Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8557

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

7414 Adventurers (Orient Expedition) Elephant Caravan

door eti » Zo Jan 25, 2009 1:56

Vandaag binnen, via Marktplaats nieuw in de doos, deze set:

Afbeelding

Het is een set die bestaat uit een olifant met aanhanger en een autootje. De stukjes van de drie onderdelen (olifant, kar, auto) zitten lukraak door elkaar in een paar plastic zakjes. Verder zitten er in de doos vijf speelkaarten en een instructieboekje.

Het instructieboekje begint met 4 bladzijden stripverhaal. Daarover later meer. Dan volgen de 3 minifigs, en vervolgens wordt de olifant in elkaar gezet.
Het was me ook vooral om de olifant te doen, en dat is echt een ontzettend leuk ding. Hij bestaat vooral uit onderdelen die voor meer dan alleen een olifant te gebruiken zijn. De lichaamsdelen kunnen zo een of andere straalmotor voor een ruimteschip worden of zoiets. Lego had van mij wel meer op een dergelijke manier samengestelde beesten mogen maken, maar bij mijn weten bestaan alleen een aantal mytische monsters en dino's uit dit soort onderdelen.

Het karretje dat achter de olifant hangt, is een leuk dingetje, al heb ik altijd iets tegen sets waar maar 2 van dezelfde wielen in zitten. Dat beperkt de mogelijkheden om er iets anders van te maken. En hij hangt aan de olifant via een stoffen lapje dat door de kist waar de bestuurder in staat op z'n plaats wordt gehouden. Stof en plastic bij Lego vind ik altijd een zwaktebod, dat had vast anders gekund.

Tenslotte het autootje. Leuk, maar niet spectaculair. De grote brok twee-stoeltjes-met-deurtjes had ik nog niet, het is een handige manier om twee poppetjes naast elkaar in een auto te krijgen maar echt warm word ik er niet van. Het valt me tegen dat de deurtjes niet echt open kunnen.

De minifigs zijn heel aardig. De Indiase meneer op de olifant heeft een mooi bedrukt truitje, leuk gezichtje en een aardige tulband op. De toeriste in het karretje heeft een leuk tropenhelm op maar dat truitje met fototoestel-opdruk vind ik wat onnozel, vooral omdat ze ook nog een fototoestel in de hand heeft.

De bestuurder van de auto heeft om mij onduidelijke redenen een haak ipv een hand, en verder houdt hij het midden tussen een landloper en een echte heer. Hij heeft een lorgnet maar ook een schram/litteken en hij heeft een jacquet aan met, wat zal 't zijn, een servet eruit hangend of zo? Vaag. Hij houdt een pistool beet en heeft er niet uitziende dynamietstaafjes (tegeltjes met opdruk) bij zich.

En dat brengt me bij mijn grootste bezwaar tegen de set: Het is zo voorgekauwd. De toeriste is goed maar naïef, de olifantenbestuurder is nederig maar slim en dapper en het heerschap in de auto is een mislukte boef. De rollen zijn niet echt uitwisselbaar. En dan leveren ze er ook nog eens een stripverhaaltje bij waarin dit allemaal nog een keer wordt uitgelegd. Moet je dat dan precies gaan naspelen? (Niet dat ikzelf nou broembroem met die auto over tafel kar, maar als kind zou het me totaal niet gelokt hebben als al voor me was bepaald hoe ik ermee moet spelen. Niet dat ik ooit met m'n sets speelde - ik bouwde ze op, brak ze gelijk weer af, bouwde dan een pretpark of trein - zonder slechteriken - en ging daarmee spelen...) Past ook niet echt bij Lego, in mijn beleving. Drie neutrale figuren van wie je zelf mag bepalen of ze goed, slecht of van allebei een beetje zijn, dat zou me meer aanspreken.

En dan nog die maffe speelkaarten. Ze lijken op Magic en dat soort spellen, waarbij je eindeloos nieuwe setjes moet kopen in de hoop dat die ene goeie kaart erin zit. Slim qua marketingconcept, maar mij heeft het nooit getrokken (lees dit als: ik was er al te oud voor toen het kwam). Maar deze kaarten lijken wel erg op een me-too'tje: Lego wil ook zoiets want daar kon je geld mee verdienen toch? (Niet als je 5 kaarten in elke Orient Expedition legoset stopt. Hoeveel kinderen krijgen/kopen verder Orient Expedition legosets? En hoeveel hebben er meer dan één set? Dat wordt niks dus... Als incentive om dan maar alle sets te kopen, ter waarde van ongetwijfeld vele honderden euro's, is het ook wat belachelijk.) Ik zie dat de kaarten op Bricklink zo'n 4 cent per stuk opbrengen. Ik denk dat ik ze maar weggeef als iemand ze toevallig wil hebben...

Al met al overigens een mooie set, het komt wel echt Indiaas over qua stijl, en vooral een erg gave olifant.
Gebruikers-avatar
User

Lupos

103

Wo Dec 03, 2008 20:10

Harderwijk

Re: 7414 Orient Expedition Elephant Caravan

door Lupos » Zo Jan 25, 2009 9:16

he, das toevallig. :lol: ik wou net weer een paar orient-setjes gaan opzetten.
ik ben er 2-3 jaar gek op geweest, en darom heb ik behalve het schorpioenenpaleis en de tempel van de Mount Everest alle sets, inclucief de drie kleine promo's.

Goede recensie! :duim:
Orient expedition COMPLEET!
Gebruikers-avatar
User

Midna

34

Za Jan 10, 2009 15:26

Groningen

door Midna » Zo Jan 25, 2009 10:14

Toffe recensie. Heb deze set ook gemist vanwege mijn dark ages, maar het is er eentje om nog eens in de gaten te houden (voor die olifant natuurlijk).

Oh, en gefeliciteerd met het behalen van de voorpagina ;)
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10855

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Zo Jan 25, 2009 11:04

Heren, even ter herinnering: de recensie-topics zijn GEEN babbeltopics, de bedoeling is dat ze ook later als naslag gebruikt kunnen worden. Alléén reacties die inhoudelijk op de recensie ingaan dus.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8557

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Zo Jan 25, 2009 12:08

Als het je om de olifant gaat: hij komt idd alleen maar in deze set voor. Wel is er ook een lichtgrijze variant, en die zit alleen maar in deze set: http://www.bricklink.com/catalogItemIn. ... t1c02&in=S
Dat even ter info.
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2904

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Di Jan 27, 2009 16:16

Ik heb de set ook een tijdje geleden gekocht voor mijn verzameling.
En ik vind het ook een gave set. Leuke olifant, alleen ik zie er geen straalmotor in.
Ik vond het jammer dat er maar 1 minifiguur op de kar past maar hij is wel mooi.
Hoe de kar vast zit is inderdaad knudde, maar dat stuk stof staat misschien wel erg leuk boven een kraampje.
En dan nog over de slechterik: Zijn naam is meneer Samuel Sinister met als bijnamen Mister Hatres en Baron van Baron, zijn beroep is kunstdief, zijn hobby is jagen op beschermde diersoorten, en zijn hand is er afgehakt door Dr. Charles Kilroy toen hij hem probeerde te vermoorden.
(die kerel met die baard en bril en tropenhelm, en ja ik weet alle minifiguren van Adventurers bij naam.)
Minifiguren moeten geel blijven!