Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5652

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

5762 - Mini Plane (2011)

door dip » Di Mrt 01, 2011 21:37

5762 Mini Plane

Afbeelding

Jaar: 2011
Parts: 52
Prijs: 4,99

De 5762 Mini Plane is één van de nieuwste telgen in de serie mini-modelletjes. De 4916 Mini Animals uit 2007 mogen we beschouwen als een beginnersfoutje, maar verder heeft de serie veel moois gebracht:
uit 2007 de 4915 Mini Construction, de 4917 Mini Robots en de 4918 Mini Flyers;
uit 2008 de 4837 Mini Trains en 4838 Mini Vehicles;
uit 2009 de 6741 Mini Jet en de 6742 Mini Jeep;
uit 2010 de 5864 Mini Helicopter en de 5865 Mini Dumper
en uit 2011 de 5762 Mini Digger en dit setje.

Spoiler:

Het principe van deze Creator-doosjes is simpel: plastic doosje met een stuk of 50-70 onderdelen, bouwbeschrijving voor één hoofd- en twee alternatieve modellen en voor een euro of vijf (adviesprijs 4,99) heb je een erg leuk cadeautje voor jezelf of voor een ander. Er zitten vaak erg bruikbare parts in, maar opgebouwd zijn het meestal ook wel erg decoratieve dingen.
Net als WvdP vind ik het werkplek-criterium wel een geschikte manier om deze mini's te waarderen: zet je het op je werk naast of op je computer? Is het leuke decoratie van een verder saai en suf kantoor? Heb je de neiging om ermee te freubelen als je even iets in je handen wilt hebben? Kortom: is het geschikt voor je werkplek? We zullen eens zien in hoeverre dat voor de Mini Plane geldt.

De twee alternatieve modelen zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Beide heb ik niet in elkaar gezet (reden zie verderop). Maar het ontwerp van het alternatieve vliegtuig spreekt me wel aan. Weer eens een ander ontwerp zo'n dubbelstaart vleigtuig. Toch maar eens proberen in elkaar te zetten.
Het bootje, tja ik neem aan dat het een bootje is. Ik vind het een gestroomlijnde druppel maar niet duidelijk herkenbaar als boot. De regel van 3 ontwerpen bij creator sets brengt af en toe wel rare dingen tot stand.

Het hoofdmodel:
De pre van dit model in tegenstelling tot de mini digger en mini Helicopter (2 andere recent door mij aangeschafte setjes) zit dit model in het zakje! (Op een 2 x 6 plate na) En ja het is mogelijk om hem in het zakje in elkaar te zetten. Door het gemis van de 2x6 plate is het begin wat fragiel maar na een tijdje wordt het stevig genoeg. Duur van het in elkaar zetten is wel 10 keer zo lang als normaal maar het is de uitdaging die telt. Het is rottig van het zakje is eigenlijk net te klein maar overdwars past het net.

Nadeel van in het zakje bouwen is dat je er niet mee rond kunt "zoeven" en ik eigenlijk geen idee heb wat de speelfactor is van het model. Voordeel is toch wel de aanspreekfactor met "worden ze nu al in elkaar gezet geleverd" hoog is bij dit model. De oranje/witte kleuren schema is niet voor de hand liggend voor een vliegtuig maar misstaat zeker niet.

Eindoordeel:
De setjes waarbij bouwen in zak mogelijk is worden steeds schaarser. Wil je het nog een keertje doen dan is deze uitermate geschikt maar door het krappe zakje aan de moeilijke kant. Voor de parts en het ontwerp zou ik niet direct naar de winkel rennen maar als je denkt; ach ik wil wel een leuk setje dan is deze niet verkeerd.