Indiana Jones, Toy Story, PotC, Super Heroes, etc.
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
8853

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

3833 SpongeBob Squarepants - Krusty Krab Adventures

door TAFOL » Zo Mrt 06, 2011 19:10

Afbeelding

Gegevens
Set: 3833
Thema: Spongebob Squarepants
Jaar van uitgave: 2009
Aantal onderdelen: 208 (volgens de onderdelenlijst in het instructieboekje)
Minifigs: 3
Prijs: €29,99 (bij S@H €24,99)

Inleiding
Hij woont in een ananas onder de zee. En hij ziet zo geel als een kaassoufflé. Over wie ik het heb? Juist ja, die gele knakker over wie niemand nog een recensie heeft durven schrijven. Kijk maar in het Recensie-topic onder de recensies van licentie-sets en je komt vanzelf tot de conclusie dat nog niemand een Spongebob-set heeft gerecenseerd. Maar ook al vind ik dit heel schokkend, toch kan ik het begrijpen. De televisieserie en film(s) over onze sponsachtige vriend zijn veelal gericht op kleine kinderen en de LEGO-sets die daarbij horen zien er dan ook uit alsof ze voor die doelgroep zijn bedoeld en worden dan misschien natuurlijkerwijs in hetzelfde kinderlijke hokje geplaatst. En vooral toen TLG met deze set (een remake van de 3825 uit 2006) op de proppen kwam, scheen het er allemaal niet veel aantrekkelijker op te worden om hem aan te schaffen. Volgens velen had TLG met deze remake blijkbaar de inspiratie verloren om nog nieuwe Spongebob-sets op de markt te brengen en mede daarom werd deze set niet zo heel populair onder de AFOL's. Toch heb ik, als volwassen LEGO-fan, deze set afgelopen week aangeschaft. Waarom? Vooral omdat ik de minifigs wel leuk vond. Maar er zijn nog meer redenen waarom ik deze set in huis heb gehaald. Welke deze zijn? Lees het hieronder en kom daarachter.

De doos + inhoud
Het schijnt dat TLG de laatste jaren veel dozen met ongeveer dezelfde standaard maat heeft geproduceerd, want de dozen van de 5867, 7307, 7591 en de 7592 hebben allemaal ongeveer dezelfde afmetingen als de doos van deze set. Natuurlijk komt dit omdat het zo makkelijk in te passen is bij het transport en daarom vind ik het ook niet zo erg dat TLG dit zo doet. Zo kan ik de dozen namelijk zelf wat makkelijker opstapelen en heb ik geen last van te grote dozen in mijn stapel. Wat ik echter wel vervelend vond, is het feit dat ook deze doos weer veel te veel lucht bevatte toen ik hem opende. Want ook in deze doos had de inhoud er makkelijk wel 2 keer ingepast. Gelukkig kwamen de 3 zakjes met onderdelen, het instructieboekje, het stickervelletje en een tan plate 6x16 er zonder kreukels en beschadigingen uit, wat ik dan wel weer een pluspuntje waard vind. Want voor een set die al 2 jaar lang in het LEGO-schap van mijn lokale speelgoedwinkel heeft gestaan, vind ik het toch nog een knappe prestatie dat alles er zo netjes uit kwam. Dus mijn complimenten aan degene die alles zo keurig heeft verpakt. :duim:

De minifigs
Laten we eerst eens beginnen met onze gele vriend, de hoofdpersoon van het verhaal. Met een enorme brede smile en ondeugende blik op zijn gezicht zie je gewoon dat Spongebob heel erg blij is en dat hij misschien wel weer van plan is om wat kattekwaad uit te gaan halen. Of misschien is hij wel erg gelukkig om bij de Krokante Krab te werken. Wat ook de reden moge zijn voor zijn blije gezicht, feit is wel dat deze minifig er erg grappig en leuk uit ziet. Helaas zijn er geen sponsgaten aan de achterkant geprint, zodat deze zeebodembewoner er toch niet helemaal 'af' uit ziet. De tweede minifig in deze set is Patrick Ster, een roze zeester die soms nog maffer is dan zijn sponsachtige vriend. Met een tong die uit zijn mondhoek hangt en zijn nogal domme uitstraling ziet ook deze minifig er weer geweldig uit. Maar ook vanwege de details zoals het paars met limoen groene broekje en de stippen op zijn torso en hoofd ziet deze minifig er precies uit zoals in de TV-serie. Tenslotte hebben we ook nog meneer Krabs, die met zijn brede glimlach verraadt dat hij weer eens met geldzaken bezig is. Ook deze minifig ziet er zeer realistisch uit maar helaas heeft ook deze rode krab geen print op de achterkant van zijn torso, wat toch wel weer een minpuntje is. Maar ook al hebben alle minifigs in deze set hun voor- en nadelen, toch zou ik ze zeker aanraden voor als je een minifig-verzamelaar bent.

Het hoofdmodel
In het instructieboekje wordt de Krokante Krab als eerste gebouwd, dus daarom begin ik ook hier met dit gebouwtje. Met eenvoudige stapjes in de handleiding wordt dit restaurant steentje tot steentje opgebouwd, waarbij men begint bij de grondplaat, die dienst doet als zandgrond. Vervolgens komt de fundering van het gebouw aan de beurt, tesamen met de kassa, het fornuis en de geldkluis. En binnen ongeveer een kwartiertje heb je zo een heel bruin pand in elkaar gezet, die er ook nog eens heel stevig uit ziet. De bouw mag dan wel eenvoudig zijn, maar het eindresultaat mag er zeker wezen. Helaas mis ik ook wel een aantal dingen aan het gebouw, zoals o.a. de ramen. In plaats hiervan zitten er namelijk grote gaten in, wat het natuurlijk voor de klanten makkelijker maakt om naar binnen te zwemmen. Maar de Krokante Krab is nog niet alles. Hierna komt namelijk nog het hamburgerwagentje aan de beurt, die er gewoon heel erg grappig uitziet. Net zoals het restaurant, kan men ook dit voertuig eenvoudig in elkaar zetten. En net zoals in de film ziet het uiteindelijke resultaat er echt uit als een Krabburger, met bruine log-bricks als de hamburger zelf, lime wedge plates als sla en rode en gele round plates als kaas en tomaat. Vervolgens wordt er een vlaggetje bovenop gezet en wordt het stuurtje erin geplaatst, zodat het echt een autootje voor moet stellen. En uiteindelijk hoef je er alleen nog maar een minifig in te zetten om ermee rond de rijden. Het enige dat ik nog mis, is het nummerbord vooraan. Maar voor de rest ziet het kleine voedselvoertuigje er gewoon heel schattig, leuk en grappig uit en daagt het uiterlijk ervan dan ook uit om ermee rond te gaan toeren.
Afbeelding

Conclusie
Net zoals bij andere Spongebob-sets, biedt ook deze set geweldige speelmogelijkheden. Zo kun je net doen alsof onze gele bodembewoner Krabburgers staat te bakken achter het fornuis, meneer Krabs zijn geld staat de tellen aan de kassa en Patrick de kluis bewaakt (al lijkt me dit niet zo slim). Maar ook kun je het Krabburgerautootje achter het gebouw parkeren, zodat deze in actie kan komen wanneer het weer slecht gaat met de Krokante Krab en promotie nodig lijkt te zijn. Want daar is het kleine voertuigje oorspronkelijk voor gemaakt: om reclame te maken voor meneer Krab's restaurant. En natuurlijk kun je het ook zo spelen alsof Spongebob en Patrick het autootje pakken om weer nieuwe avonturen te gaan beleven. Kortom: voldoende speelmogelijkheden dus. Maar ook voor de onderdelen mag je deze set beslist niet in de speelgoedwinkel laten liggen. Zo biedt de Krokante Krab alleen al veel bruine onderdelen om er bijvoorbeeld bomen van te bouwen. Maar je kunt deze set ook aanschaffen om jouw eigen versie van Bikinibroek uit te breiden. In de film heeft meneer Krabs namelijk ook een tweede Krokante Krab geopend. Dus waarom zou jij dat niet doen? De reden waarom ik dus deze set in huis heb gehaald is niet alleen vanwege de minifigs, maar ook vanwege de vele bruikbare onderdelen en het leuke uiterlijk van deze set. En hoewel deze Spongebob-set zeker wel een kinderlijk gehalte heeft, lijkt het me ook wel geschikt voor volwassenen. Want zeg nu zelf: Waarom zou je deze set niet aanschaffen?

* Foto's volgen binnenkort.
** Lees ook deze recensie op Eurobricks.
Gebruikers-avatar
User

Neanderthaler

479

Za Okt 18, 2008 20:29

Montfoort

Re: 3833 SpongeBob Squarepants - Krusty Krab Adventures

door Neanderthaler » Za Sep 17, 2011 23:02

De tekenfilm-serie Spongebob is zeker niet alleen voor kinderen bedoeld. Er zitten vrij veel grappen in die kinderen compleet zullen ontgaan.

Zo zat mijn schoonvader ooit met mijn zoontje op de bank naar Spongebob te kijken en merkte toen op dat grappen over kaalheid etc. helemaal niet grappig voor kinderen waren.