Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

2140 Wegenwacht (1996)

door Rijkjavik » Zo Apr 21, 2013 20:31

Afbeelding
Jaar van uitgave: 1996
Aantal onderdelen: 245
Aantal minifiguren: 3
Oorspronkelijke prijs: Fl. 49,95

Om de 50ste verjaardag van de ANWB te vieren, kwam in 1996 deze set op de markt. Dat wil zeggen: in de ANWB-winkels, de enige plek waar je deze set officieel kon kopen. Hij stond dan ook niet in de LEGO catalogi. Een officiele naam is voor zover ik weet niet bekend, aangezien de namen op internet niet Nederlands zijn. De prijs heb ik van een advertentie in Donald Duck weekblad (nummer 50-1996). Bij de Wegenwacht was één van de vele beroepen waar ik als kind van droomde, en ik was dan ook heel blij toen Sinterklaas mij deze set schonk.
Dit was overigens niet de eerste ANWB-set, maar in tegenstelling tot zijn voorloper, waar een Zwitserse variant van verscheen, bleef de laatste ANWB-set uniek voor de Nederlandse markt.

De doos.
De doos heeft dezelfde boxart als hierboven te zien. Erg leuk met dat Nederlandse portaal over de snelweg. De doos is net iets groter dan A4-formaat. Iets dat we tegenwoordig helaas niet meer zien: alternatieve modellen op de achterkant.

De minifiguren.
Twee van deze: Afbeelding
Daar valt vrij weinig over te zeggen. Ik denk niet dat men in het echt petjes draagt, maar ik stoor me er niet aan. En nog een onfortuinlijke burger: Afbeelding

De bouw.
De bouw is vrij eenvoudig. Niets verrassends, gezien de leeftijdsindicatie van 7-12 jaar. De bouwbeschrijving omvat alle vijf modellen in één, 24 pagina's dik boekje. Als muziek luisterde ik naar Reach Out van The Four Tops, en wel om een reclame waar ik ook herinneringen aan had (al wist ik destijds niet hoe dat nummer heette).

De modellen.
De blauwe luxewagen.
Een leuke toevoeging aan deze set. De Wegenwacht heeft natuurlijk wel defecte auto's nodig om te repareren. De vorm doet denken aan een sedan. Afgezien van de brede assen zou hij beter in de jaren '80 passen. Maar erg leuk, en bevorderlijk voor de speelmogelijkheden, is de motorkap die geopend kan worden. Met de voorkant die bij de auto van de Wegenwacht zit was dit niet mogelijk.
Hij is verder voorzien van een zonnedak en opbergplaats voor twee koffers. Eéntje zit al bij de set. Op deze schaal is het onmogelijk om een merk te kiezen, maar uit eigen ervaringen denk ik dat dit een Peugeot is. :wink:
De Wegenwacht-auto.
Dit zal een hatchback of stationwagen zijn. Op de voorkant en deuren zijn ANWB-stickers geplaatst, op de achterruit een "wegenwacht"-sticker. Alle stickers in deze set zijn trouwens van het doorzichtige type, en er komt geen STAMP in voor. Aan de achterzijde het gereedschap. Niet de mooiste oplossing, maar een andere manier is niet mogelijk met dit type auto. Hij is verder voorzien van oranje zwaailichten en een antenne op het dak.
De garagestand.
Dit vind ik denk ik het vreemdst aan deze set. Het bevat alles wat je nodig hebt, maar het is zo'n kaal ding. Het is in feite niet veel meer dan een muur met gereedschap. Een gebouw waar je iets meer uit de elementen zit zou veel beter zijn.
Het is voorzien van diverse accesoires en geplaatst op een groene plate 4x12. Op de bovenkant een bordje met "wegenwacht" (sticker).
De praatpaal.
Een simpele praatpaal, op dezelfde wijze gebouwd als bij 1590. Samen met wat begroeiing geplaatst op een groene plate 4x12. Een paar stickers op de 'oren' met een telefoonsymbool, op de paal zelf een sticker met het opschrift "ANWB wegenwacht".
De bergingswagen.
Misschien wel het leukst van de hele set. Een vrachtwagen die, zoals toendertijd gebruikelijk, vier nopjes breed is. De achterkant is zes breed op de auto op te kunnen takelen. Hier heeft de truck een lier en oprijplaten voor. De truck heeft ANWB-stickers op de deuren en een paar bordjes aan de zijkant en traanplaatstickers op het rijdek. Verder voorzien van een gevarendriehoek en een paar pylonen.

Conclusie.
Toendertijd was dit één van mijn favoriete sets, hoewel ik veel grotere sets bezat. De speelwaarde is vrij hoog.
Ook leuk dat een typisch Nederlandse set wordt uitgebracht. Een aantal jaar geleden had je het KLM-vliegtuig, maar dat was een standaard wit met grijs vliegtuig waar KLM-stickers werden toegevoegd.
Inmiddels is deze set een beetje door de tijd achterhaald. ANWB heeft een nieuw logo, maar belangrijker is natuurlijk de breedte van de voertuigen. De kleine voertuigen zullen misschien niet eens zo opvallen (in het echt heb je tenslotte ook voertuigen met verschillende grootte), de vrachtwagen past niet meer bij de modernere voertuigen. Een modernere versie knutselen moet uitkomst bieden. Wat ik verder jammer vind is dat het garageding niet veel voorstelt.
Deze set laat zich niet echt ergens mee vergelijken. De enige soortgelijke set was meer dan 10 jaar ouder. Deze set is kleinschaliger, maar heeft meer details.
En dan de prijs. De oorspronkelijke prijs was hij wel waard. Voor een MISB exemplaar betaal je tegenwoordig de hoofdprijs, ook natuurlijk omdat de set beperkt leverbaar was. Zeker als je je bedenkt dat er niet echt zeldzame onderdelen in zitten, zou een tweedehands exemplaar, mits compleet, de beste keuze zijn. Of het stickervel (laten) reproduceren. Vind je ergens een niet te duur exemplaar, zou ik hem zeker kopen.
It's multifunctionomical.

Flickr