Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3479

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

8110 Mercedes-Benz Unimog U400 (2011)

door JunkstyleGio » Vr Aug 12, 2011 20:58

Haastige spoed is zelden goed...

Wat gebeurt er als je snel een leuke foto wenst voor je review van 8110 Mercedes-Benz Unimog U400?

Zoiets?

Afbeelding

Nou ja...

Morgen meer dan maar!
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3479

Breda

Re: 8110 Mercedes-Benz Unimog U400 (2011)

door JunkstyleGio » Za Aug 13, 2011 5:56

Na het foto-fiasco van gisteren ben ik er toch maar eens goed voor gaan zitten om een leuk stel foto's te maken en een fijne review te schrijven...

Set: 8110 Mercedes-Benz Unimog U400
Jaar uitgifte: 2011
Aantal onderdelen: 2048
Leeftijdsindicatie: 11-16 jaar.
Prijs: €145,00 tot €190,00 (S@H-prijs: €189,99)

Afbeelding

Reeds in januari gonsde het al van de geruchten en met het publiceren van de eerste (beurs)foto's van deze set wist ik het al: deze set moest en zou ik hebben. Hoe vervelend is het dan om toch nog 6 (ZES) maanden te moeten wachten eer je aan het bouwen kan. Gelukkig werden er op de diverse fora hele discussies gevoerd over de diverse afbeeldingen die stukje bij beetje openbaar werden. Een hele boel technische babbel en leer-momenten hebben de wachttijd toch nog enigszins verzacht.

Ook is er her en der al geschreven over de grootte van de doos, de genummerde zakjes, de wel heel simpele bouwinstructie, de 8 nieuwe onderdelen, STOMP stickers, de constructiefouten en de prijsverschillen tussen de diverse handelaren/winkels; dus daar ga ik het niet over hebben.

Waar wil het wel over hebben?
Hoe ziet de set er uit.
En wat heb ik aangepast.

Afbeelding

De Unimog wordt gebouwd in een aantal losse modules.

Als eerste beging je met het chassis. Dat is logischer wijs het hart van de Unimog. Het bouwen zelf is nergens vervelend, want er is voldoende afwisseling en zelfs vergelijkbare onderdelen, zoals de voor- en achteras, worden op een andere manier opgebouwd.
Als je dan klaar bent dan zie je al een beetje hoe geweldig groot de set wordt.Het mooie van deze set is dat je maar één motor gebruikt om, via de schakelkast in het chassis, de pneumatische én de mechanische onderdelen aan te sturen.

Afbeelding
Zoals je ziet heb ik de grijze velgen vervangen door zwarte. Dit vind ik gewoon stoerder staan.

Verdere kleine modificaties op het chassis:

Afbeelding
De originele slopes aan de voorkant vielen steeds van het model af, dus heb ik zelf maar een “steunbalk” in elkaar geschroefd

De frictiepinnen in de besturing heb ik vervangen omdat het de totale besturing veel te stroef maakte.

Afbeelding
Aan de ene kant heb ik een 6l as geplaatst en geborgd.

Afbeelding
de andere zijde heeft een 4l asje met stop gekregen. Borging is hier niet noodzakelijk.

Afbeelding
Natuurlijk heb ik een PF-schakelaar ingebouwd.

De pneumatische en mechanische bediende kraan is jammer genoeg rood en had van mij ook wel oranje of donkergrijs met zwart mogen zijn. Verder werkt hij naar behoeven, al is de reactietijd van de grijper in het begin wel erg traag.
Afbeelding
Voor de wat kleineren onder onder is de bediening misschien wel wat meoilijk te bereiken.

De laadbak is snel gemaakt en zonder franje.
Afbeelding
Er is echter wel ruimte genoeg voor diverse soorten lading of onderdelen.

De mechanische lier heeft hier al de gewenste kleurverandering gekregen. En een grotere haak; want dat kleine ding vind ik een lachertje.
Afbeelding
Het effect van de grotere haak is dan ook meteen pijnlijk aangetoond...

De oranje cabine geeft de Unimog zijn herkenbare smoel.Jammer genoeg kunnen de deuren niet geopend worden.
Afbeelding
Als je de sneeuwploeg wenst te gebruiken kan je ook nog wel wat extra licht op de cabine gebruiken.

De sneeuwploeg (het b-model) wordt gemaakt uit de onderdelen van de pneumatische kraan en lier en maakt enkel gebruik van de pneumatische aandrijving via het chassis.
Gelukkig kon ik uit mijn eigen reserve onderdelen, met een kleine aankoop, de sneeuwploeg maken.
Afbeelding
Zie het technic-figuurtje eens naar boven kijken; hij verwacht toch echt sneeuw!

Als je alle modules samenvoegt (behalve de lier dan), dan heb je een verbazingwekkend makkelijk rijdend “monster”, met een lengte van meer dan 70cm en een gewicht van meer dan 2,5kg, dat goed is voor uren speelplezier.
Afbeelding

Mijn conclusie:
Met een paar kleine aanpassingen is dit model voor mij toch één van de beste modellen ooit uit de technic serie. Niet omdat het technisch allemaal zo ingenieus is, maar de “looks” en zeer hoge bespeelbaarheid vergoeden alles. Het was het wachten en het geld meer dan waard.

Voor de liefhebbers: De onderdeleninventaris staat hier.
Laatst gewijzigd door WvdP op Za Aug 13, 2011 10:15, in totaal 3 keer gewijzigd.
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

dirk klijn

868

Do Okt 28, 2010 14:17

Woudrichem

door dirk klijn » Za Aug 13, 2011 6:33

Leuke recencie zeker met dat poppetje :P.
Zwarte velgen staan inderdaad beter, jammer dat ik ze niet heb :notimpressed:.
Don't stop 'til you get enough.
Gebruikers-avatar
User

bord4kop

492

Ma Okt 11, 2010 14:59

Groenlo

door bord4kop » Za Aug 13, 2011 7:51

Uitstekende recensie!

Daar zit een hoop werk in!!

:duim: :duim: :duim:

je was er dan ook lekker vroeg bij :omg:
Gebruikers-avatar
User

glasbak

319

Zo Nov 04, 2007 20:44

Amstelveen

door glasbak » Za Aug 13, 2011 9:38

Ik ben het helemaal met je eens, het is een geweldige set.
Een groot nadeel vind ik de afmeting. :oops: Het model had makkelijk een beetje kleiner gekund zodat het meer past bij andere modellen.
De Unimog is echt enorm.
met het grootste gemak breng je je Lego bij glasbak!
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3568

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Za Aug 13, 2011 12:39

Je bent mij nèt voor, want ik was ook al een recensie aan het schrijven gegaan. Bezwaar als ik die van mij hier ook dump?
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3479

Breda

door JunkstyleGio » Za Aug 13, 2011 13:12

Ik ben wel benieuwd hoe er door anderen tegen deze set aan gekeken wordt.
Dus...
Ga je gang!
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3568

Almere

door Erik Leppen » Za Aug 13, 2011 14:08

Bij wijze van experiment doe ik deze recensie in lijstvorm, waarbij ik individuele punten aanmerk als positief (p), neutraal (o) of negatief (n). Doel is om sneller mijn algemene mening over iets te zien en makkelijkere opzoekbaarheid. Ik hoor graag via PB de meningen over deze recensievorm.

Even in het algemeen trouwens, vind ik dit een van de betere sets in lange tijd. Dat er negatieve punten zijn vind ik eigenlijk helemaal niet zo erg, perfectie bestaat niet en er zijn nu eenmaal grenzen aan de onderdelen. Maar ik vind het wel zinnig om deze negatieve punten in elk geval genoemd te hebben, om objectief te blijven.

De verpakking
p De instructies en stickers zijn beschermd in een apart zakje met karton om beschadiging te voorkomen. Eindelijk!
n De onderdelen zijn verdeeld in niet minder dan 30 plastic zakjes... en dat gooien we allemaal weg. Vind ik een beetje overdreven...

De onderdelen
De nieuwe onderdelen
p Alleen maar lof voor de nieuwe banden. Ze zijn groot (het is lang geleden dat ik dacht: zo! Die zijn groot! bij het openen van de doos), niet zwaar, maar toch best stevig (op beide fronten een stuk beter dan de powerpullerbanden). De diameter is hetzelfde als de motorbanden van 8051.
p Als ik het model zo voel (zwaar!), dan snap ik wel waarom er speciale onderdelen zijn gemaakt voor de wielophanging... Met de kraan voorop gemonteerd staat het meeste gewicht op de vooras. Maar de banden staan perfect rechtop. De ophanging werkt dus prima!
p De kogelverbinding is erg soepel zonder dat er te veel speling is. Wel kosten de onderdelen veel kracht om uit elkaar te halen. Maar dan weet je ook zeker dat ze niet zomaar losschieten.
o Ik weet niet waarom er nieuwe geelzwarte veren zijn: ze lijken even sterk als de gele uit 8466.
o Bij mij viel de pomp niet stil met alle pneumatische schakelaars in neutraalstand. Dus érgens lekt lucht. Maar ik weet niet of dat zo ontworpen is of een foutje. In elk geval werkt alles wel gewoon prima dus het zal wel zo horen.
o Als de blauwe bushes met pneumatische aansluitingen net zo sterk zijn als gewone bushes, dan vrees ik een korte levensduur, gezien er aardige krachten op het onderdeeltje komen te staan tijdens het monteren en demonteren van de slangen.

De rest
o De pneumatische slangen zijn duidelijk geurend (nieuw).
p De pneumatische slangen hebben dezelfde kleuren als de rest van de onderdelen.
n de pneumatische slangen zijn stugger dan voorheen wat ze lastiger te monteren maakt en ook veel lastiger los te halen. Verder hangt hierdoor de grijper niet verticaal.
o De kleur van bushes is niet overal hetzelfde; in frame en lier geel en rood, in cabine en kraan grijs.
n Waarom zijn 11-liftarms in het onderstel donkergrijs en niet zwart? Dit kleurverschil vind ik eigenlijk jammer. Met zwarte 11's was het onderstel mooi in één kleur geweest.

De bouw
o De moeilijkheidsgraad van de bouw ligt best hoog (zie de andere punten voor waarom).
p Het is handig dat elke pneumatiekcilinder is aangesloten met één grijze en één zwarte slang. Dan hoef je niet eindeloos de slangen te volgen om te zien welke nu waar moet worden aangesloten op de schakelaar. Maakt de bouw veel makkelijker.
p De genummerde zakjes zijn toch wel een voordeel.
n tijdens de bouw van het onderstel is de constructie soms zwak

De instructies
o De kleine bouwstapjes vind ik eerder verwarrend dan verhelderend - ik vergeet daardoor regelmatig dingen.
o In de bouwinstructies, vooral van het frame, zitten erg veel "draaistappen", wat het geheel niet overzichtelijker maakt.
o Om de een of andere vage reden zit er in één van de stoelen een pin te veel.
o Voordat de tweede as wordt gemaakt worden aan de onderkant van het frame twee rode 2 x 4-liftarms gemonteerd, als een soort "standaard". Het doel hiervan is me echter niet duidelijk. Interessant is overigens dat deze twee liftarms later in de lier nodig zijn.
n Het is ergens onlogisch dat voor er alle onderdelen een 1:1 plaatje bij staat, behalve bij pneumatische slangen. Bij de langste en laatste slangen ontbreekt ook een metertje.

Het model
p Zeer imposant model! Volgens mij de hoogste Technicset ooit, maar ook best lang en met mooie grote banden ziet het er gewoon echt indrukwekkend uit!
p De pneumatische slangen worden goed langs de kraanarm "geleid" en zijn voor de rest ook goed weggewerkt.
p De bumpers, wielkasten en zijkant sluiten overal mooi op elkaar aan, waardoor (met name voor) een mooie "lijn" wordt gevormd.
p Het oranje studded voorstuk sluit mooi zonder grote openingen aan op de oranje panelen aan de zijkant.
p Eindelijk een technicmodel met fatsoenlijke stoelen.
p Ik vind de kleurstelling met oranje, rood, grijs en zwart en blauwe stoelen zelf erg mooi.

De functies
o om de een of andere reden heb ik steeds de neiging om de schakelaar voor de "PPTO" aan de andere kant te zoeken, omdat ik daar het pompje hoor...

De sturing
n De draaicirkel is erg ruim.
n In het stuurmechanisme zitten onderdelen met wrijving; dit is vreemd en maakt het sturen onnodig stroef.
n sturing gaat heel zwaar en gaat sowieso bijna niet "op de plaats" (dus zonder ook te rijden).

De vering
o Het hoofdmodel van 8258 voelt ondanks de grote afmeting behoorlijk stabiel aan. Dat had ik bij deze Unimog toch minder - alles voelt toch een beetje "gammel". Dat komt door de vering, maar er zit ook redelijk veel buiging in het frame en zit de cabine maar op een paar punten vast.
n Doordat de bevestigingspunten vande veren aan de bovenkant niet in het verlengde van de veer liggen, wordt een deel van de kracht omgezet in een buigkracht, waardoor het veren veel stroever gaat dan nodig.
n De manier waarop de voorveren zijn vastgemaakt aan de onderkant kan "uit elkaar gedrukt" worden als je kracht zet in de richting van de veer. In de praktijk gebeurt dit niet door de klemkracht van de blauwe pinnen, maar het kan in principe wel.
n het frame is niet sterk genoeg voor de stugge vering. Als ik het dak van de cabine omlaag druk gebeurt er in eerste instantie niets met de voorvering. Dit is echter voor een groot deel te wijten aan de vering zelf.
n de voorvering wordt niet in zijn geheel gebruikt.

De aandrijving
o De cilindermotor draait erg langzaam...

De elektrische functies
o Vanwege het sliptandwiel in de aandrijving van het draaien van de kraan, kan ik de kraan draaien zonder dit daadwerkelijk via de bedoelde aandrijving te doen.
o de draaiing van de kraan is beperkt tot iets minder dan één rotatie, hier is een stop voor ingebouwd. Echter zit deze stop nagenoeg op het punt waar de kraan recht naar voren staat. Dit is een logische keus als de kraan achterop gemonteerd is, maar is als de kraan voorop gemonteerd wordt niet handig.

De pneumatische functies
p De kraan is redelijk sterk. Ik heb er een volle PF-batterijbox mee gehesen en dat werkte (alhoewel ik de batterijbox wel van een handvat heb voorzien zodat de grijper 'm goed kan pakken).
pDe rubberen stukjes op de grijper geven wat meer grip.

De rest
p De batterijdoos is makkelijk te verwijderen.
p De stempels doen hebben echt zin op dit model, vanwege de vering.
o Als de kraan voorop gemonteerd is, is deze niet lang genoeg om iets in de bak te kunnen zetten.
n Het is best een gedoe om de lier en kraan te verwisselen.
n De cabine is moeilijk "los en vast" te zetten.

De rest
o Lang geleden dat ik een model heb gezien dat zo moeilijk uit elkaar te halen was... Er zitten een aantal constructies in die erg moeilijk uit elkaar gaan: pneumatische slangen, de wielophanging, maar bijvoorbeeld ook bij de 11 x 5-liftarm in de basis van de kraan.
o De prijs van EUR 190 is fors, maar ik vind de set die prijs toch waard.

Opmerkingen van gezinsleden
Misschien interessant om te zien wat mijn gezinsleden (als niet-Legofanaten) er zoal over zeggen (want die kijken met andere ogen):
o (broer) Mooi dat er nu een aardig aantal dezelfde grijze panelen in zitten, maar heb je die nu al in die kleur (om een grotere bak mee te bouwen voor eigen bouwwerken)?
p (broer) De pomp heeft een grotere "slag" dan in 8868, dat is wel beter.
p (ma) Mooie banden!
n (ma) Jammer dat de bak niet kan kiepen.
o (ma) Toch vind ik oranje niet echt een Legokleur...
n (pa) Tssk, maar vier cilindertjes... :lol:
p (ma) Het model is echt leuk.
n (ma) Dat "alternatief model" is een aanfluiting...
Gebruikers-avatar
User

merman

2288

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

door merman » Za Aug 13, 2011 14:29

Nog wat kritiekpuntjes

Hij hang wat scheef op de veren richting batterijbox. Ik moet het model regelmatig wegtrekken.

Sturen gaat zwaar. Ik ben bang dat ik op de duur het wieltje 20t zwart bovenop kapot draai...

De cabine laten kiepen kan door de pins met bush te verwijderen. Dit is een heel gepiel en doet zeer aan je vingers... had echt op een slimmere plek gemoeten.

De donkergrijze 11L beams zijn toegevoegd om ze te onderscheiden van de 9 en 13L.... het valt samen met alle kleurcodes van andere onderdelen zoals assen en tandwielen...
I roared. And I rampaged...
no avatar
User

pieter peeters

970

Zo Nov 19, 2006 23:41

door pieter peeters » Za Aug 13, 2011 17:54

Veels te groot? :raiseone:

Het grootste minpunt is natuurlijk dat ie veels te klein is ! ;)

Afbeelding

Afbeelding

Kom zeg, dat klopt toch voor geen meter met elkaar?

Afbeelding

Afbeelding

Zonder dollen.

Het is een fantastisch model geworden en als hij kleiner was geweest dan hadden sommige details niet zo goed uit de verf kunnen komen.

Wat ik wel een "minpuntje" vindt van de Lego versie is dat ondanks dat er die speciale aandrijving bij de wielen zit hij eigenlijk nog steeds niet zo heel veel meer bodemvrijheid heeft.

Als afsluiter de foto hoe "Goliath" op zijn wielen staat.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

dirk klijn

868

Woudrichem

door dirk klijn » Za Aug 13, 2011 21:12

"Goliath" :lol:
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Za Aug 13, 2011 21:30

Ik ben niet tevreden met de nieuwe technic set de Unimog.

Ten eerste vind ik de kleur stelling lelijk. De oranje cabine en de rode opbouw vloekt in mijn ogen Wat mij betreft had de cabine gewoon rood kunnen zijn.

Ten tweede vind ik het een veel te groot log gevaarte. In verhouding tot andere sets vind ik de hoeveelheid techniek maar mager. Een schakeling tussen lucht of aandrijving. En één waar de aandrijving naar voor of achter kan worden geschakeld.

Ten derde vind ik de besturing veel te stroef gaan, welke veroorzaakt wordt doordat er gebruik is gemaakt van pinnen met frictie. Zelf heb ik deze pinnen vervangen door acht pinnen zonder frictie. De besturing gaat dan wel iets soepeler, maar er is dan nog steeds veel weerstand door het gewicht op de brede banden van de Unimog.

De sneeuwschuiver vind ik wel een leuk idee en de werking via luchtdruk is oké.
De hoeveelheid lucht is op een eenvoudige manier te vergroten door middel van 3 luchttankjes die achter op de cabine kunnen worden gemonteerd. Het werken met luchtdruk gaat helaas nogal abrupt en daar is eigenlijk niks aan te doen.

Misschien was mijn verwachting wel te hoog, want diverse eerdere modellen, waaronder de graafmachine 8043, staan hoger op mijn waarderingslijst
Er gaat niets boven Groningen.
no avatar
User

craneson

2027

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

door craneson » Za Aug 13, 2011 22:38

ik ben blij dat het model zo goed ontvangen wordt , het is inderdaad een klasse model, groot en robuust. voor de rally(TT) uitvoering moet er nog wel het een en ander uit en af.
verder ben ik het model aan het bouwen voor de bouwtest, dus uit de doos , daar komt een verhaaltje over ..... :feest:
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
no avatar
User

craneson

2027

anywhere but home

door craneson » Zo Aug 14, 2011 9:38

aangezien het bouwen ook in stukjes gaat , doe ik nu het onderstel verhaal. allereerst het is een best lastig model. Het bouwen zit vaak in volgorde van passing in een half stadium, dus je bouwt niet links en rechts tegelijk maar je bouwt asymetrisch en uit het boek op. deze techniek is onevermijdelijk meegekomen met het studless systeem , kom je vroeger op elkaar blijven drukken, nu moet je echt construeren. Dit heeft natuurlijk enorme voordelen, je bouwt sterker en complexer.
daarintegen moet je goed oppassen dat alles wat je zo bouwt zo friktieloos moet worden als maar kan zijn. tijdens de bouw moet je dus regelmatig controleren of het soepel loopt. Het boek van lego deel 1 en 2 is niet perfect, je zal echt moeten nadenken als er ineens iets zit op het volgende plaatje , wat er net nog niet zat. goed kijken en denken helpt geweldig.
de onderdelen afzonderlijk , de vooras , de achteras en de aandrijving bouw je wel afzonderlijk maar op een zeker moment moeten die losvast aan elkaar geklikt worden. natuurlijk stonden bij mij de differentieels tegen elkaar in . Ik had dus de vooras een keer te veel omgedraait.
de middendoos zal op en zeker punt een stevig geheel gaan vormen met de kop en de staart. in de middendoos zitten de motor , de batterijbox en de assenverdeling . ik zag meteen dat de bediening eigenlijk naar twee kanten had kunnen komen , de stangen lopen immers door...
De mooie banden maken het een goed ogend en functionerend model. ik bouw het model één keer en dan zal er ongetwijfeld een reeks veranderde chassis en opbouwen komen. natuurlijk eerst met zo veel mogelijk kenmerken van het orginele lego model.
dit model biedt ongeveer 1000 jaar bouwmogelijkheden :feest:
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3479

Breda

door JunkstyleGio » Zo Aug 14, 2011 11:16

Ga zo door! Ik lees graag de rest van je bouwervaringen.

Ook zou het tof zijn als je hier je aanpassingen en alternatieve "aanhangsels"voor de uni hier plaatst!

Lekker centraal!
no avatar
User

craneson

2027

anywhere but home

door craneson » Zo Aug 14, 2011 20:10

moeilijk , moeilijk , om NIET te gaan veranderen tijdens het bouwen. het is echt zo'n lekker basisding
dus ja, nu heb ik er al een manschappen cabine van gemaakt met achter nog eens drie zitplaatsen.
de banden zijn al vervangen voor de voor ballonbanden voor het zand en expeditie effect en een wegenbouwers uitvoering dus met rolbezem is al aan het knagen in mijn hoofd.... zal me eens laten voordoen hoe plaatjes erbij te pielen. als je gaat kijken bij afbeeldingen unimog op bijvoorbeeld google kun je echt nog duizend jaar vooruit . ik zag zo een prachtige boomverplanter ... oei wat mooi :P
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Ma Aug 15, 2011 20:10

Ben nu klaar met de Unimog zelf. Straks de kraan en de lier maken. Natuurlijk heb ik gelijk de aanpassingen van jou (JunkstyleGio) doorgevoerd in de besturing. Al een kleine aanpassing gemaakt aan de cabine steun, zodat deze minder doorzakt richting de motor. Ook ik wil de PF switch in gaan bouwen. Zoals ik het u heb gezien kan deze met een kleine aanpasing mooi onder de pneumatich switch achter de batterijhouder komen. De PF switch wordt dan op het chassis gemonteerd en met een as onde de pneumatic switch naar buiten geleid.

Na het bouwen van het origineel wil ik de unimog zwaar gaan verbouwen. autolaadkraan achter de cabine, kiepende bak en een shovelbak aan de voorkant net als bij de 8848. Waarschijnlijk ga ik de kleur van de cabine aanpassen of de cabine ombouwen naar een U5000 serie. Dit is een behoorlijke uitdaging, maar die ga ik zeker aan.
UIteraard zal ik daar foto's van plaatsen. De kleine aanpassingen zal ik hier posten.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
no avatar
User

craneson

2027

anywhere but home

door craneson » Di Aug 16, 2011 9:49

over de bouw van het ding, ik ben niet overtuigd van de noodzaak , dat de assen zo zwaar gebouwd zijn. daar kan absoluut wat vlees vanaf , en ook de geartrain die in het chassis zit ingebouwd is niet naar mijn smaak. ik zou het chassis geheel apart houden van de gearbox en daaraan de aftak-assen klikken. (PTO) . in het orgineel (echte unimog) is de vooras direct geschakeld met de achteras , dus geen midden diff. dan heb je een tamelijk bonkig gedrag op de vlakke weg, maar een slipfactor minder in het terrein. afijn als je dan "all wheel drive" bouwt , maak het dan zo dat 2/3 naar de achterwielen gaat. technisch kan dat . maar ik ga dus het diff eruit laten en een schakelbus op die plek zetten. de hele bak gaat zowiezo op de schop omdat ik net als in het echt de assen asymetrisch bouw en de achterdiff met de voordiff zes studs uit lijn komen te liggen. de hartas ( centrale as in de bak) krijgt de bekende driebak uit de 8880.
de aftakassen kunnen dan ook gelijk in geschakeld staan voor een schotelmaaier, voor en achter.
als de eindreductie in de as meer ruimte krijgt kan er ook een grotere reductie in bv n=3, met een acht/vierentwintig combinatie n=2 kan ook met een tien/twintig combi. dat zal denk ik de sterkste as worden omdat de gears veel ingrijping combineren met ruimte voor de versteviging aan het gearhuis. let op dit is geen commentaar of kritiek op het lego ontwerp, die moeten ook zien te roeien met de riemen die ze krijgen. tbc :duim:
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10812

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Di Aug 16, 2011 23:12

Inmiddels gaat dit topic steeds meer over de aanpassingen die verschillende mensen doen, dan over de set zelf. Misschien is het een idee om alle aanpassingen in een apart topic te bespreken en het hier te beperken tot (de recensie van) de set zelf?
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Wo Aug 17, 2011 6:14

Er is zelfs al een speciaal topic voor aanpassingen aan bestaande sets, en grotere sets, zoals de 8421, hadden daarnaast zelfs in het verleden hun eigen "aanpassingen-topic". Lijkt me ook wel handig om het daar te bespreken, uiteindelijk gaat het hier meer om de set zo uit de doos, en hoe die bevalt. :wink:
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3479

Breda

door JunkstyleGio » Wo Aug 17, 2011 6:58

Plan!

Klik maar hier
Gebruikers-avatar
User

superkees

519

Wo Mei 25, 2011 13:42

Zierikzee

door superkees » Vr Aug 19, 2011 8:05

Ik heb het model nog niet al zit er ik toch over te dubben om het maar voor me zelf als verjaardagscadeau aan te schaffen. Tot nog toe ben ik niet verder gekomen dan het bestuderen van de bouwbeschrijving.

Wat ik toch wel teleurstellend vind, en dat is met veel nieuwere modellen, is dat het uiterlijk wel klopt, maar onderhuids eigen nergens op lijkt dan een partij legoblokjes aan elkaar. Ik stam nog uit de tijd van bv model 8865. Bij dat model klopt min of meer de ophanging van de wielen, de besturing, de motor, de versnellingsbak en het chassis met de werkelijkheid.

De tandwielen in de wielophanging vind ik persoonlijk een gruwel. Anderzijds biedt het model natuurlijk wel genoeg materiaal om zelf wat de bouwen.

Wat ik me nog wel afvroeg, de compressor, zit er nu iets van een overdrukventiel op, of blijft deze doorpompen, totdat het motortjes smoort (lijkt me niet zo prettig)?
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Vr Aug 19, 2011 9:17

@superkees, Natuurlijk kun je dit moedel aanpassen naar jou eiegn smaak, dat is de kracht van Lego nu eenmaal. En een hoop andere mensen passen deze set ookal aan.
De tandwielen bij de eindvertraging (is nu 1 op 1) kun je met een kleine modificatie aan de tandwielkast vervangen door bijv. 12 op 20 of 8 op 24. De modificatie moet alleen bij de vooras worden gemaakt. De achteras heeft al voldoende ruimte om andere tandwielen toe te passen. Ikzelf ga voor de 12 op 20 verhouding. Dat komt het beste overeen/in de beurt van het origineel.

De set is echt super. Woensdag ben ik bij 2LegoOrNot2Lego geweest en daar heb ik de nieuwe Technic sets naar meegenomen om te laten zien. De Unimog was daar ook favoriet en ik kreeg hem bijna niet meer mee. Het zoontje van z'n vrouw was het helemaal weg van.
De ontwerpers hebben goed hun best gedaan om deze set zo universeel als mogelijk te maken. De werkgereedschap is volledig uitwisselbaar en op deze manier kun je makkelijk je eigen gereedschap maken. Tot zo ver heb ik nog weinig aanpassingen gezien, maar dat zal wel komen :D
Flickr en Youtube
no avatar
User

craneson

2027

anywhere but home

door craneson » Vr Aug 19, 2011 11:25

Ik vind de kritiek niet op zijn plaats., Als je de 8880 en de kever (dat model met de boxermotor) ziet mankeren daar ook allerlei details aan. En ik vind de 8110 nou net een model waar mooie nieuwe onderdelen voor gemaakt zijn, een super opvolger in de lijn . Al die stukken zijn bronnen van nieuwe ideeen en toepassingen. Natuurlijk is niet alles natuurgetrouw maar dat kan niet voor die 160 tot 190 euro. Maar de principes zijn meegekomen in de bouw en nu begint het spel pas echt. ! :P
Laatst gewijzigd door craneson op Vr Aug 19, 2011 20:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

superkees

519

Wo Mei 25, 2011 13:42

Zierikzee

door superkees » Vr Aug 19, 2011 12:47

Wat ik bedoel is dat is dat de technische onderdelen van oude modellen modellen beter kloppen. De opbouw van het chassis in drie delen komt niet overeen met het ladder chassis waar de originele unimog op staat. Evenzo de tandwielen in een wielophanging

Ik snap best wel dat de manier van bouwen meer speelplezier geeft en het uiterlijk is inderdaad wel zeeg goed geslaagd. Maar persoonlijk ben ik meer van de onderhuidse techniek.

Het zou inderdaad wel een uitdaging zijn om hem compleet te herbouwen op een ladderchassis.

Maar hoe zit het met de compressor? Blijft die pompen totdat de luchtdruk te hoog wordt, slaat de motor automatisch af, overdrukventiel?

En het lijkt er op dat die tandwielen in de wielophanging niet noodzakelijk zijn. Blijkbaar kunnen de assen van de wielen direct door de ophanging heen steken?

Anyway, er zit iig genoeg leuks aan om zelf wat mee te gaan bouwen. Met name de grote wielen en de wielophanging bieden wel mogelijkheden voor een grote shovel of verrijker, of zo. Dus misschien dat ik hem toch ook wel koop.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Vr Aug 19, 2011 14:15

Over de compressorpomp kan ik niet met zekerheid zeggen, maar bij mij blijft deze gewoon doorpompen als de luchtstroom geblokkeerd wordt. Nu heb ik het vermoede dat ik nog een foutief pompje heb, van de eerst serie. Bij de oude pompje wordt er zoveel druk op gebouwd dat de motor het niet trekt en gewoon stopt of de tandwielen gaan kraken. Bij de 8110 (nieuwe pomp) is dat niet het geval, tenminste niet bij mij.
Nu moet ik wel zeggen dat de compressie die de pomp lever erg zwak is. Geeft wel een natuurlijke beweging, omdat de grijparm mooi langzaam omhoog gaat en is ook goed te contoleren als deze omlaag zakt. Ik heb strek het vermoede dat ik een defecte heb.

Als iemand een andere revaring hiermee heeft, graag, dan weet ik of dit standaard is of toch defect.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Groningen

door LegoHenkie » Vr Aug 19, 2011 14:20

Barman schreef:Geeft wel een natuurlijke beweging, omdat de grijparm mooi langzaam omhoog gaat en is ook goed te contoleren als deze omlaag zakt. Ik heb strek het vermoede dat ik een defecte heb.

Bij mij gaat het de takel ongecontroleerd op en neer. De sneeuwschuif gaat iets realistischer. En met of zonder luchttank is de werking het zelfde.
Gebruikers-avatar
User

dirk klijn

868

Woudrichem

door dirk klijn » Vr Aug 19, 2011 14:59

Bij mij gaat de compressor gewoon door, ook al is de luchtstroom geblokkerd. Alleen gaat de arm inderdaad schokkerig omhoog. Maar dat zal denk ik wel komen doordat ze maar 1 pomp gebruiken en geen 2.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3568

Almere

door Erik Leppen » Vr Aug 19, 2011 16:47

superkees schreef:Wat ik bedoel is dat is dat de technische onderdelen van oude modellen modellen beter kloppen.

Ik vind juist eigenijk de Unimog, met zijn starre assen met Panhardstangen en reductie in de assen, en de afneembare kraan- en liermodules, juist erg goed overgenomen. Alhoewel ik de kritiek wel snap, vind ik eigenlijk 8110 nou net de verkeerde set om 'm op te uiten :)

Verder kun je niet alles overnemen, Lego is van plastic en de onderdelen moeten generiek genoeg blijven; je moet toch op de een of andere manier met de beschikbare onderdelen een sterk frame maken (wat al een hele uitdaging is, maar toch goed is gelukt).

Maar hoe zit het met de compressor? Blijft die pompen totdat de luchtdruk te hoog wordt, slaat de motor automatisch af, overdrukventiel?

Bij mij blijft de motor het pompje kunnen draaiende houden als ik de middelste schakelaar in neutraal zet. Je merkt wel dat het moeizamer gaat. Ik vermoed dat er dus iets van een overdrukbescherming in het pompje zit.

Maar ik kon ook met de kraan een volle PF-batterijbox ophijsen (maar ook niet veel meer en het duurt wat langer), dus er is op zich wel voldoende kracht.

Verder zou ik niet weten hoe ik een "oud" pompje van een "nieuw" zou moeten onderscheiden, maar dit is wat ik zie en ik vind 't prima zo. Ik had wel de oude variant vrije 16-tands tandwielen (dus met ribbeltjes), ik weet niet of dat iets impliceert voor het pompje.
Gebruikers-avatar
User

Christiaan

109

Di Jul 15, 2008 20:52

door Christiaan » Vr Aug 19, 2011 20:22

Ik weet even niet of dit het goede topic is om deze vragen te stellen, maar voortuit.
Vraag: Wordt het pompje voor de kraan elektrisch bediend (compressor?), of moet je met de hand dat ding steeds indrukken? Ik heb de bouwtekening eens bestudeerd, maar door mijn gebrekkige inzicht kwam ik er niet helemaal uit. Ik vermoed, na het lezen van wat topics dat het elektrisch gebeurt, maar hoe gaat dit precies in z'n werk? Zo'n pneumatisch pompje moet je toch steeds indrukken?
City-sjeik
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Groningen

door LegoHenkie » Vr Aug 19, 2011 20:25

Wordt door de motor aangedreven. Dit is goed te zien in stap 34 op pagina 44 van de handleiding.
no avatar
User

craneson

2027

anywhere but home

door craneson » Vr Aug 19, 2011 20:31

Ook hier weer gelden de wetten van de economie, je kan geen perfect werkend speelgoed maken qua echtheid omdat je dan geen speelgoed meer maakt maar show modellen. Ik kom op beurzen geweldig werkende mini machines tegen. Die werken echt geweldig, kosten meer dan 3000 euro, en dan zijn ze door een vakman hobbyist gemaakt in vele onbetaalde uren. dus je kunt niet verwachten dat de lego machines perfect werken. Zeker niet als je een mono cilinder compressortje gebruikt wat met een tempo van een dikke bromvlieg zijn stinkende best doet om uberhaupt lucht te maken.
je moet dan wat luchtbuffer maken in de vorm van de bekende blauwe luchttanks. Alleen dan schiet alles weer als een pijl uit een boog op en neer.....