Gebruikers-avatar
User

HJR-Holland

4486

Do Jul 17, 2003 19:00

Dordrecht

Re: 8043 Motorized Excavator

door HJR-Holland » Do Aug 26, 2010 9:02

Grappig dat er hier al antwoord van LEGO is, terwijl we in het ambassadorsforum nog op antwoord wachten... :?
my FLICKR account
no avatar
User

PetjeLego00

65

Vr Sep 07, 2007 7:06

door PetjeLego00 » Do Aug 26, 2010 10:47

merman schreef:Dit is het officiële antwoord dat ik kreeg nav. mijn klacht:

Onze ontwerpers in Denemarken hebbe de afgelopen maand deze klacht vaker gehoord en zijn deze verder aan het onderzoeken. Vooralsnog lijkt het erop dat het probleem bij de Linear Actuator (uitschuif cylinder) ligt die, in een aantal gevallen, niet in staat is om samen de arm omhoog te tillen.
Zij zijn aan het werk om een oplossing te vinden en te laten produceren. Wij hebben uw gegevens op een lijst gezet en zullen weer contact opnemen zodra hier meer over bekend is.

Via welke weg heb je de klacht ingediend?
no avatar
User

Jan Groen

535

Ma Jan 10, 2005 21:08

Spijkenisse

door Jan Groen » Do Aug 26, 2010 11:36

Ik denk dat dat gewoon via de standaard klantenservice is? Dat is toch de eerste vorm van contact.
bedenk en maak!
no avatar
User

playexpert

29

Do Okt 08, 2009 18:06

Beilen

door playexpert » Do Aug 26, 2010 15:59

Voorlopig zal LEGO géén 8043 Motorized Excavator gaan uitleveren, in Nederland althans niet, ivm een (klein) constructiefout.
Vraag mij AUB even niet welke fout, helaas ben ik daarin niet zo gedetailleerd als jullie. Wij zouden vandaag een nieuwe partij gaan ontvangen, maar dit is volgens de eerste!! berichten uitgesteld tot midden/eind oktober. Trouwens een Amerikaan was van het foutje aardig goed op de hoogte, wilde desalniettemin wél de eerste release ontvangen mét productiefout.
The bird is known by his note, Playexpert by his word.
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3490

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

door JunkstyleGio » Do Aug 26, 2010 17:55

Vandaag naar aanleiding van mijn klacht (van 9 augustus) over de 8043 en de 2 slecht werkende LA's 1 (??????) vervangende LA ontvangen. :shakehead:
Maar ja. ik heb er in ieder geval weer eentje bij....

Ik denk dat ik morgen toch maar eens ga bellen!
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
no avatar
User

ReneR

170

Do Feb 02, 2006 12:23

Deventer

door ReneR » Do Aug 26, 2010 19:16

Het antwoord wat Merman kreeg was letterlijk (inclusief spelfouten) het antwoord wat ik vandaag ook ontving, dit is dus de standaardtekst die lego verstrekt aan haar klanten. Nu dus even afwachten wat en wanneer.

Overigens heb ik de excavator gisteren opnieuw opgebouwd en voorlopig loopt hij fantastisch. Een paar kleine aanpassingen heb ik wel ingebouwd. Ten eerste de batterijen vervangen door nieuwe. Verder viel het me op dat de combi LA/bracket enige speling heeft, ook als die gezekerd is met de 2x2 asjes. Als je ze met kracht uit elkaar duwt, blijkt de aandrijfas stroever te lopen. Omdat de doorbuiging/afschuifneiging sterker was aan de "gladde" kant dan aan de asjeskant heb ik de LA's andersom geplaatst, dus met de asjes kant naar voren. Bovendien heb ik een stukje papier in de sleuf tussen LA en bracket geplaatst om de speling te beperken.
Vanwege de nieuwe batterijen kan ik niet goed beoordelen of dit nu de reden is dat hij soepel loopt (in de eindstand hoor ik zelfs het vertrouwde geratel van de LA's in plaats van dat de motor stopt...), maar voorlopig heb ik geen problemen.

Daarnaast heb ik de eerste 20t en 12t tandwielen in de superstructure die voor de aandrijving zorgen omgedraaid, zodat hij duidelijk sneller vooruit gaat. Weet niet of dit schadelijk is voor de motors, maar voorlopig gaat hij soepel en snel.
Gebruikers-avatar
User

jovel

1650

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Do Aug 26, 2010 19:40

Daarnaast heb ik de eerste 20t en 12t tandwielen in de superstructure die voor de aandrijving zorgen omgedraaid, zodat hij duidelijk sneller vooruit gaat. Weet niet of dit schadelijk is voor de motors, maar voorlopig gaat hij soepel en snel.

Schadelijk zal het niet zo snel zijn denk ik maar het is niet heel erg efficiënt. Je gaat namelijk eerst 20:12 versnellen om meteen er na weer 12:20 te vertragen waardoor de snelheid gelijk blijft en je onnodig kracht verspeelt ( al zal het minimaal zijn ).
Handiger is om de eerste 12:20 vertraging te vervangen door een 16:16 overbrenging, en de tweede 12:20 ( bij bouwstap 39 ) te vervangen door een 12:12 overbrenging.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
no avatar
User

ReneR

170

Do Feb 02, 2006 12:23

Deventer

door ReneR » Do Aug 26, 2010 20:07

Daar had ik nog niet echt bij stil gestaan, maar ik wilde om te beginnen proberen of het op deze manier kon, vooral omdat ik dan geen extra onderdelen nodig had.
Ik vraag me vooral af waarom Lego niet zelf de excavator wat sneller heeft gemaakt, want het tempo wat hij heeft als je hem netjes volgens de instructie opbouwt, is zo traag dat hij (bij mij ten minste) schokkerig rijdt.
Gebruikers-avatar
User

Jurgenkrooshoop

294

Ma Mrt 01, 2010 17:53

door Jurgenkrooshoop » Do Aug 26, 2010 21:18

Lego heeft de graafmachine waarschijnlijk niet sneller gemaakt om de bijeffecten van de 2 aandrijflijnen die door de draaitafel te gaan te minimaliseren. De bij-effecten zijn: De rechter-rupsband heeft een beetje vertraging tov de linker, omdat die aandrijflijn door een drivingring+extention gaan. en het draaien van de bovenkant zorgt ervoor dat de aandrijflijnen (langzaam maar merkbaar) gaan meedraaien, waardoor de machine langzaam gaat rijden als je draait. De manier om deze bij-effecten te verminderen is vertraging in het chassis. Daardoor gaat ie inderdaad langzaam, maar goed een echte graaf machine is ook niet snel.

Zelk heb ik mijn aanpassingen (zie eerder in dit topic) van de 8043 alle vertraging uit de hele aandrijflijn verplaatst naar het chassis. Hierdoor zijn de bij-effecten bijna niet meer merkbaar.
Zonder zelf kleiner te worden, kan men anderen groter doen worden (Chinese wijsheid)
Mijn LEGO-Website Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Do Sep 09, 2010 20:46

Volgens Technic.lego.com komt er een nieuwe verbeterde LA: http://technic.lego.com/en-US/designers ... 00:00%20AM
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3490

Breda

door JunkstyleGio » Do Sep 09, 2010 20:55

Ben benieuwd!
Wel goed dat de communicatie nu helemaal open is!
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

merman

2323

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

door merman » Do Sep 09, 2010 21:04

ik vermoed dat je aan de buitenkant niet eens ziet wat een nieuwe en wat een oude LA is...
I roared. And I rampaged...
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3490

Breda

door JunkstyleGio » Do Sep 09, 2010 21:17

Dat zou wel onhandig zijn. Een beetje verschil (bijvoorbeeld het oranje onderdeel rood of geel maken) zou voldoende zijn.
Gebruikers-avatar
User

merman

2323

Amsterdam

door merman » Do Sep 09, 2010 21:24

dan moeten ze ook weer de instructies aanpassen... wordt het nog duurder voor TLG.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Do Sep 09, 2010 21:30

dat is heel simpel, gewoon een extra blaadje in de doos doen die zegt welk onderdeel verandert is. was destijds ook bij de nitro menace
The highway to succes is always under construction
no avatar
User

Jan Groen

535

Spijkenisse

door Jan Groen » Do Sep 09, 2010 21:56

Zouden de nieuwe LA's ook zorgen voor een betere werking van de kraanarm van de Crane Truck van vorig jaar?
bedenk en maak!
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Sep 09, 2010 22:02

Ik denk dat elke constructie met LA's voordeel heeft van een lichter lopende versie. Ook de 8294, waar je best flink moet sjorren om de arm omhoog te krijgen, of de 8265 Shovel. Het mooiste zou zijn als de verbeterde LA de huidige vervangt. Maakt het ook overzichtelijker.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3490

Breda

door JunkstyleGio » Do Sep 09, 2010 22:11

Dit zou een kleine aanpassing kunnen zijn. Zo hoeft er niet veel veranderd te worden aan bouwbeschrijvingen. Maar men kan wel het verschil zien tussen de oude en de nieuwe LA.
Met een nieuw/aaangepast artikelnummer zou alles opgelost zijn op gebied van bestellingen en zo.

Afbeelding
no avatar
User

PetjeLego00

65

door PetjeLego00 » Vr Sep 10, 2010 12:50

De set is nu ook weer in de legoshop te koop.
Levering per 29-10.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Zo Sep 12, 2010 22:16

Jurgenkrooshoop schreef:Lego heeft de graafmachine waarschijnlijk niet sneller gemaakt om de bijeffecten van de 2 aandrijflijnen die door de draaitafel te gaan te minimaliseren. De bij-effecten zijn: De rechter-rupsband heeft een beetje vertraging tov de linker, omdat die aandrijflijn door een drivingring+extention gaan. en het draaien van de bovenkant zorgt ervoor dat de aandrijflijnen (langzaam maar merkbaar) gaan meedraaien, waardoor de machine langzaam gaat rijden als je draait. De manier om deze bij-effecten te verminderen is vertraging in het chassis. Daardoor gaat ie inderdaad langzaam, maar goed een echte graaf machine is ook niet snel.

Zelk heb ik mijn aanpassingen (zie eerder in dit topic) van de 8043 alle vertraging uit de hele aandrijflijn verplaatst naar het chassis. Hierdoor zijn de bij-effecten bijna niet meer merkbaar.

bijna weg maar niet helemaal natuurlijk ;)
en al bouw je de motoren helemaal onderin, zitten na 4 rondjes 1 kant op draaien je draden in de knoop :P

ik heb daarvoor een systeem ontwikkeld waarmee je onbeperkt rondjes kan draaien, en de rupsbanden stil blijven staan (omdat de rotatie van de bovenkant gecompenseerd word op de rotatie van de assen naar de tracks) maar tis niet heel compact (kan compacter dan ik het nu heb, dat wel) dus in die set gaat het niet passen.. voor eigen kranen en graafmachines uiteraard gewoon te gebruiken.
Afbeelding
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
no avatar
User

PetjeLego00

65

door PetjeLego00 » Ma Sep 13, 2010 13:15

Ik kreeg gisteren (zondag!) een mail van Lego dat ik op de lijst van gegadigden voor de modificatie sta. Via het formulier op de website een klacht indienen werkt dus prima.
Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Ma Nov 07, 2005 0:30

Haaksbergen

door Dryw Filtiarn » Do Sep 16, 2010 11:04

Bericht van TLG wat betreft het servicepack:

• There will be no immediate difference between the old and the new Linear Actuator, thus a different color coding is not going to be used.
    However it will be possible to see the difference by checking the production code on the actuator. It's located just below the orange cross hole (code yet to be known).
    This way it will be possible to avoid mixing old and new LAs, preventing you to use the wrong ones at your 8043 again.
  • The Service Bag will contain 4 new Linear Actuators and a few extra parts to fix the track problem..
Een dag niet met steentjes gespeeld is een dag niet geleefd.
Mijn stenenwinkeltje: Dryw's Brickstore
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Do Sep 16, 2010 11:09

ehm, track problem :raiseone:
The highway to succes is always under construction
Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Ma Nov 07, 2005 0:30

Haaksbergen

door Dryw Filtiarn » Do Sep 16, 2010 11:52

Bij de tracks kan er een o.a tandwiel afvallen omdat die te weinig steun heeft aan alleen een axle-pin ;)
Een dag niet met steentjes gespeeld is een dag niet geleefd.
Mijn stenenwinkeltje: Dryw's Brickstore
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Sep 16, 2010 12:02

Was er trouwens al opgemerkt dat de bouwboekjes en stickervel nu in een apart zakje zitten met een stuk karton erachter, zodat ze niet meer verfrommelen in de doos?

Gebruikers-avatar
User

merman

2323

Amsterdam

door merman » Do Sep 16, 2010 12:10

Nee! In mijn 8043 nog niet hoor.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Sep 16, 2010 13:15

De mijne wel, tot mijn verbazing. Ik zal er wel een foto van maken en hier plaatsen.

Zoals beloofd een plaatje van hoe mijn boekjes verpakt waren:

Afbeelding

En op deze foto is de achterkant van het pakketje te zien: http://www.brickshelf.com/gallery/Roest ... 400264.jpg

Stickervel was ook mooi vlak, alleen een stukje aan de rand omgevouwen. Maar dan alleen het witte vlak om de sticker heen.

no avatar
User

Jan Groen

535

Spijkenisse

door Jan Groen » Do Sep 16, 2010 20:37

Denk dat ik Lego ook maar eens ga bellen over de LA's van de 8258 (crane truck). Ik heb namelijk de crane truck van vorig jaar en die kraan klapt / vouwt namelijk ook niet echt uit (net als met de arm van de graafmachine). Help je de kraanarm niet, dan hoor je de motor kreunen en kraken totdat deze stopt.
bedenk en maak!
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3490

Breda

door JunkstyleGio » Do Sep 16, 2010 20:49

Als je ingeschreven staat voor het service pack van de 8043 dan krijg je vier nieuwe LA's. Daar kan er vast wel eentje van in de 8258.
:lol:
Gebruikers-avatar
User

merman

2323

Amsterdam

door merman » Do Sep 16, 2010 22:21

Ik vind dat we de zaak niet met 'de kennis van nu' moeten gaan uitmelken...
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3490

Breda

door JunkstyleGio » Do Sep 16, 2010 22:49

Dat bedoel ik!

Ik blijf het jammer vinden dat er niet iets is gedaan door TLC om het verschil tussen de nieuwe en de oude LA's aan te geven. Enkel maar een nieuw nummer is ook zo onhandig. Bovendien krijg je straks weer de discussie als de nieuwe en en oude woorden aangeboden op Bricklink. (Bovendien wat doen ze met de voorraad oude? Gaan die in de schredder? Of worden die gedumpt bij/opgekocht door handelaren?
Gebruikers-avatar
User

merman

2323

Amsterdam

door merman » Do Sep 16, 2010 23:45

Op BL zal er wel een onderscheid zijn. Dat doen ze ook met de verschillende versies van andere parts, zoals de 1x1 plate met clip bv. en de tiles met en zonder randje..
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3490

Breda

door JunkstyleGio » Ma Sep 27, 2010 12:00

Gisten de Excavator uit elkaar gehaald. PFF... Daar ben je toch twee uur mee bezig; als je teninste ook alles in juiste sorteerbakjes wenst te paatsen.
Vandaag de Tracked Loader gebouwd in een uurtje of 3,5.
Maar wat een verschil is het B-model met het A-model.
De Tracked Loader is een heerlijk werkend model. Razend snel op de rupsbandjes en ook de bediening van de laadschop is prima. De La's doen hier hun werk meer dan voortreffelijk.
Okay, het is dan niet zo'n technisch uitdagende set, maar wel een uitstekend B-model! :duim:

Voor de liefhebbers toch maar hier een filmpje geplaatst.
(Niet van mij, maar gewoon gevonden op Jij-Buis!)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uSZK9mS6vjQ&feature=fvw[/youtube]
Gebruikers-avatar
User

iook

Rang

premium

premium
726

Vr Jan 09, 2009 18:06

uithuizen (gn)

door iook » Wo Sep 29, 2010 16:04

Gisteren dus het service pakketje ontvangen.
Bestaande uit 4 nieuwe acc's. Uiterlijk zie ik geen verschil met de oude.
Wel voelen de acc's steviger aan, ze "rammelen" niet zoals de oude. De verhoudigen zijn veranderd. De acc draait sneller en gelijkmatiger dan de oude. De oude draaide soms wel rond maar schoof niet in of uit.
Verder zitten er een aantal onderdeeltjes in om het zakkende tandwieltje boven de draaitafel te borgen. De kruispin wordt vervangen door een Technic Axle 3 with Stud en een Technic Axle Joiner Perpendicular 3L wordt eronder geplaatst met 2 kruispinnen. Het is een heel geworstel om dit voor elkaar te krijgen als je de set in elkaar hebt. Je moet redelijk diep in het binnenste om deze onderdelen te plaatsen. (denk om de tandwielen die met de middelste as vastzitten want deze moet je er wel uittrekken.) Je krijgt bij het pakketje trouwens een aangepaste bouwvoorbeelden voor nummer 33 en 36. Helaas staat er niet in hoe je het beste dit kunt doen. Ze gaan er vanuit dat je set nog moet opbouwen. Wat logisch is als ze dit pakketje los in de al geproduceerde dozen gaan doen.
Na het plaatsen van de nieuwe acc's vind ik het geheel wel stabiler draaien. Verwacht alleen niet dat de snelheid nu enorm hoger is geworden. Het blijft een hele kluif om de boom omhoog te brengen. Al met al heeft men wel goed gekeken naar alle problemen die er waren. Maar zoals gezegd de boom vliegt nog steeds niet omhoog. Maar zelf vind ik het een aanvaardbare snelheid.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Sep 29, 2010 16:17

Gaat de boom wel soepel omhoog? Snelheid is leuk, maar ik had begrepen dat het probleem vooral erin zat dat het geheel begon te wringen en niet lekker liep.

Gebruikers-avatar
User

iook

Rang

premium

premium
726

Vr Jan 09, 2009 18:06

uithuizen (gn)

door iook » Wo Sep 29, 2010 16:28

Zelf vind ik hem soepel lopen. Hoewel het wel zo is dat er op den duur een punt komt waarop hij of sneller of langzamer loopt. (afhankelijk van stand van de arm/hoek waarin hij de arm moet om hoog werken. Er komt een omslagpunt. Ik zie zelf geen wringing of iets dergelijk. Nu moet ik zeggen dat ik ook geen zeer ernstige problemen kende met de boom, zoals ik dat bij sommigen heb gelezen.
Wat nog steeds gebeurd is natuurlijk dat als de acc vol uit of in is en je laat de motor nog doorlopen dat hij de boom "krom" trekt maar dat is een manco dat je met alle acc zult houden. Dan is pneumatic natuurlijk stabiler, dit omdat je dan een liniare beweging hebt en niet een draaiende aandrijving die nog steeds door wil draaien.
Al met al ben ik tevreden over zoals het nu werkt. Alleen nog een keer de baterijen vervangen door een accu pack. :slygrin:
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Do Sep 30, 2010 17:30

Op BrickShelf zijn reeeds de instrucktie's van de service-pack verschenen.

Afbeelding
Afbeelding

Bron
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3490

Breda

door JunkstyleGio » Do Sep 30, 2010 19:49

En om die aanpassingen te doen, moet je het hele model uit elkaar halen. :lol:

Gelukkig had ik de 8043 al uit elkaar om het B-model te maken! :duim:
Gebruikers-avatar
User

Markassius

662

Za Jun 12, 2004 15:37

Deventer

door Markassius » Vr Okt 01, 2010 10:34

Vraagje: als ik deze set nu ga kopen (winkel en/of S@H), zitten daar de nieuwe LA's dan in?
Of zitten ze er dan allebei (nieuw + oud) in?
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen!
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3490

Breda

door JunkstyleGio » Vr Okt 01, 2010 11:01

Ik verwacht dat de sets die nu nog in de winkel liggen nog de "oude" LA's bevatten!
LA's die overigens uitstekend werken in het B-model.Ik weet echter niet of ze via de handel ook het servicepack leveren of dat je dat "maar zelf moet regelen" (quote lokale BS-boer).
Als S@H gaat uitleveren mag je er wel vanuit gaan dat ze geleverd worden met de "nieuwe" LA's.
Backorders accepted, expected ship date 5 Nov 2010
VorigeVolgende