chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1679

Vr Feb 11, 2011 12:43

605 [Legoland] Taxi (1971)

door Trijntje » Do Mrt 03, 2011 0:19

Deze gouwe ouwe mocht voor mij niet ontbreken in de lijst van recensies, pure nostalgie; het was mijn allereerste Lego auto.
Ook de periode waar een hele bouwbeschrijving nog op 1 A4´tje paste.

605 Taxi (thema: Legoland; City bestond toen nog niet)

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1971

volgens Peeron 18 parts, GEEN minifigs (die waren toen nog niet uitgevonden)

Opmerking m.b.t. het aantal onderdelen: de wielstellen werden destijds compleet met banden al gemonteerd geleverd, dus wat mij betreft eigenlijk maar 14 onderdelen)

- prijs: ƒ 2,75 (ja gulden dus, catalogusprijs 1971, en dat heb ik er toen ook voor betaald)

Begin jaren ’70 had Lego vrij veel kleine (voor kinderen vooral betaalbare) sets auto’s in omloop.
Deze taxi vind ik zelf heel gezichtsbepalend uit deze periode.

Met relatief weinig (basis)stenen wist Lego een voertuig te scheppen waar iedereen direct een taxi in herkent. Geen stickers maar 3 bedrukte stenen; 2x de tekst “taxi” op stenen van 2x3 en zwarte steen 1x4 waarop in chroomkleur de voorbumper staat afgebeeld.

Eenvoudig te bouwen, bij alleen het zien van de foto is een bouwbeschrijving al bijna niet meer nodig.

Conclusie: klassieker onder de Lego auto’s, in elke oude verzameling zou deze toch eigenlijk wel moeten zitten.