Gebruikers-avatar
User

Prezzz84

115

Ma Dec 29, 2008 12:25

Zwolle

7073 - Tower Raid / Aanval op de Toren

door Prezzz84 » Wo Jan 14, 2009 15:08

Set: 7073 - Tower Raid / Aanval op de Toren
Jaar: 2008
Onderdelen: 634
Prijs: € 26.95 (op lego.com staat die nog op € 29.99)
Minifigs: 5 (2 Castle mannetjes en 3 Trollen)
http://www.brickshelf.com/gallery/nori- ... 7/figs.jpg

De Doos:
Het is mij niet opgevallen dat de doos te groot is voor de onderdelen. Dus ik vind het van een redelijk formaat.
In de doos zitten 4 zakken en 2 beschrijvings-boekjes van A4-formaat. Voor zowel de Toren als de aanval-wagen zijn 2 zakken en 1 beschrijving.
De beschrijvingen zien er netjes uit en hebben geen ezelsoren.

Als eerste begin je met het bouwen van de toren:
http://www.brickshelf.com/gallery/nori- ... 037/01.jpg

Bij het bouwen van de toren valt het gelijk op, dat maar 2 kanten dicht zijn. 1 zijde heeft een duur. Een andere zijde heeft een kasteel muur.
Wat zeer frustreert bij het bouwen is dat de kasteelmuur een kantel-mechanisme heeft. (De aanvalswagen kan een projectiel afschieten, waarmee je dan de muur laat instorten) Maar dit draait te makkelijk. Bij het bouwen valt het elke keer weer op, waarmee ook de tussen vloer instort. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om met wat extra stenen de muur vast te zetten en niet te laten kantelen. Wat ook een oplossing zou kunnen zijn, is dat je de deur open laat staan. Deze draait naar binnen toe open en voorkomt daarmee dat de muur "instort"
http://www.brickshelf.com/gallery/johnn ... 037/12.png

Als je over dit punt heen bent is de toren goed in elkaar te zetten. En is het een geinig torentje te noemen. Die erg open is, maar veel bruikbare onderdelen heeft om eigen torens te bouwen.

Het 2de boekje is voor de aanvals-wagen:
http://www.brickshelf.com/gallery/nori- ... 037/12.jpg

Hierbij vallen de wielen gelijk op (die overigens los in de doos zitten) Ze zijn behoorlijk groot, maar ogen wel mooi/sterk. De kleur komt erg overeen met de helmen van de Trollen.

Het bouwen van de wagen gaat vrij gemakkelijk en is goed te doen. Alleen het mechanisme om de stormram te gebruiken is wat lastig. Ikzelf heb ipv het boekje te volgen weer een stukje afgebroken en opnieuw gebouwd. Ook vind ik dat er een zeer vertekend plaatje tussen zat. waardoor je al snel onderdelen op de verkeerde plaats zet. Gelukkig was dit niet veel werk om om te bouwen. Maar het naar mijn mening wel beter aangegeven kunnen worden.

http://www.brickshelf.com/gallery/nori- ... 037/17.jpg

Het elastiekje zat bij deze doos niet om een plastic-ding maar zat in een klein kartonnen envelopje. Ik vind dit wel een voordeel omdat ik nu het gevoel heb dat hij echt nieuw is, en niet uitgerekt. Het mechanisme van de stormram loopt in het begin wat stroef, maar dit is duidelijk nieuwigheid. Na enkele keren loopt het zeer soepel en zit het er mooi uit!

Een verdieping hoger komt er nog een mechanisme dat gebouwd moet worden. Deze is na de vorige test erg makkelijk. Door aan een touwtje te trekken schuift er een soort loopplank uit, die op dezelfde hoogte zit als een verdieping van de toren.

Na een klein uurtje bouwen is het allemaal af. Toen ik de toren af had, viel me dat bouwwerk een beetje tegen. Had er niet zo'n goed gevoel over. Maar het bouwen van de wagen maakt een hoop goed. Het is een mooi, groot en stevig bouwwerk met viel versieringen. Erg duidelijk dat dit het hoofd-onderdeel van de set is.

De verhouding tussen de Toren en Wagen vind ik erg groot. De wagen ziet er groot en sterk genoeg uit om in 1 keer over de toren te rijden. Al met al heb ik een goed gevoel over de set. vooral de wagen is erg gaaf en zitten een hoop bruikbare onderdelen.
Tijdens het bouwen paste alles goed op elkaar en zo na-bestuderend zie ik geen kleur verschillen.

Al met al geef ik deze set een 7 Vooral de Toren brengt wat min-punten. Als Lego hier wat meer aandacht besteed had. Was het zeker een zeer hoog cijfer geworden

(met dank aan brickshelf voor de fotos)
De informatie in dit bericht kan van vertrouwelijke aard zijn en kan binnen het bereik vallen van een geheimhoudingsplicht en een verschoningsrecht. De verzender staat niet in voor de juiste en volledige overbrenging van dit bericht.
Gebruikers-avatar
User

bmarreel

1105

Do Dec 27, 2007 20:37

West-Vlaanderen, België

Re: 7073 - Tower Raid / Aanval op de Toren

door bmarreel » Wo Jan 14, 2009 15:23

Prezzz84 schreef:Wat zeer frustreert bij het bouwen is dat de kasteelmuur een kantel-mechanisme heeft. (De aanvalswagen kan een projectiel afschieten, waarmee je dan de muur laat instorten) Maar dit draait te makkelijk. Bij het bouwen valt het elke keer weer op, waarmee ook de tussen vloer instort. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om met wat extra stenen de muur vast te zetten en niet te laten kantelen. Wat ook een oplossing zou kunnen zijn, is dat je de deur open laat staan. Deze draait naar binnen toe open en voorkomt daarmee dat de muur "instort"
http://www.brickshelf.com/gallery/johnn ... 037/12.png

Bij mij moet ik echt goed duwen om het te doen naar binnen klappen, je moet een zwarte technic pin en een grijze als 'as' gebruiken waarop de muur draait. Een zwarte en een grijze hebben enkele verschillen. Daardoor kan je een zwarte niet gemakkelijk ronddraaien en een grijze zit los. Door een van elk te gebruiken krijg een muur die toch sterk staat maar toch nog makkelijk naar binnen kantelt als je de stormram gebruikt. Misschien heb je 2x een grijze gebruikt...? (extra parts)
L€60 ©@$tL€ F0r L!f€
-Ik ben terug!-
Gebruikers-avatar
User

Prezzz84

115

Ma Dec 29, 2008 12:25

Zwolle

Re: 7073 - Tower Raid / Aanval op de Toren

door Prezzz84 » Wo Jan 14, 2009 15:33

bmarreel schreef: Misschien heb je 2x een grijze gebruikt...? (extra parts)

:oops: :oops:

Dank U :duim:
De informatie in dit bericht kan van vertrouwelijke aard zijn en kan binnen het bereik vallen van een geheimhoudingsplicht en een verschoningsrecht. De verzender staat niet in voor de juiste en volledige overbrenging van dit bericht.