Gebruikers-avatar
User

merman

2317

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

8043 Motorized Excavator

door merman » Vr Jul 30, 2010 11:44

Ik had een bestelling lopen via een bekende webshop, maar baalde wel een beetje toen ik gisteren zag dat de Bart Smit de 8043 Motorized Excavator verkocht voor slechts 3,60 meer (als je verzenden meetelt). Even een belrondje gedaan en iemand wilde mijn webbestelling wel overnemen dus ik ben blij naar de BS gegaan om mijn Graafmachine op te pikken.

Ik ga in deze recensie uitgebreid op alles in, maar wil graag beginnen met één kreet: WOW! Het model zit ongelooflijk ingenieus in elkaar. De helft van de tijd weet je niet eens wat je aan het bouwen bent en zit je brokken graafmachine in elkaar te klussen die uiteindelijk mooi op de rest aansluiten. Niet alleen de versnellingsbak zit slim in elkaar, ook de graafarm is ongelooflijk knap bedacht.

Aangezien ik slecht ben in foto's maken heb ik maar even wat foto's van BS (Brickshelf, niet Bartje Smit) geleend. Ik hoop dat dat ok is en dat Blakbird me niet gaan sueën. Je kunt onder de minatuurfotootjes klikken op de grotere versie (die kon ik niet direct plaatsen)

DE DOOS (MET INHOUD)

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2610.jpg

Tja, die is weer eens een slagje te groot. De doos is wel vrij plat, maar is wat betreft voorvlak identiek aan die van de 8258 Crane Truck, maar is dus wel wat dunner. Ik wilde nog keurig proberen alleen de stickertjes los te halen en dan de zakjes eruit te vrotten, maar dat is mij niet gelukt. Ik moest de zijkanten inscheuren. Omdat Lego de scheurlijnen niet helemaal door laat lopen gaat de bovenkant van je doos er in de hoeken aan als je de doos openklapt. Erg irritant. De doos heeft een flap die je kan optillen waardoor je in de winkel al de functies kan bekijken. Slim is dat ze doen voorkomen dat de machine 10 functies heeft, maar de eerste zijn eigenlijk alleen maar een opsomming van de Power Functions onderdelen.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2612.jpg

De drie boekjes (84, 84 en 48 pagina's) waren redelijk intact al was het derde boekje bij mij wel iets gerafeld aan de zijkant. Het stickervel was ook nog heel al had één stickertje wel iets losgekomen en er zat wat zaagsel onder van de doos. Uiteindelijk bleek hij wel goed te plakken.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2613.jpg

De vier M-motoren, Batterijbox en 2 Afstandbedieningen zijn apart verpakt. De 2 IC-Receivers en 4 Linear Actuators zitten ook verpakt maar hun zakjes zitten weer in grotere zakjes. De graafbak zit los in de doos. Daarnaast is er een zakje met de rupsbanden en nog 7 andere zakjes met bijbehorende subzakjes.

DE BOUW

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2610.jpg

Nou daar ben je wel even een uurtje of 4,5 mee bezig. Je begint met de opbouw van het onderstel. Dit is bij graafmachines altijd een beetje saai omdat er veel herhaling in zit. Na wat beams met elkaar te hebben verbonden maak je 4 vrijwel identieke (ok 2 aan 2 in spiegelbeeld) units die je eraan bevestigt. Dit vond ik persoonlijk het saaiste deel van het bouwproces.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2637.jpg

Dan mag je met de eerste tandwielen in de weer. Er zit een nieuw onderdeel in deze set, namelijk een beugel van 3L in het zwart. Je krijgt er maar liefst 6 van en dit onderdeel is ongelooflijk handig. Niet alleen is haakse tandwieloverbrenging een stuk makkelijker, er zitten ook nog een tweetal kruisgaten aan de bovenkant waardoor je ze op alle mogelijke manieren aan elkaar of aan wat anders kan bevestigen. Je begint met twee van deze units te bouwen die je parallel aan elkaar bevestigt. De uiteinden lopen naar de ‘voorwielen’. Eén as loopt recht omhoog via de draaischijf. De andere loopt met een omweggetje en via een zelfde constructie al de 8258 door de draaischijf.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2641.jpg

Als de rupsbanden zijn bevestigd mag je met de turntable aan de slag. Het grappige is dat de opbouw gewoon doorgaat. Je gaat dus niet eerst aan de slag met de bovenkant die je er helemaal aan het eind opklikt. In de turntable bevestig je al een sectie die de draaischijf moet gaan aandrijven. Het is je op dat moment echt een raadsel hoe ze de overbrenging weten te realiseren. Een stukje magie doet het werk.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2649.jpg

De echte magie begint echter als je begint met de versnellingsbak. Hier lopen 4 motoren parallel aan elkaar en drijven een hele wirewar aan 16z tandwielen (met en zonder clutch) aan. Ik heb meerdere malen zitten volgen waar de tandwielen allemaal naartoe gaan. Dit is ongelooflijk slim en compact gedaan. De versnellingsbak bouw je grotendeels op zijn kant en wel even los van het onderstel. De vier motoren hebben een wirwar aan snoeren en dit wordt alleen maar erger als je de IC-receivers eraan toevoegt (waarvan er bij mij eentje een beetje scheef is waardoor de receivers niet helemaal mooi aansluiten).

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2660.jpg

Maar de ontwerper heeft de snoeren mooi weg weten te werken achter alle panelen die je aan het eind aanklikt. De receivers klik je vrij losje aan allerlei kanten vast. Zo zit er onder 1 slechts een ½ pin met stud. Aan het eind komt het allemaal toch nog rotsvast te zitten. De snoeren willen de receivers nog wel eens omhoogkrikken.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2654.jpg

Even een intermezzo: de 3 driving rings worden met 1 motor aangestuurd. Dit lijkt haast funest voor je motor maar het werkt als een tierelier. Er zijn gele knob wheels gebruikt en er is de nodige frictie in de assen ingebouwd, waardoor de motor met een slag omslaat. Ik had nooit gedacht dat dit goed zou werken maar dat doet het dus wel. De batterijbox die we op de foto’s van Blakbird zien voeg je trouwens ‘in het echt’ pas helemaal aan het eind toe. Je hebt dus geen last van een zware batterbijbak. Er wordt ook al een achterkant bestaande uit plates en slopes geplaatst, zodat de achterkant al mooi afgewerkt is.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2663.jpg

Als de versnellingsbak is bevestigd aan het onderstel dan ziet het eruit zoals hierboven. Er is weinig balans, waardoor je graafmachine in wording wel eens omkukelt. Het is geen ramp trouwens, want het lazert niet in gruzelementen. Je gaat door met het aanleggen van tandwielverbindingen zodat uiteindelijk de eerste LA’s kunnen worden geplaatst.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2671.jpg

Dan mag je aan de slag met de graafarm. Dit is een knap stukje techniek. Er lopen een tweetal assen kruislings voor elkaar langs die beginnen bij een tweetal LA-brackets. Heel erg knap gedaan. Even dacht ik dat één asje te lang was en het geheel stroef liep, maar dat bleek door mezelf te komen. Ik had twee diagonale beams verkeerd bevestigd.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2675.jpg

Je maakt eigenlijk al de hele graafarm af inclusief de laadbak en een tweetal zijpanelen. Dan mag je de arm bevestigen aan de rest van de machine en begint de afwerking. Je voegt nog wat van die nieuwe 20z tandwielen met rond gat toe en gaat dan de boel verstevigen.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2680.jpg

Over dit proces kan ik niet zo heel veel melden. Het is een kwestie van veel van die nieuwe mooie ronde panelen aan elkaar bevestigen en veel stickers plakken. Eigenlijk is er slecht 1 zwart paneel dat niet aan de bestickering ontkomt. Toch maken de stickers het wel helemaal af.

Afbeelding

http://www.brickshelf.com/gallery/blakb ... c_2683.jpg

Je voegt nog even de batterijbox toe en je vloekt twintig keer dat de schroefjes in de remotes zo ongelooflijk vast zitten (Lego blijft kinderspeelgoed en die krijgen deze afstandsbediening echt niet zomaar open. Ik snap niet waarom het met schroefjes moet) Het eindresultaat ziet er dan als volgt uit.

DE LOOKS

Okee, de machine ziet er wat lang uit in de kont, maar het is een mooi ontwerp. De snoeren zie je nauwelijks. De panelen zien er smooth uit en ik vind het ook cool hoe er een zwarte band rondom de graafmachine loopt.

DE FUNCTIES

De set kan 6 dingen:

Versnellingsstand 1:
- naar voren en achteren rijden
- het bochtje om (door de rupsbanden in tegengestelde richting te beweging)
- draaien van het bovenstel

Versnellingsstand 2:
- Omhoog of omlaag brengen van de complete graafarm
- Bewegen van het gedeelte ‘onder de elleboog’
- Bewegen van de graafbak

Ik heb nog niet geprobeerd om er iets mee op te graven. Wel staat er in het eerste bouwboekje een komisch plaatje dat je je 8043 niet in de zandbak moet zetten

OPVALLENDE ZAKEN

Ik kwam een tweetal onderdelen tegen die opeens van ander plastic waren gemaakt. Dit had ik ook al gemeld in het ‘Nieuwe Onderdelen’ topic.

Afbeelding
Dit onderdeel was altijd van mat plastic maar is nu glanzend.

Afbeelding
Dit onderdeel was altijd van glanzend plastic maar is nu mat en lijkt qua feel meer op de rechthoekige 5x7 beams.

Afbeelding
De 16z tandwielen zijn van het nieuwe type. Ze voelen matter en stroever aan. Ik had deze ook al in de 8258 en 8265 van vorig jaar, maar mijn 8047 Compact Excavator van dit jaar had wel weer de glanzende.

Afbeelding
Verder komt een aantal onderdelen uit nieuwe mallen. Zo is de tan 20z double bevel gear nu aan 1 kant voorzien van een achttal puntjes. Kniesoor die er op let.

ISSUES

De machine werkt goed maar er zijn wel wat kleine issues:
- de graafbak beweegt wat schokkerig. Omdat de aandrijving van 1 kant van de arm komt gaat deze een beetje zwieberen als de LA helemaal uit of in staat.
- De twee parallelle LA’s aan de basis van de arm geven de meeste problemen. Eentje wil bij mij net wat verder naar buiten en gaat dan locken. Het gevolg is dat ik de LA’s echt even moet loshalen aan het uiteinde waar ze aan de arm bevestigd zijn (gelukkig maar een enkel 6-asje) en ze dan weer even moet indraaien. Of het interne clutch-mechanisme van de LA werkt slecht, of ze zijn gewoon niet helemaal niet gelijk.

EINDOORDEEL

Het aantal onderdelen valt met iets meer dan 1160 misschien een beetje tegen (je tafel is vrij leeg aan het begin van het bouwproces), maar deze set is een absolute must. De 160 euren adviesprijs is aan de hoge kant (inschattingsfoutje van Lego?) maar ook dat zou ik er wel voor neertellen. De graafmachine heeft een heel hoog speelbaarheidsgehalte. Het rijden met de rupsbanden en de hele arm op en neer bewegen gaat iets te sloom, maar dat zijn details. Deze set mag absoluut niet ontbreken in je collectie omdat het zo ongelooflijk slim in elkaar zit en een hoge verrassingsfactor in het bouwproces heeft. Je zit regelmatig delen te bouwen waarvan je niet weet waarmee je bezig bent. Er wordt slim gebruik gemaakt van een aantal nieuwe onderdelen, zoals de donkerblijze 4L assen met stop (waarvan je er veeel krijgt) en de lichtblijze 3L pins met axlehole..

Om maar even een hele foute meneer te quoten: ‘Ik zeg: DOEN!’ (de rillingen lopen over mijn rug, maar snel met mijn graafmachine spelen!)
I roared. And I rampaged...
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

Re: 8043 Motorized Excavator

door JunkstyleGio » Vr Jul 30, 2010 18:58

Fijne beschrijving Merman!
Volgende week geef ik mijn op- en aanmerkingen, want dan ben ik ook in het bezit van deze set
Ik kan niet wachten. :freaked:
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

Jurgenkrooshoop

294

Ma Mrt 01, 2010 17:53

door Jurgenkrooshoop » Za Jul 31, 2010 8:43

Bedankt voor de goeie review, Merman. Ben het er helemaal mee eens, dit is een must-have set. Ook vanwege een aantal nieuwe onderdelen. De lange panelen waren nog niet eerder in het geel en zijn van harte welkom. Ook de nieuwe
"gearboxes"
en asjes lengte 4 met stop kunnen voor een MOC-er heel handig van pas komen.
En er is zelfs al iemand die de 8043 heeft gemodificeerd (kun je hier lezen).
Zonder zelf kleiner te worden, kan men anderen groter doen worden (Chinese wijsheid)
Mijn LEGO-Website Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

merman

2317

Amsterdam

door merman » Za Jul 31, 2010 8:52

het valt me bovendien op dat als je de machine alleen laat draaien en je dat een volle 360 graden doet hij langzaam begint mee te rijden. De tandwielopverbrengen gaat een stukje mee...
Gebruikers-avatar
User

Jurgenkrooshoop

294

door Jurgenkrooshoop » Za Jul 31, 2010 17:54

merman schreef:het valt me bovendien op dat als je de machine alleen laat draaien en je dat een volle 360 graden doet hij langzaam begint mee te rijden. De tandwielopverbrengen gaat een stukje mee...

Dit is inherent aan het mechanisme waarbij aandrijflijnen door het draaiplatform gaan. Doordat de bovenkant draait, draait de verticale aandrijfas (die van de schakelbak afkomt) mee, en zal op een geveven moment de rupsband mee gaan lopen. Dit probleem + oplossing staat beschreven op de website van Jennifer Clark bij haar JCB220-model. De as die niet door de driving-ring gaat heeft er het meeste last van.

Een ander gevolg van dit mechanisme is dat er een vertraging zit in de aandrijving van de as die wel door de driving-rings gaat tov de aandrijving die direct door het draaiplateau gaat. Dit zorgt ervoor dat als je beide motoren tegelijk aanzet, de graafmachine eerst een kleine stukje draait, voordat ie rechtdoor rijdt. Heeft dit model daar ook last van ?
Zonder zelf kleiner te worden, kan men anderen groter doen worden (Chinese wijsheid)
Gebruikers-avatar
User

Legonardus

96

Ma Mrt 15, 2010 20:12

Zierikzee

door Legonardus » Zo Aug 01, 2010 10:09

Inmiddels heb ik 'm ook klaar. Ik heb wat problemen met de parallelle LA's van de graafarm. Deze draaien erg zwaar als de arm gestrekt is. Dit is de eerste keer dat ik LA's gebruik, maar de kracht welke ze kunnen leveren valt mij wel tegen. Ik ben aan het kijken of ik de aandrijfas nog ergens kan vertragen, maar ik heb hier nog geen oplossing voor.
Gebruikers-avatar
User

merman

2317

Amsterdam

door merman » Zo Aug 01, 2010 13:22

ljvmaanen schreef:Inmiddels heb ik 'm ook klaar. Ik heb wat problemen met de parallelle LA's van de graafarm. Deze draaien erg zwaar als de arm gestrekt is. Dit is de eerste keer dat ik LA's gebruik, maar de kracht welke ze kunnen leveren valt mij wel tegen. Ik ben aan het kijken of ik de aandrijfas nog ergens kan vertragen, maar ik heb hier nog geen oplossing voor.

vertragen zou ik niet doen. Gaat-ie nog trager
mijn LA's zijn net niet helemaal even lang/schuiven niet dezelfde lengte uit
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Ma Aug 02, 2010 15:17

Vandaag de graver ook in elkaar gezet en hij werkt uitstekend. Wat een mooie tandwielen techniek.

Ik heb eigenlijk maar één minpuntje en dat is het feit dat ie nogal achterover hangt. Dus het zwaartepunt ligt door de batterijbox erg ver naar achteren.
no avatar
User

ReneR

170

Do Feb 02, 2006 12:23

Deventer

door ReneR » Wo Aug 04, 2010 14:06

Vandaag heb ik hem in helemaal af gekregen en kan eigenlijk niet anders zeggen dat dit wat mij betreft één van de mooiste sets ooit is. Relatief weinig onderdelen, maar vrijwel alle onderdelen zijn superefficient gebruikt, alles past precies. Enigszins vergelijkbaar met set 8480 (de space shuttle) en de schakelbak van 8258, maar die laatste vind ik er voor de rest wat lomper uitzien. De hoeveelheid tandwielen en mechanismen die in het bovenstel zijn verwerkt zijn ronduit indrukwekkend en de panelen zorgen ervoor dat niet alleen alle snoeren en andere mogelijk storende elementen mooi zijn weggewerkt, maar het model er bovendien zeer strak uitziet!

De bewegingen zijn wat aan de trage kant, maar ik neem aan dat dit zo gemaakt is om overbelasting van de motoren te voorkomen. Dankzij de review van Merman had ik rekening gehouden met de noodzaak tot symmetrisch plaatsen van de twee parallelle LA's, dit is wel een punt om in de gaten te houden. Handigst is om de LA's zover mogelijk in te schroeven voor je ze plaatst en dan een as door de uiteinden te steken, aangezien het nog even duurt voor de arm eraan bevestigd wordt.
Gebruikers-avatar
User

merman

2317

Amsterdam

door merman » Wo Aug 04, 2010 14:09

Ik zou de LA's juist helemaal uitschroeven. Eén LA is een milimeter langer en schuift ook net een tikkeltje sneller uit waardoor het scheef gaat staan. Bij de 8265 had ik daar totaal geen last van.
no avatar
User

ReneR

170

Deventer

door ReneR » Wo Aug 04, 2010 16:44

merman schreef:Ik zou de LA's juist helemaal uitschroeven. Eén LA is een milimeter langer en schuift ook net een tikkeltje sneller uit waardoor het scheef gaat staan. Bij de 8265 had ik daar totaal geen last van.

Als er één een millimeter langer is, verwacht ik juist moeilijkheden als ze helemaal uitgeschoven zijn. Maar misschien is uitschuiven ook mogelijk. Hoe dan ook opletten dat ze echt volledig in de uiterste stand staan, een halve draai verschil geeft al problemen...
Gebruikers-avatar
User

merman

2317

Amsterdam

door merman » Wo Aug 04, 2010 16:47

bij mij draait de langste ook net een tikkeltje sneller uit. Als ze halverwege staat zie je al een verschil.
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Wo Aug 04, 2010 17:20

Dus dat wordt testen zodat je twee la's hebt die precies even snel uitdraaien en precies even lang zijn.

mmmm kwaliteitsprobleempje?
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
no avatar
User

ReneR

170

Deventer

door ReneR » Wo Aug 04, 2010 18:11

JunkstyleGio schreef:
mmmm kwaliteitsprobleempje?

Klinkt haast wel zo. Je zou zeggen dat die LA's allemaal exact hetzelfde formaat zouden moeten hebben. Zelf heb ik in elk geval geen problemen :wink:
no avatar
User

pieter peeters

970

Zo Nov 19, 2006 23:41

door pieter peeters » Wo Aug 04, 2010 22:32

Ik heb hem vandaag natuurlijk meteen gebouwd.

Vanwege hetgene wat hier geschreven werd over die dubbele LA's en bijbehorende problemen heb ik daar extra op gelet.

Bij mij kwamen er op dat vlak geen problemen, en ook de genoende traagheid vind ik enorm meevallen en ik gebruik dan nog wel een speedcontrol-RC voor het rijden en dus ook voor de 2 ondersteste functies van de arm... op de 2 traagste standen werkt ie dan niet als het omhoog moet. maar het rijden gaat met de speedcontrol veel toffer.. kun je ook ruimere bochten ipv meteen "omgooien".

Zelfs zonder bestikkering oogt ie enorm mooi ( ik ben geen voorstander van het gebruik van stickers), tijdens de bouw in de haast wel een paar keer wat fout gedaan... de moeilijkheidsgraad van de bouw ligt ook boven die van de Bulldozer of nog wat andere sets.

Lego heeft een briljante technicset op de markt gezet ermee. :duim:
Gebruikers-avatar
User

SkullTwin

349

Do Jul 02, 2009 10:15

Zuid-Limburg

door SkullTwin » Vr Aug 06, 2010 16:58

Hier inmiddels ook gebouwd en vind hem eveneens fantastisch. Ben (nog) geen problemen tegengekomen, maar ook ik heb tijdens het bouwen even goed op de twee LA's gelet om te zorgen dat ze allebei gelijk stonden. Verder vind ik alles behalve het rijden lekker soepeltjes en vlot gaan. Hij had alleen wat sneller mogen rijden, maar dat komt waarschijnlijk door het gewicht. Was wel aangenaam verrast dat hij prima op tafel rijdt. Dacht dat hij alleen goed op tapijt zou rijden.

De afwerking is bijzonder netjes gedaan, de vorm van de achterkant is met de panelen erg mooi gelukt. Op zich fijn dat de bovenkant open is, want dan zie je tenminste nog íets van de techniek. Het zit allemaal behoorlijk verborgen. Wat toch een beetje jammer is gezien de enorme hoeveelheid tandwielen en technieken in de buik van de machine. Maar het is of een hoop gaten of mooi afgewerkt met panelen. Dan kies ik toch voor dat laatste :)

Hij heeft weer een mooi plekje gekregen en de batterijen laat ik er voorlopig in. Denk dat ik hem nog vaak van de kast hal om hem nog even te laten draaien of aan bezoek te demonstreren :)
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Zo Aug 08, 2010 15:13

Ik ben nu eindelijk begonnen met de bouw van de 8043 excavator.

Tot nu toe (boek 2 pagina 28) geen probleem, enkel genieten van het bouwen.
De schakelbak is echt feestje!
Morgen ga ik verder: de batterij van de camera is weer leeg.

Kan eigenlijk niet wachten...
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Ma Aug 09, 2010 22:04

Dit kan toch niet normaal zijn?

Kijk eens naar de 2 La's in de 8043.....
De beide afbeeldingen zijn genomen tijdens het bouwen.
Afbeelding

Ik heb al een email gestuurd naar lego, maar zo is het geen wonder dat het hapert!
Zelf met één LA gaat het sneller!

Edit:
Na een nachtje doorhalen op Eurobricks zijn we al weer een paar stappen verder in het oplossen van het probleem.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Di Aug 10, 2010 13:10

Ik heb tijdens het bouwen de vrijdraaiende bevelgears 20T allebij aan dezlefde kan van de LA geplaatst en niet zoals in de bouwtekening staat dat ze allebij aan de buitenkant moeten worden geplaatst. Op deze manier maken de LA's bij het omhoog gaan dezelfde aantal rotaties.
In het origineel zal 1 LA minder slagen maken (ongeveer 1/4 slag) waardoor deze minder ver uitslaat en de graafarm iets scheefttrekt en krijg je het effect dat Juckstylegio beschrijft.
Toen de foto's van de set verschenen vond ik dit al een vreemde oplossing van TLC.
Door het gewicht hebben de LA's en de motor er wel moeite mee om de graafarm omhoog te krijgen, maar alles loopt mooi soepel.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Di Aug 10, 2010 13:54

Het is wel zo dat er, vooral door de motor die de twee LA's aanstuurd, een flinke wissel op de batterijen getrokken word. Is dat door de terugloop van de batterijen in MvA (of hoe dat heet?)
Kortom dit is een batterijenvreter!

Door het voor de zoveelste keer synchroniseren van de actuators en het verplaatsen van de vrije bevelgears loopt het allemaal wel wat soepeler. In de orginele stand kon je gewoon de spanning voelen die door de scheef uitdraaiende LA's op de arm kwam te staan.

De set zelf is voor mij een van de meest uitdagende modellen die ik in Lego heb gebouwd. De schakelbak die voor de 6 functies zorgt is echt geweldig.

Nu alleen die kleine probleempjes nog.....
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Wo Aug 11, 2010 7:51

Barman schreef:Ik heb tijdens het bouwen de vrijdraaiende bevelgears 20T allebij aan dezlefde kan van de LA geplaatst en niet zoals in de bouwtekening staat dat ze allebij aan de buitenkant moeten worden geplaatst. Op deze manier maken de LA's bij het omhoog gaan dezelfde aantal rotaties.
In het origineel zal 1 LA minder slagen maken (ongeveer 1/4 slag) waardoor deze minder ver uitslaat en de graafarm iets scheefttrekt en krijg je het effect dat Juckstylegio beschrijft.
Toen de foto's van de set verschenen vond ik dit al een vreemde oplossing van TLC.
Door het gewicht hebben de LA's en de motor er wel moeite mee om de graafarm omhoog te krijgen, maar alles loopt mooi soepel.

Dat is nog eens een mooie oplossing. Tijd voor Lego om een "erranda" blaadje bij de volgende batch van deze set te doen...
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
no avatar
User

ReneR

170

Deventer

door ReneR » Wo Aug 11, 2010 9:05

=== Mod-edit: bovenstaand bericht quoten is nogal onnodig en leest vervelend bovendien -> skip ===

Als betrekkelijke leek op het gebied van mechanica weet ik niet of ik hier echt iets over kan zeggen, maar...toch kan ik mij niet voorstellen dat het voor het aantal slagen van de LA iets uitmaakt aan welke kant de 20T vrijdraaiende bevelgears zitten. Het zijn immers allemaal symmetrische tandwielen en de aandrijving verloopt synchroon...
Kan zijn dat ik iets mis, maar wil iemand dat dan even uitleggen? Overigens loopt hij bij mij soepel (voorlopig, ik volg ook het draadje over deze set op eurobricks en word daar wat huiverig van). Wel lijkt het tempo te dalen, waarschijnlijk omdat de batterijen snel uitgeput raken...
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3571

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Wo Aug 11, 2010 12:22

ReneR schreef:Als betrekkelijke leek op het gebied van mechanica weet ik niet of ik hier echt iets over kan zeggen, maar...toch kan ik mij niet voorstellen dat het voor het aantal slagen van de LA iets uitmaakt aan welke kant de 20T vrijdraaiende bevelgears zitten.

Jawel, het maakt uit. Dat het uitmaakt, kun je bewijzen door aan beide kanten een 20t vrijdraaiend tandwiel te plaatsen (dus, door er twee in één LA-bracket te proppen). Als jouw gedachte dat het niets uitmaakt, klopt, dan zouden met beide tandwielen nog steeds alle bewegingen mogelijk zijn (dus, zowel het aandrijven van de LA als het omhoog bewegen van de LA). Je zal zien dat dat niet het geval is. Beide bewegingen werken elkaar dus tegen, en zijn derhalve verschillend. En dus maakt het uit. :)
no avatar
User

ReneR

170

Deventer

door ReneR » Wo Aug 11, 2010 12:25

=== Mod-edit: bovenstaand bericht quoten is nogal onnodig en leest vervelend bovendien -> skip ===

Dank voor de uitleg. Ik weet niet of ik het helemaal begrijp, maar ik zal het eens uittesten. Dat werkt meestal het best...
EDIT: even over nagedacht en wat je zegt geloof ik wel. Maar nog begrijp ik niet waarom het verschil zou maken of, als je slechts één 20T VDT plaatst, het uitmaakt aan welke kant hij zit. De door jou genoemde weerstand is er dan immers niet... :?
Laatst gewijzigd door ReneR op Wo Aug 11, 2010 13:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Wo Aug 11, 2010 13:50

Op Eurobricks kwam iemand met het idee van een paar elastiekjes te plaatsen!

En dus heb ik dat maar eens geprobeerd.
Afbeelding

Het werkt redelijk. Zelfs op goed gebruikte batterijen is een duidelijk verschil te merken.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Wo Aug 11, 2010 13:53

Stel je voor dat de motor die de LA's aandrijft stil staat. De 20t bevels staan dus ook stil. Nu beweeg je de arm omhoog. Als nu het 20t tandwiel aan de ene kant zit dan draait de LA iets in. Zit het tandwiel aan de andere kant dan draait de LA iets uit. Het zal heel weinig zijn, maar misschien net genoeg om iets te laten wringen.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
no avatar
User

ReneR

170

Deventer

door ReneR » Wo Aug 11, 2010 13:56

JunkstyleGio schreef:Op Eurobricks kwam iemand met het idee van een paar elastiekjes te plaatsen!

En dus heb ik dat maar eens geprobeerd.
Afbeelding

Het werkt redelijk. Zelfs op goed gebruikte batterijen is een duidelijk verschil te merken.

LOL. Hij begint zowaar te lijken op 8851! Fraaier wordt hij er zo niet op, IMHO.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Wo Aug 11, 2010 18:28

Dat systeem had ik ook al toegepast in de vorige rupsgraver, die rode met witte cabine. Ik vond de arm daar ook wat zwaar omhoog gaan als er wat in de bak zat. Alleen kun je de elastiekjes daar wat mooier wegwerken, en dat asje vind die extra belasting ook niet zo leuk volgens mij... :look:
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Wo Aug 11, 2010 19:24

De foto heb ik genomen toen ik een test opstelling deed.
Dus voor de as heb ik een betere oplossing gevonden.
De elastiekjes zo in beeld vind ik eigen best wel passen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Jurgenkrooshoop

294

door Jurgenkrooshoop » Do Aug 12, 2010 0:18

Ik heb wat aanpassingen gedaan aan mijn 8043 waardoor hij beter functioneert en er beter uitziet. Onderandere de hier al genoemde elastiekjes zitten erop.

Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Do Aug 12, 2010 0:33

Vooral de kleine laadschep mod lijkt me wel wat.
De stiekjes heb ik al gedaan...

Geloofde je niet in de idle-gear wisseling bij de 2 LA's?
no avatar
User

ReneR

170

Deventer

door ReneR » Do Aug 12, 2010 7:13

Duq schreef:Stel je voor dat de motor die de LA's aandrijft stil staat. De 20t bevels staan dus ook stil. Nu beweeg je de arm omhoog. Als nu het 20t tandwiel aan de ene kant zit dan draait de LA iets in. Zit het tandwiel aan de andere kant dan draait de LA iets uit. Het zal heel weinig zijn, maar misschien net genoeg om iets te laten wringen.

Dat heb ik geprobeerd. Echter, de bewegingsuitslag is zeer minimaal en er zit (altijd) een beetje speling op de verbinding tussen de LA's en de brackets. Hierdoor ontstaat er helemaal geen beweging in de tandwielen, niet in de 20t bevels en ook niet in de 12t bevels in de LA's.

Al met al verwacht ik niet dat het symmetrisch plaatsen van de 20t bevels de heilige graal is voor het soepel heffen van de graafarm. De belangrijkste belemmerende factor is denk ik toch (zoals misschien ook wel blijkt uit de elastiekjes-MODs) het gewicht van de arm. En die is al erg licht uitgevoerd, dus daar lijkt me weinig winst op te halen. Misschien vervangen van de bak,maar die vind ik juist altijd opvallend licht.
De MODs van Jurgen Krooshoop lijken me zeker de moeite van het proberen waard.
Gebruikers-avatar
User

Jurgenkrooshoop

294

door Jurgenkrooshoop » Do Aug 12, 2010 12:58

JunkstyleGio schreef:Vooral de kleine laadschep mod lijkt me wel wat.
De stiekjes heb ik al gedaan...

Geloofde je niet in de idle-gear wisseling bij de 2 LA's?

Heb die idle-gear-wisseling niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat het niks uitmaakt. Het probleem is naar mijn mening volledig toe te schrijven aan het gewicht van de arm die wrijving in de LA's veroorzaakt. De elastiekjes zijn de enigste werkende oplossing die ik tot nu toe heb gezien.
no avatar
User

GT-Vince

28

Wo Feb 17, 2010 10:38

door GT-Vince » Do Aug 12, 2010 13:39

Het lengteverschil heb ik aangepakt door de 2 rode 2L kruisasjes uit de LA bracket te duwen, de LA volledig te verwijderen, in te schuiven zodat de lengte beter overeenkwam met de andere, en dan het geheel weer vast te zetten, terwijl de graafarm in de bovenste stand staat.
Sindsdien blijven ze mooi synchroon lopen.

De LA's vertonen inwendig ook nog geen sporen van "slijtage" of overmatig gebruik (zoals gesuggereerd op Euro-Bricks forum), maar ik sta toch nog twijfelachtig tegenover het "smeer met olijfolie" idee.
Het lijkt mij dat het probleem inderdaad voornamelijk in het gewicht van de arm zit, waarschijnlijk heeft deze ook daarom een andere vertraging tov de andere armdelen.
Als je de arm omhoog doet terwijl je met een vinger een beetje helpt heffen, merk je onmiddellijk een verandering (verbetering) van motorgeluid en motorsnelheid.

@ Jurgen: tof filmpje, en ik ga toch jouw graafbak idee kopiëren :duim:
Gebruikers-avatar
User

Jurgenkrooshoop

294

door Jurgenkrooshoop » Do Aug 12, 2010 14:58

Hier zijn uitgebreidere instructies van mijn graafbak-aanpassing. Klik hier voor een grote afbeelding.

Afbeelding
no avatar
User

Stuff

291

Di Jan 05, 2010 22:46

Hoofddorp

door Stuff » Do Aug 12, 2010 18:47

@ Jurgen

Die aanpassingen zijn echt te gek!!
Ik ga ze zeker ook op mijn 8043 maken...
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks........
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Do Aug 12, 2010 19:45

De kleine laadschop vind ik toch echt te klein. Dus laad ik het maar zoals het was.
Heb het stukje wel even nagebouwd om te vergelijken. De oplossing was voortreffelijk.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Do Aug 12, 2010 21:09

Erg leuke en goed bedachte aanpassingen Jurgen. Ook ik vind de bucket te klein en de originele weer te groot. Zo is er altijd wel wat. De PF lichten heb je mooi weggewerkt. Als ik de tijd heb ga ik ook die van mij dusdang aanpassen dat ik hem volledig ga nabouwen. Ik wil er namelijk een wheeled excavator van maken, dus geen rupsbanden, naar wielen. Met 2 schekelringen wil ik dan 2 extra functies toevoegen: het dozerblad (geschakeld op de besturing) en de steunpoten achter (geschakeld op de aandrijving). Enig nadeel is dat ik deze schakelringen handmatig moet schakelen, tenzij ik nog een extra ontvangen en motor kan inbouwen. Verder wil ik de bucket kunnen loskoppelen met een snelkoppeling, zodat er meerdere attributen op de arm kunnen worden gemonteerd. Eerst maar mijn ander ideeën voor LW en Köln uitwerken, daarna komt deze aanpassing aan de beurt.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
no avatar
User

Sc00p

12

Vr Jul 16, 2010 17:29

door Sc00p » Vr Aug 13, 2010 18:36

Vind het een mooie aanpassing die kleine bak van Jurgen
Van welk model komt deze bak af? wil dit ook veranderen aan 1 van mijn 8043
Heb ook een probleem met een van de LA's die kraakt en piept bij in en uit draaien.
wat te doen ?
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Breda

door JunkstyleGio » Vr Aug 13, 2010 19:23

De kleine laadschep zit oa in 8294 en 8271.

Onderdeel nummer 2951
Volgende