Indiana Jones, Toy Story, PotC, Super Heroes, etc.
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2258

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

79108 [The Lone Ranger] Stagecoach Escape (2013)

door Jalkow » Di Jul 09, 2013 18:36

The Lone Ranger - Stagecoach Escape

Afbeelding

Set: 79108, Stagecoach Escape
Thema: The Lone Ranger
Parts: 279
Jaar: 2013
Adviesprijs: €54,99 (<- echt waar)

Laat ik eerst dit zeggen: ik ben heel blij met een cowboy-lijn van LEGO en ik hoop heel erg dat de Lone Ranger-films een succes worden, zodat er nog veel mooie dozen mogen volgen. Zo. Dan is dat maar gezegd. Maar nu: deze specifieke set (79108, postkoets) is op Eurobricks (en op YouTube trouwens ook idioot veel) gerecenseerd en daar is eigenlijk iedereen enthousiast, euforisch en unaniem lovend. Prima, ieder z'n mening, maar ik heb toch wel degelijk mijn twijfels over deze set. Hup, aan het recenseren dan maar. En bij een cowboyset hoort een cliché: yehaa!

Inhoud
Op Eurobricks zijn de recensenten nogal dol op het rangschikken van blokjes. Dankjedekoekoek. Maar het ziet er altijd wel overzichtelijk uit, dus ik heb maar even drie foto's uit de eurobricks-recensie bij elkaar geshopt. Zie hieronder. Wat valt er over die blokjes te zeggen? Ten eerste: 'Goeiedag, heb ik voor dit kleine beetje maar liefst €55,- betaald?'. Ten tweede: een paar nuttige steentjes (donkergroen en die 1x2 plates met opstaande verticale nopjes) en een paar minder nuttige (die zwarte afgeronde dingen en rode deuren en panelen). Maar vooral 'Brrr, da's duur'.

Afbeelding Afbeelding

Ontwerp
En als je de set dan hebt opgebouwd (foto 2) denk je nog steeds: €55,-? Wat krijg je daarvoor: een koetsje, drie paardjes en vijf poppetjes. Toegegeven: die postkoets is heel erg gaaf. Het ding ziet prachtig uit: vooral de kleuren vind ik erg gaaf. Verder is de ronde onderkant goed gevonden. Sommige recensenten klagen over de grote wielen (en dat het hele ding eigenlijk niet echt op minifiguurschaal is), maar dat vind ik er juist tof uit zien: het is echt een gevaarte. Er zijn ook wel mindere kanten: ik vind de kleine deurtjes zonder trappetje lelijk. Minifiguurtjes kunnen met geen mogelijkheid de koets in klimmen. Als ze eenmaal binnen zijn: sorry, maar de 'bankjes' zijn ook niet geweldig. En als laatste: het 'afvuurmechaniek', dat in de baggage-bak zit werkt voor geen meter. Je moet eerst de klep die er op zit met je nagels openprutsen. Dit valt in de categorie Gezochte Playfeatures, wat mij betreft. Die minpunten neem ik trouwens allemaal voor lief: ik vind het een geweldige wagen. Voor een set is deze LEGO-postkoets zo perfect als maar zijn kan.

Minifigs
Maar. Toch weer die €55,-. Dat is heel veel geld, voor maar heel weinig set. Het is maar een simpel karretje met wat poppetjes! Daar gaat het fout: vijf peperdure minifiguurtjes. Ze zijn schitterend, maar zijn ze niet té schitterend? Zie de foto hierboven: alle vijf hebben ze prints op hun benen én rug. Tonto heeft potdorie een pruikje die 95% van zijn rug bedekt en dan gaat LEGO die rug ook nog es met twee kleuren bedrukken. Wat is dat voor onzin?! Hetzelfde geldt voor de Lone Ranger en één van de bandieten: alleen wat zwarte streepjes? Oké, bij het vrouwtje (Red) snap ik het, en het gilet van de tweede bandiet ziet er ook tof uit, maar alleen wat zwarte streepjes vind ik echt geldverspilling. De Lone Ranger had van mij zelfs geen beenbedrukking hoeven hebben als dat de prijs had gedrukt.

Afbeelding

Bovendien: nieuwe gietmallen voor Tonto's pruik, Tonto's kraai, de vrouwenpruik, het vrouwenhoedje, de nieuwe cowboyhoed, die nieuwe pistooljes en dan ook nog een kostbaar prut-cape-je waardoor Red niet kan zitten! Hallo zeg?! We zitten niet in een Star Wars-set! Kinderen kopen deze sets écht niet, omdat Red Harrington precies lijkt op die in de film. Dat doen ze bij Yoda misschien, of bij Boba Fett of Kit Fisto of weet ik het veel wie. Een cowboy is een cowboy.

Conclusie
Ik had me als kind echt heel erg bekocht gevoeld als dít alles was wat uit de doos kwam rollen. Hetzelfde geldt voor opa of oma, die zo'n set aan haar kleinkind cadeau doet. Ikzelf heb natuurlijk niet de volle pond betaald, maar dan nog heeft deze set een nare bijsmaak. Ik weet niet precies hoeveel minifiguurtjes kosten, maar op deze poppetjes had zéker weten een euro of vijf bespaard kunnen worden. En als LEGO de oude pistooltjes had gebruikt en de gewone Indiana Jones-hoed misschien zelfs wel tien. Eén boef minder en je hebt een set van €40,-. Kijk! Dat is redelijk! Maar goed, ik snap wel dat ze op Eurobricks niet klagen, want in de US kost deze set dus maar 30 dollar. LEGO-ambassador: speerpuntje van maken? Hoe oneerlijk.

Om kort te gaan: dit is misschien een dure set, maar zonder het prijskaartje is het een prachtig, werkelijk schitterend ontwerp. Met prijskaartje is het een stuk minder geweldig. Is het een aanrader? Als cadeautje: 100% nee. Als cadeautje aan jezelf: alleen als je 'm een prominente plek geeft en er veelvuldig naar gaat kijken. Anders: gewoon aan voorbij rijden.

Ik ga dus nu maar weer naar m'n postkoets kijken, want nu heb ik er voor betaald ook.
Niet mokken, lekker moccen!
Gebruikers-avatar
User

Rinse

Rang

premium

premium
263

Wo Okt 12, 2011 21:19

Dronten/Delft

Re: 79108 The Lone Ranger - Stagecoach Escape

door Rinse » Di Jul 09, 2013 22:03

Goed punt, deze set behoort inderdaad tot de categorie:
  • "wachten tot hij goedkoper wordt/in de opruiming komt"

Dan is de set het zeker waard om uit de doos gehaald te worden!
Spoiler:
“Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere” ― Albert Einstein
flickr
Gebruikers-avatar
User

HJR-Holland

4485

Do Jul 17, 2003 19:00

Dordrecht

door HJR-Holland » Wo Jul 10, 2013 7:08

Kleine bloemlezing:

http://legohuis.nl/index.php?item=lone- ... 51&lang=NL
€ 41,50

http://atembo.nl/webshop/lego/alle-lego ... etail.html
€ 43,95

Dus voor degenen die niet een eeuwigheid willen wachten: je hoeft niet per sé de hoofdprijs te betalen :)
my FLICKR account
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3028

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Wo Jul 10, 2013 7:36

Gave set hoor, maar dat prijsverschil :look:

Als je het omrekent scheelt het meer dan de helft! Misschien verwachten ze dat dit thema daar veel populairder wordt..
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

HJR-Holland

4485

Do Jul 17, 2003 19:00

Dordrecht

door HJR-Holland » Wo Jul 10, 2013 11:01

De Europeanen kopen het voor de parts, de Amerikanen uit nostalgie :wink: