3367 Space Shuttle

Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

3367 Space Shuttle

door Rusty » Wo Apr 20, 2011 20:14

Dat Lego het ruimtevaart-thema weer nieuw leven in heeft geblazen zal wel bekend zijn, maar zijn de nieuwe ruimtesets wel iets waard? Laten we eens kijken naar een icoon van de ruimtevaart, de Space Shuttle, die dit keer in de vorm van set 3367 naar ons toe komt gevlogen.

Eerst een plaatje en wat gegevens:

Afbeelding

Aantal onderdelen: 226
Aantal minifigs: 1
Jaar van uitgave: 2011
Adviesprijs: 29,99 euro

De doos ziet er fraai uit, had nog wat kleiner gekund, en bevat 2 genummerde zakjes, een instructieboek, het stickervel, en een losse zwarte plate 6 x 16. De neus van de Shuttle is bedrukt, maar zit niet apart verpakt. Bij mij was de opdruk nog gaaf, maar dat kan ook anders zijn, aangezien hij los tussen de andere onderdelen zit.

De bouw begint met de onderkant van de romp, waar ook de vleugels vastzitten, en de cockpit. Wat daarbij positief opvalt is dat niet alleen de neus bedrukt is, maar ook de instrumentenpanelen. Het 2e zakje bevat de onderdelen voor de rest van de opbouw, dus de deuren van de laadruimte, de motoren en de staart. Als laatste wordt het landingsgestel geplaatst.

Naast de bedrukte neus, bevat de set een ander, voor mij nieuw, onderdeel:

Afbeelding

Deze vierkante hinge plates hebben meer "grip" op de onderkant dan de 1 x 4 versie, zodat met het openen van de deuren van het laadruim, niet de scharnieren meteen mee loskomen.

Natuurlijk is deze Shuttle minder schaalgetrouw dan de 10213, en hier en daar zijn de verhoudingen aangepast, maar hij valt me toch niet tegen. De motoren zien er goed uit, de neus is weliswaar uit 1 stuk, maar misstaat niet. Qua speelfunctie is er ook genoeg plezier aan te beleven. De vleugels zijn voorzien van bewegende stuurvlakken, en de deuren naar het laadruim kunnen open. In het laadruim zit een simpele robotarm, gemaakt van hinge bricks, en daarmee kan een kleine satelliet worden "uitgezet" om op missie te gaan. Voor de enkele astronaut die met deze set meegeleverd is, is een extra ruimtehelm voorhanden, die ook opgeborgen is in het laadruim, zodat ruimtewandelingen kunnen worden gemaakt. Het landingsgestel is vooral wat betreft de achterwielen erg robuust, de 2 set achterwielen zitten samen met niet minder dan 16 studs vast omdat er ook een technic brick 4 x 4 open center aan vast zit. Zelf heb ik die weggelaten, zo'n vierkant blok aan de onderkant vond ik geen gezicht.

Conclusie, een leuke set, hoewel 30 euro wat aan de prijzige kant is voor ruim 220 onderdelen en 1 enkele minifig. Blijkbaar hebben de meeste speelgoedketens dit ook begrepen, want ik zie hem op diverse plekken al in de aanbieding, voor 25 euro. Wat mij betreft wel een aanrader.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig