Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1672

Vr Feb 11, 2011 12:43

7688 Sports Plane (Propellor Vliegtuig)(Airline Promotional)

door Trijntje » Wo Feb 23, 2011 16:05

Afbeelding

Uitgebracht in 2010 voor de luchtvaartmaatschappijen.
Afmeting doos: 19 x 9,5 x 5,8 cm.
Volgens verpakking 105 onderdelen.
De set bestaat uit één minifiguur, een autootje, en het vliegtuig.

open doos inhoud doos

Zo op het eerste gevoel is deze set minder compact dan zijn voorganger, 2928, maar in elk geval een voor de beperkte afmeting lekker gevuld doosje. De inhoud kan nog enigszins schudden.
(ben zelf een voorstander van deze luchtvaartverpakkingen, je koopt nu inderdaad stenen en geen doos die voor 75% uit lucht bestaat)

De set heeft niet echt spectaculaire verrassingen, behalve voor mij dan de cockpit.
cockpit, beetje onscherp
Het transparant blauwe dak is voor mij een nieuw onderdeel en heeft de vorm van een half ei.
(lijkt me wel wat voor een paasMOC, als je hier veel stuks van hebt)
Omdat de onderdelen van deze set nog niet in Peeron staan, weet ik niet of dit onderdeel nu echt uniek is voor deze set of dat ik gewoon niet helemaal bij ben.

Set heeft 5 extra onderdelen, 3 ronde plates 1x1 in trans rood, trans groen en trans oranje, een technic pin en een hendeltje.
De eerste 3 kunnen alsnog in de set verwerkt worden, rood en groen als licht onder de vleugels en de extra oranje als 3e laag in het zwaailicht van het autootje.
Qua afmeting is de set ongeveer even groot als vliegtuig 2928,
2928 + 7688

Punt van kritiek op de set is de zwakke constructie van het staartstuk.
De 2 zijvleugels zitten gewoon op het eind van de staart met daar bovenop dan nog de tail shuttle.
Als met dit vliegtuig gespeeld gaat worden, dan ben je om de haverklap die 3 staartonderdelen kwijt.
Om te beginnen heb ik halverwege de staart de 2 witte plates van 2x4 en van 1x2 maar gewoon andersom gemonteerd (nu de kleinste voor), zodat de naad nu mooi onder de rode plate 2x3 van de cockpitscharnier valt.
Dan wordt mijn eigen modificatie nog extra een witte plate van 2x4 en eentje van 1x2 onder de tail shuttle (beide onderdelen dus niet meegeleverd), zodat in elk geval de opzij uitstekende staartvleugels vaster zitten dan op de originele instructie manier.
originele staart 1e wijziging staart 2e wijziging staart

De gammele staartconstructie van dit City setje is mij net als vele andere City modellen een doorn in het oog. Qua prijsstelling is dit een set die toch vaak aan kinderen gegeven zal worden in het vliegtuig (KLM; daar was ie € 16,- , dus niet onmiddellijk een collectors item).
Dat de set dan misschien toch een collectors item wordt omdat je hem nu eenmaal alleen maar in het vliegtuig kan kopen (of daarbuiten tegen woekerprijzen), mag voor Lego dan toch niet een aanleiding zijn om te bezuinigen op de stevigheid (2 plates extra levert een aanzienlijke functionele verbetering, zonder nu echt afbraak te doen aan het model)
(hierover al eens een klacht ingediend bij Lego; City heeft toch als doelgroep vrij jonge kinderen, maar veel sets vind ik gewoon absoluut niet speelbaar omdat ze continue uit elkaar vallen)

Pluspunt van deze set: geen stickers!

Conclusie:
Grappig vliegtuigje, leuk item voor de verzamelaar van luchtvaart promotiesets maar nou niet gelijk een set waarvoor ik een vliegreis zou boeken…

Afbeelding

Naschrift:
mijn zoon attenteerde me erop dat het transparante halve eitje van de cockpit ook al in de Atlantis serie bestond (die sets heeft hij niet eens!) - hij heeft nog gelijk ook: 8080.
Ook van deze set is nog geen opgaaf in Peeron.
Laatst gewijzigd door Trijntje op Wo Feb 23, 2011 21:44, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

Re: 7688 Sports Plane (Propellor Vliegtuig)(Airline Promotional)

door Rusty » Wo Feb 23, 2011 17:57

Ik dacht dat ik al een review van dit setje had gemaakt, maar blijkbaar vergeten dit op mijn "to-do" lijst te zetten.

Ik kan me wel aardig vinden in je bevindingen. Een lekker gevuld doosje, en dit keer toch weer een ander soort vliegtuig dan de vorige uitgaves. De canopy zit trouwens ook in een paar andere setjes, in andere kleuren, op Bricklink staat wel al een inventaris van dit setje.

De staart vind ik ook niet echt geslaagd. Net als bij het "showplane" setje wat het jaar ervoor is uitgebracht, is de staart ook nogal kort, en een beetje afgeraffeld. Ik heb de staart zelf 2 studs verlengd, en de vleugels een stud naar voren verplaatst, waardoor alles veel beter in verhouding lijkt. Verder denk ik erover om onder het neuswiel een 2 x 2 turntable te plaatsen, zodat je makkelijker kan taxiën.

Conclusie, een leuk setje, maar ik kreeg het gevoel dat hij niet helemaal "af" is. Wat dat betreft blijft deze nog steeds het beste "airline" setje:

Afbeelding
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig