chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2263

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

6163 - A World of LEGO Mosaic (9 in 1)

door Jalkow » Ma Okt 19, 2009 21:03

6163 - A World of LEGO Mosaic!

Afbeelding

Bricklink
(Niet mijn) Brickshelffolder

(Net als velen denk ik, heb ik deze set gekocht bij de Gamma. Met een voordeelbon erbij kostte de set maar
€ 8,50 in plaats van de adviesprijs van, ik meen, € 17,50 (?).)

Hoe werkt het precies? Bij de lading blokjes krijg je twee transparante 16x16 grondplaatjes en een boekje met voorbeelden. Een grondplaatje past precies op een bouwvoorbeeld en zo hoef je alleen de juiste kleur blokjes op het juiste nopje te plaatsen. In totaal vind je dus negen plaatjes in het boekje, namelijk deze negen. Het klinkt als een leuk idee, nietwaar? Het is een nieuwe manier van bouwen en dat geeft nieuwe mogelijkheden. Snel naar huis om het uit te proberen.

De zakjes zitten goed vol en na het sorteren van alle kleurtjes heb je een flinke lading blokjes voor je liggen. Letterlijk blokjes, want 542 (!) van de 598 parts zijn 1x1 bricks. Een hele hoop, maar eerlijk gezegd een beetje te veel van het goede. Laten we wel wezen, wat heb je aan bijvoorbeeld 84 rode 1x1 blokjes? Oké, de paar roze, lime en oranje blokjes zijn de moeite waard, maar een echt nuttige toevoeging aan je blokjesverzameling is het niet. De doorzichtige plaatjes zijn dan wel weer leuk en de vier matzilveren 1x1 rondjes zijn ook aardig.

Na de boel gesorteerd te hebben is het tijd voor het bouwen van het eerste mosaic-je, een vlinder, en er valt meteen iets op: het is gruwelijk saai! Het is écht geen leuk werk, het is bijna geestdodend hoe je de blokjes volgens het plaatje moet vastdrukken. Ieder. Blokje. Moet. Precies. Op. Het. Juiste. Plekje. Achterafgezien had ik de kleurtjes niet moeten sorteren, want dan haal je zelfs geen voldoening uit het vinden van het juiste blokje, nee, ik heb me echt níét vermaakt. Maar, ik onderschat mijn taak als reviewer niet en ik vond dat ik geen recensie kon maken op basis van één zo'n lullig mosaic-je. Ik heb álle mosaic-jes gemaakt.

Jawel, opofferingsgezindheid heet dat.

Of nee, verveling dankzij herfstvakantie... Hoe dan ook, met name de krab, die je zo olijk vanuit de box-art aan zit te kijken, blijkt een venijnig irritant monster te zijn. Je moet in totaal tweehondernegentig 1x1-tjes vastdrukken en dat gaat je op den duur echt tegen staan. Ik zou dan ook iedereen willen vragen om deze set niét cadeau te doen aan de buur- dan wel kleinkinderen, want dat zullen ze niet waarderen. Misschien als straf, wanneer ze je mooiste MOC afbreken, al weet ik niet of de kinderbescherming beleid heeft voor dit soort marteling.

Voor mij werkt het hele LEGO-mosaic-idee gewoon niet. Dat ligt absoluut niet aan de uitwerking, want het is een ‘verzorgde’ set. Neem het roze tandvlees van de haai bijvoorbeeld: erg leuk en dit laat zien dat er wel degelijk is nagedacht over de set. Dat zie je ook aan de negen ontwerpen: ze zijn vrolijk en gevarieerd. Alleen de tractor en de auto lijken wat op elkaar.

Eindconclusie: LEGO laat zien dat ze out-of-the-box kunnen denken, want als je het goed bekijkt is het best een gedurfde set. Het is heel nieuw terrein en dat waardeer ik wel. Er is ook moeite gestoken in deze nieuwigheid: de box-art is mooi, de ontwerpen staan vrolijk, maar helaas, het idee werkt gewoon niet. Het is saai werk, weinig uitdaging dan alleen steentjes aandrukken. Lego is voor mij het bouwen, het puzzelen, het spelen, maar vooral niet het in slaap vallen boven een mosaic-je.

Goed geprobeerd dus, maar dit mag van mij bij een eenmalige uitgave blijken.
Niet mokken, lekker moccen!
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

Re: 6163 - A World of LEGO Mosaic (9 in 1)

door Rusty » Ma Okt 19, 2009 21:19

Ik denk dat dit een set is die je of geweldig vindt, of oersaai. Net als met borduren, mijn vrouw is er gek op, maar ik moet er niet aan denken om alleen maar kruisjes te maken met verschillende kleuren draad.

Ik heb met mijn dochter voor mama de vlinder gemaakt, en we hebben daarmee veel plezier gehad, dus ik vind het op zich wel een leuke set, maar dan als knutselproject.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Karin

391

Za Feb 05, 2005 22:01

Almere

door Karin » Ma Okt 19, 2009 22:28

Ik denk dat het inderdaad af hangt van je insteek. Voor kinderen die houden van ministeck (van vroeger dus, niet het lego kloon spul) of van die strijkkralen is het een leuke intro in LEGO, zeker omdat er een paar niet standaard mosaic dingetjes in gebruikt worden. Zelf heb ik wel gekeken naar de voorbeelden maar er geen gemaakt, wel een zelf verzonnen Winnie
<---

Dat is wellicht leuker, zelf ontwerpjes maken en ik denk ook wel dat dat de insteek een beetje is.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26203

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Okt 20, 2009 5:29

Wat natuurlijk wel enorm vóór de set spreekt is dat er een transparante baseplate in zit. Een kleintje dan. Destijds voor mij de reden om hem wel te kopen. :)
Gebruikers-avatar
User

Rick

2018

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Di Okt 20, 2009 7:25

stuifzand schreef:Wat natuurlijk wel enorm vóór de set spreekt is dat er een transparante baseplate in zit. Een kleintje dan. Destijds voor mij de reden om hem wel te kopen. :)

Twee zelfs in deze :omg: Die 1 x 1 gaan gewoon mijn MOC voorraad in. En ik denk dat het voor kleintjes echt wel een uitdaging is om alles op de goede plaats te krijgen. En, nee, ik ga het niet op mezelf testen :slygrin:
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Di Okt 20, 2009 8:01

Rick schreef:
stuifzand schreef:Wat natuurlijk wel enorm vóór de set spreekt is dat er een transparante baseplate in zit. Een kleintje dan. Destijds voor mij de reden om hem wel te kopen. :)

Twee zelfs in deze :omg: Die 1 x 1 gaan gewoon mijn MOC voorraad in. En ik denk dat het voor kleintjes echt wel een uitdaging is om alles op de goede plaats te krijgen. En, nee, ik ga het niet op mezelf testen :slygrin:

Dat maakt het setje voor de onderdelen toch weer interessant. En voor kleintjes is het op deze manier bouwen best een uitdaging. Mijn dochtertje had toch wel wat hulp nodig, terwijl ze wel al tandwielen op asjes kan schuiven, wat moeilijker lijkt dan 1 x 1 blokjes vastdrukken.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Okt 20, 2009 9:18

Mijn kinderen vinden het best wel leuk, de vlinder maken ze graag. Het is ook best een oefening om de blokjes goed vast te zetten, naar kleuren te kijken en iets uit de grote stapel te pakken.
En dat allemaal zonder je hele lego voorraad door elkaar te gooien of iets stuk te maken.
Ik vind em wel heel leuk.

Overigens heb ik nog even de draak gemaakt, en die was nog best even lastig, omdat daar niet een hele goede foto opstaat hoe een en ander is bevestigd. Maar het is gelukt, en het was best een mooi resultaat.
no avatar
User

Alex R

508

Zo Nov 04, 2007 18:16

Vlaardingen

door Alex R » Wo Okt 21, 2009 19:28

Mijn zoontje is nog maar 3, wordt in januari 4, maar hij vindt het helemaal geweldig.
Af en toe krijgt hij de blokjes niet goed op zijn plaats en wordt ie knorrig.
Maar het is voor hem een perfecte doos om zijn motoriek te leren. :duim:

En tja, voor volwassenen is het niet echt interessant om de set te gebruiken waavoor ie bedoeld is he!! :P :lol:
Gebruikers-avatar
User

LNB

350

Za Jun 16, 2007 17:10

Nijmegen

door LNB » Za Dec 12, 2009 15:24

M'n vriend is druk bezig geweest om voor mij het hartje van het voorbeeld te maken. Ik heb zelf een mozaiekje gemaakt, wat ik wel grappig vond om te doen. Het nadeel is alleen dat je dan al snel alle blokjes van een kleur op hebt.