Boeken over Lego, MOCs, bouwtechnieken, enzovoort.
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5648

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

The LEGO ideas book (ISBN 978-1-4053-5067-9)

door dip » Vr Okt 07, 2011 13:14

Afbeelding

Vroeger
Herinnert u zich die tijd nog; gras groener, lucht schoner en LEGO had ideeën boeken. Onder andere de 6000, 7777 en de 8890 zijn in mijn herinnering van sublieme klasse. Deze boeken stonden vol met plaatjes van complete lay-outs en (halve) bouwinstructies. Jammer genoeg worden ze niet meer gemaakt door lego. (voor scans van de oude boeken zie brickfactory en zoek naar de nummers van de boeken)

Echter BK to the rescue. BK is een uitgever die eerder o.a. de lego star wars encyclopedie uit heeft gegeven en dus wel wat ervaring heeft met lego boeken. Deze keer wordt die kennis benut om een ideeën boek uit te geven. De bouwwerken zijn ontworpen door volwassen fans van lego (maar hier kan iemand anders misschien meer over uitleggen).

Het boek
Het boek is een hardcover, altijd handig bij kinderen, net wat steviger dan een zacht kaftje en gaat waarschijnlijk wat langer mee. En met 200 paginas van ongeveer A4 formaat is het een stevig dik boek.

De inhoud
Er is een 2 pagina introductie waarin kort wordt verteld over lego stenen, schaal, studs on top, studs on side en uitleg over wat er op een pagina staat. Meer hier over later.

Dan 2 pagina's tips over bouwen: over plannen, stevigheid, creativiteit, details, etc.

Er zijn 6 hoofdstukken in het boek, elk hoofdstuk gemaakt door een AFOL en gaat over een specifiek thema. De 6 thema's zijn
- Vliegtuigen, treinen en auto's (Barney Main)
- Huis en omgeving (Deborah Higdon)
- Ruimtevaart (Tim Goddard)
- Vroegere tijden (Sebastiaan Arts)
- Avonturenland (Duncan Titmarsh)
- Maken en bewaren (Andrew Walker)

De hoofdstukken bestaan uit 4 delen:
- een 2 pagina brede openings foto met een paar zinnen uitleg over de inhoud van het hoofdstuk.
Afbeelding
- een 2 pagina groot overzicht met handige onderdelen
Afbeelding
- een 24 paginas met modelen, bouwvoorbeelden, tips etc
- Als eind 4 paginas over de bouwers. Wat ze mooi vinden, wat er mis is gegaan, wat hun je favoriete onderdeel is thema.
Afbeelding

Een pagina
Een random pagina gepakt van de uitgever:
Afbeelding

Zoals je ziet staat de pagina vol met informatie en duidelijke plaatjes. Er wordt verteld dat je de truck niet precies na hoeft te maken, zijn er studs te zien dan is dat niet erg. Maak het persoonlijk door er eigen dingen aan toe te voegen.
Er wordt duidelijk getoont hoe je de voorkant aan de auto kan zetten maar niet hoe je de voorkant feitelijk maakt. Zeer goed vind ik dit; laat zien hoe je moet snotten maar laat ze maar uitzoeken hoe het precies moet. Ook dat je een dak makkelijk af kan halen door veel tiles te gebruiken ipv alleen maar studs zijn tips die de speelbaarheid bevorderen bij dit (en toekomstige) modelen.

Conclusie
Ik vind het een zeer geslaagd boek. De hardcover uitgave bevalt me. De prijs van £9,99 op Amazon.co.uk vond ik prima en het zeker waard. Dit boek is een bron van inspiratie en probeert de lezer tegelijkertijd wat zelf vertrouwen te geven, niet alles hoeft goed te gaan, je hebt niet altijd alle stenen.

Kopen direct!

Als bonus nog een pagina van Sebastiaan
Afbeelding
En de inhoudsopgave
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dip op Vr Okt 07, 2011 19:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

Re: The LEGO ideas book (ISBN 978-1-4053-5067-9)

door LegoHenkie » Vr Okt 07, 2011 14:31

Wat heeft dit boek inclusief verzendkosten in euro's jouw gekost.

Bij Bol.com kost ie 23.00 euro
Er gaat niets boven Groningen.
Gebruikers-avatar
User

Snoopy1975

337

Za Dec 29, 2007 9:32

Brunssum

door Snoopy1975 » Vr Okt 07, 2011 14:32

Dank zij jouw review, heb ik me ook laten verleiden tot de aanschaf via bol.com €20.99.
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5648

Groningen

door dip » Vr Okt 07, 2011 16:35

Ik heb er £9,99 voor betaald, ik bestel pas bij amazon.co.uk als mijn totale bestelling boven de £25 is en verzending gratis is (bij deze zending zatten nog 4 andere boeken).

met de pond op 1,15 zal ik dus minder dan €12 inc wisselkosten betalen.
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2904

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Vr Okt 07, 2011 18:01

Hoe groot zijn de hoofdstukken?
Minifiguren moeten geel blijven!
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5648

Groningen

door dip » Vr Okt 07, 2011 18:22

32 paginas per hoofdstuk, meer details in aangepaste openings post.
Gebruikers-avatar
User

Tijger-San

Rang

premium

premium
745

Ma Jul 10, 2006 22:31

Nabij Utrecht

door Tijger-San » Di Dec 13, 2011 22:08

Leuke review! :duim: Heb het boek ook aangeschaft via amazon. Het is idd zeer de moeite waard om te lezen. Vooral de visies van een andere bouwers lezen was erg leuk. Enne Sebastiaan, tof dat jij ook hebt meegewerkt aan dit boek als collega LowLugger! :duim:
Ook voor een automatiseerder, gaat niets vanzelf.
Mocs op Flickr en Brickshelf