Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1621

Zo Sep 17, 2006 13:59

Elst(Utr)

6743 - Street Speeder (2009)

door chris van den Berg » Vr Jan 09, 2009 22:37

Eerst maar wat algemene info en een plaatje:

Street SpeederItem #: 6743
Ages: 6-12
Pieces: 165

Price
EUR 9.99
Zelf gekocht voor 9,95 bij de Bart Smit
Afbeelding

De doos is zoals gewoonlijk iets aan de grote kant.
De instructies bestaan uit 2 boekjes,
1 voor het hoofdmodel en de andere voor de 2 alternatieve modellen.
De steentjes zitten in 3 zakjes verpakt.

Het bouwen gaat vrij eenvoudig en daar zit ook weinig uitdaging in.
De deurtjes kunnen open en dicht verder zijn er geen bewegende
onderdelen.(op de wielen na dan)
Als partspack van groene onderdelen is het wel een leuk setje.

Voor mij zelf was de reden om hem aan te schaffen:
Afbeelding
(foto's zijn niet van mij)
Nu staat zijn gele broertje niet meer alleen.
If it was meant to be Fast
it wouldn't be Brick shaped.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8558

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

Re: 6743 Creator Street speeder

door eti » Vr Jan 09, 2009 22:51

Leuke parts en daarom de moeite waard. Maar dat model... tja. Ik vond die gele geen gezicht, deze is iets beter.
Lego zelf maakt de foto mooi glimmend en laat de wielen sturen. Dank voor jouw bijdrage dus, maar ik loop er niet warm voor...
Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1621

Zo Sep 17, 2006 13:59

Elst(Utr)

Re: 6743 Creator Street speeder

door chris van den Berg » Za Jan 10, 2009 9:01

:fluiten: De wielen sturen inderdaad niet.
Ik zag dat er nog geen recencie van was gemaakt
en dacht: laat ik dan maar de gene zijn die hem maakt.
If it was meant to be Fast
it wouldn't be Brick shaped.
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2263

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

Re: 6743 - Street Speeder (2009)

door Jalkow » Zo Jan 25, 2009 22:05

Aangezien ik een grote liefhebber ben van de Creatorserie én omdat ik de 49379 Cool Cars geweldig vond, wist ik bij het zien van de eerste vage foto's al dat ik ook dit setje móést hebben. Nu prijkt ie hier op het bureau en kom ik tot de conclusie dat er toch wel wat over te zeggen valt.

Ook hier weer een te grote doos, waardoor de zakjes flink de ruimte hebben en mijn tiles vol krassen de doos uit kwamen... Zonde. De inhoud van de set valt me wat tegen: Ik had meer blokjes verwacht, maar goed. Je krijgt een hele lading bruikbaar groen, wat wit, grijs, bruin en verassend, ook nog rood! Daarnaast bevat de doos twee boekjes voor 3 rijdende modellen en vol goede moed begin ik aan de eerste, het hoofdmodel.

Na een, helaas, weinig uitdagende en kortdurende bouw staat er een groene 'Street Speeder' voor me. Het eerste wat opvalt is het goed gekozen kleurenpatroon. Het groen met witgrijze strepen staat erg snel en ook de binnenkant staat goed, het bruin met beige is leuk. Wat ook opvalt is dat de lijnen erg lekker lopen. De wagen heeft een snelle indruk, de raceability is erg hoog. De flitsende foto op de doos wordt waargemaakt: het model roept meteen het geluid van piepende banden op.

Bij nadere bestudering zijn er toch wat dingen die niet 'goed voelen'. De deuren bijvoorbeeld, zijn een leuk detail, maar zijn erg klein. Deuren van 3 studs lang hadden mij beter geleken, in plaats van een 2 x 2 tile. Dit is misschien wat moeilijker te fabriceren, maar niet onmogelijk. Verder staat het wat slordig dat de strepen van de voorkant niet geheel doorlopen over het dak. Twee grijze 1x4 tiles in plaats van twee 2x2 tiles zou de lijnen ten goede komen.
Het laatste punt dat tegen valt is het interieur. Vergeleken met de mooi gedetailleerde binnenkant die we in de 4939 vonden, zien we hier wat tegenvallend prutswerk. Het dashboard zit te dicht op de te kleine stoelen en ik mis de versnellingspook en andere details. Erg jammer...

Daarnaast zijn er wat kleine kritiekpuntjes waarmee valt te leven: de twee transpirante 1x2 plates hadden best tiles mogen zijn en ook lijkt de motorkap ietwat hoog.

Dan de twee andere modellen. De racewagen valt tegen: het is het nét niet. Saai om te bouwen en saai om naar te kijken, is mijn oordeel. Hetzelfde geldt voor het tweede model (wat moet dát in godsnaam voorstellen?). De achterkant is te hoog, de stoelen zijn klein, de achterkant staat raar, nee, het is gewoon géén mooi model.

Mijn eerste reactie is: Leuk hoofdmodel, handige parts, maar over de algehele linie valt de set wat tegen. Qua bouwen is het niet uitdagend genoeg en hoewel het hoofdmodel erg mooi is, zijn er ook veel minpunten. Verder zijn de twee 'alternatieve' modellen echt een aanfluiting: Die ontwerpen rammelen aan alle kanten.
Ik heb de set gekocht voor het hoofdmodel en de lading groen (én omdat ie zo leuk staat naast zijn gele broer). Ik was tevreden, maar koop je de set voor de alternatieve modellen en de bouwuitdaging dan zul je bedrogen uit komen.
Niet mokken, lekker moccen!
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Zo Jan 25, 2009 22:27

Ik heb dit setje recent ook even gebouwd. Ik kan me goed vinden in bovenstaande opmerkingen. Leuke kleurstelling, maar de deuren hadden inderdaad een stuk langer gemogen. Het hoofdmodel ziet er verder wel strak uit, alleen vind ik de tegenwoordige dichte velgen niet zo fraai. Ik heb ze vervangen door deze:

Afbeelding

Dat staat een stuk beter bij zo'n scheurijzer.

De andere 2 modellen heb ik me niet aan gewaagd. Niet bijzonder geslaagd, en dus niet de tijd van het bouwen waard, naar mijn mening.

Leuk setje, maar meer als partspack, of alleen voor het hoofdmodel.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Zo Jan 25, 2009 22:37

Jalkow schreef:Deuren van 3 studs lang hadden mij beter geleken, in plaats van een 2 x 2 tile. Dit is misschien wat moeilijker te fabriceren, maar niet onmogelijk.
Rusty schreef:maar de deuren hadden inderdaad een stuk langer gemogen.
Daar ben ik het mee eens, maar hoe wil je langere deuren? Door de scharnier naar voren te plaatsen? Anders kunnen de deuren denk ik niet open hoor. :?
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Ma Jan 26, 2009 7:19

Het scharnier verplaatsen is dan inderdaad een idee. :wink:
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Ma Sep 28, 2009 16:18

Vandaag ook twee setjes gekocht coor de parts. 165 parts, waarvan maar 14 specifiek voor een racer, is een koopje voor deze oktoberklapper van Bart Smit.
Met veel groene en ook nog wat bruin en tan is dit een aan te bevelen set.