Indiana Jones, Toy Story, PotC, Super Heroes, etc.
Gebruikers-avatar
User

Virani

851

Za Mrt 03, 2012 9:52

76004 [Super Heroes] Spider-Man: Spider-Cycle Chase (2013)

door Virani » Di Feb 12, 2013 19:39

Tot op heden zijn er dit jaar twee sets uitgekomen van Marvel in het Super Heroes thema. De grootste; ‘Spider-Man : Daily Bugle’ heb ik hier al behandeld, dit is de recensie van de andere Marvel set van deze lichting, de ‘Spider-Man : Spider-Cycle Chase’.

Info.
Set: 76004
Thema: Superheroes Marvel Universe
Jaar: 2013
Onderdelen: 237
Minifigs: 3
Prijs: €29,99

Afbeelding

Verpakking.
Deze set zit verpakt in een doos van het formaat dat we gewend zijn bij deze prijs. De doos zit redelijk gevuld, dus deze voelt niet opvallend leeg of vol aan.
Op de voorkant van de doos zien we de gebruikelijke informatie zoals set nummer, naam en thema. Linksonder is er een overzicht van de drie minifigs die in deze set zitten, met een soort vervaagd effect van het figuurtje er achter wat er best stoer uit ziet. Er wordt ook gemeld dat er een ‘comic adventure’ in de doos zit, deze is overigens identiek aan die uit de andere Marvel set. Op de afbeelding waar het allemaal om gaat zien we Venom die wordt aangevallen door Nick Fury met zijn groene zwevende auto en Spider-Man met zijn spider-cycle.

Op de achterkant zien we zoals gebruikelijk alle speelmogelijkheden. SHLKK! FTOOOOOM!!! Er gebeurt van alles; omhoog klappende autopanelen met een raket, inklappende autowielen, opzij klappende motorwielen en Venom die klappen krijgt van Spider-Man en Nick Fury.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Minifigs.
Net als de andere Marvel sets is deze set gebaseerd op de cartoonserie ‘The Ultimate Spider-Man’. Deze serie draait uiteraard om Spider-Man, die onder leiding staat van Nick Fury, een generaal van S.H.I.E.L.D. Verder hebben we nog Venom, een soort parasiet die in deze serie het lichaam van Harry Osborn, de beste vriend van Peter Parker/Spider-Man, in zijn bezit neemt.

Afbeelding

Allereerst Spider-Man, deze is geheel hetzelfde als het figuurtje uit de andere Marvel sets, dus deze ziet er nog even herkenbaar en goed uit.

Afbeelding Afbeelding

Dan Nick Fury, de leider van S.H.I.E.L.D. Hij ziet er erg stoer uit met zijn riemen en ooglap, die aan de achterkant van het hoofdje doorloopt. Helaas niet helemaal rondom, want aan de zijkanten valt het lijntje weg. Enig minpuntje vind ik zijn wapen, die een beetje te klunzig oogt naar mijn idee. Ze hadden hier beter het kleine wapen uit deze set kunnen gebruiken, die oogt toch net wat gevaarlijker.

Afbeelding Afbeelding

En als laatste, maar zeker niet als minste; Venom. Met zijn tentakels en .. Ik noem ze voor het gemak even ‘tentakelbosjes’ , ziet hij er heel indrukwekkend uit. Het torso is hetzelfde als de Comic Con exclusive ‘black suit Spider-Man’ , maar het gezicht is anders en veel meer gedetailleerd en ook een stuk angstwekkender.
De tentakels zitten vast aan een rond onderdeel met vier clips, deze schuif je vervolgens op het ‘rugzakje’ met technic pin wat om de nek van Venom zit.
Alle figuurtjes hebben vanwege een gebrek aan hoofdbedekking geen alternatieve gezichtjes, Venom heeft echter wel een bedrukt achterlijf, maar dit wordt eigenlijk geheel bedekt door zijn tentakels.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Bouw.
Bij de eerste afbeeldingen van deze set was ik niet heel erg onder de indruk. De auto had een te opvallende kleur en zag er nogal lomp uit en de motor was maar een raar ding met die wielen. Nu ik de motor heb gezien in de serie begrijp ik in ieder geval wat het voor moet stellen, maar het blijft natuurlijk wel een gek ding.

Eerlijk gezegd vind ik de motor er niet heel stoer uitzien, het is een beetje te groot en lomp voor het formaat van een minifig naar mijn idee. Maar dat wil niet zeggen dat ik ‘m niet leuk vind, het tegenovergestelde is juist het geval. Door de aparte constructie en wielen is het een heel speels ding en je kan de wielen in alle standen zetten en er alsnog mee rijden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op deze auto ben ik echt verliefd geworden. Er zijn zoveel dingen aan dit voertuig die opvallen en anders zijn, dat het een erg uniek ding is geworden. Allereerst is het een stevig en robuust voertuig, misschien wat groot, maar wel imponerend. De wielen die in kunnen klappen, zodat de auto kan vliegen, werken erg goed en zitten apart in elkaar. Aan het begin van de bouw van deze auto worden er een paar clips geplaatst waar eigenlijk de motorkap hoort. Dit verbaasde mij enigszins, omdat ik nergens iets had gezien over een openklappende motorkap. Iets verder tijdens de bouw wordt duidelijk waar deze clips voor zijn, hier wordt de voorruit aan bevestigd. Deze is namelijk niet normaal geplaatst, maar op zijn kant en wordt dus bevestig aan deze clips, erg uniek volgens mij. Verder zit er nog een spoiler achterop de auto die je kan verstellen in stand.
En als laatste, wat voor mij echt het hoogtepunt is van deze set. De omhoog klappende achterkap waarin een systeem zit dat meebeweegt waarmee je een raket kan schieten. Dit is echt geniaal bedacht en uitgevoerd, van de plaatsing tot de gebruikte onderdelen waardoor het erg vloeiend werkt. Hij doet me zelfs een beetje aan de Jaguar uit de James Bond film Die Another Day denken, die ik ook geweldig vond.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Conclusie.
Ik vind dit een heel geslaagde set. Drie geweldige minifigs waarvan er twee exclusief zijn, met geweldige accessoires en twee leuke voertuigen. Qua uiterlijk zien deze twee er misschien niet heel super uit, maar dat maken ze ruim goed met speelbaarheid en functies. De gebruikte onderdelen zijn niet echt heel breed inzetbaar, maar voor deze set voldoen ze prima. De afbeeldingen op beide voorkappen en de twee nummerborden op de auto zijn helaas wel stickers, maar dit aantal valt nog mee. En hoewel de auto misschien een ander kleurtje had kunnen gebruiken, doet dat bijna niets af aan het feit dat dit een geweldige set is.

Onderdelen: 6
Bouw: 9
Minifigs: 9
Design: 6
Speelbaarheid: 10
Prijs: 7

Grotere afbeeldingen zijn hier te vinden voor de liefhebber.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!