard is.

Casper
"De minifig is de maat voor alle dingen."
-Bricktagoras-
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Vr Okt 10, 2008 17:53

Bedankt voor de extra info, neverroads. Dat detail van de doos had ik gemist, maar het is wel een leuk extraatje! En het is inderdaad een erg "swooshable" ruimteschip. :D

Gebruikers-avatar
User

SL33

162

Za Okt 18, 2008 16:04

door SL33 » Zo Okt 19, 2008 20:44

Mijn eerste grotere set van deze serie. Man wat was ik blij toen ik de doos uit het schap haalde en hem (met mijn zelf gespaarde geld) ging afrekenen. Eindelijk had ik hem!

Nog steeds een van mijn favorieten! In vergelijking met zijn grotere broers (de 924 en 928) is deze (imo) wat 'luchtwaardiger'.
Gebruikers-avatar
User

Neanderthaler

479

Za Okt 18, 2008 20:29

Montfoort

door Neanderthaler » Ma Aug 31, 2009 8:13

Ik heb hem gister weer in elkaar gezet na flink te hebben moeten zoeken naar bepaalde onderdeeltjes. De grijze autodeurtjes heb ik helaas voor een stel blauwe moeten verwisselen.

Ook zo'n simpel steentje als deze: Afbeelding had ik er maar 1 van. Maar goed, dat is dan weer een uitdaging om aan vervangende steentjes te komen. Ik moet zeggen dat ik bijna alle steentjes in nette staat bij alkaar kon sprokkelen. Hij ziet er bijna ongebruikt uit :)

Mijn zoontje was er meteen ook helemaal weg van!
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Ma Aug 31, 2009 8:27

Blijkt maar weer eens hoe tijdloos dit ontwerp is. Tussen alle snelle vormen van tegenwoordig valt zo'n "oldskool" model nog steeds in de smaak. :D

Gebruikers-avatar
User

HJR-Holland

4485

Do Jul 17, 2003 19:00

Dordrecht

door HJR-Holland » Ma Aug 31, 2009 12:04

De 918 is echt mijn all-time favorite van de Space lijn; het was mijn eerste 'grote' SPACE set en door de jaren heen heb ik een heel squadron opgebouwd van 918's. übercool :duim:
my FLICKR account
Gebruikers-avatar
User

Neanderthaler

479

Za Okt 18, 2008 20:29

Montfoort

door Neanderthaler » Vr Sep 11, 2009 8:49

HJR schreef:De 918 is echt mijn all-time favorite van de Space lijn; het was mijn eerste 'grote' SPACE set en door de jaren heen heb ik een heel squadron opgebouwd van 918's. übercool :duim:

Foto's!