851 - Tractor (1977)

no avatar
User

Fokkokp

26

Zo Feb 26, 2006 17:33

Nederland aan Zee

851 - Tractor (1977)

door Fokkokp » Vr Apr 29, 2011 20:21

Een set uit 1977? Ja dus, omdat ik denk dat heel veel lowluggers via deze set met de Technic in aanraking zijn gekomen. Bovendien heeft dit model een aantal interessante eigenschappen.

In het voorjaar van 1977 zag ik op het vouwblad dat het complete Lego assortiment omvatte, achterop een aankondiging van meer technisch 'Lego Speciaal'. Binnen de kortste keren heette het al 'Technisch Lego' en nu 'Technic'. 4 Sets, de tractor vond ik het mooiste en binnen financieel bereik (met ouderlijke hulp). Na een lange testperiode nu dus de recensie:

Afbeelding

851 - Trektor (sic)
Fl. 47,15
Gekocht bij de Marskramer, Samuel Esmeijerplein, Rotterdam op 4 november 1977.

De doos
Piepschuim met karton overtrokken. Op de doos staan plaatjes van de modellen die je met de inhoud kan maken. Met of zonder bouwbeschrijving. In de doos een doorzichtig interieur. De gewone parts in een bak middenvoor. De technische parts, wielen en draaischijfjes in hun eigen compartimentje. De 24 tands gears zelfs in 3 gleufjes rechtop. Lego heeft dit niet lang zo gedaan. Onder de klep van de door een doorzichtig deksel, passend op het interieur en met een briefopener te lossen van de kartonnen binnenrand. Het binnendeksel blijft bruikbaar. De bouwtekening zit onderin onder een kartonnen inlegger onder het interieur.

De bouwtekening
In mijn 1977 versie bestaat de bouwtekening uit twee opgevouwen dubbelzijdig bedrukte vellen.
vel 1: de tractor en de hooischudder, het hoofdmodel
vel 2: kant 1: alternatieve landbouwwerktuigen, passend achter de tractor, B-modellen: zaagmachine en strobaalpersmachine (?)
kant 2: zwart met een maattekening van de tractor, ziet er zeer indrukwekkend uit, zeker als je 11 jaar bent.

Dat is niet alles: er zat een velletje ingevouwen voor een alternatieve aanbouw van de hefinrichting, extra sterk. In latere versies van de 851 is deze bouwwijze standaard geworden.
Het meest wonderlijke is een reclameboekje dat er nog bij zat. De 4 oersets, 850-853 met erin bijpassende doorschijnende vellen met daarop een tekening van het origineel, precies vallend over de foto van het model. Prachtig boekje, vast veel te duur want ik heb na deze nooit meer zoiets gezien. Duidelijk via deze projectie wordt wel dat de verhoudingen van de modellen niet helemaal naar realiteit zijn: auto 853 met zuigers van pak'm beet 50 liter. Voor een duidelijke werking van het technische systeem doet dat er niets aan af, en was het Lego daar nu niet net om te doen?

De bouw
(volgens mijn tekening) In die tijd mijn verreweg meest moeilijke set. De bouw start met de voortrein, stuurinrichting. Ik maakte een foutje met het tellen van de laagjes en plaatste een extra rood 2x2 plaatje, daarmee de draaischijfjes fixerend. Na een correctie werkte dat weer en zag ik hoe mooi dat 'echt' stuurde. Daarna de rest van de tractor, bodem, achterzijde/spatborden, voortrein eraan, motor en motorkap erop, hefinrichting. Met de bouw van deze tractor heb ik een vaardigheid opgedaan die mij later in veel vormen van pas is gekomen: netjes afstellen van de tandwielen en nippels op de assen, en het selecteren van onderdelen die goed op elkaar aansluiten. Binnen de maattoleranties zit er voldoende variatie om het de moeite waard te maken om bijvoorbeeld 3 1-gats 2x1 parts bij elkaar te zoeken die de stuuras precies licht laten lopen en niet stroef laten gaan wegens een wat versprongen gat. Ook het instellen van de tandwielen van de hooischudder moest ik toen even leren: steeds een sprong van 90 graden laten maken, haakten de plaatjes nooit in elkaar. Met deze vaardigheden heb ik menig tractor en auto van vriendjes soepel laten lopen, ze begrepen echter nooit wat ik nou precies eraan deed en dat is na meer dan 30 jaar nog steeds zo... 8-)

Het model
Een kenner ziet het gelijk, loepzuiver een Massey-Ferguson. Mooie details, het uitlaat spruitstuk, het achterlichtje.
Vier functies:
(0)-Rijden
(1)-Bestuurbaar met een schuin geplaatst stuurwiel
(2)-Hefinrichting
(3)-Aftakas
De aftakas functie is bij mij een beetje een aandachtspuntje. De methode van het haaks inhaken van de hooischudder (hoofdmodel) werkt dan en slechts dan wanneer de tractor op een stroeve vlakke vloer rijdt. zakt een aantak tandwiel er net onder stopt het model met een eng gekraak van hakende tandjes... :look:
Het alternatieve werktuig van een propellor achtige graskeerder laat een 8 tandig tandwiel op het aftaktandwiel rusten en dan doet dit probleem zich niet voor. Zo ineens ben ik dus al bij de alternatieven aangeland. Een groot grondmes, een ploeg en een zaaimachine. De ploeg met de prachtige suggestie van 3 ploegscharen en de brede zaaimachine vind ik de mooisten.
De zaag en de stro-pers laten op een compacte oppervlakte een hoop mooie mechanica zien.
Dat is alweer nog niet alles... In de eerste jaren zette Lego ook foto's op de doos van modellen die het stadium van uitgewerkte bouwtekening kennelijk niet gehaald hebben. Voor de 851 gaat het dan om een combine en een wegenwals. Als kleinzoon van een (stoom)walsmachinist heb ik wat op dat ene plaatje achterop zitten turen om uit te vogelen hoe die achterwielen nou gelagerd waren.

Speelbaarheid

Uit het voorgaande wordt het al duidelijk. Deze tractor nodigt uit tot uitbreiden. Veel vriendjes, neefjes hadden ook deze tractor en ik heb bij bezoeken vaak meegedaan met het construeren van allerlei aanhangers en andere werktuigen. En zat er nou zoveel techniek in? Eigenlijk niet!
In vergelijking met de andere oersets zat er weinig bij, twee grote wielen, paar tandwieltjes, assen tot lengte 8, balkjes tot 7 gaten. Geen snaarwiel, geen assen 12, geen 15 gats balken. Bij deze set heb ik ze niet gemist. De 851 had ze gewoon niet nodig!

Oordeel
Van de oersets is dit wel denk ik het mooiste model, niet zo spectaculair als de auto 853, niet alleen maar technisch als de helicopter 852. In alle eenvoud van zijn tijd nodigt deze set uit tot zelf verder willen gaan en raakt zijn doel daarmee volledig: 9.9 / 10 (0.1 wegens de krakende aftakas :wink: )

Typo's: 4 tot nu toe
Laatst gewijzigd door Fokkokp op Za Apr 30, 2011 19:37, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

Re: 851 - Tractor (1977)

door Rusty » Vr Apr 29, 2011 20:50

Leuk om zo'n oude set weer in de spotlights te zien. Ik vind deze tractor inderdaad ook een klassieker, een mooie combinatie van techniek en een voor die tijd erg realistisch uiterlijk. Mooi om te zien hoe met een minimum aan technic onderdelen toch een technische set kan worden gemaakt. Mijn favoriete functie is de hefinrichting. Zo simpel, maar het werkt perfect.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1200

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Vr Apr 29, 2011 20:59

Zelf had ik als jongetje de 850 (heftruck). Deze tractor heb ik pas veel later tweedehands op de kop getikt. Hoewel het inderdaad een mooi en ook baanbrekend model is, viel mij toch op dat de hefinrichting wel erg gemakkelijk uit elkaar valt. Op dat punt niet erg speelbaar. Maar toen ik onlangs een echte Massey-ferguson tractor bij ons de dijk zag maaien, kon ik constateren dat het model wel zeer goed is nagebouwd, en dat met de onderdelen van 1977.
Mijn flickr-pagina
no avatar
User

Fokkokp

26

Nederland aan Zee

door Fokkokp » Vr Apr 29, 2011 21:08

Lego Technic heeft mijns inziens lang zitten worstelen met aftakassen/PTO's.

8859 MB Tractor had er een, Unimog 8848 zelfs twee, voor en achter maar niet gebruikt in het hoofdmodel. Tractor 8849, mooie hefinrichting met een wormwiel, aftakas aanwezig, ongebruikt.
De eerste tractor met een mooi werkende hefinrichting en een goed werkende aan/uit schakelbare aftakas was de 8284 uit 2006. Correct me if I'm wrong.

De versterkte hefinrichting van de 851 bouw ik er slechts incidenteel in. Het model blijft bij mij meestal intact met de lichtere ploeg of zaaimachine er achter.
Bij auto 853 die ik in mei 1978 hielp kopen zat ook nog zo'n alternatief hulpvelletje. Bij dit model betrof het een sterkere voorwiel ophanging. Deze versterking is bij het bouwen van de 853 bij mij wel standaard practice geworden.
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

door JunkstyleGio » Vr Apr 29, 2011 21:24

Wat een mooi verhaal en zo herkenbaar.

Dit was ook mijn eerste Technisch Lego setje en ik was er ook van onder de indruk.

Hoe erg was het om deze set (en alle andere sets die ik had) in 1995 te moeten verkopen....
Spoiler:

Gelukkig heb ik vorig jaar een andere versie kunnen kopen. Jammer genoeg zit er op de 3680c01 draaitafels iets te veel speling waardoor het sturen nu wat moeilijk gaat...

Top setje!
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
no avatar
User

ReneR

170

Do Feb 02, 2006 12:23

Deventer

door ReneR » Vr Apr 29, 2011 21:31

Sinds ruim een half jaar ben ik ook de trotse eigenaar van een exemplaar, compleet met doos en inlay, en oorspronkelijke instructies. Grappig genoeg wist ik tot enkele jaren geleden niet eens dat deze set bestond. Mijn eerste set was 854, maar toen was ik 7 (bouwjaar 1974) en was 851 niet meer verkrijgbaar. Lange tijd gedacht dat 854, 850 en 856 de allereerste technic modellen waren.
Ik heb er een tijdje over gedacht een review over 851 te schrijven, maar nu ik dit verhaal lees ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Ik had het zeker niet kunnen overtreffen (of evenaren...)!
Gebruikers-avatar
User

rob

2127

Zo Feb 11, 2007 23:49

Velden

door rob » Vr Apr 29, 2011 23:17

Ook voor mij pure nostalgie deze set, ik had hem samen met de motor met zijspan 857 en de skelter 852(als ik mij niet vergis).
Later kreeg ik er nog een motorsetje bij zodat de modelen nog leven kregen ook.

Ook ik verkocht ze maar niet omdat ik geen eten had maar gewoon omdat ik mijn darkages inging.
Ik heb alle drie de sets inmiddels weer compleet alleen voor de 857 zoek ik nog een nette doos.
Gebruikers-avatar
User

vertmaori

Rang

premium

premium
882

Di Okt 30, 2007 15:05

Heveadorp (vlakbij Arnhem)

door vertmaori » Wo Mei 11, 2011 8:22

Ook voor mij was de 851 mijn eerste kennismaking met technisch Lego (ik noem het nog steeds zo :lol: ). Later volgden de 850 (heftruck), de 852 (helicopter, geen skelter), de 853 (chassis). Een jaar later kocht ik de skelter (854) en de rest wat zou volgen.

Ook was er toen een motorsetje en waren er setjes te koop met losse delen in geel, rood en blauw.

Een deel van deze modellen heb ik een jaar of 8 geleden verkocht, de 851 is echter nog in mijn bezit.
no avatar
User

Fokkokp

26

Nederland aan Zee

door Fokkokp » Wo Mei 11, 2011 9:13

vertmaori schreef:...

Ook was er toen een motorsetje en waren er setjes te koop met losse delen in geel, rood en blauw.

...

De motorset uit die jaren, de 870, kreeg ik een jaar later. Voor de 851 zelf had de motor m.i. niet zo heel veel te bieden. Op mijn 1977 bouwtekening staan er voorbeelden van een gemotoriseerde zaag- en stro-pers machine, de B-modellen. Bij latere versies was er een voorbeeld van een aangeplakte motor-op-een-tractorachterwiel werkend. Deze zag ik bij neefjes en vriendjes met latere versies maar ik was er niet zo weg van. In de 852 helicopter (met lichtsteentjes 970 schijnend als grond/zoeklicht vanaf de console en met een rood venstersteentje ervoor als taillight!!) kwam de 870 veel meer tot zijn recht. Ook hier herhaal ik, de 851 had dat allemaal niet nodig.

Even verder dwalend, bij de oersets in 1977 zat de uitbreidingset 871, technische elementen en gele gatenbalken en plaatjes. Enkele jaren later kwamen er kleinere uitbreidingsetjes, wat meer thematisch: zuigers, stuurinrichting, assen en de genoemde rood/geel/blauwe balkensets.

Terug naar de 851 en andere Lego tractoren. Bij de 8859 staan twee voorbeelden in het boek (versie feb. 1982) die met de uitbreidingset 8710 gemaakt zijn: een hooiransel- en een grasroer machine. (Agrarisch onderlegde Lowluggers mogen mij vertellen wat het eventueel werkelijk zijn). En, eerlijk is eerlijk, de aftakas van de 8859 tractor wordt daarbij wel degelijk gebruikt.