Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3586

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

6394 Metro Park & Service Tower

door Bricknook » Zo Mrt 27, 2011 21:06

6394 Metro Park & Service Tower
Afbeelding
Thema: Town - Cars
Jaar van uitgave: 1988
Aantal minifigs: 6

Ik heb in mijn jonge leventje heel wat lego gekregen. De 6394 kreeg ik voor mijn vierde verjaardag. Ik was toen in de wolken met deze reus.

De minifigs:
Er zitten in totaal 6 minifigs in deze set:
De pompmedewerkster: Ze draagt een witte trui met Shell-logo, blauwe broek en heeft een standaard zwart vrouwelijk kapsel.
De service-monteur draagt een blauwe overall en heeft een blauwe pet op zijn hoofd.
De motorrijder draagt een geel-blauw motorrijpak en een blauwe helm.
De eerste automobilist draagt een rood-wit gestreepte trui en een zwarte broek. Ze heeft een standaard zwart vrouwelijk kapsel
De tweede automobilist draagt een blauw-wit gestreepte trui en een blauwe broek. Hij heeft een standaard zwarte mannelijk kapsel.
De derde automobilist draagt een zwart colbert en een grijze broek. Hij heeft een standaard bruin mannelijk kapsel.

De voertuigen:
Het eerste voertuig is de motor. Dit is een erg simpel voertuig. De jaren ’80 motoren waren motoren uit 1 stuk. Je hoeft er alleen maar een koplampje en een achterlicht op te plaatsen. Er wordt ook nog een grijze jumper onder de motor gezet, als standaard, of gewoon voor de stabiliteit. Ik vermoed het eerste, omdat het gebouw verder geen speciale staanplaatsen heeft voor motoren. Hoewel de motor nogal standaard is, was ik er erg blij mee. Ik had namelijk veel witte motoren (en ik zou er later nog meer bijkrijgen), van de politiesets, maar ik had geen motoren in andere kleuren.
Vervolgens rijgen we de 3 auto’s van de klanten. Dit zijn simpele autootjes, gebouwd op een 3x7 chassis met assen. Je bouwt eigenlijk 3x hetzelfde autootje, maar ze zijn wel allemaal verschillend van model. Zo is één van de auto’s rood met een wit dak. Een ander autootje is zwart met een wit dak. Deze keer zit er echter een kantelraampje in het dak. Het derde autootje is blauw en heeft geen dak, maar een witte rugleuning. Dit is dus een cabrio. De autootjes zijn erg leuk. Ze zijn misschien wat klein, zeker vergeleken met de auto’s van nu, maar ze zijn lekker gevarieerd. En het zijn er 3! Dat zie je tegenwoordig niet meer bij tankstations van Lego.
Het laatste voertuig is een servicewagen. Dit is een vrachtwagentje in de kleuren van Shell. Het is een relatief simpel ontwerp. Al het gereedschap dat bij de set zat, past erin. De servicewagen is misschien wat magertjes, omdat het geen sleepwagen is, maar laten we niet vergeten dat het slechts 1 component is van een flinke set.

Het gebouw:
Het gebouw bestaat uit 2 stukken: de parkeergarage en het tankstation. Beide onderdelen zijn op een 32x32 baseplate gebouwd die aan de voorkant als 1 weg begint, maar die zich opsplitst in 3 stroken van elk 8studs breed, met 2 studs ertussen. Deze baseplate was ook erg populair bij de brandweerkazernes. De beide gebouwen worden met hinge-bricks op 1 hoekpunt bij elkaar gehouden. Je bouwt ze beiden gelijktijdig op, maar ik zal ze hier gemakshalve één voor één bespreken.
Als eerste het tankstation: Dat waren nog eens mooie tijden. In de jaren ’80 gebruikte Lego nog de naam, logo’s en kleuren van Shell. Dus ook dit tankstation is een Shellstation. Het tankstation is relatief eenvoudig van opzet: links, op het punt waar het tankstation aan de parkeergarage vastzit, staat de kiosk, rechts is een reparatiehoek en de middenbaan is een tankplaats. Dit tankstation heeft 1 pompeiland waar 2 pompen op zitten, 1 links en 1rechts. Voor de kiosk staat nog een ander apparaat, mogelijk een gaspomp, of een stofzuiger voor mensen die hun auto willen uitmesten. Mijn ouders zeiden altijd tegen mij dat het een stofzuiger was. Langs de kiosk staan nog een bandenrekje en aan een zuil hangen een brandblusser en een borstel. De reparatiehoek heeft een eigen afdak. Dit zwarte dakje rust rechts op een muur waar het reparatielogo aanhangt (2 tiles met een hamer en moersleutel) en links op een zuilconstructie. Boven dit dakje komt uiteindelijk het grote dak van het pompstation te liggen, op 4 zuilen, waarvan de voorste zuilen voorkomen uit de tankinstallatie en de stofzuiger. Dit dak heeft een gele rand van 2 plates dik en is vervolgens dichtgelegd met rode plates van 16studs breed.
Dit tankstation ziet er leuk uit. Het ook best een setje op zichzelf kunnen zijn geweest. Het is redelijk compleet met de kiosk, tankinstallaties, stofzuiger en reparatiehoek.
De parkeergarage is het tweede gebouw van deze set. Deze parkeergarage heeft voor een belangrijk deel hetzelfde uiterlijk meegekregen als het tankstation: de zuilconstructie begint met een gele brick en een rode plates, waarna de rest met wit wordt gebouwd. Hier zitten dus wederom de kleuren van Shell in. Op de linker rijstrook wordt een autowasstraat gebouwd. De middelste strook blijft vrij en voor de rechter strook wordt de autolift gebouwd. De wasstraat steekt helder af van de garage. De constructie van de wasstraat is blauw, tegen over de witte zuilconstructie van de garage. De 1e verdieping van de garage beperkt zich tot de rechter en de middelste rijstrook. De 2e verdieping gaat over gehele breedte van de garage. Op de zuil linksachter komt nog een Shell-logo te hangen en een ‘P’ van Parkeren. Hier hangen ook nog een kraantje, een bezem en een borstel, voor de mensen die hun auto wassen.
Voor de garage komt nog een installatie met Shell-kleuren te staan, vermoedelijk een bandenpomp. Op de hoeken van de straat komen nog kleine lantaarns en hier en daar nog een bloemetje. Een klein naaldboompje maakt de boel af.

Zoals ik al aangaf zitten de garage en het tankstation met hingebricks aan elkaar vast. Hierdoor kun je de beide gebouwen met hun zijkant tegen elkaar zette, maar je kunt ze ook met de achterzijden tegen elkaar zetten. De laatste opstelling geeft een leuk effect. De lift komt recht achter de kiosk te liggen, dus daar verlies je geen ruimte op. De middelste rijstrook van de garage was niks, dus van daaruit rij je onder de parkeergarage door naar de pomp. De wasstraat komt nu uit in de reparatiehoek. Met deze optie kun je dus eigenlijk een groot onderhoud aan de auto laten verrichten, van binnen en van buiten.
Hier nog een foto van hoe dat eruit ziet:
Afbeelding

Eindoordeel:
Ik was als klein kind in de wolken met deze set en ik vind hem nog steeds zeer geslaagd. De set heeft een prachtige uitstraling, met de frisse kleuren van Shell en dan de blauwe wasstraat die daartegen afsteekt. Ook is de mogelijkheid om de beide gebouwen ten opzichte van elkaar te verdraaien erg leuk bedacht. Dit voegt een extra dimensie toe aan de speelmogelijkheden en verhoogt ook het speelplezier. Daarnaast bevat deze set opvallend veel klanten: 1 motor en 3 auto’s. Natuurlijk heeft dit ook te maken met het feit dat we hier een tankstation en een parkeergarage hebben en niet slechts één van beide, maar het is wel een grote plus in mijn boekje.
Ik heb 3 tankstations in mijn bezit: deze 6394 Metro Park & Service Tower, de 6397 Gas & Wash Express (Octan, 1992) en de 6562 Gas Stop Shop (Octan, 1995) en ik vind de 6394 de betere van de 3. De 6397 heeft weliswaar de modernere uitstraling in zijn voordeel, maar is verder vrij eentonig en de wasstraat zit op een onlogische plaats. En de 6562 is gewoon onder de maat, die heeft alleen zijn tankwagentje mee.
Mensen: als je een goede tweedehands tankstation zoekt, ga dan voor de 6394 Metro Park & Service Tower. Dan krijg je er een parkeergarage en voldoende klandizie bij. :duim:

Beide foto's zijn afkomstig van de Brickshelfmap van jtk.
http://www.brickshelf.com/gallery/jtk/T ... /6394h.jpg
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)