8045 Mini Telehandler

Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

8045 Mini Telehandler

door Rusty » Wo Dec 09, 2009 9:25

Lego is een tijdje terug begonnen met het uitbrengen van mini versies van Technic sets. Zo hadden we al een kleine versie van de 8284 Tractor, en een kleine versie van de PF Bulldozer. Nu heeft de 8295 ook een klein broertje (of zusje) erbij gekregen, in de vorm van 8045.

Afbeelding

Aantal onderdelen: 117
Jaar van uitgave: 2010 (vanaf begin december al in de winkels te vinden)
Adviesprijs: 9.99 euro

Ook dit mini-setje zit ruim in zijn verpakking, maar dat zijn we gewend tegenwoordig. In het doosje zitten 2 zakjes onderdelen, een losse 1 x 15 beam, en 2 boekjes, 1 voor het hoofdmodel, en 1 voor het alternatief, een motor met zijspan. Ik heb alleen het hoofdmodel gebouwd, dus ik ga het alleen daar over hebben.

De bouw verloopt in kleine stapjes, al is dat bij een instapmodel als dit minder storend dan bij de grotere sets, die meer op ervaren bouwers zijn gericht. Het mechaniek om de arm te kunnen liften werkt met de beproefde "wormwiel drijft tandwiel aan" constructie. Na het bouwen van het chassis, en het monteren van de arm, komen details aan de beurt, zoals de cabine, en de motor. Naast het liften van de arm, heeft het model geen andere functies, behalve de draaiende wielen.

Dit soort modellen is natuurlijk niet bedoeld om extreem uitdagend te zijn. Maar het is wel erg leuk om een kleine versie van de 8295 te zien, en het naast elkaar zetten levert leuke plaatjes op. Dat was voor mij ook de reden om dit setje te kopen.

Maar ook voor de onderdelen kan het een leuke aanschaf zijn, er zitten namelijk 2 van die "oogjes" met aan beide kanten een pin in, en een nieuw, klein technic panel. Verder ook nog een t-beam (nieuw onderdeel 2009).

Conclusie: niet enorm bijzonder, maar toch wat leuke onderdelen voor de prijs, en het is een schattig modelletje.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Sjeekie_Beekie

1089

Do Okt 28, 2004 14:08

Kaatsheuvel

Re: 8045 Mini Telehandler

door Sjeekie_Beekie » Zo Dec 27, 2009 18:59

Ik heb dit setje gekocht voor het hoofdmodel, om de 8295 in de kast gezelschap te houden.

Maar ik heb eerst het alternatieve model in elkaar gezet:
Afbeelding
Afbeelding

Het B-model is zeker wel de moeite waard. Het ziet er herkenbaar uit, rijdt goed en het stuur is niet alleen voor de sier, het stuurt ook echt.

Rusty merkte op dat het hoofdmodel in kleine stapjes wordt opgebouwd. Dat geld ook voor dit model. Maar voor mijn zoon van 10 was het wel makkelijk om zo voor de eerste keer een Technic set in elkaar te zetten. Voor hem was het dan ook zeker niet storend.

Al met al voor de Afols misschien een niet zo intressant setje [behalve dan voor de parts], maar voor de doelgroep zeker wel de moeite waard. De prijs is ook gunstig, zodat je dit setje ook nog eens cadeau kan doen op een kinderfeestje.

Voorlopig mag hij nog even in elkaar blijven staan, voordat hij transformeert in een telehandler en naast zijn grote broer mag staan.
Weltrusten, tot morgen zonder zorgen!
Did you know?... On average, every person on earth has 62 LEGO bricks!