8852 Robot

Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

8852 Robot

door Barman » Zo Apr 24, 2011 12:24

Maar eens een recensie van een oudere Technic set, de 8852 Robot

Afbeelding

Gegevens
Jaar van uitgave: 1987
Prijs: 78,50 gulden (1987), € 65,00 MISB (2011)
Aantal onderdelen: 327

doos

De doos
Dit is echt een doos zoals een Lego doos eruit zou moeten zien. Een stevige buiten doos waar alle functie van de set op te zien zijn en het alternatieve model op de achterkant. Doos is voor zien van een klep waar meer informatie over de set (plaatjes) staat. De binnenkant van de doos is voorzien van een transparant plastic venster zodat je in de doos kan kijken.
Na het openen van de buiten doos, heb je een binnen doos/bak waar de boekjes en instructie op de bodem liggen met de grote Technic balken van 16L los en een grote gesailed plastic zak met de grove parts. Bovenop de bak liggen 2 inlays. Eén als display met een aantal belangrijke parts van de set gesealed en de andere als sorteerdbak met verschillende zakjes met kleiner parts. De doos is op deze manier goed gevuld en verpakt. Alleen de losse parts kunnen schuiven. Omdat het instuctieboek bijna net zo groot is als de bak kan deze niet gaan schuiven en de losse parts kunnen er geen schade aan maken. Gewoon ideaal :wink:

Het bouwen
Na alle zakjes opengemaakt te hebben en in de bakjes gesorteerd, ben ik begonnen met de eerste bouwstap. Wat gelijk opvalt is dat de instructieboek helemaal bomvol staat met afbeeldingen. Elke vierkante centimeter wordt gebruikt om een compact boekje te houden. Dat zijn we tegenwoordig niet meer gewend. De voor deze tijd grove bouwstappen zorgen ervoor dat de set in 17 bouwstappen in elkaar staat.
Het bouwen zelf is goed te doen, maar je moet wel blijven opletten. Tegenwoordig zoek ik de elemente die per bouwstap nodig zijnniet meer op omdat het toch maar een kleien aantal parts per stap worden toegevoegd. Bij deze set moet je dat eigenlijk wel weer gaan doen, want je vergeet snel wat parts, waardoor de volgende bouwstap iets niet past.

Bij het in elkaar klikken van de eerste onderdelen merk je gelijk dat het om een oudere set gaat en dat toen de kwaliteit veel hoger lag dan nu. De parts passen zo strak op elkaar dat je ze gewoon hoort kraken en je hebt echt wel wat kracht nodig om de parts op elkaar te krijgen, zeker de technic pinnen met frictie kosten aardig wat moeite.
Bij stap 7 moet je balken en plates tot een stapel samenvoegen. Hier merk je dat de kwaliteit gewoon goed is. Alles lijnt netjes op elkaar uit en niet als tegenwoordig dat je duidelijk kan ziet dat plates andere afmetingen hebben. Op het forum zijn daar voldoende voorbeelden van te vinden.
Het enige nadeel dat ik ben tegengekomen is dat de hinch plates duidelijk van een ander materiaal zijn gemaakt. Deze zijn iets meer doorzichtig en voelen ook anders aan. Er is hier duidelijk gekozen voor een zachter type kunststof om het afbreken van de tere schanierpunten te voorkomen.
Wel leuk om te zien is dat de lampjes nog per 2 zitten verbonden aan een stukje kunststof.

Een ander ding is dat je wel goed moet blijven nadenken van je doet. Tegenwoordig wordt alle lastige bouwstappen goed uitgewerkt en waar je rekening mee moet houden. Hier moet je daar zelf achte komen. Een voorbeeld daarvan is bij stap 14, als de schuin geplaatst as op het hoofd van de robot moet worden geplaatst ter versteviging. Deze constructie past net niet helemaal. Als je de connectors helemaal op het asje drukt, gaat dit niet passen. Ook de afstelling van het schuifmechanisme van de voorwielen moet jezelf uitproberen wat het beste werkt.

Eind oordeel
Voor een middelgroot model is dit zeker een bijzondere set, wegens de toegepaste techniek waarmee je leert dat je met 1 actie (draaien van een wiel) 2 verschillende reacties krijgt (omhoog kantelen van het lichaam en het intrekken van de voorwielen). Ook leer je hoe je een object (robot hoofd) horizontaal kan blijven houden ondanks dat deze bewegd. Een zeer leerzame set :D Deze technieken heb ik ook veelvuldig toegepast in mijn Transformer prototype.
Door de leuke details wordt deze set niet te kaal. De as en connectors op de borst en de "back pack" kleden het model mooi aan en ook de tiles met opdruk doen hier goed aan. Dat maken de set uit die tijd zo heerlijk.... GEEN STICKERS, maar gewoon opdrukken, zoals het hoort.
Al met al vind ik dit een zeer mmoie en goed bedachte set. Zeker als je wat met robots hebt is dit een set om in je collectie te hebben. Ze zijn tweedehands goed te doen, alleen wilde ik echt een MISB hebben en daar moet je wat dieper voor in de buidel tasten.

Prijs: 3/5
Kwaliteit: 5/5
Speelbaarheid: 5/5
Moeilijkheidsgraad: 4/5
Eind oordeel: 4/5

Overige foto's zijn te vinden op Brickshelf
Laatst gewijzigd door Barman op Zo Apr 24, 2011 19:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

Re: 8852 Robot

door Rusty » Zo Apr 24, 2011 18:31

Leuke bespreking. Ik zou je alleen wel aanraden tenminste 1 plaatje van de set in het begin te plaatsen, zodat gelijk duidelijk is om welke set het gaat. Nu staan er alleen maar aanklikbare linkjes.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Zo Apr 24, 2011 19:31

Bedankt. Ik had ook een plaatje op het begin staan, maar die was te groot en weet even niet meer hoe ik deze kon verkleinen. Je raad wel opgevolgd en een algemeen plaatje geplaatst.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Ma Apr 25, 2011 9:37

Fleurt de recensie meteen een stukje op. Ik kan me goed vinden in je opmerkingen, en door deze bespreking is me pas opgevallen dat deze robot een soort "Transformer" is. En die dozen met plastic vakjes vind ik ook fantastisch, het geeft het nog een meer technische uitstraling om de tandwielen en andere belangrijke parts zo uitgestald te zien, je krijgt gelijk zin in het bouwen als je de klep open doet. Vroeger was niet alles beter, maar in dit geval toch zeker wel. :wink:
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig