8264 Dump Truck (Hauler)

Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

8264 Dump Truck (Hauler)

door Rusty » Wo Dec 24, 2008 10:35

De grootste Technic set van de 1e helft 2009 collectie, is het wat? Lees dan verder.

Eerst een plaatje en wat gegevens:

Afbeelding

Aantal onderdelen: 575
Jaar van uitgave : 2009 (maar was al in december 2008 verkrijgbaar)
Adviesprijs: 69.99 euro (ik betaalde 59.99 euro)

De naam van deze set is trouwens Hauler volgens de Lego website, en volgens Peeron.

De doos is wederom wat aan de ruime kant, maar de bouwboekjes kwamen er onbeschadigd uit, evenals de stickers. In de doos vind je 4 genummerde zakjes, en wat losse onderdelen van het PF-systeem, namelijk de M-motor en de batterijbox. Door de genummerde zakjes hoef je niet eerst onderdelen te sorteren, je kan zo aan de slag. Zakje 1 is voor het onderstel van de achterwagen, zakje 2 voor de kiepbak, en zakjes 3 en 4 zijn voor de voorkant met cabine. Wat trouwens vreemd hierbij was, is dat er in zakje 3 een paar onderdelen zitten die in stap 4 worden gebruikt. Dit was geen incidenteel vulfoutje, want de bouwbeschrijving geeft ook aan dat voor fase 4 die onderdelen nodig zijn naast de inhoud van zakje 4. Blijkbaar waren de zakjes al gevuld toen men achter deze fout kwam, en is toen de pagina waar het begin van fase 4 op staat nog snel aangepast, zodat duidelijk is dat die onderdelen niet in zakje 4 zitten. Ik zou anders geen reden weten om deze aparte constructie te gebruiken.

De bouw is voor een wat groter model best eenvoudig. Dit komt vooral doordat er weinig draaiende delen in deze set zitten. De motor zit direct op de actuator, dus daar zit geen overbrenging tussen. De besturing maakt gebruik van 1 8T tandwiel dat direct op de draaischijf zit. Je bent dus meer bezig met het bouwen van het frame, en de details.

Na niet al te lange tijd staat er dan een relatief groot model voor je. Vooral de lengte is vrij fors, en lijkt wat uit verhouding met de breedte. De kiepbak (waar de nieuwe vlakke Technic panels prima tot zijn recht komen) is een plus voor de speelbaarheid, laad hem lekker vol, en ergens anders weer leegkiepen. Dit kiepen gaat overigens prima met de motoraandrijving, alleen wel wat snel. Je moet dan ook goed opletten want je hebt zo 1 van de eindstanden van de LA bereikt, en dan wordt je op een fel geratel van de ingebouwde slipkoppeling getrakteerd. Veel ouders zullen dit geluid niet waarderen, of hun kroost bestraffend "straks is hij stuk hoor!" toeroepen als ze dit horen, denk ik.

De knikbesturing werkt soepel, en de achterwielen kunnen pendelen, waardoor de truck wat lichte oneffenheden aankan. De motorkap kan open, en dan kun je de "motor" zien, die met Bionicle ( :look: ) onderdelen is gemaakt. Verder is de truck redelijk gedetailleerd, met achterlichten, voorlampen, spiegels enz.

Conclusie, een leuk speelmodel, wat alleen technisch wat minder uitdagend is dan het prijskaartje zou doen vermoeden. Vooral het vrijwel ontbreken van draaiende delen, overbrengingen, etc, halen wat van het bouwplezier weg. De truck is ook wat aan de lange kant voor zijn breedte, en oogt daardoor wat iel, uitgerekt. Door het prijskaartje ligt een vergelijking met de 8292 voor de hand, en dan valt de Dumper wat tegen. Bij de 8292 heb je meer techniek, vooral door de schakelbak waarmee je kiest voor draaien van de arm, of het omhoog en omlaag bewegen ervan, en de verhoudingen kloppen bij de 8292 wat beter. Wat de Dumper wel weer als pluspunt heeft zijn de grotere wielen, en de nieuwe onderdelen zoals de vlakke panels, en de nieuwe 3 x 3 T-beam, die goed wordt gebruikt. Ik zou hem dus eerder als partspack aanraden (tenzij je op zoek bent naar tandwielen), dan voor het model.

25-12-2008 Edit: Adviesprijs is nu bekend omdat de sets op Shop@Home staan. Verder was ik vergeten te melden dat de kwaliteit van de onderdelen beter lijkt dan een tijdje terug. Ik heb geen kromme assen gevonden, en ook geen extreme kleurverschillen. Ga zo door Lego!
Laatst gewijzigd door Rusty op Do Dec 25, 2008 9:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Ma Nov 07, 2005 0:30

Haaksbergen

Re: 8264 Dump Truck (Hauler)

door Dryw Filtiarn » Wo Dec 24, 2008 12:00

Rusty schreef:Je moet dan ook goed opletten want je hebt zo 1 van de eindstanden van de LA bereikt, en dan wordt je op een fel geratel van de ingebouwde slipkoppeling getrakteerd. Veel ouders zullen dit geluid niet waarderen, of hun kroost bestraffend "straks is hij stuk hoor!" toeroepen als ze dit horen, denk ik.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het langdurig en vaak aanspreken van de slipkoppeling van de linear actuator niet heel erg veel kwaad kan. Ik had op LegoWorld een ballcontraption staan waarbij de linear actuator +/- 4x per minuut en ongeveer 8 uur per dag (6 dagen lang) de slipkoppeling aansprak en desondanks nog altijd perfect werkt :)
Een dag niet met steentjes gespeeld is een dag niet geleefd.
Mijn stenenwinkeltje: Dryw's Brickstore
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Dec 24, 2008 12:07

Ik vertrouw er ook op dat die slipkoppeling degelijk genoeg is, maar niet iedere ouder zal dit net zo goed snappen vrees ik, want het maakt best een hard geluid als hij zijn werk moet doen. Zeker niet als ze gewend zijn aan de witte clutch gear van eerdere PF-sets, want die hoor je niet, alleen het zwaarder draaien van de motoren geeft dan aan dat de eindstand is bereikt.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Wo Dec 24, 2008 12:42

Het B-model is nu ook te downloaden. Ziet er erg fraai uit.
Hoe je zo'n wagen noemt weet ik niet, waarschijnlijk een transportwagen voor voertuigen.

http://technicbricks.blogspot.com/

Vanmiddag heb ik deze in elkaar gezet en hij valt mij heel erg mee. Vooral het mechanisme waarbij de bak omhoog gaat om er een voertuig op te rijden, is erg fraai. De achterste staanders gaan dan ook vlak naar beneden en doen dan dienst als oprij-platen.

Net als door Rusty aangegeven is het qua techniek maar magertjes. Geen differienteel en ook de stuurinrichting is magertjes. Deze komt overeen met de Ralley Truck 8261. Het systeem met een tandwieltje en een 'Technic Gear Rack 1 x 4' is vervangen door een systeem met een 'Technic Liftarm 1 x 3 with Boss and Pin'. Ik vind dit jammer, want dit is meer een Creator-oplossing dan een eentje van Technic.

Voor de nieuwe vlakke Technic panels zie ik een goede toekomst. Deze zullen vast en zeker veel gebruikt gaan worden, misschien wel in combinatie met de nieuwe gebogen Technic panels uit set 7631, de Dump Truck.

Vervolg 26-12-2008.

Vandaag het A-model de Dump-Truck in elkaar gezet. Deze vind ik een stuk minder dan het B-model. Vooral de besturing vind ik een aanfluiting. De wielen sturen niet, maar doormiddel van een klein tandwieltje op de draaischijf gaat het voertuig naar links of naar rechts. Eigenlijk één van de mindere voertuigen uit de Technic stal van de laatste jaren.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Zo Dec 28, 2008 16:47

Ik sluit me aan bij Rusty. De verhoudingen zijn idd niet geweldig. Of de kipbak zou korter moeten zijn, wat leidt tot een korter wielbasis of alles moest nog eens 2 studs breder zijn geweest.

Een prima set voor een beginner die wil overstappen naar een groter model. Bouwt erg makkelijk wegens de weinige techniek die erin zit.
Wat ik wel een goed idee vind van Lego is dat ze de stikker hebben genummerd. Zeker bij dit model lijken de stikkers erg veel op elkaar. Zeker voor de wat minder geoefende bouwer een handigheidje :duim:

@Rusty
Je was me voor. Ik wilde ook een review over deze set schrijven. Moet wel zeggen dat jou reviews lekker overzichtelijk zijn en lezen erg prettig.
Omdat er geen foto's bij zitten is hier de link naar de foto's die ik heb gemaakt tijdens het bouwen. Ik heb het model 's avonds gebouw, vandaar dat de foto's niet echt mooi zijn geworden bij kunstlicht :(
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Ma Dec 29, 2008 12:16

LegoHenkie schreef:Vooral de besturing vind ik een aanfluiting. De wielen sturen niet, maar doormiddel van een klein tandwieltje op de draaischijf gaat het voertuig naar links of naar rechts.

Ehh, Henkie, zo werkt een knik-dumper nou eenmaal. Die hebben geen sturende wielen maar het hele ding knikt om te sturen. Zie bijvoorbeeld hier (vanaf 1:15).
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Groningen

door LegoHenkie » Ma Dec 29, 2008 13:56

Duq schreef:Ehh, Henkie, zo werkt een knik-dumper nou eenmaal. Die hebben geen sturende wielen maar het hele ding knikt om te sturen.

Bedankt heb het gezien. Maar voor een Lego Technic model vind ik het maar magertjes. Ik ben natuurlijk extra verwend met de 8421 Kraanwagen en 8275 Bulldozer.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Ma Dec 29, 2008 14:38

Ik denk dat het met deze set meer stoort dat de besturing zo simpel is, doordat er al zo weinig techniek in zit. Misschien had een meesturend stuurwiel in de cabine al wat gescheeld, dan lijkt het nog wat. Maar op zich is deze vorm van knikbesturing realistisch en hij werkt prima.

Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Groningen

door LegoHenkie » Ma Dec 29, 2008 15:30

Heb jij het B-model al gebouwd Rusty?
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Ma Dec 29, 2008 15:47

Nee, wel de instructies gedownload, om te kijken of het de moeite van het bouwen waard is.

Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Haaksbergen

door Dryw Filtiarn » Di Feb 10, 2009 2:38

Ik heb vorige week deze set aangeschaft en moet zeggen dat ik de set niet heel erg geweldig vind als model. Voor de parts is hij op zich geinig, maar wel wat aan de dure kant daarentegen.

Als ik eraan toe kom wil ik nog wel kijken of ik er iets meer van kan maken door er wat meer power functions in te hangen. Rijden en sturen met AB + kiepbak bedienen met een AB zou toch mogelijk moeten zijn met een klein beetje creativiteit.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Di Feb 10, 2009 12:44

ik denk dat als je nog zes wielen(al dan niet grijs) aan de binnenkant zet, dat de verhoudingen al heel wat beter uit de verf komen. zoals hier:http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=364236.
ook denk ik dat je hier een hele leuke mijn-dumptruck van kan maken, al is dat natuurlijk wel wat saai en eentonig met een dumper als hoofdmodel.
The highway to succes is always under construction
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Di Feb 10, 2009 14:11

Met dubbele wielen oogt de set wel een stuk beter zeg! Neemt alleen het andere bezwaar dat er vrij weinig techniek in zit niet weg.

Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Groningen

door LegoHenkie » Di Feb 10, 2009 16:32

jojotje schreef:ik denk dat als je nog zes wielen(al dan niet grijs)...zoals hier:http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=364236.

Er zitten volgens mij geheel andere velgen en banden onder, waardoor het model een stoerdere uitstraling krijgt.
Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Haaksbergen

door Dryw Filtiarn » Di Feb 10, 2009 16:41

De velgen en banden onder de Hauler zijn hetzelfde als die onder de hijskraan en de towtruck :)
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Groningen

door LegoHenkie » Di Feb 10, 2009 17:01

=== Mod-edit: van de foto even een linkje gemaakt, 3264px × 2448px is belachelijk groot ===
http://www.brickshelf.com/gallery/Winstn/Trucks/Dumper/3.3.jpg

hier zitten andere velgen en banden onder.
Laatst gewijzigd door LegoHenkie op Di Feb 10, 2009 18:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Di Feb 10, 2009 17:47

Ah, nu zie ik het pas. Via mijn mobiele internet kaartje weigerde mijn laptop de grote versie van het plaatje op brickshelf te openen, maar nu zie ik dat het de oude Technic wielen en velgen zijn. Misschien dat ballonbanden zoals die in de 8435 ook wel zouden passen en beter zouden staan dan de "fietsbandjes" die Lego eronder heeft gezet...

Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Ma Feb 16, 2009 22:13

het idee is in feite hetzelfde, ookal zijn het iets andere banden en velgen. ik denk dat de breedte van de wielen het meeste werk doet.
The highway to succes is always under construction